Mellanformat i fickan med Fujifilms nya kamera
Mja, film har faktiskt blivit omsprunget av digitalt på dynamiskt omfång de senaste åren:
https://petapixel.com/film-vs-digital/#Dynamic_Range
"A release by Kodak showcased that most film has around 13 stops of dynamic range. Today’s modern digital cameras all average around 14 stops of dynamic range, with high-end units such as the Nikon D810 reaching almost 15 stops. Film continues to deliver incredible dynamic range, but today’s digital technology can easily match it."
Sen hanterar såklart film högdagrar bättre, men där hanterar digitalt istället lågdagrarna bättre så eh, går lite jämnt ut där.
Samma med upplösning sett till samma yta:
https://petapixel.com/film-vs-digital/#Resolution
"Just as different sensors produce different resolutions, different types of film will also produce different resolutions. Roger N. Clark’s analysis of standard 35mm film showcased that depending on the type of film used, the resolution fell between 4 and 16 million pixels. For example, Clark’s study noted that Fujifilm’s Provia 100 film produced a resolution of around 7MP while Fujifilm’s Velvia 50 produced a resolution of around 16 MP. Considering that entry-level cameras such as Nikon’s D3330 produce around 24MP, 35mm film doesn’t have much of an advantage in this scenario."
Dock finns det ju ingen digital sensor som ens kommer NÄRA ytan på en storformats-plåt så ser man det så vinner film absolut.
I övrigt håller jag dock med dig, magin i film är ju mer i hanteringen, i upplevelsen, i känslan!
Som vinyl vs CD. Det tekniskt sett bättre ljudet finns i CD men... det är ju så mycket mer i att få hantera en vinylskiva. En helt ritual i att få spela upp dem. Jag har närmast helt gått över till digitalt (kostnaden är inte riktigt värt det för mig) men saknar så känslan av att fota film; få dra fram filmmataren och spänna slutaren, det mer långsamma, inte få se resultatet direkt... som upplevelse kickar det skiten ur digitalt för mig.
Sedan är man låst vid ett ISO värde på en rulle film , men i digitalkameran kan man välja ISO värdet beroende på om man vill frysa en rörelse, undvika brus, osv.
Dessutom är upplösningen vanligtvis sämre för en analog film än för en digital sensor.
4000 dpi = 20MP for the 135 format (36x24mm), and 55MP for the 120 "645" format (56x41.5mm)
Jag har en Nikon med 47 Mpix och Fuji ”mellanformatare” finns med 100 Mpix sensor
Men visst är det magiskt att se bilden växa fram på fotopappret i mörkrummet men bättre tekniskt sett är analogfilm inte längre.
Det var länge sedan som film hade något att sätta emot en bra digital kamera.
- OpenWRT112
- Skapa webbplats till förening9
- Tråden om Nintendo Switch 21,1k
- Ny märkning visar mobilers och surfplattors hållbarhet11
- Actina speldatorerna (från fyndtråden)547
- Wordle på svenska - ordlig.se9,0k
- Ubiquiti Unifi4,0k
- Byta chassi till ett mindre ATX, behöver råd och tips2
- Dags att byta leverantör3
- Söker råd för HIFi ljudsystem37
- Skänkes 28" CRT för retrospel?
- Köpes sökes: billig rimlig helg dator
- Säljes Split ergo tangetbord (Chiri CE & Dactyl Manuform)
- Säljes Lian Li Strimer Wireless 24P
- Bytes 5080 mot 4090 med vattenblock
- Säljes ASUS TUF RTX 4090 OC Edition 24GB
- Säljes HP Elitedesk 800 G1 (Flertal)
- Säljes PowerColor RX 7900 XT Hellhound - PS5 - Rog Strix Laptop
- Köpes Köper Moderkort Intel Socket 1200 med Z590 Z580 B560
- Säljes Samsung g6 Oled 360hz 1440p
- Ny märkning visar mobilers och surfplattors hållbarhet11
- Guide: DLSS 4 och Frame Generation med RTX 5060 Ti21
- Därför stiger bredbandspriserna114
- Botar utgjorde mer än halva internet 202433
- Razer räddar gamers från musarm med vertikal mus36