Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Inför fiberanslutning

Hej,

Jag har äntligen fått igång fiberanslutning till mitt hus och planerar min utrustning.

I huset så har jag två Unifi accespunkter. Funkar superbra och har bra Wifi i hela huset via dom.

Just nu så har jag 4G i huset. Jag har en TP-Link Archer med en förstärkningsantenn installerad just nu. Allt är installerat i min mediacentral och är installerat så här:

4G via archer -> switch med PoE -> 2 AP i huset.

I samband med installation av fiber så är min fråga: Jag kommer få en router via Telia. Tror ni att det funkar bra om jag ersätter min Archer med den router eller ska jag investera i en Router från Unifi med tanke på att mina AP är Unifi?

Bör jag tänka på något annat för att få en smidig och långsiktig lösning?

Permalänk
Medlem

Kör på med det du har om det nu fungerar?

Telia routern skulle jag personligen inte ens plocka ut och låta den gå i retur så länge du inte ska ha andra tjänster som som tv som kräver Telias router.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Kör på med det du har om det nu fungerar?

Telia routern skulle jag personligen inte ens plocka ut och låta den gå i retur så länge du inte ska ha andra tjänster som som tv som kräver Telias router.

Du menar att jag fortsätter med min Archer, fast med fiber istället för 4G?

Det kan nog funka, hade aldrig tänkt på det. Funderade bara om det finns någon vinst med att ha en router med samma märke som mina AP. Eller är det bara extra nörderipoäng om jag vill ha allt under samma app?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayomayo:

Det kan nog funka, hade aldrig tänkt på det. Funderade bara om det finns någon vinst med att ha en router med samma märke som mina AP. Eller är det bara extra nörderipoäng om jag vill ha allt under samma app?

Det kan vara en poäng att ha en dream machine router från Ubiquiti om de inte har någon server som "styr" dina accesspunkter. Men om du tycker det fungerar bra idag så fortsätt använda den router du har

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayomayo:

Ja asså en ubiquiti gateway är säkert trevligt men frågan då är hur mycket du är i behov av det?

Personligen föredrar jag själv att saker matchar (blir tokig av att jag i min dator just nu har tre olika märken/modell av fläktar!) och kommer nog gå den vägen även om min nuvarande lösning med en edgerouter och en tp link router som AP fungerar felfritt. Men då flyttar vi i maj och tvivlar på att en AP räcker.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Om du inte kommer att få Telias router installerad på samma plats som du har din nuvarande så hade jag iaf bytt fiberkabeln ifrån väggen till en längre, så att du slipper dra ny ström/ha en router på olämpligt ställe.
En otroligt liten investering som i mina ögon gör sjuk skillnad.

Jag valde att köra UI på allt, och har inte ångrat mig en sekund. Men Telias router fungerar med stor sannolikhet alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Din nuvarande 4G router har väl inte ens en WAN-port så den lär ju inte funka med fibern. Jag hade helt klart köpt en UniFi-router om du nu redan har APs från UniFi (jag älskar UniFis ekosystem). Routrar man får från sin leverantör brukar vara ganska dåliga, men du kan ju testa med den om du vill och se hur nöjd du blir innan du lägger pengar på en UniFi-router.
Kan varmt rekommendera Cloud Gateway Ultra om du nu väljer att köpa en UniFi-router ändå

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 3x AP U7 Lite, UNAS)

Permalänk
Medlem

Tack för info alla!

Om jag ska köpa en Unifi-router, vilken rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av durrav:

Din nuvarande 4G router har väl inte ens en WAN-port så den lär ju inte funka med fibern. Jag hade helt klart köpt en UniFi-router om du nu redan har APs från UniFi (jag älskar UniFis ekosystem). Routrar man får från sin leverantör brukar vara ganska dåliga, men du kan ju testa med den om du vill och se hur nöjd du blir innan du lägger pengar på en UniFi-router.
Kan varmt rekommendera Cloud Gateway Ultra om du nu väljer att köpa en UniFi-router ändå

Såg nyss att du rekommenderade en variant, exakt den jag har tittat på. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GO1984:

Om du inte kommer att få Telias router installerad på samma plats som du har din nuvarande så hade jag iaf bytt fiberkabeln ifrån väggen till en längre, så att du slipper dra ny ström/ha en router på olämpligt ställe.
En otroligt liten investering som i mina ögon gör sjuk skillnad.

Jag valde att köra UI på allt, och har inte ångrat mig en sekund. Men Telias router fungerar med stor sannolikhet alldeles utmärkt.

Jag har gått om plats i min mediacentral och har fibern indragen dit, så det ska inte vara några problem att kunna installera den nya routern i samma plats.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kommer förmodligen behöva Telias ONT då de bygger nya fibernät med PON.

Om de sedan har en separat router vet jag inte, men om det är PON kommer du inte kunna jacka in direkt från fibern in i befintlig router bara, krävs en ONT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayomayo:

Såg nyss att du rekommenderade en variant, exakt den jag har tittat på. Tack för tipset!

Det finns ett magnetiskt väggfäste till den routern om du ska montera den i ett mediaskåp

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 3x AP U7 Lite, UNAS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du kommer förmodligen behöva Telias ONT då de bygger nya fibernät med PON.

Om de sedan har en separat router vet jag inte, men om det är PON kommer du inte kunna jacka in direkt från fibern in i befintlig router bara, krävs en ONT

Hur vet man om det är PON eller inte?

Jag är inte bunden till Telia som operatör, det är bara att de bygger (via deras UE) fibernätet i mitt område. Men jag kan lika gärna välja en annan leverantör för mitt bredband än Telia. Om så är fallet, då låter det konstigt om jag vore bunden till Telias terminaler, eller är jag ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayomayo:

Hur vet man om det är PON eller inte?

Jag är inte bunden till Telia som operatör, det är bara att de bygger (via deras UE) fibernätet i mitt område. Men jag kan lika gärna välja en annan leverantör för mitt bredband än Telia. Om så är fallet, då låter det konstigt om jag vore bunden till Telias terminaler, eller är jag ute och cyklar?

Det är det nästan alltid. ONT är bara en fiberomvandlare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

TP-Links MR-serie av 4G-routrar går att ställa in för att köra kabel. Inget som sker automatiskt, men det är bara att surfa in på routern och ändra.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen alla! Det blev en Unifi router, tror att jag kommer att störa mig av att inte ha allt samlat, så det får bli en enhetlig lösning

Ska försöka få ihop allt till helgen.