MSI RTX 5070 Ti Ventus 3X OC – gör vad den ska

Permalänk
Melding Plague

MSI RTX 5070 Ti Ventus 3X OC – gör vad den ska

Geforce RTX 5070 Ti är här. Finns det tusenlappar att spara för den prismedvetne, eller når det inte hela vägen fram?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Då väntar man bara på att laptop 5070ti ska komma!

Permalänk
Medlem

Click bait YouTube 😂 Är de någonsin glada

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Så den presterar sämre än ett 4080 men drar mer ström? Najs utveckling.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

13-14 papp är snarare det verkliga priset efter alla 4 msrp kort är sålda.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : TCL 27" 27R83U QD-Mini LED 4K 160 Hz HDR 1400

Permalänk
Medlem

Varför har vi inte med 4070 ti eller 4070 ti super i speltesterna? Det är väl högst relevanta kort att jämföra med.

Permalänk
Medlem

Att PCBn är gjord så liten känns som den största och mest intressanta uppdateringen för generationen, resten känns lite meh

Permalänk
Medlem

Om jag inte redan bestämt mig för ett RX 9070 XT hade ett RTX 5070 Ti varit det mest intressanta, om inte priset varit högre än väntat. Fast det är det ju alltid med Nvidia nu för tiden.

Permalänk
Medlem

slår ju inte ens 4080 jisses.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Väntad prestanda men ändå en besvikelse. Helt OK till MSRP, verkligen ett skämt för 12-14k då det är en sämre deal än vad 4080S var innan den tog slut.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ja då, när en ny generation är bättre än föregående...

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Jahopp, ännu ett bottenskrap. Ser liksom ingen anledning att byta från den tidigare generationen

Permalänk
Medlem

Äntligen blir jag ännu mindre sugen på 5000 serien

Permalänk
Medlem

Återigen är inte super-modellerna med som referens för mätningen. Kortet är en skräpprodukt. Sluta simpa för Nvidia.

Exceptionellt låg kvalitet på 50-seriens recensioner.

Visa signatur

Playstation 5 + Nintendo Switch
5800x3d - MSI B450 - RX 9070 XT Red Devil - NZXT C1000 - Samsung G8 34

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

1000 dollar för ett 5070ti är inget att vara glad över.
Prestandahoppet är ju en besvikelse ovanpå det.

Permalänk
Medlem

Saknas många högst aktuella kort i Swec review, så rekommenderar att även kolla andras reviews som har fler kort i testerna.

Tråkigt kort för en som funderat på 5070 ti i vilket fall som. Ingen bra produkt i mina ögon sett till priset.

MSRP är ett skämt såklart med 5000 serien, och väldigt få har "MSRP" resterande 12-14k typ.

Något är fel när 4080 super för samma pris var mer prisvärt kort innan det försvann nyligen.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av WijK:

Varför har vi inte med 4070 ti eller 4070 ti super i speltesterna? Det är väl högst relevanta kort att jämföra med.

De flesta referenstesterna gjorde jag innan RTX 5090 släpptes.
Sedan dess har jag typ haft back to back-tester med nya grafikkort och inte riktigt hunnit med att stoppa in fler grafikkort i testsviten.

Utifrån testerna på DLSS4-sidan testade jag snabbt vs 3070 ti och 4070ti med PT och DLSS quality i 1440p. Där är den typ 17 procent bättre än 4070 ti. Det är lite av ett bästa fall scenario och den borde landa i snitt 15% bättre som bäst.

Permalänk
Snusfri

Oväntat att årethundradets största fjant, tillika Nvidia och Intel-hatare Steve från GN snackar goja som alltid.
Finns nog ingen värre cry baby än honom inom tech-världen.

5070 Ti känns som 5080, lite smått "Meh" om man sitter på 4070 eller bättre men helt ok uppgradering om man sitter på 3070 eller sämre.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Jisses, jag väntar nog in RX korten som inte kostar riktigt en halv ny dator.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av NaaR:

Återigen är inte super-modellerna med som referens för mätningen. Kortet är en slutprodukt. Sluta simpa för Nvidia.

Exceptionellt låg kvalitet på 50-seriens recensioner.

Skrivet av Nivity:

Saknas extremt många högst aktuella kort i Swec review, så rekommenderar att kolla andras reviews med betydligt fler kort.

Tråkigt kort för en som funderat på 5070 ti i vilket fall som. Ingen bra produkt i mina ögon sett till priset.

MSRP är ett skämt såklart med 5000 serien.

Återigen har jag inte hunnit stoppa in fler referenskort pga att det har kommit flera nya grafikkort under en kort period vilket har lämnat ganska lite utrymme för detta tyvärr. Däremot är planen såklart att bygga ut våra referenssiffror med fler kort, vi vill ha så mycket refrensdata som möjligt så det kommer vi att se till ha framgent.

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är ju om man kommer kunna få tag i ett kort för MSRP. Då kanske det kan vara ett rimligt för alternativ. Tyvärr verkar ju många kort ligga mycket högre än så.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@CrispVanDahl
Ingen temp eller effektmätning på OC-kortet. Känns som det är ytterst svårt att dra någon slutsats omöverklockning då.
Är det dödat ur sviten framledes eller bara tidsbegränsning i detta testet som resulterat i utelämnandet?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nu blir jag nervös för mitt Ventus 5080. Jag har inte hunnit testa det än pga. strul, men låter ett 5070 ti så här illa så kan nån få köpa det av mig för 16 000 (rabatt på 800 kr!). Suck. Jag börjar ledsna på det här.

Visa signatur

Stationär.

Permalänk
Medlem

Det var väl rätt troligt att 5070 ti inte skulle vara jättebra men detta är ju på riktigt dåligt?
eller är jag knäpp här?
prestanda ökningen på denna generation är ju ett skämt

Visa signatur

|| AMD 5700X3D || ASUS ROG Formula VIII || RX 9070 XT || 32GB G-Skill || Skärm : LG42" C4 / Acer G24 ||

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av DavidtheDoom:

@CrispVanDahl
Ingen temp eller effektmätning på OC-kortet. Känns som det är ytterst svårt att dra någon slutsats omöverklockning då.
Är det dödat ur sviten framledes eller bara tidsbegränsning i detta testet som resulterat i utelämnandet?

Tja! i det här fallet så är inte strömbudgeten eller spänningen justerad utan enbart klockfrekvensen och minnesfrekvensen.
Enligt graferna i Afterburner låg den på samma strömuttag med överklockning som i stock, dvs taket för TBP. Gällande temperaturer var den kanske någon grad högre men inget markant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Återigen har jag inte hunnit stoppa in fler referenskort pga att det har kommit flera nya grafikkort under en kort period vilket har lämnat ganska lite utrymme för detta tyvärr. Däremot är planen såklart att bygga ut våra referenssiffror med fler kort, vi vill ha så mycket refrensdata som möjligt så det kommer vi att se till ha framgent.

Testsviten är ju en sak, men att säga att det är en bra produkt är en annan. En sak som utan tvekan gör det till en medioker produkt som bäst är att ljudnivån på kortet är hög och prestandan mellanmjölk, som ni själva skriver.

Hade kortet varit helt tyst, som det 3070 jag hade ett kort tag, hade jag kunnat tänka mig köpa det. Men nu? Högljutt och begränsat prestandalyft.

Meh som bäst.

Visa signatur

Playstation 5 + Nintendo Switch
5800x3d - MSI B450 - RX 9070 XT Red Devil - NZXT C1000 - Samsung G8 34

Permalänk
Medlem

Nvidia lyckas med konststycket att göra varje release mindre intressant än den föregående.
Att 5070 Ti har högre förbrukning OCH samtidigt presterar sämre än 4080 är illa...

När MSRP är ett minne blott kommer för fan även
pris/prestanda gå bakåt.

Edit: Även ljudnivån är kass. Förstår verkligen inte hur detta kortet får utmärkelsen "Bra produkt".

Skrivet av THB:

Oväntat att årethundradets största fjant, tillika Nvidia och Intel-hatare Steve från GN snackar goja som alltid.
Finns nog ingen värre cry baby än honom inom tech-världen.

Åja, nu ska vi inte överdriva.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Har SweC tappat det helt?. Varför refererar man till 4070ti i slutkläm texten, men har inte 4070ti med i testtabellen?
Hela alla 5XXX test här på SweC har saknat alla "Super" versioner av 4XXX, och nu har man inte ens med det kortet det ersätter?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad folk förvänta sig att 5070ti skulle vara bättre än 5080? Hur tänker ni nu?
Den ligger helt rätt i prestandan jämnfört med 5080 och priset