Trasig extern HD Seagate

Permalänk
Medlem

Trasig extern HD Seagate

Hej

Har en extern hårddisk model SRDONF1 Seagate 5 TB som har några år på nacken. Den verka har gett upp. När jag koppla in den så hör man att den "spinner" i gång några sekunder och sen slutar den. Den lyser blått och man hör från datorn att den kopplas in. Har testat i en annan dator samt annan USB sladd men samma sak.

Kollat några videos på Youtube och testade öppna upp skalet bara. Det verka som det går att koppla väck själva adaptern i den och sen köpa "något" som gör att man kan koppla in den direkt till datorn. Jag bryr mig inte om hårddisken ifall den inte fungerar mer eller går att reparera utan vill bara rädda innehållet. Ifall det funkar! För givetvis har jag inte kopia på något annat ställe..... Lesson learned....

Men hur går jag till väga? Vad kan man köpa för typ av sladd/utrustning som gör att man kan koppla in den direkt i datorn?
Vad kostar det att lämna in?
Bor i Växjö.

Denna videon har jag sett:

/Simon

Permalänk
Medlem

I en stationär datorn är det nog bara att koppla in den som en vanliga SATA-hårddisk. Jag antar att du har laptop eftersom du frågar hur den ska kopplas in?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om vi förutsätter att det är samma hårddisk som är i videon så är det standard SATA kontakt vilket innebär att den kan i stort anslutas till vilken dator som helst som har SATA.

När du säger dator, menar du en laptop eller en stationär dator ?

Vad de också nämner i videon är om du har en SATA till USB adapter, kan vara allt från en kabel till en kabinett som man sätter i hårddisken i som sen ansluts med USB till datorn.

Med det sagt så vet vi inte just nu varför din hårddisk inte funkar, kanske är det så enkelt som beskrivs i videon att det är ström-matningen som inte fungerar. Men det kan också vara andra fel, här kanske du behöver någons hjälp som har möjlighet till mer avancerad felsökning.

Kostanden för att lämna in den varierar helt beroende på vad som är fel, är det enkelt kostar det ett par hundralappar. Är det något som kräver specialverktyg eller mjukvara så kostar det tusenlappar.

Visa signatur

Intel 9600k - 1080Ti - 32gb ram
AMD Threadripper 1920x - Asus GTX 1070 - 48gb ram
Intel 5820k - MSI GTX 1070 - 16gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

I en stationär datorn är det nog bara att koppla in den som en vanliga SATA-hårddisk. Jag antar att du har laptop eftersom du frågar hur den ska kopplas in?

Yes jag har laptop och begränsade kunskaper när det kommer till hårdvara 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av S0Me0n3:

Om vi förutsätter att det är samma hårddisk som är i videon så är det standard SATA kontakt vilket innebär att den kan i stort anslutas till vilken dator som helst som har SATA.

När du säger dator, menar du en laptop eller en stationär dator ?

Vad de också nämner i videon är om du har en SATA till USB adapter, kan vara allt från en kabel till en kabinett som man sätter i hårddisken i som sen ansluts med USB till datorn.

Med det sagt så vet vi inte just nu varför din hårddisk inte funkar, kanske är det så enkelt som beskrivs i videon att det är ström-matningen som inte fungerar. Men det kan också vara andra fel, här kanske du behöver någons hjälp som har möjlighet till mer avancerad felsökning.

Kostanden för att lämna in den varierar helt beroende på vad som är fel, är det enkelt kostar det ett par hundralappar. Är det något som kräver specialverktyg eller mjukvara så kostar det tusenlappar.

Är en laptop. Vill egentligen bara åt innehållet sen begraver jag nog den hårddisken. Tror den är runt 5 år gammal. Kostnaden för att lämna in tänker jag är för att komma åt innehållet och kopiera över det till annan hårddisk/dator. Men som sagt, kanske inte ens funkar….

Permalänk
Medlem

Tack! 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semmet:

Är en laptop. Vill egentligen bara åt innehållet sen begraver jag nog den hårddisken. Tror den är runt 5 år gammal. Kostnaden för att lämna in tänker jag är för att komma åt innehållet och kopiera över det till annan hårddisk/dator. Men som sagt, kanske inte ens funkar….

Yes jag förstår att du vill komma åt innehållet, och när en hårddisk väl börjat strula är det svårt att lita på den igen även om den skulle vara funktionell.
Att komma åt innehålet kan vara enkelt och kan vara svårt beroende på vad felet är. Det kan vara så enkelt som att köpa en SATA till USB som nämndes ovan och koppla in hårddisken där. Självklart hoppas jag att det är så enkelt för dig.

Jag håller på lite med data recovery och problemen kan variera med diskar och det är väldigt svårt att gissa sig till felet utan att ha fått felsöka den. Lämnar du in den och det bara är att kopiera över datan så kostar det några hundralappar som sagt och sen behöver du något att kopiera till, dvs en ny hårddisk eller lagringsmedia.

Visa signatur

Intel 9600k - 1080Ti - 32gb ram
AMD Threadripper 1920x - Asus GTX 1070 - 48gb ram
Intel 5820k - MSI GTX 1070 - 16gb ram

Permalänk
Medlem

Mekanisk 2.5"-disk och laptop alltså.

Ofta har de där diskarna en strömförbrukning som ligger i häraden kring de 500 mA en USB 2.0-port maximalt kan ge. När de spinner upp förbrukar de som mest ström.

Är inte riktigt säker på hur det ligger till med kombinationen USB 3.x-host och USB 2.0-device ur strömförsörjningsperspektiv, men ett par grejer som kan vara värda att kolla på:

1) Har du någon Y-kabel som du pluggar i två USB-portar och därmed kan ta ut den tillgängliga strömmen från båda portar? Notera också att det inte är ovanligt att laptops inte klarar av att mata ut vad standarden stipulerar, och att flera portar kan dela matning.

2) Stött på en del 2.5"-diskar som kan jumpras till att spinna upp långsammare, och därmed dra mindre ström i uppstartsfasen. Hårddisktillverkarna brukar generellt vara rätt bra på att tillhandahålla datablad/manualer online. Du kan ju googla på diskens modellnummer och se om det finns några sådana möjligheter.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Update!

Så här se hårddisken ut utan skal, funkar kabeln från webhallen i tidigare svar?

Här är troligen felet om ni nu ser. Den lilla silverplattan där man sätter in kabeln sitter löst till skillnad från den andra (uppe i bild så att säga).
Lyckades en gång att få den mot det gröna så att säga och datorn hittade hårddisken i någon sekund 😅
Kan man köpa en ny sån adapter bara eller vad det heter? Och vad kostar det?

Vill nog ändå ha en kabel som gör att jag kan plocka ut innehållet.

Permalänk
Medlem

Det går nog att löda dit kontakten så att den sitter fast ordentligt så kanske det fungerar, att köpa en helt ny kontakt och löda dit den blir omständligt.
Nöj du dig med att köpa en adapter lik den som länkades till ovan från webhallen så kan du nog komma åt datan på din hårddisk. Tänk bara på att vara försiktigt med statisk elektricitet när du hanterar hårddisken (googla lite på detta begrepp så att du får en uppfattning om vad det är hur ska undvika det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semmet:

Update!

Så här se hårddisken ut utan skal, funkar kabeln från webhallen i tidigare svar?

<Uppladdad bildlänk>

Här är troligen felet om ni nu ser. Den lilla silverplattan där man sätter in kabeln sitter löst till skillnad från den andra (uppe i bild så att säga).
Lyckades en gång att få den mot det gröna så att säga och datorn hittade hårddisken i någon sekund 😅
Kan man köpa en ny sån adapter bara eller vad det heter? Och vad kostar det?

Vill nog ändå ha en kabel som gör att jag kan plocka ut innehållet.

<Uppladdad bildlänk>

Har några sådana adaptrar liggandes. Köpte flera portabla 5 tb diskar och plockade isär dem och monterade i datorn. Lite nyare än din verkar det som. Vill du ha en och prova med så skicka PM. Annars bör ju den från webhallen fungera.

Permalänk
Medlem

Den från Webhallen står det att den endast klara hårddiskar upp till 2TB, min är ju 5TB så funkar det verkligen?

https://www.webhallen.com/se/product/252694-Deltaco-USB-3-0-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semmet:

Hej

Har en extern hårddisk model SRDONF1 Seagate 5 TB som har några år på nacken. Den verka har gett upp. När jag koppla in den så hör man att den "spinner" i gång några sekunder och sen slutar den. Den lyser blått och man hör från datorn att den kopplas in. Har testat i en annan dator samt annan USB sladd men samma sak.

Kollat några videos på Youtube och testade öppna upp skalet bara. Det verka som det går att koppla väck själva adaptern i den och sen köpa "något" som gör att man kan koppla in den direkt till datorn. Jag bryr mig inte om hårddisken ifall den inte fungerar mer eller går att reparera utan vill bara rädda innehållet. Ifall det funkar! För givetvis har jag inte kopia på något annat ställe..... Lesson learned....

Men hur går jag till väga? Vad kan man köpa för typ av sladd/utrustning som gör att man kan koppla in den direkt i datorn?
Vad kostar det att lämna in?
Bor i Växjö.

Denna videon har jag sett: https://www.youtube.com/watch?v=56KEpdM7gTU

/Simon

Jag hade för några veckor sedan samma symptom med en Seagate som jag hade i en USB3 kabinett, jag tog ur den och kopplade in den i datorn istället och där fungerar den som den ska. Så det finns en risk att det inte är något fel på din disk utan själva styrkortet för USB-delen kan vara den som har gett sig.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Hände samma sak för mig med häromdagen. Tog en äldre seagate och bytte adapter. Fick även borra lite i skalet för att det skulle passa. Din disk här lite tjockare så kan va svårt och hitta nytt skal med adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semmet:

Den från Webhallen står det att den endast klara hårddiskar upp till 2TB, min är ju 5TB så funkar det verkligen?

https://www.webhallen.com/se/product/252694-Deltaco-USB-3-0-t...

Då får du välja en annan adapter. Du skulle kunna välja en med skal.

Permalänk
Medlem

Update

dustoff här i tråden var schysst och skickade en adapter till mig som jag bytte mot den andra trasiga. Tyvärr är det samma problem, den spinner igång och sen blir det tyst men dioden fortsätter lysa.
Det blir väl ett köp av en SATA till USB adapter för att försöka rädda innehållet (om möjligt) och därefter är det väl godnatt för denna hårddisk.