Asus moderkort ger Q-code 53-58
Hejsan,
Har precis satt ihop en ny PC och stöter genast på problem med diverse Q-codes på moderkortet.
Komponenter:
AMD Ryzen 9 9950X3D
Asus ROG CROSSHAIR X870E HERO) (Senaste bios version 1203)
G.skill Trident Z5 Neo DDR5 (64GB)
Datorn tycks fungera som den ska. De spel jag testat flyter på bra, inga blue screens eller dylikt. Problemet är att Q-code displayen på mitt moderkort pendlar mellan Error code 50-57, enligt manualen har det att göra med inkompabilitet med minnen eller problem med CPU.
50-53: Memory initialization error. Invalid Memory type or incompatible Memory Speed
- Minnen är supportade av moderkortet. Har testat köra Auto (4800Mhz) och EXPO1 (6000Mhz) i bios settings. Samma fel
54: Unspecified Memory initialization
- Lite oklart vad som menas med detta. Men minnet hittas av bios.
55: Memory not installed
-Stämmer ej.
Har givetvis testat minnena med Memtest86. Kört testet fyra gånger, så totalt 16h testkörning utan ett några errors. Svårt att se att minnesstickorna skulle vara problemet.
56: Invalid CPU type or speed
- CPU hittas i bios. Klockfrekens ser korrekt ut. Har även senaste biosuppdateringen som specifikt supportar 9950X3D
57: CPU Mismatch
- Åter igen, lite oklart vad som menas med denna. Bios hittar CPU. Inga problem där.
58: CPU Self test failed or possible CPU cache error
- Skulle kanske kunna vara något. Lite svårt att testa utan en annan CPU.
Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare? Några tips och förslag? Har iof fortfarande öppet köp på CPU. Så borde kunna hämta en ny hos Inet ifall det är denna som ställer till det.
Har dubbelkollat så inga pins blivit böjda i CPU-socket. Heller inte det som är problemet.
Hoppas någon av er rutinerade PC-byggare kan komma med insikt.
Tack på förhand!