Ny PC bootar inte, CPU-fläkten snurrar i en sekund och slutar sen

Permalänk

om du använder andra kablar en de som kommer med nätagget så finns det en risk att datorn aldrig kommer hoppa igång hände mig en gång tills jag använde orginal kablarna sen starta den direkt. bara orginal kablarna med andra ord du får inte blanda några. hoppas det löser sig

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, jag fick en halvgalen tanke. Var köpte du processorn? Har du kollat att den är äkta?

Det är vääldigt ovanligt att processorer är DOA eftersom alla testas i fabriken, och de är inte direkt känsliga i frakten heller. Nu känns det inte sannolikt att den är fake heller, men det är inte omöjligt, speciellt inte med tanke på att någon kan ha köpt en 9800X3D, bytt ut processorn och "returnerat" den, speciellt hos vissa butiker (där Amazon nog är värst bland de på svenska marknaden).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, jag fick en halvgalen tanke. Var köpte du processorn? Har du kollat att den är äkta?

Det är vääldigt ovanligt att processorer är DOA eftersom alla testas i fabriken, och de är inte direkt känsliga i frakten heller. Nu känns det inte sannolikt att den är fake heller, men det är inte omöjligt, speciellt inte med tanke på att någon kan ha köpt en 9800X3D, bytt ut processorn och "returnerat" den, speciellt hos vissa butiker (där Amazon nog är värst bland de på svenska marknaden).

Den är köpt via Webhallen så det är legit, tejpen på lådan ser ut som den ska enligt länken du skickade.

Jag har en sista grej att testa. Märkte att det var lite överflödig kylpasta som har råkat hamna på överdelen av CPUn där det sitter några kondensatorer(?). Får köpa isopropylalkohol imorgon och tvätta bort det. Har inte större förhoppningar men vem vet.

Permalänk

Hoppas det har löst sig för dig, förstår din frustration till 100%. Det känns jäkligt uppgivet när man lagt ut mkt stålar på nya grejer och lägger ner hela sin själ för att få det att funka.

Jag snickra själv ihop en burk relativt nyligen och stötte på lite hinder på vägen men det löste sig. Dock inget i kaliber med eländet du råkat ut för. Håller tummarna att det löser sig för dig.

Visa signatur

Må ditt kaffe vara starkt och din dag vara produktiv!

Permalänk
Medlem

Rengöringen hjälpte icke. Vet någon om Webhallen erbjuder felsökning av komponenter i butik? Jag köpte CPUn därifrån så det skulle vara schysst om dem kunde hjälpa mig lista ut om det är den som är död.

Permalänk
Medlem

@Webhallen

Skickar din fråga vidare till Webhallen här i forumet.

Skrivet av Dockson:

Rengöringen hjälpte icke. Vet någon om Webhallen erbjuder felsökning av komponenter i butik? Jag köpte CPUn därifrån så det skulle vara schysst om dem kunde hjälpa mig lista ut om det är den som är död.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Jag gick till Webhallen-butiken där jag köpte CPUn men det blev ingen större succé. Det bästa de kunde göra vara att skicka in CPUn till deras "config" avdelning för felsökning men det skulle vara först nästa onsdag, och sedan skulle det ta 1-2 veckor efter det. Funderar att gå till inet istället där de verkar kunna göra felsökning på plats.

Förövrigt så märkte jag att en bit av hörnet på CPUn saknas. Jag har definitivt inte tappat den så jag undrar vad som har hänt, typ fraktskada? Tror ni denna typ av skada kan vara problemet eller är det bara kosmetiskt? https://imgur.com/a/yfm7Nlc (sista bilden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockson:

Förövrigt så märkte jag att en bit av hörnet på CPUn saknas.

Ser skumt ut. Om det påverkar är svårt att säga, såg du detta först nu?

ASrock har släppt ny BIOS just för 9000-series och boot issues, kanske kan vara värt att prova?
https://www.asrock.com/news/index.asp?iD=5604

https://www.sweclockers.com/nyhet/40723-mystiskt-fel-drabbar-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockson:

Jag gick till Webhallen-butiken där jag köpte CPUn men det blev ingen större succé. Det bästa de kunde göra vara att skicka in CPUn till deras "config" avdelning för felsökning men det skulle vara först nästa onsdag, och sedan skulle det ta 1-2 veckor efter det. Funderar att gå till inet istället där de verkar kunna göra felsökning på plats.

Förövrigt så märkte jag att en bit av hörnet på CPUn saknas. Jag har definitivt inte tappat den så jag undrar vad som har hänt, typ fraktskada? Tror ni denna typ av skada kan vara problemet eller är det bara kosmetiskt? https://imgur.com/a/yfm7Nlc (sista bilden)

Gick det bra tillslut?