Permalänk
Medlem

Hp OMEN 25L GT14-0xxx Ram minnen

Hej! Jag köpte mig precis en begagnad dator och insåg direkt att jag måste uppgradera till 32 gig ram.
Står att mitt moderkort heter 894A och är version 10. Dock verkar jag inte hitta vilket ram jag ska köpa till.

Fick prova polarens corsair ( CMT32GX4M4Z3200C16 ) och då fick jag bluescreen. Antar att det är för jag blandade två olika märken.

Vilka ska jag köpa så det blir rätt? Mvh Bultasz

Permalänk
Medlem

Det enklaste att få reda på vilka minnen du behöver är väl att läsa av de som sitter i. Tänk på att det inte funkar att sätta i minnena hur som helst. Vanligen sätter man Slott:2 och 4 först men det kan variera beroende på MB tillverkare.
Hittade detta på en HP sida.
Memory upgrade information
Dual channel (two DIMMs per channel) memory architecture
Four DDR4 UDIMM (288-pin) sockets
Supports up to PC4-27700 (DDR4-3467) for 65 W CPU
Supports up to PC4-25600 (DDR4-3200) on select models
Supports 8 GB and 16 GB DDR4 UDIMMs

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Det enklaste att få reda på vilka minnen du behöver är väl att läsa av de som sitter i. Tänk på att det inte funkar att sätta i minnena hur som helst. Vanligen sätter man Slott:2 och 4 först men det kan variera beroende på MB tillverkare.
Hittade detta på en HP sida.
Memory upgrade information
Dual channel (two DIMMs per channel) memory architecture
Four DDR4 UDIMM (288-pin) sockets
Supports up to PC4-27700 (DDR4-3467) for 65 W CPU
Supports up to PC4-25600 (DDR4-3200) on select models
Supports 8 GB and 16 GB DDR4 UDIMMs

Kollade nu och på minnet står det M27294-h73 DIMM-CT: RPGPLGBK1GM0FV. Jag kan tyvärr inte så mycket om datorer men fick tips att vända mig hit

Permalänk
Medlem

Det du har nuvarande är: HP M27294-H73, 8 GB, DDR4, 3733 MHz, 288-pin DIMM. Minneshastigheten är något "udda".
Du kan ersätta dessa med Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX eller något med minneshastighet 3200 om du nu anser att det behövs vilket jag tycker vara lite onödigt. Det borde inte vara minnesbrist med 16 GB. Försök att utröna med större säkerhet vad det är som bromsar i din dator. Prova att köra HWMonitor för att utröna var ditt problem ligger. CPU-Z kan också vara till hjälp.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.