Det finns inte tillräckligt med ledigt utrymme på disken/diskarna för att slutföra den här åtgärden" Felmeddelande när jag försöker allokera

Permalänk

Det finns inte tillräckligt med ledigt utrymme på disken/diskarna för att slutföra den här åtgärden" Felmeddelande när jag försöker allokera

Hej,

Jag har precis köpt en ny hårddisk och skulle formatera den och ta bort partitionerna så jag fick en stor på 2TB istället för två på 1TB vardera.

Att formatera dom var inga problem men nu när jag är inne i diskhantering så låter den mig inte allokera minne när jag försöker skapa en "ny enkel volym". Jag får bara ett felmeddelande där det står "Det finns inte tillräckligt med ledigt utrymme på disken/diskarna för att slutföra den här åtgärden". Blir galen snart haha.

Jag har formaterat båda partitionerna så det är inte det som är problemet och jag har testat sänka volymen innan jag försöker skapa ny volym men inget hjälper.

Någon som har tips på vad felet är och hur jag åtgärdar det?

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ser det ut i programmet? Du kan ladda upp bilder på forumet.

Det låter som att du har termerna lite fel någonstans. Du skapar först två enkla volymer, sedan formaterar du dem, och när du gjort det är du klar -- så att du formaterat båda och sedan försöker skapa en volym är fel någonstans.

Om du faktiskt har skapat två volymer och formaterat dem så bör du ha två nya enhetsbokstäver. Om inte, testa om du kan högerklicka volymerna och ändra enhetsbokstav.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Det funkar inte att ta print screen. Bifogar en bild

Det är just att skapa två enkla volymer som inte går..

Jag är inne i diskhantering och det står "Disk 3 dynamisk" och sen "1402.88GB inte allokerat" och sen "503.98GB inte allokerat"

Permalänk
Hedersmedlem

Disken är både dynamisk och inte tom. Du bör ta bort partitionerna och göra den till en vanlig disk.

Se guide från MS här: https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/disk...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk

Tack Thomas. Jag ska testa imorgon. Mitt tålamod för dagen är slut

Permalänk

du kommer inte kunna kombinera de där 2 opatitionerade utrymmenda för du har två systempattitioner mellan dem som blockerar.

tbh så har du systempartitioner på varenda disk ser det ut som.

tror du har gjort något fel från början när du installerade ditt OS för normalt sett borde du bara ha systempartitioner på samma enhet som du lägger ditt OS på om man gör rätt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

du kommer inte kunna kombinera de där 2 opatitionerade utrymmenda för du har två systempattitioner mellan dem som blockerar.

tbh så har du systempartitioner på varenda disk ser det ut som.

tror du har gjort något fel från början när du installerade ditt OS för normalt sett borde du bara ha systempartitioner på samma enhet som du lägger ditt OS på om man gör rätt.

Hur får jag bort systempartitionerna?

Jag har iaf lyckats att göra två nya partitioner som jag döpt till F och H så jag kan åtminstone använda utrymmet på hårddisken.
Men jag skulle ju som sagt hellre ha en stor partition.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marcus021:

Hur får jag bort systempartitionerna?

Jag har iaf lyckats att göra två nya partitioner som jag döpt till F och H så jag kan åtminstone använda utrymmet på hårddisken.
Men jag skulle ju som sagt hellre ha en stor partition.

Går det inte att bara högerklicka dem och ta bort dem?

Annars skulle jag köra diskpart som i MS-guiden, det får alltid bort allt. Viktigt att vara extremt noga att välja rätt disk bara, när man väl tar bort något (eller kör "clean") frågar den inte om du är säker eller något, utan bara tar bort.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Gparted kan köras fristående (usb boot oberoende av installerade operativsystem) och kan alltså manipulera lagringsenheter "fritt"
Är man det minsta osäker på vilken enhet man ska välja så bör man fysiskt koppla bort allt annat än den man vill göra nått med utifall det finns data man inte kan mista på nån lagringsenhet om man skulle välj fel.
https://gparted.org/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Går det inte att bara högerklicka dem och ta bort dem?

Annars skulle jag köra diskpart som i MS-guiden, det får alltid bort allt. Viktigt att vara extremt noga att välja rätt disk bara, när man väl tar bort något (eller kör "clean") frågar den inte om du är säker eller något, utan bara tar bort.

När du skriver systempartitionerna som ligger emellan. Vilka menar du då?
Så jag är säker på att jag har förstått rätt haha..

Jag försökte köra diskpart som i den guiden jag fick från Thomas men det ville ändå inte funka.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Gparted kan köras fristående (usb boot oberoende av installerade operativsystem) och kan alltså manipulera lagringsenheter "fritt"
Är man det minsta osäker på vilken enhet man ska välja så bör man fysiskt koppla bort allt annat än den man vill göra nått med utifall det finns data man inte kan mista på nån lagringsenhet om man skulle välj fel.
https://gparted.org/

Tack för tipset! Jag ska testa

Permalänk
Medlem

Hur man tar screenshots: https://screenshot.help/

Skrivet av Marcus021:

När du skriver systempartitionerna som ligger emellan. Vilka menar du då?
Så jag är säker på att jag har förstått rätt haha..

Jag försökte köra diskpart som i den guiden jag fick från Thomas men det ville ändå inte funka.

Den på 769MB som heter "Felfri (återst" är en systempartition som Windows har skapat vid installation. Du bör ta bort den på 100MB och den på 769MB från Disk 3.

Permalänk
Medlem

Innan du gör NÅNTING!

Koppla ur nya hårddisken och starta datorn.
Om windows bootar så är det lugnt, men om windows har lagt en systempartition på din 2 TB disk så måste du åtgärda det först, annars blir ditt windows förstört så snart du tar bort dem.

Så ta INTE bort systempartitionerna på nya disken förrens du gjort det jag skriver ovan.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Hur man tar screenshots: https://screenshot.help/

Den på 769MB som heter "Felfri (återst" är en systempartition som Windows har skapat vid installation. Du bör ta bort den på 100MB och den på 769MB från Disk D:.

Och hoppas att detta inte är de aktuella partitionerna för os som är installerat.

Personligen hade jag rensat rubbet och börjat om från början med bara os disken inkopplad och sen ta bort de extra bootpartitionerna som inte är aktuella på alla diskar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av FX9:

Innan du gör NÅNTING!

Koppla ur nya hårddisken och starta datorn.
Om windows bootar så är det lugnt, men om windows har lagt en systempartition på din 2 TB disk så måste du åtgärda det först, annars blir ditt windows förstört så snart du tar bort dem.

Så ta INTE bort systempartitionerna på nya disken förrens du gjort det jag skriver ovan.

Jag har mitt Windows på en helt annan hårddisk. Bör jag ändå vänta med att ta systempartitionerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Och hoppas att detta inte är de aktuella partitionerna för os som är installerat.

Personligen hade jag rensat rubbet och börjat om från början med bara os disken inkopplad och sen ta bort de extra bootpartitionerna som inte är aktuella på alla diskar.

OP säger att han precis köpt disken (Disk 3) (misstänker att den är begagnad). Det bör betyda att hans C: är den som har hans boot-partition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus021:

Jag har mitt Windows på en helt annan hårddisk. Bör jag ändå vänta med att ta systempartitionerna?

Dessa partitioner kom dit på nått sätt, better safe then sorry!
Tar 2 minuter att göra min testkontroll

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av dlq84:

OP säger att han precis köpt disken (Disk 3) (misstänker att den är begagnad). Det bör betyda att hans C: är den som har hans boot-partition.

Korrekt. Disk 3 är inköpt igår begagnad. Windows ligger på en helt annan C hårddisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus021:

Korrekt. Disk 3 är inköpt igår begagnad. Windows ligger på en helt annan C hårddisk

Glöm inte att konvertera disken till basic (standard) efter att du har rensat den!

8. At the DISKPART prompt, type: convert basic

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus021:

Som info: Vid installation av Windows så har det en tendens att sprida sina filer likt en gödselspridare på alla diskar som råkar vara inkopplade. Behöver inte göra det, men kan.
Alltså bör man koppla ur eller iaf avaktivera en disk i BIOS innan installation av win (lite osäker om detta räcker).

Har du satt in en hårddisk i efterhand, så bör det vara ok. Men prova gärna enligt ovan råd ändå.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället