AMD: Kör nyare hårdvara med Radeon RX 9070-korten

Permalänk
Melding Plague

AMD: Kör nyare hårdvara med Radeon RX 9070-korten

Äldre BIOS kan sänka prestandan på de kommande grafikkorten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tror att om man har så pass föråldrad hårdvara att man saknar UEFI så har man nog svårt att utnytja full prestanda av RX 9070 i vilket fall...

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Hur gammal är äldre hårdvara? 8 år?

Permalänk
Medlem

Blev inte UEFI mainstream med Sandy Bridge år 2011?

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Snarare 12-15 år gammal hårdvara som riskerar att inte stödja UEFI. Detta är en icke-nyhet.

Permalänk

Tusan, då kan jag inte nyttja detta kortet till fullo på en i7 920 och pcie 2.0!

Hur ska jag då få max prestanda i cyberpunk!?

Oh wait, dom cuperna saknar instruktions uppsättning för att ens köra det spelet

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Är nog inte så många som har så gammal hårdvara att de får detta problem.

Däremot är det nog ganska många som inte kör UEFI mode på modern hårdvara PGA okunskap eller har haft diskar från gamla system m.m..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Skrivet av Novdid:

Snarare 12-15 år gammal hårdvara som riskerar att inte stödja UEFI. Detta är en icke-nyhet.

Skrivet av ggustavsson:

Är nog inte så många som har så gammal hårdvara att de får detta problem.

Däremot är det nog ganska många som inte kör UEFI mode på modern hårdvara PGA okunskap eller har haft diskar från gamla system m.m..

Ja, sett till att UEFI finns där så är det en icke-nyhet, sett till att inte boota i legacy-läge (med CSM) är det nog många fler som berörs.

Det är både moderkortstillverkare och systembyggare som trots att de sedan länge bytt från BIOS till UEFI ändå sett till att Legacy Boot/CSM (BIOS-emulering) varit aktiverat som standard mycket längre än så, eftersom de ju inte kan veta om kund kommer köra en modern Windowsversion (7 och uppåt, i princip. tror strikt talat Vista efter service pack?) eller om de kommer installera något gammalt OS.
Så för att slippa supportärenden där folk inte lyckas installera typ Windows 95 på sin nya dator så har de då tagit det säkra(?) före det osäkra med målet att datorn ska bete sig så mycket som möjligt som en PC från 80-talet...

Först mer här på slutet då Microsoft pushat hårt för Secure Boot osv som de mer eller mindre tvingats att ha rent UEFI-läge utan legacy-grejer som standard.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

UEFI har funnits och varit mer eller mindre standard längre tid än så. Det jobbiga här blir väl de som uppgraderat från windows 7 eller äldre utan att installera om och därför kanske fortfarande kör MBR-boot snarare ärn UEFI-boot. De kommer behöva antingen installera om eller konvertera tiill UEFI

Permalänk
Medlem

Kan ju vara värt att nämna att många kör CSM utan att veta om det, om de har en systemdisk med gammal MBR-partitioneringtabell. UEFI kräver GPT.

Att konvertera är dock simpelt med inbyggda MBR2GPT i Windows: https://learn.microsoft.com/en-us/windows/deployment/mbr-to-g...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Handlar det alltså om att AMD (liksom Intel) förlitar sig mer på att GPU har direktaccess till RAM?

I så fall lär samma sak gälla alla moderna GPUer snart. Intel är väl redan där.

Svårt att köra SAM och ReBAR utan UEFI right?

Men som redan nämnts är det en icke-nyhet då så gamla CPU ändå skulle flaska GPU bara av generell prestanda.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Tänker köra på 5700X3D med tillhörande moderkort. AM4 lär väl duga. Ser ingen anledning att köra AM5 i 1440p. Spara pengar!

Visa signatur

AMDAMDAMD

Permalänk
Medlem

Har inte ägt AMD kort men kan ju passa på fråga då det nästan tangerar med tråden, inte finns det väl någon specifik funktion med AMDs kort som ger fördelar om man kör med AMD processor jämfört med Intel. Intel har ju ReBar, AMDs hette väl Smart Acces Memory eller något sånt om jag kommer ihåg men det borde fungera rätt så lika och för AMD kort borde väl inte ge desto större prestandafördelar om man har det aktiverat eller inte i jämförelse t.ex. med Intel Arc korten där skillnaden är natt och dag om man har det aktiverat eller inte.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Har inte ägt AMD kort men kan ju passa på fråga då det nästan tangerar med tråden, inte finns det väl någon specifik funktion med AMDs kort som ger fördelar om man kör med AMD processor jämfört med Intel. Intel har ju ReBar, AMDs hette väl Smart Acces Memory eller något sånt om jag kommer ihåg men det borde fungera rätt så lika och för AMD kort borde väl inte ge desto större prestandafördelar om man har det aktiverat eller inte i jämförelse t.ex. med Intel Arc korten där skillnaden är natt och dag om man har det aktiverat eller inte.

Resizable BAR är en del av PCIe-standarden, Smart Access Memory och liknande är bara marknadsföringsnamn för den funktionen. Så nej, det finns ingen större fördel med att matcha tillverkare på GPU och CPU.

Permalänk
Medlem

För den som har ett moderkort med uefi-stöd, men som har csm påslaget (dvs uefi-läget i praktiken avslaget), och har en existerande os-installation, och vill växla över till uefi:

Notera att uefi kräver gpt-partitionering på bootenheten, så det går inte att bara slå av csm i bios om bootenheten har en redan existerande os-installation med klassisk mbr-partitionering. Det kommer inte gå att boota förrän bootenheten har konverterats till gpt-partitionering.

Ett sätt att lösa det problemet i en existerande Windows-installation är att använda mbr2gpt för att envägskonvertera till gpt (det finns inget stöd för att konvertera tillbaka till mbr efteråt). Det finns dock, som alltid, risk för problem, så jag tänker inte ange fullständigt kommando här utan det är bättre att läsa på (och det finns andra verktyg som kan göra samma sak).

Den här genomgången ser någorlunda vettig ut: https://www.thewindowsclub.com/convert-mbr-to-gpt-disk

De är tvetydiga angående mbr2gpt-parametern /allowFullOS dock. Det går alldeles utmärkt att göra det i en existerande körande Windows-installation, man MÅSTE inte göra det i Windows PE (Preinstallation Environment). Jag har gjort det på alla mina maskiner, det har fungerat 100%.

När konverteringen är utförd så måste csm slås av (dvs uefi-läget måste aktiveras), annars kommer det inte gå att boota.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Hört att recensioner ska komma imorgon och säljstart torsdag har Amd andra tider en 15.00 som Nvidia allt haft

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Hört att recensioner ska komma imorgon och säljstart torsdag har Amd andra tider en 15.00 som Nvidia allt haft

Nej, AMD-recensioner brukar också släppas 15:00.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

snarare 13 år minst.

Jag skulle gissa att varenda moderkort som släpptes 2012 hade UEFI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

För den som har ett moderkort med uefi-stöd, men som har csm påslaget (dvs uefi-läget i praktiken avslaget), och har en existerande os-installation, och vill växla över till uefi:

Notera att uefi kräver gpt-partitionering på bootenheten, så det går inte att bara slå av csm i bios om bootenheten har en redan existerande os-installation med klassisk mbr-partitionering. Det kommer inte gå att boota förrän bootenheten har konverterats till gpt-partitionering.

Ett sätt att lösa det problemet i en existerande Windows-installation är att använda mbr2gpt för att envägskonvertera till gpt (det finns inget stöd för att konvertera tillbaka till mbr efteråt). Det finns dock, som alltid, risk för problem, så jag tänker inte ange fullständigt kommando här utan det är bättre att läsa på (och det finns andra verktyg som kan göra samma sak).

Den här genomgången ser någorlunda vettig ut: https://www.thewindowsclub.com/convert-mbr-to-gpt-disk

De är tvetydiga angående mbr2gpt-parametern /allowFullOS dock. Det går alldeles utmärkt att göra det i en existerande körande Windows-installation, man MÅSTE inte göra det i Windows PE (Preinstallation Environment). Jag har gjort det på alla mina maskiner, det har fungerat 100%.

När konverteringen är utförd så måste csm slås av (dvs uefi-läget måste aktiveras), annars kommer det inte gå att boota.

Hade du gjort detta med mbr2gpt /allowFullOS?

För läste att man behövde ett tredje parts verktyg i länken du bifogade?

"How Can I Convert MBR to GPT without Reinstalling Windows?
To convert MBR to GPT without reinstalling Windows, you must use a third-party software, such as AOMEI Partition Assistant. Once the conversion is done, you will have to enable UEFI boot mode before booting your computer, or else your computer might fail to boot. Windows Disk Management doesn’t offer any way to convert without loss of data."

Permalänk
Expertgissare

Kan inte Sweclockers att ha med ett litet extra test i er recension av AMD's nya kort där ni jämför skillnaden mellan UEFI och BIOS?
Skulle vara kul att se hur stora skillnader det blir

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Så här har det redan varit på vissa tredjeparts kort för AMD ända sedan RX480 tiden. Så skillnaden nu blir att det gäller alla kort.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Kan inte Sweclockers att ha med ett litet extra test i er recension av AMD's nya kort där ni jämför skillnaden mellan UEFI och BIOS?

Poängen är såvitt jag förstår att de slänger ut stödet för BIOS (officiellt då), inte att det är prestandaskillnad (givet allt annat lika då, AMD-artikeln nämner t.ex. att Resizable BAR är bra, men det är ju redan välkänt helt oavsett denna förändring).
Så förväntar mig samma resultat (inom felmarginalen) i ett prestandatest, givet att då BIOS-systemet öht fungerar som det ska.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det är väl redan så? Då resizable bar/smart access memory blir inaktiverat?

Permalänk
Medlem

Hoppas Sweclockers också testar med Ryzen 3600

Edit: 7600 5700X3D kanske är mer relevanta

Se senare i tråd
Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag har ett X670E-moderkort så jag klarar mig. Jag är dock lite sugen på ett 9800X3D men det kommer jag inte att ha råd med efter att jag köpt ett 9070XT.

Jag menar så klart ett X870E, inte 9800X3D, även om en sådan vore bra också.

Korrigering
Permalänk
Medlem

Ja mitt z97 till min 4790k har uefi vad jag sett i bios. Men den cpun är en så pass flaskhals att det kvittar

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Edvin-89:

När det lugnar ned sig lite framöver har vi mer tid att titta på roliga, och icke tidskritiska, projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av riderx:

Hade du gjort detta med mbr2gpt /allowFullOS?

För läste att man behövde ett tredje parts verktyg i länken du bifogade?

"How Can I Convert MBR to GPT without Reinstalling Windows?
To convert MBR to GPT without reinstalling Windows, you must use a third-party software, such as AOMEI Partition Assistant. Once the conversion is done, you will have to enable UEFI boot mode before booting your computer, or else your computer might fail to boot. Windows Disk Management doesn’t offer any way to convert without loss of data."

Ja, precis, det jag skrev efter länken är just att de är tvetydiga, de säger att man kan använda /allowFullOS (vilket är helt korrekt) men i nästa stycke påstår de att man måste använda tredjepartsverktyg (vilket inte stämmer).

Jag har med 100% success rate konverterat minst 5 Windowsburkar till gpt + uefi med enbart mbr2gpt, inloggad som vanligt i Windows.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Skrivet av Wizbro:

Skrivet av Novdid:

Intel Boot Initiative såg sitt ljus 1998, redan då hade Intel sen mitten av 90-talet planerat en bios utökning för Itanium vid namn EFI (Extensible Firmware Interface).
Den första open source UEFI (Unified Extensible Firmware Interface) ifrån Intel såg ljuset 2004, och 2005 kom en arbetsgrupp vid namn Unified EFI Forum, varvid Intel släpte specifikationerna till Unified EFI Forum.

Så jag vill nog säga 20-år minus ett par för allmän acceptans, från början så var där mycket "hit och dit" när det gällde support för alternativa OS och bootloaders. Då främst gällande secure boot, vilket nog är den största anledningen att vi fortfarande har CMS "legacy mode".

Att sen CMS supportar upp till lite mer än 2 TB hårddiskar har ju inte precis skyndat på att få bort CMS moden.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

När det lugnar ned sig lite framöver har vi mer tid att titta på roliga, och icke tidskritiska, projekt

Det är ju i högsta grad aktuellt, av nyheten att döma

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!