Detta är både ett surt inlägg och ett positiv så ni får ursäkta.
Grabben fyllde 25 och haft en barnförsäkring hos Folksam hela sitt liv. Jag minns när min barnförsäkring gick över till en vuxen olycks- och sjukförsäkring. Då behövde man inte göra en ny hälsodeklaration utan det gick bara vidare med en ny premie.
Så jag tjatade och tjatade på min son att han skulle fortsätta att betala för att slippa en ny hälsodeklaration. Men han glömde. (januari 2025)
Då ringer han morsan och de kommer på att kolla med Länsförsäkringar som självklart ville ha en hälsodeklaration.
Nu fick han ett brev där Länsförsäkringar undantar nästan allt i försäkringen. Min grabb hade öroninflammation nån gång som ung så nu undantas öron och hörsel ur försäkringen.
Han hade också en period med ländryggssmärta, så alla ryggåkommor undantas.
Med mera med mera med mera. En liten skitgrej så undantas det i försäkringen.
Dessutom höjde de premien från 4000kr/år till 9000kr/år.
Så jag ringer min grabb och säger: Ring till Folksam och berätta att du gjort ett jättemisstag och glömt att betala försäkringspremien.
Han ringer och Folksam säger, OK jag skickar en påminnelse till dig så fortsätter försäkringen som inget har hänt…
Det är helt sjukt att man inte kan få en ordentlig sjuk eller olycksfallsförsäkring om man haft nåt litet fel. Grabben är ju ung och vem vet vad som händer om 25 år??!
Och tack till Folksam som fixade detta obehagliga enligt mig.