Endast ett fåtal Radeon RX 9070 säljs till riktpris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Exakt, om båda alternativen är kålsupare och beter sig illa, då väljer man Nvidia utav gammal vana, AMD måste ju övertyga folk att byta.

Korrekt antagande, jag vill inte se ledsna, nedslagna och förstörda 9070 köpare som kryper till korset imorgon för att bedyra sin oskuld att det var ett misstag att köpa rött. Det håller inte, grönt är skönt!

Permalänk
Medlem

Jag planerar att uppgradera till hösten, ska bli intressant att se hur priserna ser ut då.

Och om nya drivrutiner och så har ändrat på prestandaläget eller så.

Just nu lutar det åt ett RX 9700, men som sagt, får se.

Vad tror ni?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon343854:

@Ryzer
Hehe ja vem vet 😅

Finns nog de som tagit ledigt och förlorar inkomst för att spara några hundra på ett kort.

Annars kan man alltid gå tidigare från kontoret och knippa en sedan vid butiken..

Permalänk
Medlem

Jag väntar med spänning på artikeln om att tillverkare av Nvidiakort höjt priset på 5000-serien över MSRP så att alla kan få en psykos över det gröna laget också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

Någon som sätt om det börjar bli köer redan nu vid butiker som ska sälja?

Borde räcka ändå.
Övriga delar av världen nämner ju att antal 9070 kort (båda inräknat alltså) motsvarar ungefär 3x antalet 5000-serien kort (alla 4 modeller inräknat!). Sen nämns även att endast 20-30% kommer vara msrp modeller. Borde alltså ändå bli att det finns nästan lika många 9070 till msrp som det totalt fanns 5000-serie (första leverans alltså, inte följande fyllningar av lager).

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Jag väntar med spänning på artikeln om att tillverkare av Nvidiakort höjt priset på 5000-serien över MSRP så att alla kan få en psykos över det gröna laget också.

Fast det är ju redan verkligheten och har rapporterats om i flertalet videos och artiklar. Vid det här laget är det inte någon nyhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Jaja, man kan nog kolla i lugn och ro om där blir något intressant. Tror inte alla försvinner första minuten.

Tänker på det 400 st som är satta efter MRSP . Sen har vi ett gäng som vill ha sitt märke som betalar extra kanske 100-150 st . kortet kostar 8 k marknaden är inte oändlig även om det låter så på forum som denna sidan . Jag hoppas dom inte säljer slut . Det hade inneburit att AMD inser dom måste konkurrera med mer än bara släppa kortet .Med det sagt jag kommer köpa ett om jag får det för ett vettigt pris 8000-8500 kr .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Fake MSRP eran är så jäkla trist. 9070 XT verkar då vara, precis som Kompletts sida visar, ett kort från 9300kr. Ouch!

Förstår frustrationen, men du vet väl vad R:et står för i MSRP? Det är ju inget pris som de förbinder sig att sälja för, utan bara en rekommendation. Då är det bättre att de tar bort den benämningen helt och hållet och bara sätter ett fast pris från början, men det funkar ju inte så heller.... efterfrågan och tillgänglighet sätter priserna. Marknadsekonomi.

Men förstår helt irritationen, är också irriterad på priser och att kunderna bara ses som plånböcker som skall plundras till varje pris och tillfälle utan att försöka ge tillbaka nåt som kundnöjdhet och produktvärde. Får hoppas det biter arslet på företagen riktigt hårt.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Hur menar du att det äe AMDs fel? AMD satte MSRP, marknaden sätter det verkliga priset.

De tillbakahöll ju priserna ju medvetet som recensenterna anmärkte. Det är fegt att göra när priserna har sådan stor betydelse för en recension i dagens läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

Jag blir så trött, förstår precis om folk skippar AMD och väntar på nästa gröna batch om 2 veckor.

Gillar hur du spenderar dagarna, fram till 17, med att såga de nya amdkorten och hänvisa till nya 5x. Scalper eller har du en liten webshop med order på ingång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag vet inte exakt hur upplägget är den här gången men historiskt sett har det vid liknande situationer varit en deal där AMD/Nvidia subventionerar vissa modeller i en begränsad period för att de ska kunna säljas till riktpris. Efter detta behöver tillverkarna eller återförsäljarna (osäker på vilken) ofta höja priserna för att kunna bibehålla samma marginaler.

Detta är något nytt påhitt senaste generationer. Har verkligen inte varit så innan, kort har sålts för riktpris sen gått ner i pris efter en stund. Som vilken annan hårdvara som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Jaha, min hype kring att äntligen få testa på det röda laget blev ju jävligt kortlivad i alla fall. Om jag nu inte får tag på ett kort till riktpris dvs. Annars avstår jag.

Fast du får räkna med att 5070ti kostar 12000kr och uppåt framöver misstänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Fast det är ju redan verkligheten och har rapporterats om i flertalet videos och artiklar. Vid det här laget är det inte någon nyhet.

Ok! Då är det bara jag som har missat Swec artikel på ämnet!

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att kolla upp priserna för de olika modellerna nu vid släppet och sen helt enkelt vägra att betala mera (om inte kronans värde tappar rejält).

Om inte svenska eller danska återförsäljare vill sälja korten till riktpris för enklare modeller och rimligt pris för de mer påkostade så kanske det finns tyska eller andra återförsäljare att vända sig till. Det är ingen ide att gnälla men sen vända baken till och ta emot i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag vet inte exakt hur upplägget är den här gången men historiskt sett har det vid liknande situationer varit en deal där AMD/Nvidia subventionerar vissa modeller i en begränsad period för att de ska kunna säljas till riktpris. Efter detta behöver tillverkarna ofta höja priserna för att kunna bibehålla samma marginaler.

Från inet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Rätt säker på att jag läst den artikeln redan, många gånger.

De kan gôtt ändra formuleringen 'riktpris' till 'releasepris' eller 'hype-pris' eftersom det är vad det varit de senaste generationernas släpp från bägge håll. Samma sak kan du ofta se på spelreleaser på Steam, ~10% rabatt första dagarna vid släpp.

Två fel gör inte ett rätt.

Kunde önska att folk inte köper på releasedagen i ren protest men då går de ju miste om att få köpa till 'riktpris'. Så det är först på boll som gäller för er som ska köpa det här kortet. Ni som inte får tag i kortet till riktpris kan väl försöka hålla er till Black Week Month till hösten. Låt korten som inte säljs till riktpris ligga och mögla på lagren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Från inet
<Uppladdad bildlänk>

Det där var riktigt fult faktiskt .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Förstår frustrationen, men du vet väl vad R:et står för i MSRP? Det är ju inget pris som de förbinder sig att sälja för, utan bara en rekommendation. Då är det bättre att de tar bort den benämningen helt och hållet och bara sätter ett fast pris från början, men det funkar ju inte så heller.... efterfrågan och tillgänglighet sätter priserna. Marknadsekonomi.

Men förstår helt irritationen, är också irriterad på priser och att kunderna bara ses som plånböcker som skall plundras till varje pris och tillfälle utan att försöka ge tillbaka nåt som kundnöjdhet och produktvärde. Får hoppas det biter arslet på företagen riktigt hårt.

R:et står ju för retail men fattar vad du menar.

Problemet med AMDs MSRP blir nu att det endast kan uppnås genom subventioner. Utan subventionerna går förmodligen AIBs utan vinst eller till och med back. Så utan deras subventioner blir det helt enkelt omöjligt att uppnå dessa priser i praktiken.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Det där var riktigt fult faktiskt .

Får man en för msrp så gör man ett bra val, undrar om det höjda priset är 50 dollar? så priset blir typ 8699

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag vill se en REVOLUTION från grafikkortsälskare,gamers till att bojkotta både Nvidia om AMD, vi har FÅTT NOG av deras bristande empati för våra plånböcker! Vi startar eget eller köper upp Intel, så kan de giriga företagen bojkottas tills de kursar! Kom igen, alla på samma gång, vi måste vara många om det ska bli verklighet, så det gäller samtliga på Sweclockers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Detta är något nytt påhitt senaste generationer. Har verkligen inte varit så innan, kort har sålts för riktpris sen gått ner i pris efter en stund. Som vilken annan hårdvara som helst

https://wccftech.com/amds-rx-vega-64s-499-price-tag-was-a-lau...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om man väntar till sommaren kanske korten justerats ner mot normala nivåer? Då borde ju både nvidia och amd ha mer på lager än de säljer.

Plus att kronan verkar vara på väg upp i värde. Där kan man nog spara en del slantar, dvs om man orkar vänta 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Rätt säker på att jag läst den artikeln redan, många gånger.

De kan gôtt ändra formuleringen 'riktpris' till 'releasepris' eller 'hype-pris' eftersom det är vad det varit de senaste generationernas släpp från bägge håll. Samma sak kan du ofta se på spelreleaser på Steam, ~10% rabatt första dagarna vid släpp.

Två fel gör inte ett rätt.

Kunde önska att folk inte köper på releasedagen i ren protest men då går de ju miste om att få köpa till 'riktpris'. Så det är först på boll som gäller för er som ska köpa det här kortet. Ni som inte får tag i kortet till riktpris kan väl försöka hålla er till Black Week Month till hösten. Låt korten som inte säljs till riktpris ligga och mögla på lagren.

Utmärkt alternativ låt grafikkorten mögla, tills grafikskortstillverkarna visar empati för våra dödliga plånböcker, vi är många fler än dem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Fast du får räkna med att 5070ti kostar 12000kr och uppåt framöver misstänker jag.

Ja men precis, det blir att jag avvaktar tills priserna justerats (peppar peppar) eller till nya generationer av GPUs kommer i stället. Har helt och hållet räknat bort 5000-serien, och hade inte kikat så noga på AMD heller men blev positivt överraskad när jag såg recensionerna komma. Tyvärr verkar inte prissättningen faktiskt stämma vilket gör AMDs kort mycket mindre intressanta för mig igen. Men kul att de presterar okej jämfört med 5070/5070Ti åtminstone, och att FSR4 verkar prestera bättre än DLSS3 (men sämre än DLSS4, samt att det går tyngre).

Om AMD hade kunnat sluta skjuta sig själva i foten hela tiden hade nog konkurrensen med NVIDIA varit jämnare. Fanns ju riktig möjlighet här för dom att sno åt sig många fler kunder i "mid/high"-segmentet.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Swedishchef_90:

Från inet
<Uppladdad bildlänk>

Permalänk
Medlem

XFX 9070 swift på Komplett för 7599 om priset är rätt satt. 8299 för Sapphire Pulse. Undrar hur stor skillnaden är på byggkvaliten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Plus att kronan verkar vara på väg upp i värde. Där kan man nog spara en del slantar, dvs om man orkar vänta 🙂

Då får du nog vänta, vissa avtal skrivs årsbasis

Visa signatur

Permalänk
Kontot avslutas

Inet om riktpris samt om antalet kort som finns att köpa idag i butik kl 15:00.

Permalänk
Medlem

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem

"Kronan är svag så priset justeras upp"
"Dollarn rasar så priset justeras upp"

Svenska återförsäljare fortsätter vara sämst i världen. 👍