Går det sätta en till ssd?

Permalänk

Går det sätta en till ssd?

Hej

Var länge sen jag själv rörde hårdvara. Förutom att jag installerade ett par ram minne stickor i en av grabbarnas dator här hemma för ett par år sedan.

Nu vill han ha en intern SSD, men är osäker på om det ens går, och isf hur. Han har ju någon mini dator, och fattar inte själv hur eller var man isf installerar.

Den har en PCI Express x1, men vet inte om det går att sätta en ssd i den?

Det sitter ju en liten intern där med m2 någonting anslutning.
Är det bara där man kan sätta SSD? Så man isf måste byta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0mbat844:

Hej

Var länge sen jag själv rörde hårdvara. Förutom att jag installerade ett par ram minne stickor i en av grabbarnas dator här hemma för ett par år sedan.

Nu vill han ha en intern SSD, men är osäker på om det ens går, och isf hur. Han har ju någon mini dator, och fattar inte själv hur eller var man isf installerar.

Den har en PCI Express x1, men vet inte om det går att sätta en ssd i den?

Det sitter ju en liten intern där med m2 någonting anslutning.
Är det bara där man kan sätta SSD? Så man isf måste byta?

<Uppladdad bildlänk>

Kan det kanske finnas plats för en vanliga S-ata SSD? eller om du hittar en till M.2-anslutning i burken? Kan du ta en översikts bild så man ser allt? Annars är det nog lättast att ersätta med en större M.2-disk.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Du kan stoppa i en sådan här adapter i PCI-E x1 sloten för att få en till M.2 slot:

https://www.amazon.se/dp/B0CP5QK5N5?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title

Du blir något begränsad i hastighet (dock klart snabbare än en SATA-SSD)

Permalänk
Medlem

Hej!

Vad heter nuvarande m.2-disk och hur många GB rymmer den?
Vad heter moderkortet?

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kesse2:

Du kan stoppa i en sådan här adapter i PCI-E x1 sloten för att få en till M.2 slot:

https://www.amazon.se/dp/B0CP5QK5N5?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title

Du blir något begränsad i hastighet (dock klart snabbare än en SATA-SSD)

Det beror på vilken PCIe-version porten kör med, är det PCIe 2.0 så är den aningen långsammare än SATA medan PCIe 3.0 är dubbelt så snabb.

Permalänk
Medlem

PCIe 3.0 = 1 GB/s per lane
PCIe 4.0 = 2 GB/s per lane
PCIe 5.0 = 4 GB/s per lane

Med tanke på utseendet skulle jag gissa att det handlar om PCIe 3.0, isf kan du förvänta dig ca 1GB/s max ur en NVMe SSD.

Permalänk

Det är en PCIe 3.0, bra att det iaf går med en adapter som en lösning, det ska finnas en till m.2 plats, men funderar på om den kanske döljs av grafikkortet eller nått liknande.

Är på väg mot jobbet, så kan inte specificera moderkortet just nu, då jag inte minns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0mbat844:

Det är en PCIe 3.0, bra att det iaf går med en adapter som en lösning, det ska finnas en till m.2 plats, men funderar på om den kanske döljs av grafikkortet eller nått liknande.

Är på väg mot jobbet, så kan inte specificera moderkortet just nu, då jag inte minns.

Kan finnas på baksidan av moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0mbat844:

Ja, det brukar sitta en under första 16x-slotten. Så bakom kylaren.