Läsplatta och biblioteksstöd

Permalänk
Medlem

Lite ny info i ämnet: https://www.minabibliotek.se/sv/news/e-b%C3%B6cker-p%C3%A5-l%...

Citat:

E-böcker på läsplatta kommer tillbaka
Det kommer återigen att börja gå att låna och ladda ner e-böcker till läsplatta. Nyheten uppdateras när vi får veta mer.

Det skäl som tidigare angavs som orsak att det inte längre går att läsa bibliotekens e-böcker på läsplatta har påvisats strida mot två av Sveriges fyra grundlagar. Vi kommer att få tillbaka funktionen i nya Biblio.

Nu gäller detta Umeås bibliotek specifikt, men då grundlagen nämns kanske det är applicerbart på hela landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

Lite ny info i ämnet: https://www.minabibliotek.se/sv/news/e-b%C3%B6cker-p%C3%A5-l%...

Nu gäller detta Umeås bibliotek specifikt, men då grundlagen nämns kanske det är applicerbart på hela landet.

Mer info:
https://wedobooks.io/sv/wedonews/tillganglighet-och-digitala-lan-oklara-krav-for-bibliotek-i-sverige

Varje bibliotek lär ta ställning till frågan (då det medför ytterligare en kostnad per lån).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

Detta verkar dock inte återinföras före 2027?

Edit: läste lite mer och verkar återinföras tillfälligt ifall biblioteken vill betala, men att framtiden ändå är oviss...

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst igen verkar det alltså vara så att detta endast kommer kunna erbjudas fram tills tillgänglighetsdirektivet förr eller senare implementeras, på grund av att det krävs grundlagsändringar innan det fullt ut kan implementeras. Och det kommer endast kunna erbjudas ifall biblioteken är villiga att betala för detta. Låter verkligen inte lovande för framtiden, alltså efter 2027. Om inte Adobes DRM anpassas, WeDoBooks väljer att erbjuda Readium, eller om man skaffar en Android-ebläckplatta kan vi nog spå döden för detta inom ett par år. Uppenbart är det också att företaget inte *egentligen* vill erbjuda denna lösningen, då de nämner att det "bara" är 0,9% som väljer att utnyttja möjligheten att ladda ned ePub-filen.

Tycker det är väldigt konstigt att WeDoBooks om och om igen skriver i stil med "att äldre e-läsare kommer att förlora denna möjlighet när EU-direktivet implementeras.", utan att förstå att det finns moderna e-boksläsare med e-bläck som inte kör Android. Som exempelvis Kobo, eller Kindle för den delen. Det är inte som att Boox är mer "avancerade" för att de kör Android, om något medför det några andra nackdelar som sämre programvara för att läsa böckerna samt sämre batteritid. Och att det till viss mån inte blir en single-use device som kanske är negativt för vissa (då andra appar och annat kan installeras).

Att biblioteken genom WeDoBooks binder sig till deras slutna ekosystem är bara dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

Efter att ha läst igen verkar det alltså vara så att detta endast kommer kunna erbjudas fram tills tillgänglighetsdirektivet förr eller senare implementeras, på grund av att det krävs grundlagsändringar innan det fullt ut kan implementeras. Och det kommer endast kunna erbjudas ifall biblioteken är villiga att betala för detta. Låter verkligen inte lovande för framtiden, alltså efter 2027. Om inte Adobes DRM anpassas, WeDoBooks väljer att erbjuda Readium, eller om man skaffar en Android-ebläckplatta kan vi nog spå döden för detta inom ett par år. Uppenbart är det också att företaget inte *egentligen* vill erbjuda denna lösningen, då de nämner att det "bara" är 0,9% som väljer att utnyttja möjligheten att ladda ned ePub-filen.

Tycker det är väldigt konstigt att WeDoBooks om och om igen skriver i stil med "att äldre e-läsare kommer att förlora denna möjlighet när EU-direktivet implementeras.", utan att förstå att det finns moderna e-boksläsare med e-bläck som inte kör Android. Som exempelvis Kobo, eller Kindle för den delen. Det är inte som att Boox är mer "avancerade" för att de kör Android, om något medför det några andra nackdelar som sämre programvara för att läsa böckerna samt sämre batteritid. Och att det till viss mån inte blir en single-use device som kanske är negativt för vissa (då andra appar och annat kan installeras).

Att biblioteken genom WeDoBooks binder sig till deras slutna ekosystem är bara dåligt.

Det har gått väldigt fort för biblioteken och jag kan lova dig att det inte är biblioteken som önskat detta byte. Axiell Media utvecklade den gamla appen Biblio, som många bibliotek tidigare använt. Sedan blev Axiell Media uppköpta och en ny app (även den heter Biblio) lanserades och det är den appen biblioteken nu måste använda oavsett tidigare avtal.

Någon gång kommer en ny upphandling att ske och då vet vi inte vilken tjänst som vinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av towhatend:

Det har gått väldigt fort för biblioteken och jag kan lova dig att det inte är biblioteken som önskat detta byte. Axiell Media utvecklade den gamla appen Biblio, som många bibliotek tidigare använt. Sedan blev Axiell Media uppköpta och en ny app (även den heter Biblio) lanserades och det är den appen biblioteken nu måste använda oavsett tidigare avtal.

Någon gång kommer en ny upphandling att ske och då vet vi inte vilken tjänst som vinner.

Bra inspel. Får hoppas på att man tar detta i anspråk vid kravställan.

Permalänk
Medlem

Riktigt ruttet. Om det är svårt att låna eller ens köpa böcker får man se sig efter andra lösningar, tyvärr.

Jag har svårt för ljudböcker, men flera ljudbokstjänster erbjuder även E-böcker. Men då får man ju läsa i deras app.

Och som sagt, krånglar förlagen till det kommer många att välja lösningar som ger förlagen 0 kronor.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Riktigt ruttet. Om det är svårt att låna eller ens köpa böcker får man se sig efter andra lösningar, tyvärr.

Jag har svårt för ljudböcker, men flera ljudbokstjänster erbjuder även E-böcker. Men då får man ju läsa i deras app.

Och som sagt, krånglar förlagen till det kommer många att välja lösningar som ger förlagen 0 kronor.

Lite synd att Storytel la ner sin ebokläsare.

Ljudbokstjänsterna kan jag tycka är rätt dyra, jag köper primärt via bokon istället.
E-böcker skickar jag till Kindle och ljudböckerna host:ar har lokalt med hjälp av Audiobookshelf för att inte vara låst till en specifik app.

Lyssnar/läser man kanske lite mer sällan och oftast lyssnar klart så kan det vara mer prisvärt än dessa prenumerationstjänster. (Tjänsternas fördel är ju där att man kan byta till annan bok om man inte gillar det man lyssnar på, samtidigt kan jag tycka att man skapar mer värde i den investering i tid och till sig själv när man mer engagerat letar upp och köper böcker.)
Fördelen att man äger det med, kör ofta ljudböcker jag redan lyssnat på när jag ska sova.

Permalänk
Medlem

Tillsvidare är nog lösningen att skaffa ett bibliotekskort från en annan, kanske närliggande kommun. Flera kommuner erbjuder fortfarande att låna via deras bibliotekswebb, och därmed ladda ned en Adobe DRM epub, även om de också erbjuder Biblio som annan tjänst. Med tanke på hur svenska kommunupphandlingar ser ut är jag tveksam på att Biblio skulle få monopol och skrota möjligheten att ladda ned för allihopa.

Skrivet av Pirum:

Problemet är att svenska e-böcker mer ofta än sällan inte finns på de "andra lösningarna".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

Problemet är att svenska e-böcker mer ofta än sällan inte finns på de "andra lösningarna".

Generellt stämmer väl tyvärr det du säger, om än att det inte är till 100%.

Jag har svårt att förstå varför inte biblioteken satsar mer på e-böcker överlag, därtill också räknat att kunna erbjuda epub-filer likt tidigare. Utlåningen av fysiska medier minskar och e-medier ökar (enl. Kungliga bibliotekets statistik) och det borde väl ligga i bibliotekens självbevarelsedrift att erbjuda media som invånarna vill konsumera på ett vettigt sätt. Mitt bibliotek används numera bara till att skriva ut grejer de få gångerna jag inte kommit ihåg att göra det på jobbet.

Tillgänglighetsdirektivet borde ju om något göra att en lösning måste anpassas eller läggas till, inte att andra lösningar ska tas bort.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Jag har svårt att förstå varför inte biblioteken satsar mer på e-böcker överlag, därtill också räknat att kunna erbjuda epub-filer likt tidigare. Utlåningen av fysiska medier minskar och e-medier ökar (enl. Kungliga bibliotekets statistik) och det borde väl ligga i bibliotekens självbevarelsedrift att erbjuda media som invånarna vill konsumera på ett vettigt sätt.

Problemet är ju att kostnaden för dessa utlån är betydligt högre än de fysiska böckerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Generellt stämmer väl tyvärr det du säger, om än att det inte är till 100%.

Jag har svårt att förstå varför inte biblioteken satsar mer på e-böcker överlag, därtill också räknat att kunna erbjuda epub-filer likt tidigare. Utlåningen av fysiska medier minskar och e-medier ökar (enl. Kungliga bibliotekets statistik) och det borde väl ligga i bibliotekens självbevarelsedrift att erbjuda media som invånarna vill konsumera på ett vettigt sätt. Mitt bibliotek används numera bara till att skriva ut grejer de få gångerna jag inte kommit ihåg att göra det på jobbet.

Tillgänglighetsdirektivet borde ju om något göra att en lösning måste anpassas eller läggas till, inte att andra lösningar ska tas bort.

Detta känns dock som en tolkning leverantören valt att göra av tillgänglighetsdirektivet. Tills fler hänger på tåget så känns det nästan som ett påhitt från dem, en ursäkt att inte behöva erbjuda nedladdning utan låsa in folk i deras varumärke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

Detta känns dock som en tolkning leverantören valt att göra av tillgänglighetsdirektivet. Tills fler hänger på tåget så känns det nästan som ett påhitt från dem, en ursäkt att inte behöva erbjuda nedladdning utan låsa in folk i deras varumärke.

Jo, det är precis så jag menar. Leverantören använder det som en ursäkt för att erbjuda en sämre lösning som sparar dem pengar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Permalänk
Medlem

Vågar man hoppas på att antingen Adobe DRM kommer ändra sinainställningar/krav för att förlja de nya tillgänglighetskraven? Eller att det kommer komma en konverterare eller liknande som fungerar med Calibre?

Är det helt omöjligt att få låna en kopia till PC från nya Biblio som Malmö byter till?

Eftersom detta endast gäller för EU har jag inga stora förhoppningar på att Amazon kommer vara snabba med förbättringar till Kindle som kan hjälpa mot detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Vågar man hoppas på att antingen Adobe DRM kommer ändra sinainställningar/krav för att förlja de nya tillgänglighetskraven? Eller att det kommer komma en konverterare eller liknande som fungerar med Calibre?

Är det helt omöjligt att få låna en kopia till PC från nya Biblio som Malmö byter till?

Eftersom detta endast gäller för EU har jag inga stora förhoppningar på att Amazon kommer vara snabba med förbättringar till Kindle som kan hjälpa mot detta.

Adobes DRM-lösning verkar ha getts upp av Adobe från vad jag hört. Inga uppdateringar är förväntade.

Ja, det är omöjligt i dagsläget att ladda ned en kopia från Biblio, men funktionen verkar ev. återkomma nu nästa månad tills i alla fall 2027 (läs ovanstående inlägg).

Njae, efter att ha läst lite mer verkar det som Biblios app använder sig av LCP DRM. Min gissning är att denna alternativa DRM-lösningen som verkar bli mer populär, LCP, kommer börja stödjas av framtida e-boksläsare också. Denna är svårare att cracka än Adobes DRM, och de verkar vara mer benägna att jaga folk som försöker. Problemet nu är att Biblio låser sina LCP-böcker bakom en Android-app, så att man inte kan ladda ned dem (även i skyddat i format) och läsa på alternativ enhet (på de få som stödjer LCP-formatet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

Tillsvidare är nog lösningen att skaffa ett bibliotekskort från en annan, kanske närliggande kommun.

Något som fler och fler kommuner stoppar i och med kostnadsökningarna.

Varför ge någon från en annan kommun som då defintivt inte kommer att betala kommualskatt i den kommunen tillgång till att låna böcker och speciellt då e-böcker? Bara kostnader och inga intäkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Något som fler och fler kommuner stoppar i och med kostnadsökningarna.

Varför ge någon från en annan kommun som då defintivt inte kommer att betala kommualskatt i den kommunen tillgång till att låna böcker och speciellt då e-böcker? Bara kostnader och inga intäkter.

Ja alltså, det är inte en optimal lösning såklart och jag förstår kommunernas resonemang kring detta. Men på individnivå finns det ju inte så mycket annat att göra om man vill låna e-böcker och läsa på sin ebläcksläsare.

Permalänk
Medlem

Införskaffade mig en Kobo för några dagar sedan med inställningen att det skulle vara lätt att få tag på svenska eböcker online, men så var det visst inte. Funderar på att lämna tillbaka den och skaffa en Boox istället så att jag kan installera appar så som Biblio t.ex. Känns ju som att jag skjuter mig själv i foten om jag inte gör detta. Trodde först att jag skulle kunde ladda ned epubs från biblioteket men så bra får vi inte ha det längre tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voidbolt:

Införskaffade mig en Kobo för några dagar sedan med inställningen att det skulle vara lätt att få tag på svenska eböcker online, men så var det visst inte. Funderar på att lämna tillbaka den och skaffa en Boox istället så att jag kan installera appar så som Biblio t.ex. Känns ju som att jag skjuter mig själv i foten om jag inte gör detta. Trodde först att jag skulle kunde ladda ned epubs från biblioteket men så bra får vi inte ha det längre tydligen.

Jag brukar köpa på bokon, kanske inte bästa utbudet men man kan ladda hem dom (flesta) som epub.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voidbolt:

Förstår frustrationen! Om du verkligen tänkte använda den främst för lånade e-böcker från bibliotek som inte erbjuder Adobe DRM-filer att ladda ner så kan det nog vara bättre med en Android-ebläcksläsare. Finns dock ett gäng utöver Boox, typ Bigme och Meebook. Finns ofta till bättre priser också på AliExpress, och vad jag hört är byggkvalitén bättre än Boox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

Förstår frustrationen! Om du verkligen tänkte använda den främst för lånade e-böcker från bibliotek som inte erbjuder Adobe DRM-filer att ladda ner så kan det nog vara bättre med en Android-ebläcksläsare. Finns dock ett gäng utöver Boox, typ Bigme och Meebook. Finns ofta till bättre priser också på AliExpress, och vad jag hört är byggkvalitén bättre än Boox

Hade jag köpt en ny idag hade det nog blivit en Boox Go 6, men jag kommer hålla kvar min Kindle Paperwhite G11 tills färgdisplayer med Gallery3 (eller nyare teknik) funkar bättre/snabbare.

Men i alla fall, kan du inte länka något från Aliexpress? Jag kollade snabbt men hittade inget som var till bättre pris än i Sverige. Men jag är kanske inte så insatt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Hade jag köpt en ny idag hade det nog blivit en Boox Go 6, men jag kommer hålla kvar min Kindle Paperwhite G11 tills färgdisplayer med Gallery3 (eller nyare teknik) funkar bättre/snabbare.

Men i alla fall, kan du inte länka något från Aliexpress? Jag kollade snabbt men hittade inget som var till bättre pris än i Sverige. Men jag är kanske inte så insatt!

Jag hade nog skaffat denna https://www.aliexpress.com/item/1005006568717537.html?spm=a2g... alternativt en Meebook m8 för någon tusenlapp mer.

Dock kanske det inte var så mycket bättre pris, allt är väl relativt!

Permalänk
Medlem

Fortsatta goda nyheter på föregående tema att Biblio "ångrar" sig: https://www.biblioteksbladet.se/nyheter/missnoje-med-nya-biblio-men-snart-ska-problemen-vara-losta/

"Det ser ut som om det handlar om två år till och det känns bra eftersom det är många bibliotek som efterfrågar det här. Planen är att vi ska kunna erbjuda lösningen från och med slutet av mars, förklarar Jeppe Nyrup."

Blir dock inte klok på vad som händer efter 2 år. Som jag tolkar texten nu innefattas inte Adobes DRM av tillgänglighetskraven?

Permalänk
Medlem

Mer information: https://info.biblio.app/sv/news/adobe-drm-under-utveckling
Det kommer endast vara för de bibliotek som köper till det... får hoppas de flesta gör det men håller inte tummarna precis.

De säger fortsatt:

"Observera att detta kommer att vara en tillfällig lösning som inte längre kommer att vara tillgänglig när EU:s tillgänglighetsdirektiv implementeras någon gång i framtiden. Vi rekommenderar därför att du redan nu gör låntagarna medvetna om att detta alternativ endast är tillgängligt så länge lagstiftningen tillåter det."

Permalänk
Medlem

Kan redan nu meddela att flera bibliotek, däribland Malmö, inte kommer köpa in denna lösning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

Kan redan nu meddela att flera bibliotek, däribland Malmö, inte kommer köpa in denna lösning...

Jaha där dog det hoppet. Jag antar att det kommer bli svårt att få fjärråtkomst till något av biblioteken som kommer erbjuda nerladdningar. Får hoppas vi kan gräva fram en lista om det finns någon lättillgängliga bibliotek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Jaha där dog det hoppet. Jag antar att det kommer bli svårt att få fjärråtkomst till något av biblioteken som kommer erbjuda nerladdningar. Får hoppas vi kan gräva fram en lista om det finns någon lättillgängliga bibliotek.

Lund erbjuder fortfarande i alla fall. De verkar inte ha en begränsning på folkbokföring i stan. Samma med Göteborg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

Lund erbjuder fortfarande i alla fall. De verkar inte ha en begränsning på folkbokföring i stan. Samma med Göteborg.

Det verkar som att även Lund ska gå över till Biblio den 25 Mars. Saxat från:https://folkbiblioteken.lund.se/e-böcker-och-e-ljudböcker

25 mars 2025 går biblioteket över till en ny version av Biblio, appen för att läsa e-böcker och ljudböcker. Du som läser eller lyssnar på telefon eller platta behöver ladda ner en ny Biblio-app, och det kommer inte längre att gå att söka eller ladda ner e-böcker från bibliotekets webbplats.

Den gamla versionen av Biblio kommer att stängas. Fram till slutet av april 2025 finns den tillgänglig samtidigt som den nya, så att lånetiden hinner avslutas för alla lån. Det går inte att låna i gamla Biblio från 25 mars.

Permalänk
Medlem

Kan också meddela att Biblio-appen är jävligt kass även på en Boox-platta. Visserligen väckte hela det här spektaklet mitt intresse för Android e-bläcksläsare då jag insåg att jag har lite andra användningsområden för den, men provade såklart deras app på den med nu. Den kraschar tidvis, har onödiga animationer vilket inte passar refresh raten för ebläck, en onödig pull down meny högst upp när man läser en bok som också bidrar till en stor margin, samt att man inte kan använda de fysiska knapparna för att bläddra (då de, till skillnad från många andra läsappar, inte kopplat exempelvis volym upp/ner till att också kunna bläddra).

Enshittification slår tyvärr hårt även kring våra offentliga tjänster. De hade i alla fall kunnat erbjuda nerladdningsbara LCP-skyddade böcker som antagligen kommer börja stödjas av Kobo i år. Enda alternativet som kvarstår tills dess är ... andra sidor, alternativt att köpa böckerna. Tur jag inte läser så mycket svensk litteratur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

Tur jag inte läser så mycket svensk litteratur.

Kan bara hålla med. Antingen köper jag på amazon på min Kindle eller så "lånar jag av en vän". Fungerar mycket bra för engelsk litteratur. Svensk, inte alls. Köpte tom. en kobo just för biblioteksstödet för några år sedan för att flera i familjen skulle förstå hur grymma läsplattor är!