MSI RTX 5070 Ti Ventus 3X OC – gör vad den ska

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Oväntat att årethundradets största fjant, tillika Nvidia och Intel-hatare Steve från GN snackar goja som alltid.
Finns nog ingen värre cry baby än honom inom tech-världen.

5070 Ti känns som 5080, lite smått "Meh" om man sitter på 4070 eller bättre men helt ok uppgradering om man sitter på 3070 eller sämre.

Dippade din nvidia aktie ner av hans video?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spawnbadboy:

Förstår inte vad folk förvänta sig att 5070ti skulle vara bättre än 5080? Hur tänker ni nu?
Den ligger helt rätt i prestandan jämnfört med 5080 och priset

Var får du 5080 ifrån? Folk tänker att den bör vara i nivå med 4080 inte 4070 ti super.
Koetet hamnar bakom 4070ti super i vissa titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Varför har vi inte med 4070 ti eller 4070 ti super i speltesterna? Det är väl högst relevanta kort att jämföra med.

I TPUs test presterade Msi-kortet helt jämt med referens 4080 Super.

Skulle nån få det för riktpris ($750) så är det ett bra köp. Edit: Ahh, fläktljud ja. Bra köp för den döve säger vi då.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker det var en bra och informativ recension. Prestandan på 5000-serien är kanske inte det hopp som vissa tidigare generationer gett, men det är vad det är. Det är tråkigt att Nvidia gör om samma "misstag" som tidigare med tillgängligheten på kort och problematiken som kommer med det. Men troligtvis är det inget misstag utan ett sätt att driva upp priserna. Och vi går på det.

Känner man att 5070 Ti verkar vara en bra uppgradering rent prestandamässigt så kan jag bara rekommendera att försöka ropa hem ett kort till MSRP. Jag köpte själv ett RTX 3080 till MSRP vid lansering, och det tog ju många år innan priserna var tillbaka i paritet med det. Så grattis i förskott till er som lyckas köpa.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Var får du 5080 ifrån? Folk tänker att den bör vara i nivå med 4080 inte 4070 ti super.
Koetet hamnar bakom 4070ti super i vissa titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Förstår inte vad folk förvänta sig att 5070ti skulle vara bättre än 5080? Hur tänker ni nu?
Den ligger helt rätt i prestandan jämnfört med 5080 och priset

Kan du snälla påminna mig sista gång vi har sett ny generation xx70 kort med sämre prestanda än förra gen xx80?

Visa signatur

| 9800X3D | MSI B650 Tomahawk | 2x16 GB 6400 cl36 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 TUF

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av NaaR:

Testsviten är ju en sak, men att säga att det är en bra produkt är en annan. En sak som utan tvekan gör det till en medioker produkt som bäst är att ljudnivån på kortet är hög och prestandan mellanmjölk, som ni själva skriver.

Hade kortet varit helt tyst, som det 3070 jag hade ett kort tag, hade jag kunnat tänka mig köpa det. Men nu? Högljutt och begränsat prestandalyft.

Meh som bäst.

För att förtydliga så är prestandan det vi främst bedömer i detta fallet. Ljudnivån på denna specifika modell är såklart undermålig men det betyder inte i mina ögon att grafikkretsen är dålig. Skulle detta vara ett test där vi ställer olika partnermodeller mot varandra skulle såklart kylarens prestanda väga mer i helhets-bedömningen. Vi försöker bedöma grafikkretsen som sådan och tycker den är bra, men är inte alls förtjusta i MSI:s variant av grafikkortet och rekommenderar således att man kanske kikar på en annan modell om ett RTX 5070 Ti är det man är ute efter.

Precis som med 5080 tycker jag det är direkt felaktigt att säga att kortet är dåligt, däremot är det ganska tråkigt. Inget enormt prestandalyft och ingen förändring i pris. Men den gör tillräckligt mycket saker tillräckligt bra för att bedömas som ett bra grafikkort. Personligen är jag lite allergisk mot att många omdömen är antingen "VÄRDELÖST" eller "ABSOLUT BÄSTA". En mer passande bedömning hade kanske varit "mid". För det är ett mediokert prestandalyft och det är inte heller ett uruselt grafikkort.

Hoppas det förtydligar hur vi resonerar. Jag förväntar mig inte att alla ska hålla med i allting vi tycker, jag tycker snarare det är kul om åsikter går isär. Så länge diskussionen kan ske på ett ärligt sätt och vi tar oss an diskussionen på samma premiss.

Permalänk
Medlem

Tycker att SweClockers allmänt måste lära sig att inte ge ut så mycket utmärkelser och bli lite mer återhållsam med dem.

Detta är inte i mina ögon tillräckligt bra ny produkt för att få en "bra produkt"-utmärkelse; prestanda- och prisökningen i jämförelse med 4070Ti Super bör utesluta produkten ur den kategorin. Den är inte tillräckligt bra för att vara en "bra" produkt - den är bara en produkt.

Har sagt detta nu i åratal och vidhåller detta; SweClockers bör ge utmärkelserna lite mer tyngd och värde.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Den drar mer ström men presterar sämre än RTX 4080 i 1440p?!? Känns som ett misslyckande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

Kan du snälla påminna mig sista gång vi har sett ny generation xx70 kort med sämre prestanda än förra gen xx80?

Detta är inte vad jag snackar om?
Då trodde du 5070TI skulle ligga runt 5080? om du tänker så?
DU vet redan 5080 prestanda att tro att 5070TI inte komme rligga en del lägre är att ignorera verkligheten

Permalänk
Medlem

Håller på och skaffar delar till en ITX till vår summarstuga (som egentligen är en liten lägenhet inne i stan). Ett Asus Prime 5070 Ti skulle vara perfekt. Det kommer bli slakt imorgon, så det gäller att vara med om man skall få ett.

Önskar er andra lycka till.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Oväntat att årethundradets största fjant, tillika Nvidia och Intel-hatare Steve från GN snackar goja som alltid.

Vadå, för att han kritiserar dina två älsklingar eller? 😜

Har svårt att se att någon mer neutral i kampen mellan rött, blått och grönt skulle bli så upprörd och beskriva honom på detta vis.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd

Vad vill du med bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Vad vill du med bilden?

Du säger att den är i nivå med 4070 TI super vilket jag visar att den är en del bättre

Permalänk
Medlem

Direkt när rtx 5080 prestandan var fastställd så var samtliga kort i 5000 serien ganska lätta att räkna ut vart de skulle hamna prestandamässigt. Underväldigande helt klart.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

AMD har verkligen öppet mål nu med RDNA4 som kommer nästa fredag den 28e.
Att 5070ti inte ens slår 4080 i de flesta titlar fast de trycker på att 5xxx har markant ökad hårdvara för rt och dlss...
Nvidia har blivit en sån besvikelse!
Så för mig blir det antingen ett nytt RDNA4-kort eller ett 7900xt/xtx inom kort.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5700X3D (Arctic Liquid Freezer III 280mm) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS Prime 5070 ti OC
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Varför har vi inte med 4070 ti eller 4070 ti super i speltesterna? Det är väl högst relevanta kort att jämföra med.

De är med i dlss delen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Hur kan man säga att 35fps i många titlar med RT o 1440p är utmärkt prestanda

Permalänk
Medlem

Detta kan inte heller båda gott för 5070. Jag kan inte se hur den ska ens nå upp till 4070 Super. 10% bättre än 4070 låter väl rimligt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spawnbadboy:

Du säger att den är i nivå med 4070 TI super vilket jag visar att den är en del bättre

Och du pratade om 5080?
7% är ingen ökning när priset gått upp dåpass mycket.
Och som sagt innan i vissa spel är kortet slöare än 4070ti super och i gamla physx spel en bra bit slöare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

glömde du ett "/s" där eller?

Skrivet av THB:

5070 Ti känns som 5080, lite smått "Meh" om man sitter på 4070 eller bättre men helt ok uppgradering om man sitter på 3070 eller sämre.

Känns rätt "meh" även om du skulle sitta på 3070 eller 4070

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Återigen, det vore bra om ni har med fler relevanta kort i testerna. Men släpp artikel innan den är klart och patcha i efterhand kanske är en vinnande strategi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Detta är inte vad jag snackar om?
Då trodde du 5070TI skulle ligga runt 5080? om du tänker så?
DU vet redan 5080 prestanda att tro att 5070TI inte komme rligga en del lägre är att ignorera verkligheten

Folk hoppades få minst 4080 prestanda i 5070 Ti och du och jag ser den ligger bakom 4080. 2+ år senare ungefär samma prestanda för samma pris låter inte som "bra produkt".

Och jag vet finns folk som köpte andrahand 4080's för 10000+ på sistone xD

Visa signatur

| 9800X3D | MSI B650 Tomahawk | 2x16 GB 6400 cl36 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Och du pratade om 5080?
7% är ingen ökning när priset gått upp dåpass mycket.
Och som sagt innan i vissa spel är kortet slöare än 4070ti super och i gamla physx spel en bra bit slöare.

5070TI kostar $50 mindre än 4070TI
Vad menar du med att priset har ökat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superknasen:

Hur kan man säga att 35fps i många titlar med RT o 1440p är utmärkt prestanda

Du behöver inte köra ULTRA i alla settings så har du 60-100 fps istället.... Eller köra med dlss

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Mithras:

Tycker att SweClockers allmänt måste lära sig att inte ge ut så mycket utmärkelser och bli lite mer återhållsam med dem.

Detta är inte i mina ögon tillräckligt bra ny produkt för att få en "bra produkt"-utmärkelse; prestanda- och prisökningen i jämförelse med 4070Ti Super bör utesluta produkten ur den kategorin. Den är inte tillräckligt bra för att vara en "bra" produkt - den är bara en produkt.

Har sagt detta nu i åratal och vidhåller detta; SweClockers bör ge utmärkelserna lite mer tyngd och värde.

Vi tar till oss av feedbacken. Sedan vi gjorde om utmärkelse-systemet till 5 stycken olika var målsättningen att sätta en utmärkelse där vi kan då det även tillkom två negativa i form av "missar målet" och "undvik". Vi ska snart utvärdera hur den nya betygsskalan har fungerat och det är nog så att hoppet från "missar målet" till "bra produkt" har varit för stort. Ett alternativ är att vi sätter in en sjätte utmärkelse för mediokra produkter alternativt stöper om "missar målet" till "medioker".

Oaktat hur vi fortgår kommer vi diskutera detta internt och återkomma med hur vi gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Fast 4080 Super är ju i princip en lika stor uppgradering och är två är gammalt.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag brukar inte ha på ljudet längre, kollar på graferna men orkar inte höra på 20 minuter gnällande. Samma med Hardware Unboxed, kollar igenom graferna. Sen kan jag göra min egen uppfattning om jag vill ha produkterna.

Skönt att Sweclockers inte sjunkit dit än.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spawnbadboy:

5070TI kostar $50 mindre än 4070TI
Vad menar du med att priset har ökat?

Msrp för 4070ti var 670 dollar
Mrsp för 5070ti är 750 dollar men verkliga priset är i amerika i skrivande stund 929 - 1009 dollar.

Och i sverige kommer bara en handfull säljas för msrp.