Permalänk
Medlem

Speldator för 20-23k

Hej!
Känner att det var dags att byta ut min dator som jag har haft sedan 2017.

Tänkte lägga en beställning via Inet så man kunde få hjälp med att få den färdigbyggd, men har ingen aning egentligen på vart man ska börja.
Finns det någon här som hade kunnat ge lite tips på hur en speldator skulle kunna se ut för ca 20-23k? Det gör inget om det skulle gå över någon tusenlapp så länge det känns värt pengarna.

Kommer lira spel som t.ex. Monster Hunter Wilds, Cyberpunk, POE2.

Tack!

Permalänk
Medlem

Kul! La ihop en grund att utgå ifrån.

https://www.inet.se/lista/wNk4AXcQ1_lH2MVPoTbj-ieR4uE/dator-20-22k

Generellt sett är X3D-processorer väldigt bra för spel men ofantligt dyra nu. Blir 4k dyrare med en 9800X3D jämfört med 7600X.

Förutsätter att du kan installera Windows själv och då kan du köpa en billig licens på nätet.

Kan tipsa om att vänta en månad då det släpps nya grafikkort från AMD i mars, vilket kommer pressa priserna desto mer och förhoppningsvis är det även bättre tillgång på 5000-serien från Nvidia.

La till Cpu-kylare
Permalänk
Medlem

Du kan välja en 2 Tb version av Kingston SSD, ovärt att köpa annan modell och du kanske har en disk du kan plocka med dig från nuvarande.

Som sagt skulle jag vänta en månad och se hur marknaden ser ut för grafikkort då. Där kan man sedan prioritera mellan att lägga ytterligare 4k för att få tag på en 9800X3D eller att lägga det på ett bättre grafikkort.

Permalänk
Medlem

Oj, ofta skillnaden på priset för 9800X3D och 7600X är så stor!
Jag hade gärnat velat köpa en dator så att jag fick den runt releasen av Monster Hunter, men känns som det nog skulle vara mer värt att vänta.

Tack, du gav jättebra tips! Ska fundera lite då om jag ska vänta nån månad istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navih:

Oj, ofta skillnaden på priset för 9800X3D och 7600X är så stor!
Jag hade gärnat velat köpa en dator så att jag fick den runt releasen av Monster Hunter, men känns som det nog skulle vara mer värt att vänta.

Tack, du gav jättebra tips! Ska fundera lite då om jag ska vänta nån månad istället

Valde själv 9600X och sparar mellanskillnaden till att uppgradera senare. Värsta hypen nu

Alltid svårt, även 5070 Ti släpps inom två veckor men osäkert med tillgång och pris. Men om du väntat sen 2017 lär du kunna vänta några veckor till 😅

Varsågod! Kommer bli en stor uppgradering oavsett!

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/lista/leA4AYLDIDLrVc9NovT1LTZPr1M/navih