Helgsnack: Är det värt att lägga mycket pengar på chassi?

Permalänk
Medlem

Brukade tycka att det var värt pengarna för ett bra chassi tidigare, men har ändrat lite uppfattning sen jag köpte Fractal North Design.

Första gången jag testade att plugga in en USBA kabel till chassit på toppen av chassit så pajade den.
Tur att det finns två stycken, men har inte vågat att använde den andra.
Har pluggat in många USBA kablar under mina 30 år som PC användare och använder aldrig våld.
Är det motstånd så vänder jag på kabeln, inte svårare än så.

Kommer aldrig köpa Fractals skit chassin mer.
Orkar inte strida för ett nytt eftersom jag inte har några bevis på att kontakten var sönder från början.
Blir mitt ord mot deras.

Så i mina ögon, inte värt 2000kr på ett chassi, åtminstone inte från FD.

Permalänk
Medlem

Det kan absolut vara värt, men det är också högst subjektivt. Prioriterar man utseende / formfaktor kan priset lätt springa iväg till orimliga nivåer men det är ju också helt okej om man tycker att det är viktigt. Är man enbart ute efter prestanda behöver man sällan flexa plånboken alltför mycket, som tur är.

Personligen betalar jag gärna för snygga lösningar, och uppskattar mycket den rena stilen som t.ex. Fractal kör med. Jag har haft de flesta av FD's lådor genom åren och använder idag både Define 7 och Meshify 2 - båda är utmärkta tycker jag. Min senaste burk (i sign) fick ett Lian-Li-chassi, och det var en positiv överraskning trots en blygsam prislapp.

Rent allmänt söker jag prestanda / luftflöde, stilren design, så lite plast, bling & RGB som möjligt och en bonus är om medföljande fläktar är användbara dvs att jag slipper byta ut dem. Det sistnämnda händer dock sällan, lite trist. Jag förstår att det ökar kostnaden dramatiskt för tillverkarna, men en option man sällan ser som jag skulle välkomna är att kunna köpa chassi helt utan fläktar.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Jag köpte nytt chassi runt 2015.
Det har en lite ovanlig kubisk form (plats för liggande mATX)
Byggde sen en hylla under skrivbordet där den passar perfekt.
Så jag drar mig därför för att köpa nått annat chassi.

Mitt chassi har bra luftflöde och jag får plats med det jag önskar 👍 Så jag kör vidare på det.
Byter nu innehållet till B850m moderkort, DDR5 och 9800X3D.

Ska för första gången testa vattenkylning (Arctic Liquid 280mm AIO) Tror det blir bra. Har sen ca 10 år tillbaka i tiden kört en Noctua D15 som kylare. Men nu vill jag pröva AIO

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Hjärtat i modermodemet. Älskar chassi. Köper alltid något rejält för att kunna ha dem längre…. Slutar alltid att jag har fler chassi än datorer 🤣. Har fyndat många dyra chassi när de varit rejält nedsatta. Som exempelvis Corsair 7000x, en bjässe.

Permalänk
Medlem

Jo tycker det är värt en investering! Ett bra chassie som svarar väl mot det bygge man vill göra är A och O för mig, jag tror nästan det är den komponent jag lägger som allra mest tid på utval av, och det har hänt jag köpt samma chassie för kommande byggen (Corsairs 750D tex)

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig i hela mitt liv lägga pengar på ett dyrt chassi tyvärr.
Köp det billigaste som finns "som ser ok ut", blir ofta ett mission från netonnet eller liknande.
Sen dom lapparna man sparar in där kan man lägga på bättre komponenter i datorn, vilket ger mycket mer mervärde för pengarna.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Köper ett vettigt som är tillräckligt stort för att det ska vara enkelt att bygga i men som även är tyst och inte har massa RGB eller glasskivor. Lägger hellre pengarna på lite bättre komponenter i så fall.

Permalänk
Medlem

Jag lägger gärna pengar på att få ett kvalitets chassi som är anonymt, litet och smälter in i omgivningen.
Inget RGB skräp, får absolut inte se ut som ett rymdskepp, skall ändå ha bra kylning.
Tyvärr får inte moderna GPUer plats i mitt lilla chassi jag har nu så nästa gång blir det ett Fractal Design Terra Silver om jag måste uppgradera GPUn.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

För mig nöjer jag mig ett chassi kostar under 2000 kr inte mer, då ska chassit för mig ser cleant ut, bra luftflöde också och snyggt. En så länge är det Fractal Design som leverar, Det jag kollar oftast på. Senast köp va North chassit.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Köpte ett Fractal Define 7 förrförra BF. Frågade vår chassijesus här på swec och svaret är att det lite förlegat, lite för tillsluten med dåligt luftflöde med dagens grafikkort.

Tycker ni att jag borde byta upp mig till en annan modell?

Permalänk
Medlem

Driver du mediabolag och har kunder på besök i dina kontorslokaler så visst kan det finnas en idé med typ Fractal Design North. Eller om du är designnörd som lägger vikt vid statussymboler av olika de slag. I övrigt finns det ingen god anledning at betala mer än 600-1000:- vilket är tillräckligt för att få ett riktigt bra chassi. Inte minst från mer obskyra tillverkare som håller samma kvalitet som andra mer välrenommerade tillverkare och som ofta går att hitta på rea. Däremot krävs ett tränat öga för att inte gå på de många nitlotterna som finns där ute i dessa prisklasser.

Förr när standard inte var PWM-styrning så var det desto viktigare att lägga pengar på ett chassi som kunde hålla ljudnivån nere. Nu är det mer i specifika undantagsfall detta är nödvändigt. Jag har genom åren ägt några dyrgripar men idag är så liten lådvolym som möjligt prio, så länge det är i semibudgetklassen. Gillar grunda välventilerade chassin med bra inkluderade PWM-fläktar. Köper ändå aldrig allt för långa grafikkort eftersom den sortens design är onödig i den prisklass jag lägger mig.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Fractal

Skrivet av Hakinger:

För mig handlar det mer om hur genomtänkt ett chassi är, så att det blir enkelt att bygga i. Jag har ångrat att jag köpte Fractal Design Compact, den är inte särskilt genomtänkt. Det är djävulskt trångt bak, såpass att bakskivan buktade ut, och den är av glas så man var rädd att den skulle sprängas förr eller senare. Köpte en billigare(knappa 900kr) Phanteks Ultra som i jämförelse var en dröm att bygga i.

Dock har jag även en Fractal Design R5 som jag är nöjd med, för den är löjligt tyst.

Jag har fractal design torrent. Håller med om baksidan med glasrutan. Blir alltid läskigt att trycka igen glasskivan.

Permalänk
Medlem

Jag köpte Corsair Obsidian 800D för måånga år sen, och har kvar det än. Stort o lätt att bygga i. och jag älskar hotswap lösningen för hårdiskar.
Men tidens tand har gjort att det snart är dags att byta, och då jag är sjukskriven kommer jag behöva köpa nått riktigt billigt, då även mitt grafikkort gick sönder...Satte i ett gammalt 6950 bara för att få bild.

Men visst är det nice att köpa ett premiumchassi, helt klart värt investeringen. Vet inte hur många år jag har haft mitt Corsair Obsidian 800D men gissar på ca 20 år. Helt klart värt pengarna och det har tjänat mig väldigt väl. R I P 800D

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Tyvärr kostar det ofta lite extra för vettiga chassin inom ITX, som jag enbart bygger i, men jag går 100% på praktikalitet och prestanda per krona. Läder, glas och RGB göra sig icke besvär.

Permalänk
Medlem

Nej, chassin är idag 90% form/utseende och 5% funktion.
Inget chassi har ens hälften av funktionerna de borde kunna ha och alldeles för stor del läggs på smink.
Därför är det för mig bättre att köpa dom riktigt billiga som inte har några större uppenbara funktionsmisstag.
Exempel på uppenbart funktionsmisstag är fläktar tryckta mot en glaspanel.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Kvalite får kosta, tyvärr är 99% av alla chassin fula, varför vill ingen göra snygga chassin? Fractal Design Terra är ok, men hade t.ex. fått vara ett par liter större men då genast kommer man upp på fula-som-stryk-designer eller abnormt stora eller sådana som ser budget ut. Skulle vilja ha ett mindre chassi med lite stil helt enkelt. Men vi har väl det så här för att alla bara vill ha en ap-billig låda att slänga in sina svindyra komponenter i (har aldrig förstått det där... )

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

chassi för mig har alltid varit något som jag bara har ryckt på axlarna åt, "äh, så länge komponenterna får plats så kvittar resten", men med åren som har gått så har jag insett allt mer arr chassi är nått jag bör lägga lite mer krut på.

bra luftflöde
enkelt att komma åt inuti när man ska göra rent/bygga
tyst
damm filter
ingångar fram på chassit
medföljande fläktar och vart de sitter
och lite mer detaljer

så vid mitt nästa bygge så ska jag dra ned priset på en del komponenter och lägga betydligt mer pengar på ett stabilt och bra chassi

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Jag köpte nytt chassi runt 2015.
Det har en lite ovanlig kubisk form (plats för liggande mATX)
Byggde sen en hylla under skrivbordet där den passar perfekt.
Så jag drar mig därför för att köpa nått annat chassi.

Mitt chassi har bra luftflöde och jag får plats med det jag önskar 👍 Så jag kör vidare på det.
Byter nu innehållet till B850m moderkort, DDR5 och 9800X3D.

Ska för första gången testa vattenkylning (Arctic Liquid 280mm AIO) Tror det blir bra. Har sen ca 10 år tillbaka i tiden kört en Noctua D15 som kylare. Men nu vill jag pröva AIO

Jag har exakt samma chassi som dig (ser jag nu) och kör med en 280 arctic II AIO monterad uppe till höger som utblås, det man får vara varsam med är platsen över RAM på vissa moderkort, lågprofilminnen har dock fungerat utmärkt för mig med 2 olika moderkort. Annars går det såklart sätta AIO på rälsarna i taket, men då vill man nog inte ha insynspanelen i taket.

Det fina med denna låda är ju att man kan byta topp, botten och sidorna med varandra. Optimalt vore dock om man kunde byta runt alla 6 sidorna.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Går i första hand på funktion.

Vad har jag tänkt för moderkort, vanligt ATX, Micro-ATX, Mini-ITX ?
Behöver jag någon 5.25" plats?
Har jag tänkt att ha några 2.5" och/eller 3.5" enheter?
Osv

Sen försöka hitta chassi som motstavar kraven och sen kolla på pris och utsende/stil etc.

Ofta behöver det inte skilja många hundralappar om man kollar på chassi bara efter pris eller något som är bättre på något vis.
Säg om 500kr prisskillnad är skillnaden mellan att välja ett chassi man är nöjd med eller ett man är missnöjd med så känns det mer värt att lägga de där extra 500kr.
Men jag har nog aldrig lagt över 2000kr på ett chassi.
Så även om jag kanske inte köpt billigast billiga så har jag inte köpt direkt dyra chassin heller.

Permalänk
Medlem

Det tycker jag. Så behöver man inte byta. Använt mitt moddade CM stacker i 20 år nu

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Har haft mitt chassi i snart 10 år. Det är varken snyggt eller rikt på features, och det var billigt/budget redan då. Men det har bra luftflöde och plats för alla mina komponenter, så jag ser ingen anledning att byta.

När jag införskaffade mitt RTX 4080 fick det iofs inte plats, men med hjälp av lite kreativt våld lyckades jag bända bort den del av disk-racket som satt i vägen. Så nu duger det fint i några år till

(Jag lägger alltså absolut minimalt med pengar på chassi. Dess enda jobb är ju trots allt att vara fult och agera hem till sina komponenter. Skulle gärna ha en gammalt solblekt 90-talschassi om det bara hade bättre luftflöde. Lite som ett statement, liksom.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Min egna åsikt är att om man har en dyr dator med dyra fina komponenter så ska chassit reflektera detta.
Köper man en dator för över 20k kan man lägga på 1k på chassit för att få något rejält (behöver inte vara stort) och stabilt med bra byggkvalité och lösningar.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Köpte Monsterlabo the first. Tyvärr har företaget gått i konkurs så får se när jag tvingas byta men är den passiva egenskapen som var poängen så var/är det begränsat alternativ

Permalänk
Medlem

Nja. Har man det som inredningsdetalj så är det väl viktigt, eller om man gör något litet typ dan a4. Men är man som jag och använder den som fotpall med inbyggd värme under vintern så är det inte lika viktigt.

Billiga chassin brukade förr vara riktigt risiga att jobba med. Typ svårstängda paneler, dålig kabeldragning, för lite utrymme för kablar, kylare som inte ryms etc. Idag är ju allt lågbudget rätt okej, särskilt från de större märkena.

Permalänk
Medlem

Köpte ett Caselabs Magnum SMA8 år 2014, används fortfarande
Det var mycket pengar, 849 dollar + moms & tull när det kom fram. Men har aldrig haft behov av att byta, har senare genom åren lagt till grejer som ett extra pedestal för fler radiatorer och en distroplate från Singularity Computers

Inga planer på att byta närmsta åren iaf

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Tyvärr kostar det ofta lite extra för vettiga chassin inom ITX, som jag enbart bygger i, men jag går 100% på praktikalitet och prestanda per krona. Läder, glas och RGB göra sig icke besvär.

Det smartsnåla alternativet är att köpa något i stil med det här: https://sama.vn/im01-black

Tyvärr är både design och ytfinish rätt muggig även om layouten är "rätt". Själv har jag moddat två stycken Cooler Master NR200P till att kunna husera både mATX-moderkort och fullstort ATX-nätagg. Mest för att de vid tillfället var såpass billiga. 499:- på amazon back then. Gillar också kompakthet, men inte till vilket pris som helst.

Visa signatur

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det smartsnåla alternativet är att köpa något i stil med det här: https://sama.vn/im01-black

Tyvärr är både design och ytfinish rätt muggig även om layouten är "rätt". Själv har jag moddat två stycken Cooler Master NR200P till att kunna husera både mATX-moderkort och fullstort ATX-nätagg. Mest för att de vid tillfället var såpass billiga. 499:- på amazon back then. Gillar också kompakthet, men inte till vilket pris som helst.

Sama IM01 säljs i Sverige som Inter-Tech IM-1 Pocket. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5941361 Proshop har den för 805 kr. Prisvärt och kompakt och är mitt förstaval om jag skulle bygga nytt i dag. Prisvärt och kompakt. Vissa mITX-chassin är ju till och med större, fastän denna tar mATX.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk

Mitt H9 Flow kommer jag behålla många år framåt. Andra bygget nu.

Som med all annan hårdvara. Jag köper det som uppfyller mina krav sen får det kosta vad det vill, inom rimliga gränser. Hade det kostat 10000 hade jag inte köpt det, gav 1500 men hade det kostat 5000 hade jag köpt det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Sama IM01 säljs i Sverige som Inter-Tech IM-1 Pocket. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5941361 Proshop har den för 805 kr. Prisvärt och kompakt och är mitt förstaval om jag skulle bygga nytt i dag. Prisvärt och kompakt. Vissa mITX-chassin är ju till och med större, fastän denna tar mATX.

Ja, det är helt klart värt den kanske lite spartanska intrycket. När jag köpte mina corsair hade det där precis släppts och fanns inte att tillgå i Sverige har jag för mig. Ville ha i vitt. Hade det funnits i vitt hade det varit en "no brainer". Tycker fler borde kopiera den här layouten som är riktigt smart på så sätt att det inte lämnar något döutrymme.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mellan 500-1000 kr är lagom för mig. Ofta är just chassin på rea så då kan man fynda med. Brukar bara kolla recensioner först så det inte är ovanligt trångt eller krångligt att bygga i.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.