Återställning av ISO överskrivna filer på en Samsung SSD external Drive

Permalänk

Återställning av ISO överskrivna filer på en Samsung SSD external Drive

Hej vänner

Har av misstag överskrivet ett 2TB extern SSD minne från samsung
(typ det här: https://news.samsung.com/in/samsung-launches-t3-an-external-s...

med en Win11-Iso fil. Nu är förstås samtliga dokument o bilder (begge i massor borta).
Går det återställa? Hittade inget online riktig- för datorn känner inte igen det som en drive nu.

Bakgrund:
Då min fasters Surface Dator har W10 (som slutas stöd för i oktober i år ('25))
ville jag uppdatera denna till W11.

Fast processorns prestande motsvarar kraven, gör tydligen serien inte det
(en Intel core i5-7200U cpu , 2,50ghz), så vi fick ej kompatibel med win11 update som svar på system check.
Kollade lite på nätet, det var många som undrade - och följde anvisningen för update till Win11 medels nedladdad ISO-fil.
Fast instruktionen lät ta minst 8gb flashminne, tog den inte min 16GB usb-stick.
Så jag var dum och använde min 2TB extern SSD drive.
För jag trodde det läggs en instalationsfil på driven- som jag sedan kan använda för installationen.

Som det ser ut nu, formaterades hela denna externa SSD drive om - för att datorn skulle kunna använda ISO filen på den.

Har någon av er ett hum, om - och hur det skulle kunna gå - att återställa dokumenten och bildfilerna på den? Misstänker det är lite knepigt då driven omformaterades, ligger jag rätt?
Är ingen dator nisse, men klarar mig i vardagen - med lite tipps och tricks sidor från nätet.

Så - försökte beskriva bäst jag kunde förloppet- hojta gärna till om ni vet något.

Tack på förhand /Elbion

Permalänk
Rekordmedlem

Chansen är extremt liten att det går att återskapa nått raderat på en ssd då de aktivt tömmer blocken för att kunna bibehålla sin skrivprestanda, trim är faktisk ett ganska säkert sätt att radera data som inte är flaggad att behållas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Testa ddrescue

Permalänk
Medlem

I praktiken omöjligt att återställa pga SSD-tekniken.

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts är chansen tyvärr liten att du kan återställa någonting med tanke på hur SSD:er fungerar, men om du är intresserad av att lära dig något nytt kan du läsa om ddrescue eller liknande program och se om det är aktuellt. Utgå dock från att allting är permanent och oåterkalleligt raderat, allt annat är en bonus.

Skrivet av ElbionBlixt:

Nu är förstås samtliga dokument o bilder (begge i massor borta).

Jag hoppas att det inte var några viktiga dokument eller bilder, annars kan du åtminstone vara glad för att du precis fått lära dig vikten av att göra regelbundna backuper, även om lärdomen skedde den hårda vägen

Permalänk
Hedersmedlem

Hela disken är väl inte överskriven och TRIMmad? Därmed bör allt utom några GB finnas kvar, eller...? Körs TRIM på hela disken om man skriver över en liten del?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Ja men tack folks.

Ju, har in stort sett redan slutat fred med tanken filerna är borta för gott.
Men tack för tippset ang. ddrescue! Skall självfallet försöka min tur.
Nej det var inte dramatiska förluster i mina filer, det mesta har jag i orginal eller annanstans.
Dock lite synd om många gamla bilder. Brukar vara rätt duktig i o dra över från kameran/telefonen och rensa både efteråt. Men, men - som ni sa... man lärt sig nåt - och framförallt ha mera backup. Vi får se vad jag åtstadkommer med rescue-programmet.
- tack i alla fall - o ha en trevlig söndagkväll allihopa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Thomas:

Hela disken är väl inte överskriven och TRIMmad? Därmed bör allt utom några GB finnas kvar, eller...? Körs TRIM på hela disken om man skriver över en liten del?

Trim körs på allt utrymme som flaggas som tomt för att inte prestandan ska bli hemsk, en ssd som inte kan skriva till tomma block har väldigt låg skrivprestanda så man väntar inte på att "skriva över" utan minnesblocken töms så fort det går.
Man kan nästan inte undvika att bli av med data på en ssd, de är i princip designade för att inte hålla data som inte aktivt används och även då har de en rätt begränsad livslängd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Trim körs på allt utrymme som flaggas som tomt för att inte prestandan ska bli hemsk, en ssd som inte kan skriva till tomma block har väldigt låg skrivprestanda så man väntar inte på att "skriva över" utan minnesblocken töms så fort det går.
Man kan nästan inte undvika att bli av med data på en ssd, de är i princip designade för att inte hålla data som inte aktivt används och även då har de en rätt begränsad livslängd.

Men kör inte Windows TRIM främst när "optimize drives" körs? En gång i veckan som standard?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Thomas:

Men kör inte Windows TRIM främst när "optimize drives" körs? En gång i veckan som standard?

Jag är ganska övertygad om att det sker "garbage collection" tätare än så på moderna enheter, det är inte bara win som kör trim utan det sker även liknade saker internt i sddn via kontrollern.

Visa signatur