sortering samt organisering av bilder

Permalänk

sortering samt organisering av bilder

det tar jag sen kan bli mycket mer..
så nu sitter jag med flera USB minnen, en extern hdd samt fullt med mappar i dator.

finns det något bra program för att sortera visa vilka dubbletter, år, månader osv?

har sneglat lite på lightroom och det är väl det bästa jag har hittat, men känns endå som det är mera åt redigerings hållet?

vad använder ni? har någon något bra förslag?

eller är det bara att sätta sig och försöka gå igenom mapp efter mapp

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av LenovoLegion:

det tar jag sen kan bli mycket mer..
så nu sitter jag med flera USB minnen, en extern hdd samt fullt med mappar i dator.

finns det något bra program för att sortera visa vilka dubbletter, år, månader osv?

har sneglat lite på lightroom och det är väl det bästa jag har hittat, men känns endå som det är mera åt redigerings hållet?

vad använder ni? har någon något bra förslag?

eller är det bara att sätta sig och försöka gå igenom mapp efter mapp

Mvh

Nu har jag en NAS och deras "synology photos" den sorterar iaf efter datum stämpeln, sen kan man gå igenom ansiktsbilder och sortera in de i mappar, så autosorterar den I det ansiktet i rätt mapp.

Kanske finns något annat program men det är så jag kör iaf 😊
Vi har enbart ~ 1TB med bilder så inte så mycket

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag namnger mina mappar med vad jag fotat (evenenamng) samt år i den mappen gör jag även en map som heter redigerade där redigerade bilder ligger. Allt sparas på NAS och har väll cirka 50 000 bilder och inga problem att hitta, gäller bara att veta år eller event.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Nu har jag en NAS och deras "synology photos" den sorterar iaf efter datum stämpeln, sen kan man gå igenom ansiktsbilder och sortera in de i mappar, så autosorterar den I det ansiktet i rätt mapp.

Kanske finns något annat program men det är så jag kör iaf 😊
Vi har enbart ~ 1TB med bilder så inte så mycket

en ny nas är vad som står på listan, men då vet jag att det finns alternativ där

Permalänk
Skrivet av Nalle-Puh:

Jag namnger mina mappar med vad jag fotat (evenenamng) samt år i den mappen gör jag även en map som heter redigerade där redigerade bilder ligger. Allt sparas på NAS och har väll cirka 50 000 bilder och inga problem att hitta, gäller bara att veta år eller event.

ja det är lite så jag också måste börja göra.
men just nu ligger ju allt gott o blandat, så tänkte om det fanns något program som kan hjälpa igång

Permalänk
Medlem

Finns otaliga skript att hitta för att göra detta.

Exempel: https://github.com/Supporterino/photo-organizer

Sökning: https://github.com/topics/image-sorting

Windows "program": https://www.mjbpix.com/automatically-move-photos-to-directori...

Om inget alternativ löser alla problem så är det iaf kanske en bit på vägen?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Hej!

Både Lightroom och Lightroom Classic har bildsorteringsfunktion i allra högsta världsklass. Men de är dessvärre inte så billiga. Båda versionerna av Lightroom har även redigeringsmöjligheter i högsta toppklass. Lightroom Classic är den jag själv använder och är väldigt nöjd med den.

Sedan finns ACDSee i olika versioner och prisklasser. Även en gratis-version som heter ACDSee Free. Du kan ju kolla om funktionen finns där. Efter att ha redigerat mina fotografier i Lightroom Classic, så tittar jag på slutresultatet i ACDSee Ultimate.

Ett kostnadsfritt program som liknar ACDSee väldigt mycket heter Faststone Image viewer. Kolla den också ifall din önskade funktion finns där. Nackdelen med Faststone jämfört med ACDSee, är att färgerna inte återges lika exakt som i ACDSe eller Lightroom. Men när jag säger detta så är jag väldigt petig plus att jag har en ständigt kalibrerad och profilerad bildskärm från Eizo. Där ser jag skillnaderna relativt tydligt. Mellan ACDSee och Lightroom Classic ser jag dock ingen skillnad.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Skrivet av scienta:

Finns otaliga skript att hitta för att göra detta.

Exempel: https://github.com/Supporterino/photo-organizer

Sökning: https://github.com/topics/image-sorting

Windows "program": https://www.mjbpix.com/automatically-move-photos-to-directori...

Om inget alternativ löser alla problem så är det iaf kanske en bit på vägen?

kanon tack! då kan jag testa mig fram lite

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Både Lightroom och Lightroom Classic har bildsorteringsfunktion i allra högsta världsklass. Men de är dessvärre inte så billiga. Båda versionerna av Lightroom har även redigeringsmöjligheter i högsta toppklass.Lightroom Classic är den jag själv använder och är väldigt nöjd med den.

Sedan finns ACDSee i olika versioner och prisklasser. Även en gratis-version. Du kan ju kolla om funktionen finns där. Efter att ha redigerat mina fotografier i Lightroom Classic, så tittar jag på slutresultatet i ACDSee Ultimate.

Ett kostnadsfritt program som liknar ACDSee väldigt mycket heter Faststone Image viewer. Kolla den också ifall din önskade funktion finns där. Nackdelen med Faststone jämfört med ACDSee, är att färgerna inte återges lika exakt som i ACDSe eller Lightroom. Men när jag säger detta så ör jag väldigt petig plus att jag har en ständigt kalibrerad bildskärm frå E7zo. Där ser jag skillnadena relativt tydligt. Mellan ACDSee och Lightroom Classic ser jag dock ingen skillnad.

tack! då har jag lite att kolla igenom vilket som kan passa mig