Förlänga webbkamera (USB) och HDMI över USB-C

Permalänk
Medlem

Förlänga webbkamera (USB) och HDMI över USB-C

Vi har precis installerat en Logitech Meetup-webbkamera på kontoret. Den ansluts med en USB-kabel (C till A) till ens laptop. I mötesrummet har vi också en TV som ansluts till datorn via HDMI.

Det innebär att vi måste ansluta två ganska långa (5 meter) kablar till våra datorer före ett möte. De måste vara så långa eftersom de behöver nå i hela rummet. För göra det enklare för oss skulle jag vilja minska detta till en kabel. Finns det en lösning där vi kan gömma en hubb bakom TV:n och dra en lång USB C-kabel till PC:n?

Jag vet att Meetup 2-kameran har en HDMI-ingång på webbkameran, vilket gör att man kan köra en USB-C-kabel precis som vi vill. Tyvärr är det inte den kameran vi har skaffat.

Bifogar att kopplingsschema över hur det ser ut nu.

Tack!

Permalänk

Har för mig usb 3/c är specat till max ~2.5m så du kommer få ha en hub eller något att förstärka signalen halvvägs dit isf.

Jag slår ett slag för en nuc bakom tv'n och remote desktop från laptopen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hade det bara varit jag hade en Nuc funkat utmärkt, men jag tror att det blir för komplicerat för andra.

Nordic verkar vara ett företag som eventuellt har vad jag behöver.

En enkel hub att gömma bakom TV:n.

Sen finns två alternativ på kabel. En 5 m aktiv kabel som jag dock tror saknar stöd för video, eller en 3 m kabel som det står har stöd för video.

Kan det fungera tro?

Permalänk
Medlem

Jag letar efter samma lösning, har du kommit till skott med inköp?

/Victor

Skrivet av HiHiplay:

Hade det bara varit jag hade en Nuc funkat utmärkt, men jag tror att det blir för komplicerat för andra.

Nordic verkar vara ett företag som eventuellt har vad jag behöver.

En enkel hub att gömma bakom TV:n.

Sen finns två alternativ på kabel. En 5 m aktiv kabel som jag dock tror saknar stöd för video, eller en 3 m kabel som det står har stöd för video.

Kan det fungera tro?

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Jag letar efter samma lösning, har du kommit till skott med inköp?

/Victor

Inte köpt något än. Men när jag väl gör det blir det nog hubben och tremeterskabeln som jag länkade tidigare.

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna koppla en dockningsstation med USB-C till datorn.
Från den kopplar du en längre HDMI till Meet-Up-kameran.
Sedan så kopplar du på denna för själva USB:n till kameran. (finns i längderna 3 m, 5 m eller 10 m)

Då får du

Dator > 1 USB C-kabel > dockningsstation > HDMI + USB A till kameran

Skulle det fungera?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Det som EyNEye rekommenderar är en väldigt bra lösning , så har vi gjorti ett konferensrum faktiskt.
Så se till att dockningsstationen har möjlighet att byta ut kabeln som ska kopplas in , och att dimensionerna för tjocklek på kabeln inte krockar med dockningsstationen.
Tips är att leta efter en utan insänkning för kabeln

Permalänk
Medlem

Instämmer om dockningsstationen. Den eliminerar problemet med kabellängder, och det är smidigt att reducera ner antalet kablar som ska kopplas in till en enda.

Den enda eventuella haken är att datorer som ansluts måste stödja DP alt mode, vilket jag dock gissar att i stort sett alla moderna laptops gör.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Du skulle ju kunna koppla en dockningsstation med USB-C till datorn.
Från den kopplar du en längre HDMI till Meet-Up-kameran.
Sedan så kopplar du på denna för själva USB:n till kameran. (finns i längderna 3 m, 5 m eller 10 m)

Då får du

Dator > 1 USB C-kabel > dockningsstation > HDMI + USB A till kameran

Skulle det fungera?

Det är ungefär så vi har det nu. En lång HDMI-kabel och en lång USB-kabel in i en Thunderbolt-hub.
Det funkar, men det är fortfarande två kablar som man måste dra. Jag hade hellre haft en lång kabel efter hubben istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiHiplay:

Det är ungefär så vi har det nu. En lång HDMI-kabel och en lång USB-kabel in i en Thunderbolt-hub.
Det funkar, men det är fortfarande två kablar som man måste dra. Jag hade hellre haft en lång kabel efter hubben istället.

Svårt att komma ifrån det, då ni förmodligen använder HDMI för att se datorns skärm och USB:n för att koppla kameran med data.
Har själv samma setup som backup. Då är det HDMI 10 meter + USB till kameran som går till en docka i bordet.

Vill ni ha det enklare så snegla på Poly Studio X30. Då har ni Teams integrerat och får Teamsrum, som man ansluter till.

Vad använder ni kameran till? Teams? Zoom?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Hade ni köpt den med skärmen/hubben hade ni ba bjudit in rummet till ett möte så sker allt trådlöst..

men är man dumsnål får man väl leva med dåliga lösningar. Så går det när konsulterna knackar på dörren.

Kört meetup på tidigare jobb o det är fan inte värt pengarna ens om det var gratis.

Permalänk
Medlem

Jag är med på att det är svårt att komma ifrån kablar helt och hållet med kameran vi har, men om det jag skickade tidigare i tråden funkar behöver man i alla fall inte dra två kablar över hela rummet.

Vi är några olika företag som använder mötesrummet. Vi själva har Google Meet, men vissa kör Teams. Även om det hade varit smidigt att bara bjuda in rummet till mötet tror jag tyvärr att det blir för omständigt för många.

Jag tänker alltså:

* USB och HDMI in i hub gömd bakom TV:n (eller eventuellt fäst under bordet):
https://noerdic.se/products/usbc-to-hdmi-usb-c-usb-a-space-gr...

* USB-C-förlängare vidare till dator:
https://noerdic.se/collections/usb-c-forlangning/products/nor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiHiplay:

Jag är med på att det är svårt att komma ifrån kablar helt och hållet med kameran vi har, men om det jag skickade tidigare i tråden funkar behöver man i alla fall inte dra två kablar över hela rummet.

Vi är några olika företag som använder mötesrummet. Vi själva har Google Meet, men vissa kör Teams. Även om det hade varit smidigt att bara bjuda in rummet till mötet tror jag tyvärr att det blir för omständigt för många.

Jag tänker alltså:

* USB och HDMI in i hub gömd bakom TV:n (eller eventuellt fäst under bordet):

Hur många meter tänkte du förlänga USB-C:n ? Räcker 3 meter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Hur många meter tänkte du förlänga USB-C:n ? Räcker 3 meter?

Helst fem meter, men har inte hittat någon längre kabel som har stöd för video.
Ett annat alternativ jag kom på nu är att dra HDMI och usb läge, och sen ha en hub/docka fäst mitt under bordet. Då hade tre meter räckt gott och väl. Och så kan man dölja det mesta av kablarna fram till hubben.

Men osäker på om signalen klarar sig över den sträckan. Hubben hade väl behövt förstärka signalen för att det ska gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiHiplay:

Helst fem meter, men har inte hittat någon längre kabel som har stöd för video.
Ett annat alternativ jag kom på nu är att dra HDMI och usb läge, och sen ha en hub/docka fäst mitt under bordet. Då hade tre meter räckt gott och väl. Och så kan man dölja det mesta av kablarna fram till hubben.

Men osäker på om signalen klarar sig över den sträckan. Hubben hade väl behövt förstärka signalen för att det ska gå.

Var väl det jag sa i mitt första svar?

TV> HDMI kabel > Dockningsstation > Inbyggd USB-C-kabel som du pluggar in i datorn.
MeetUp > USB-kabel > Dockningsstation

Då får du 1 kabel till datorn. Du får bild till TV:n och kan använda kameran/MeetUp. Sedan så har du 100W laddning i det den jag länkade.

Hur lång är MeetUp-kabeln?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Var väl det jag sa i mitt första svar?

TV> HDMI kabel > Dockningsstation > Inbyggd USB-C-kabel som du pluggar in i datorn.
MeetUp > USB-kabel > Dockningsstation

Då får du 1 kabel till datorn. Du får bild till TV:n och kan använda kameran/MeetUp. Sedan så har du 100W laddning i det den jag länkade.

Hur lång är MeetUp-kabeln?

Ja, vi har nog pratat om samma sak hela tiden ungefär. Det handlar bara om hur nära TV:n/datorn man går över från två till en kabel.

USB:n från MeetUp-kameran är fem meter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiHiplay:

Ja, vi har nog pratat om samma sak hela tiden ungefär. Det handlar bara om hur nära TV:n/datorn man går över från två till en kabel.

USB:n från MeetUp-kameran är fem meter.

Men då borde min/våran idé fungera. HDMI 5 meter är ju inga problem. Så sätter du dockningsstationen nära/i bordet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi har polycoms-kameror på jobbet.

I ett rum hade vi (jag) samma bekymmer som er. Jag gjorde en budgetvariant:

1. Beställde USB-hubb (vanlig av dongelsorten, USB-C hane, med ingång för HDMI och USB-A)
2. Beställde en förlängningskabel för USB-C (läste några reviews på Amazon). Tror det är 3m, kanske 2,5m.

Pluggade in hårdvaran i dongeln och anslöt sedan förlängningskabeln till dongeln och sen i valfri dator. Det fungerade

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen! Har gjort en beställning nu.
Återkommer när jag har testat!

Permalänk
Medlem

Har varit lite långsam med testandet av detta, men fick till slut tummen ur.

Det fungerar hur bra som helst på min ThinkPad med Linux.
På Mac fungerar det däremot sämre.

Med USB-C-förlängaren får jag bild i TV:n, men Logitech-kameran fungerar inte (varken kamera eller ljud).
Om jag tar bort förlängaren och kör hubben direkt in i datorn fungerar det.

Idéer? Är det en dålig kabel, eller dålig dator? Jag hade trott att det skulle vara bilden i TV:n som skulle vara problemet.

Har testat på två olika MacBook pro med M1. Har tyvärr ingen annan att testa med.

Permalänk

Länka produkterna du köpte så kan vi felsöka därifrån.

Permalänk
Skrivet av HiHiplay:

Har varit lite långsam med testandet av detta, men fick till slut tummen ur.

Det fungerar hur bra som helst på min ThinkPad med Linux.
På Mac fungerar det däremot sämre.

Med USB-C-förlängaren får jag bild i TV:n, men Logitech-kameran fungerar inte (varken kamera eller ljud).
Om jag tar bort förlängaren och kör hubben direkt in i datorn fungerar det.

Idéer? Är det en dålig kabel, eller dålig dator? Jag hade trott att det skulle vara bilden i TV:n som skulle vara problemet.

Har testat på två olika MacBook pro med M1. Har tyvärr ingen annan att testa med.

Troligen är sköldningen i kabeln för dålig för usb signalerna. Finns en anledning att usb 3.x är specad till max 2.5m det är generellt inte för att det är för mycket spänningsfall i kabeln utan för att sköldningen blir för dålig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Denna är den jag använt för att förlänga ljud och bild , visserligen 3 meters varianten , men den funkar superbra.
https://www.dustin.se/product/5011280122/usb32cc5-usb-kablar-5-m-usb-32-gen-2-31-gen-2-usb-c-svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Troligen är sköldningen i kabeln för dålig för usb signalerna. Finns en anledning att usb 3.x är specad till max 2.5m det är generellt inte för att det är för mycket spänningsfall i kabeln utan för att sköldningen blir för dålig.

Kan nog vara så ja. Antar att det ligger precis på gränsen då, i och med att det fungerar på en av datorerna.

Skrivet av ChickenzliZe:

Denna är den jag använt för att förlänga ljud och bild , visserligen 3 meters varianten , men den funkar superbra.
https://www.dustin.se/product/5011280122/usb32cc5-usb-kablar-5-m-usb-32-gen-2-31-gen-2-usb-c-svart

Behöver hona i ena änden, för att kunna förlänga från hubben jag har

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChickenzliZe:

Länka produkterna du köpte så kan vi felsöka därifrån.

Detta är min setup nu då:

* USB från kamera och HDMI från TV in i hub gömd bakom TV:n:

Inser nu när jag skriver detta att USB-kabeln från kameran till hubben är fem meter (det var den som följde med). Ska testa med en kortare.