Vilken film såg du senast?

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Terrifier (2016)
Låg budget men högt underhållningsvärde. Såg den för några år sedan men såg om den i helgen.
Den är charmigt tacky och är verkligen gjord av någon som älskar genren. Det är en rätt anspråkslös början på en filmserie som blivit bättre och bättre.

7/10

Terrfier 2 (2022)
Högre budget och högre underhållningsvärde.
Utöver en större film på alla sätt är det därtill en markant mycket bättre film på i princip alla plan. Betydligt bättre berättelse, bättre skådespel, bättre karaktärer och bättre specialeffekter.
Den är lika rå som den första men presnterat på ett snyggare, äckligare och bättre sätt.

8/10

Permalänk
Medlem

Fists of fury - En av Bruce Lees tidiga filmer och det märks då storyn, skådespeleriet och fighting-koreografin inte är på topp direkt. Storyn är ganska standard, elak boss dödar släkt och vänner och då måste man hämnas. 5/10

Fearless - Vilken skillnad. Denna kom dock 2006 så det är väl inte så konstigt egentligen. men här har vi en riktigt bra story, bra skådespel(för en fighting-film), riktigt snygga och välkoreograferade fighter, alltså en del moves är så sjukt snygga. Den har faktiskt även ett bra budskap och är även lite sorglig. Och, based on a true story....typ. 8/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

The dead lands - Film om Maori stammar i förhistorisk tid. En ung pojkes stam mördas och han ska hämnas. Som hjälp får han en luttrad krigare som har ett bittert förflutet. Välgjord och trevlig film, rätt simpel story dock. Filmen är inspelad på Maori men det finns även en engelsk dubbad version om man vill ha en riktigt dålig upplevelse. 7/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Dune 1 & 2 (Bluray)

7/10

Permalänk
Hedersmedlem

Captain America: Brave New World

Den va helt okej.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

Ernest And Celestine

Torde jag skulle gilla den mera då jag är förtjust i fransk animation, det kan ha varit dubbningen till engelska som gjorde att det kändes som att karaktärerna inte riktigt var på plats, inte helt med i scenerna, dock så är väl stilen av filmen något dröm liknande med en still av vatten färger och några scener som helt är som att en målning skapas.

6/10 bra men mhe

Skrivet av Megacrash:

Dune 1 & 2 (Bluray)

7/10

Såg dom för första gången för ett tag sedan, och testade att göra det i VR använde Bigscreen på steam. Rät mäktigt att se sand maskarna i det formatet

Permalänk

Mufasa senaste Lejon Kungen som utspelar sig före den första.
Det jag såg fram emot var att se varför Simba farbror Scar hade fått sitt ärr och varför han hade blivit ond och utstött.

Vad jag fick se, jag har svårt att bedöma det. Det var dock för lite humor och den klassiska låten för min smak. Jag är inte mycket för musik i filmer, men Lejon kungen som har haft ett antal musikaler är ett undantag.

*edit*
Det finns lite Lejonkungen musikaler på youtube så man kan kompensera: https://www.youtube.com/watch?v=5uOd1JS6ouo
Som sagt jag är inte mycket för musik i filmer, men det finns filmer där musik är en väldigt stor del.

Permalänk
Medlem

Brutalist (2025)

Otroligt bra film som kommer att kamma hem vinst efter vinst.

Visa signatur

THINKPAD X280 ARCH
DEFINE S | I5 8600K | AP-Z370P | 32GB | GTX 1080
DEFINE 7 XL | I5 7600K | GA-Z270N | 64GB | 4x18TB
MX3S | KEYCHRON Q1V2 | P3421W + XF270H + XF270H
OLED65C1 + OLED55B7 | STRDH790 | KLIPSCH 5.1.4 | PS5

Permalänk
Medlem

Deadpool och Wolverine: Gillar man Ryan Reynolds snabba oneliners och kvicka skämt ska man se denna. För övrigt är det en himla hoppande mellan tider och världar.

3/10

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

'71 - En ung soldat blir separerad från sin grupp under oroligheterna i Belfast, Han jagas av IRA-män och elaka special-kommandos. Välgjort och bra. 7/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Heretic, lite för gulligt slut men annars en bra film och en riktigt bra prestation av H.Grant.

Permalänk
Medlem

The Gorge på Apple TV+
Både jag och frugan tycker den var riktigt bra.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 4070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Bodies at Rest (blu-ray).

Hongkong action/thriller, regisserad av Renny Harlin, med bl.a. Nick Cheung och Richie Jen i rollerna. Helt okej rulle som funkade utmärkt som underhållning för stunden.

Kanske kan vara värd en stark 6:a av 10 eller nåt sånt.

Permalänk

Alla nya filmer får kass betyg, jag letar hittar en som fick riktigt bra betyg. Det var Heretic från 2024.
Det handlar om 2st unga kvinnor som knackar på hos en man för att sova över. Det är en skräckfilm. Det finns ett gäng olika filmer av samma typ, filmens framsida ger antydan om en mastermind/galning etc. Men denna version fokuserad på religionsprat.
Hur i ………….Kunde alla ge filmen ett så bra betyg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Alla nya filmer får kass betyg, jag letar hittar en som fick riktigt bra betyg. Det var Heretic från 2024.
Det handlar om 2st unga kvinnor som knackar på hos en man för att sova över. Det är en skräckfilm. Det finns ett gäng olika filmer av samma typ, filmens framsida ger antydan om en mastermind/galning etc. Men denna version fokuserad på religionsprat.

Nämn EN film med samma story. En enda.

Och du har ju uppenbarligen missat vad filmen handlar om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Den filmen var kanon!

Permalänk
Skrivet av killawife:

Nämn EN film med samma story. En enda.

Och du har ju uppenbarligen missat vad filmen handlar om.

Jag var en veckling och gav upp efter halva filmen. Men inser nu att slutet ej är kass och jag får göra ett nytt försök, lyssna lite på denna låt, ta mod och försöka orka se slutet av filmen: https://youtu.be/Xn676-fLq7I?si=nI1xybNxpyZS8KPH jag är ironisk, men vissa filmer avbryter man i förtid. På gamla tiden med bara svt1 och 2 så såg man klart allt.

Permalänk
Medlem

The Brutalist.
Kändes faktist att jag åldrats efter filmen var slut.
Hur som, komplicerade käraktärer,A-skådisar och bra manus gör denna till en guldklimp om ni vill se något annat än förutsägbart Hollywood trams.

8.4/10 moi

Permalänk
Medlem

The Platform (Hålet) [2019]
6/10
Netflix

Vid en första anblick kan man tänka sig att detta är en känga åt kapitalismen... men den går långt mycket djupare och bredare än så. Dock är nästan allt gömt bakom symbolik i extremt konstnärlig anda, vilket gör att inget är direkt "glasklart" utan väldigt öppet för tolkning. Det gör att den faller något i min mening, inget fel att ha med sånt i sig... men kanske inte så pass extremt mycket.

Inte mycket förklaras om vad "hålet" är för något, varför det finns eller någonting runt om. Får en distinkt känsla av att det skall vara så vagt som möjligt för att istället helt fokusera på sina konstnärliga symboliker.

The Platform 2 (Hålet 2) [2024]
6/10
Netflix

Mer av exakt samma sak som ovan, men råare och brutalare och den fortsätter på sitt narrativ, men gör det än bredare denna gång. Det ger mer en känga åt i stort sett alla former av "styrelsesätt" då det är människor som står bakom allihopa.

Min tolkning av dessa är, lite kortfattat...: Det spelar ingen roll vilket styrelsesätt du har, det är giriga och maktkåta människor som sitter i toppen ändå... så vad är rätt? Följa en ordning eller roffa åt sig så mycket man kan själv?

Det belyser även hur "goda människor" som kämpar för att förbättra för alla... sätter sitt hopp till någon form av "ledare/messiah" och kastas bort av samhället. Dvs de får "upphöja någon, men inte följa med på resan"... dock finns människans natur av girighet, ta sig fram framför andra och lusten efter makt... vilket korrumperar. Så det blir en oändlig cirkel där goda människor hamnar på botten och "försvinner".

Dessa går att tolkas på flera sätt beroende på vad man själv har med sig i "bagaget", för den talar verkligen inte om vad all symbolik och de konstnärliga vinklingarna betyder eller har för mening. Som jag nämnde tidigare är det helt okey att ha med i en film där de flesta idag är väldigt "svart-vita" där allt förklaras som man vore ett barn... här har man dock gått alldeles för långt åt andra hållet. Därför kan jag inte ge dem högre än 6 i betyg.

Definitivt inget om du vill ha saker förklarat för dig eller en linjär story som är utlagd, men har du tid och uppskattar symboliker och konstnärliga uttryck kan dessa fungera ganska bra en vardagskväll.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

The Gorge på Apple TV. Sci-fi action thriller. Gillade den starkt. Spännande med bra action och bra skådespelarinsatser. Rekommenderas absolut om man tycker om genren.

Permalänk
Medlem

Back to the future, fortfarande en väldigt bra film.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av infelix:

The Gorge på Apple TV. Sci-fi action thriller. Gillade den starkt. Spännande med bra action och bra skådespelarinsatser. Rekommenderas absolut om man tycker om genren.

Såg precis klart den och för egen del så kändes den väldigt meh och för uppenbar.
Och slutscenen borde de klippt bort helt.

Permalänk
Medlem

Parasite (blu-ray).

Sydkoreansk... ja... eh... mörk komedi/drama/thriller m.m. regisserad av Bong Joon Ho (Memories of Murder, The Host, Mother), med bl.a. Song Kang-ho (Memories of Murder, The Host, Thirst) i en av rollerna. Som jag antyder här så blandas en hel del olika genres i den här filmen, men på ett väldigt lyckat sätt.

Det är en välproducerad film med intressant handling, en del intressanta/roliga/speciella karaktärer och skådespelarinsatserna var över lag riktigt bra. Jag tyckte den i det stora hela var riktigt underhållande. Inte helt utan sina brister, men inget som störde mig jättemycket.

För mig är det nog en stark 8:a av 10, tror jag.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av roberto99:

The Brutalist.
Kändes faktist att jag åldrats efter filmen var slut.
Hur som, komplicerade käraktärer,A-skådisar och bra manus gör denna till en guldklimp om ni vill se något annat än förutsägbart Hollywood trams.

8.4/10 moi

Hur kändes längden? Är sugen, men längden känns som att den kräver en del.

Permalänk
Medlem

Threads - Sheffield 1984 -Herresatan och alla hans smådjävlar! Detta var ju inge feel-good rulle direkt. Hade jag inte redan varit så deprimerad så hade jag blivit det nu. Den handlar om ett fiktivt kärnvapenkrig där Ryssland invaderar en grannstat och USA svarar genom att skicka trupp dit och England blir indraget i ett kärnvapenkrig. Alltså absolut ingenting som skulle kunna hända just nu, absolut inte alls överhuvudtaget. Den följer en familj och vad som händer med dom under den närmsta tiden efteråt. Och det är fucking ingen solskenshistoria. Alla blir sjuka och dör, det finns ingen mat, det är kallt och blåser jämt(det är ju i England), alla djur dör och folk är grisar givetvis som vanligt. Denna påminde mig faktiskt ganska mycket om The road i att allt är grått och dött och det finns inget. Men The road hade iallafall ett semi-lyckligt slut medans här är slutet så jävla grymt att man bara vill gråta. Så en perfekt film att se med hela familjen på julafton. 8/10

Spoiler bortplockad - MOD
Visa signatur

Permalänk
Medlem

The man from earth
Gammal b-rulle som jag inte sett sen den släpptes 2007.
Dåligt filmad, dåligt ljud, blandad skådespelarinsats, men ändå väldigt bra, storyn gör allt i denna filmen.
8/10

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hal0:

The man from earth
Gammal b-rulle som jag inte sett sen den släpptes 2007.
Dåligt filmad, dåligt ljud, blandad skådespelarinsats, men ändå väldigt bra, storyn gör allt i denna filmen.
8/10

Tycker inte den kan klassas som b-rulle, dock lågbudget ja. Men är det samma sak som b-rulle? En b-rulle i är lite en film som inte tar sig själv ens på allvar tycker jag. Men det tycker jag nog denna gör.

Permalänk
Medlem

Ruben Östlunds Triangle of Sadness har hyllats för sin samhällssatir och vann Guldpalmen i Cannes, men när hypen skingras återstår en film som känns onödigt lång, övertydlig och krystad i sitt budskap. Istället för att leverera en skarp och träffsäker analys av klassamhället, drunknar filmen i sitt eget självmedvetna pekpinneri och bristande nyansering.

Filmens premiss att skildra maktförhållanden och sociala hierarkier genom ett grupp människor på en lyxkryssning är inte dålig i sig. Problemet är att den här typen av kritik mot överklassen har gjorts många gånger tidigare, och bättre.

Istället för att leverera en smart och subtil analys av samhällets orättvisor, blir filmen övertydlig och tröttsam. Den förlitar sig på stereotypa karikatyrer och överdrivna scener som snarare känns som ett sketch-program än en genomtänkt berättelse.

Det är ingen konst att göra narr av rika människor som är bortkopplade från verkligheten, men filmen nöjer sig med upprepade och långdragna skämt som aldrig riktigt landar. Det känns som att Östlund hela tiden påminner oss om att ”ser ni, ser ni hur dumma de här människorna är?”, men han ger aldrig något man inte redan visste.

Ett annat stort problem med Triangle of Sadness är tempot. Filmen är nästan 2 timmar och 30 minuter lång, men hade enkelt kunnat kortas ner med en timme utan att förlora något av värde. Flera scener dras ut långt bortom sin poäng, som om Östlund försöker tvinga in en känsla av obehag.

Många dialoger känns överdrivet improviserade och otydliga, vilket får scenerna att tappa riktning. Det är uppenbart att filmen vill vara provocerande, men istället för att chocka eller engagera blir den bara långtråkig.

Huvudpersonerna, en modell och en influencer, har en dynamik som filmen försöker utforska, men istället för att utvecklas genom historien känns de mest som statister i Östlunds predikan om sociala hierarkier. Det finns ingen riktig emotionell investering i någon av dem, vilket gör att filmens mer dramatiska eller extrema moment saknar slagkraft.

Om det finns något positivt att säga om Triangle of Sadness så är det att den ser bra ut. Cinematografin är genomtänkt och vissa scener är välkomponerade, men det räcker inte för att rädda en film som är så pass innehållslös på ett emotionellt plan.

Trots sina ambitioner att vara en djupgående satir om klass och kapitalism, lyckas filmen aldrig säga något nytt. Istället för att vara en vass kritik av samhället, känns den som en film som vill framstå som smart men egentligen bara återanvänder redan uttjatade idéer.

Triangle of Sadness är inte en katastrof, men den är långt ifrån den mästerverk vissa vill göra den till. Den lider av bristande tempo, platta karaktärer och en övertydlig berättelse som aldrig riktigt landar. Det är en film som tror att den är mycket smartare än vad den egentligen är, och som misslyckas med att engagera bortom sin ytliga satir.

Betyg: 4/10 – Långdragen, övertydlig och självupptagen.

Blev en lång recension men jag fick med allt jag tyckte var viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Tycker inte den kan klassas som b-rulle, dock lågbudget ja. Men är det samma sak som b-rulle? En b-rulle i är lite en film som inte tar sig själv ens på allvar tycker jag. Men det tycker jag nog denna gör.

Ligger nog nåt i vad du säger

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

The day the earth stood still (2008)
Herregud vilken skitrulle, dom andra fina skådisarna klarar inte av att kompensera för det hemska fenomenet Jaden Smith, som tycks spela sig själv. Det vill säga, en bortskämd och gnällig unge som inte tillför något till filmen över huvud taget.

Will Smiths inflytande öppnade dörrar som Jaden knappast hade förtjänat på egen hand, vilket gjorde det desto mer frustrerande att se honom i storfilmer. Som tur är verkar det som att Hollywood mestadels har gått vidare och slutat casta honom i större produktioner.