Snart skickar Echo röstdata till Amazon – även om du inte vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Såndär molnlagring vill jag ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag misstänker att de måste anonymisera all data för att kunna komma undan med detta.

EU kan ju döma ut böter som procent av omsättningen, vilket är precis för att förhindra detta.

Vad gäller arbetsmiljö i Tyskland, så varierar det kraftigt. På välorganiserade arbetsplatser så har man ett "betriebsrat" som hade satt stopp för just det upplägget ganska snart.

Gäller att det appliceras också. Mycket polare i toppen.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

och sånt här är folk både redo att betala för, och ha hemma.

Det finns tyvärr alldeles för många som inte orkar bry sig. Att såna som oss totalvägrar att bli avlyssnade utgör vi så oerhört liten del av stora massan som köper dessa övervakningsmaskiner så det spelar ingen roll för tillverkarna.

Så länge folk köper kommer dom fortsätta hålla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vissa företag kan betala eventuella viten dessvärre. Vet ett företag jag jobbade för förut som har en stående inbetalning till arbetsmiljöverket varje år.
Vissa maskiner de har kan ge förslitnings skador om man jobbar med dom i flera år men det är betydligt billigare med vitet de får betala än att byta ut maskinerna.
Företaget är tyskt och om det är någon som jobbat i tyskland så vet man att de skiter i arbetare.

Företag idag börjar bli så stora och rika att de kan köpa sig ur de flesta knipor de hamnar i.

Om det är ett svenskt företag som har skyddsombudet inte gjort sitt jobb. Kan kräva skyddsstopp (laglig arbetsvägran) till dess det är åtgärdat.
Hoppas facket får ett uppsving igen för det är tydligt att det behövs.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Vid månadsskiftet tänker jag testa Home Assistant Voice.
Bättre med något som hanterar allt lokalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av M79:

Välkommen till framtiden där du är produkten.

Köp en pryl & teckna också ett abonnemang att ge bort data om dig själv gratis så länge du använder den!
Om du vill veta detaljerna så är det bara att sätta sig att läsa 500-sidor legalesiska. Den finns säkert något guinness rekord om någon som orkade till sidan 6....

Det är t.o.m. värre ändå. Köp en pryl och sen måste du ge bort data om dig själv för att få använda den.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av M79:

Välkommen till framtiden där du är produkten.

Köp en pryl & teckna också ett abonnemang att ge bort data om dig själv gratis så länge du använder den!
Om du vill veta detaljerna så är det bara att sätta sig att läsa 500-sidor legalesiska. Den finns säkert något guinness rekord om någon som orkade till sidan 6....

I sådana fall startade framtiden nog redan 2003 när Google Adsense lanserades. Sedan dess har alla som använder Googles tjänster varit produkten som säljs. Även om det har tagit ett par decennier för de flesta att förstå detta.

En del gör det fortfarande inte...

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

I sådana fall startade framtiden nog redan 2003 när Google Adsense lanserades. Sedan dess har alla som använder Googles tjänster varit produkten som säljs. Även om det har tagit ett par decennier för de flesta att förstå detta.

En del gör det fortfarande inte...

Precis, och som produkt har Alexa/echo varit bra,
röststyrning av alla lampor och enkelt dropin så att man kan få tag på barnen till middag i olika rum utan skrikande.

Nu får man tänka om, Google verkar ännu sämre och går också över till Gemini och hårdvaran verkar svår att använda till annat. Kanske går det att muta mikrofonen men ändå pusha meddelanden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Finns en halvlösning med att få Googles Gemini i deras smarta högtalare. Inte fullt implementerat, du behöver använda en Android-telefon också. Men jag räknar iskallt med att när deras testfas är över så släpper dom den till deras smarta högtalare. Dock lär Sverige få vänta som sig bör då vi är för få och Engelska är så mycket större än vårt lilla svenska språk

Längtar till den dagen då AI på svenska kommer till mina Googles. Mina högtalare har blivit så ofantligt dumma på senare tid. Kommandon som "släck" har slutat funka, nu måste jag säga "av" eller "off". Irriterande för det har alltid funkat tidigare.
För tillfället är jag inte imponerad av AI dock. Så väntar hellre än att det implementeras för tidigt.

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | Gigabyte X870 Aorus Elite WIFI7 Ice | RTX 3070 TUF OC 8GB | Corsair Vengeance 2x16 GB DDR5-6000 CL28 | Phanteks AMP GH 1000W | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | 10 st Lian Li SL 120 V2 PWM | LG 27" UltraGear 27GP83B | LG 55" TV OLED55B9PLA via AOC-HDMI 10m

Permalänk
Medlem
Skrivet av daroge:

Längtar till den dagen då AI på svenska kommer till mina Googles. Mina högtalare har blivit så ofantligt dumma på senare tid. Kommandon som "släck" har slutat funka, nu måste jag säga "av" eller "off". Irriterande för det har alltid funkat tidigare.
För tillfället är jag inte imponerad av AI dock. Så väntar hellre än att det implementeras för tidigt.

Samma här, kommer bli otroligt trevligt. Har sett lite videos på nuvarande tester av Gemini och du kan ha en konversation med GH för att tända vissa lampor i ett rum osv. Samt tända en lampa poch sätta en timer i samma konversation istället för idag när man behöver göra två helt separata kommandon efter varann för att få två saker gjorda ... Håller med om att dom blivit mer dumma nu på senare tid! Har en högtalare i varje rum, så vi använder det dagligen för diverse rutiner och uppgifter, men vissa saker som tidigare var enkla kräver ibland flera försök att få till det bra! Så himla konstigt ssaker blivit sämre av senaste uppdateringarna.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Skrivet av Cloudstone:

Moln eller inte, jag föredrar analogt.

En butler.

Permalänk
Medlem

Jättarna är nog beredda att göra vad som helst för att samla mer data att träna sina AI-modeller på.