Google gör det lättare att ta bort personlig info från Sök

Permalänk
Melding Plague

Google gör det lättare att ta bort personlig info från Sök

Du måste dock ge Google dina personuppgifter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag ska komma ihåg den här artikeln ifall jag någon gång i framtiden skulle få för mig att undra varför jag inte längre använder Google

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Hur skulle det här ta bort nåns sida från hitta.se eller eniro.se?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

dom andra sidorna då som ratsit och mr koll då?

Permalänk
Medlem

Ja jag säger bara, som svar på artikeln:

Det är ju samma sak.

Google har dina uppgifter, blott att de är mer "artiga" (de är inte artiga men något ska de locka med för att användarna inte ska fly Google) men resultatet är det samma.

Den enda fördelen med deras upplägg är att de eventuellt kan fånga upp någon extremist...och en och annan illegal som söker eller surfar på saker de inte borde surfa på...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Hur skulle det här ta bort nåns sida från hitta.se eller eniro.se?

Det gör det inte. Det tar bort länken till hitta.se från Google när någon googlar ditt namn.

Permalänk
Medlem

Svårt att stoppa tillbaks anden i flaskan, när man väl har släppt ut den.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Choose your poison!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det gör det inte. Det tar bort länken till hitta.se från Google när någon googlar ditt namn.

Precis, men det är ju så här det formuleras i artikeln:

"Men för den som länge velat försöka ta bort sin sida från Hitta.se eller Eniro kan detta vara ett bra tillfälle att prova."

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Precis, men det är ju så här det formuleras i artikeln:

"Men för den som länge velat försöka ta bort sin sida från Hitta.se eller Eniro kan detta vara ett bra tillfälle att prova."

Då antar jag att artikeln är felformulerad eller innehåller fel information helt enkelt.
@Edin_II

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m4gnify:

Då antar jag att artikeln är felformulerad eller innehåller fel information helt enkelt.
@Edin_II

Det är felformulerat. Jag ska försöka förtydliga detta.

Permalänk
Medlem

Man kan hos Eniro och hitta.se begära att man inte syns för de som inte har konto där.
Så om man ska bli hittad så måste den som söker registrera sig själv typ.
Men för att ta bort uppgifterna måste man identifiera sig med bank-id.
Alltså man ska inte kunna ta bort någon annan än sig själv vilket är rimligt.

Motsatsen hade varit jag vill anonymt ta bort mina uppgifter från din söktjänst. Ja men vem är du då? Nej, det kan jag inte berätta. Hur ska man lösa det i praktiken utan att dela sina personuppgifter?

Edit: Fast det är sjukt att man inte kan ta bort sig helt från dessa tjänster så att inte ens inloggade ska kunna söka.