Återställning av ISO överskrivna filer på en Samsung SSD external Drive
Hej vänner
Har av misstag överskrivet ett 2TB extern SSD minne från samsung
(typ det här: https://news.samsung.com/in/samsung-launches-t3-an-external-s...
med en Win11-Iso fil. Nu är förstås samtliga dokument o bilder (begge i massor borta).
Går det återställa? Hittade inget online riktig- för datorn känner inte igen det som en drive nu.
Bakgrund:
Då min fasters Surface Dator har W10 (som slutas stöd för i oktober i år ('25))
ville jag uppdatera denna till W11.
Fast processorns prestande motsvarar kraven, gör tydligen serien inte det
(en Intel core i5-7200U cpu , 2,50ghz), så vi fick ej kompatibel med win11 update som svar på system check.
Kollade lite på nätet, det var många som undrade - och följde anvisningen för update till Win11 medels nedladdad ISO-fil.
Fast instruktionen lät ta minst 8gb flashminne, tog den inte min 16GB usb-stick.
Så jag var dum och använde min 2TB extern SSD drive.
För jag trodde det läggs en instalationsfil på driven- som jag sedan kan använda för installationen.
Som det ser ut nu, formaterades hela denna externa SSD drive om - för att datorn skulle kunna använda ISO filen på den.
Har någon av er ett hum, om - och hur det skulle kunna gå - att återställa dokumenten och bildfilerna på den? Misstänker det är lite knepigt då driven omformaterades, ligger jag rätt?
Är ingen dator nisse, men klarar mig i vardagen - med lite tipps och tricks sidor från nätet.
Så - försökte beskriva bäst jag kunde förloppet- hojta gärna till om ni vet något.
Tack på förhand /Elbion