Mellanformat i fickan med Fujifilms nya kamera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

https://tdr-marketing-staging-01.sfo2.digitaloceanspaces.com/web/app/uploads/2017/05/02062023/Photo-Comparison-Film-vs-Digital-.jpg
(källa: https://www.instagram.com/thedarkroomlab/)

Vänster:
Analog film (Velvia 50)
Canon EOS 3
50mm lins f/4

Höger:
Digital
Canon 6D
50mm lins
100 iso f/4

Ett till exempel:

https://i.pinimg.com/originals/c6/04/75/c604752cb5f7db163c2e18a8501d8621.jpg
Vänster film, höger digital

Det är bara att jämföra hur filmer såg ut förr, med hur de ser ut idag. Själen är borta med digital. Det fungerar för vissa saker, tex filmer med mycket effekter eller vad som, men för allt som försöker närma sig naturen så känner jag att analog bild och film är mycket närmre naturen och hur det mänskliga ögat uppfattar världen. Mycket krämigare, mycket mjukare och varmare - naturligare helt enkelt.

Jag tror jag håller på att bli luddit eller bakåtsträvare på riktigt.

Nu är foto inte alls min gren, så jag konmenterar utan att ens befinna mig på spelplanen nu 😂

Men är det inte så inom de flesta områden idag?
Analogt presenterade/vidarebefodrade bara världen som den var till oss. Digitalt medför steg där informationen först "tolkas" innan den når oss.

Precis som inom andra områden, typ bilkörning. Vissa gillar automat med drive by wire servo osv medan jag hatar det.

Samtidigt medför ju denna "tolkning" att flera kan nyttja tekniken på ett någorlunda sätt. Bilderna du visar är ju knappast något som medelsvenson med sin "billiga" kamera knäppte av från höften?

För att försöka sig på någon universell jämförelse så innebar övergången till digitalt att alla kan ta ett foto kring nivå 5 (1-10 skala) medan ingen kan ta en 10a.

Innan var det 90% 2or, 8% 5or, 1% 7+ och 1% 10or.
Heeeeelt påhittade siffror så klart!

Lite som att folk brummar runt i motorstarka jätte-ljuddämpade bilar med alla hjälpmedel som finns utan att ens veta skillnad mellan över och understyrt. Det är såklart bra att de får hjälp men när de väl släpper så förstår de inte alls vad som händer eller hur se skall korrigera.

Meddelnivån går upp men entusiasmen försvinner på något sätt på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag får samma känsla mellan RAW och framkallad bild i Lightroom/Capture One

RAW är själlöst innan bilden har bearbetats.

Ja, en oredigerad bild i RAW-format är alltid lite "grå-trist" och färgfattig. Poängen med RAW-formatet är att den innehåller så oerhört mycket mer bildinformation än en jpg-bild. Det gör att man i bildredigeringen kan "krama ur " så mycket mer kvalitet av RAW-formatet än från jpg. Jpg är dessutom ett "förstörande" format, dvs. bildkvaliteten blir bara sämre och sämre för varje gång man sparar bilden. RAW är oförstörande.

En annan sak för den som tycker att bildredigering är fusk...när nan fotograferar i jpg-formatet, så får man i den slutliga bilden som visas i kameran och/eller bildskärmen....en redigerad bild! Kameran "redigerar" alltid alla jpg-bilder innan visning omedelbart efter det att bilden är tagen.

Alltså: den enda "sanna" återgivningen av ett foto är därför att titta på RAW-bilder, men hur många tycker att det är kul utan att ha redigerat de först!?

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem

Imponerande storlek på bildsensorn för en kamera i den storleken.

I jämförelse med sensorn i min allt-i-ett kamera…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Alltså: den enda "sanna" återgivningen av ett foto är därför att titta på RAW-bilder, men hur många tycker att det är kul utan att ha redigerat de först!?

Lite därför jag alltid fotograferar med JPEG + RAW med min systemkamera. JPEG är trevligt som referens utifrån vald vitbalans, färgrymd, exponering, kontrast m.m. Sen ger RAW-filen mig total frihet där jag gör min egna tolkning av "verkligheten".

Dock inte säker på att jag håller med om den "sanna" återgivningen, då en RAW-fil bearbetad i Lightroom från 2009 ger en helt annan bild än om jag gör samma behandling i Lightroom Classic från 2022.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

https://tdr-marketing-staging-01.sfo2.digitaloceanspaces.com/web/app/uploads/2017/05/02062023/Photo-Comparison-Film-vs-Digital-.jpg

Vänster:
Analog film (Velvia 50)
Canon EOS 3
50mm lins f/4

Höger:
Digital
Canon 6D
50mm lins
100 iso f/4

Ett till exempel:

Det är bara att jämföra hur filmer såg ut förr, med hur de ser ut idag. Själen är borta med digital. Det fungerar för vissa saker, tex filmer med mycket effekter eller vad som, men för allt som försöker närma sig naturen så känner jag att analog bild och film är mycket närmre naturen och hur det mänskliga ögat uppfattar världen. Mycket krämigare, mycket mjukare och varmare - naturligare helt enkelt.

Av samma anledning som vissa vill köra fossilbil, lyssna på vinyl, använda ett mekaniskt ur mm så är det absolut begripligt att vissa vill fota med filmkameror. Filmkameror säljer faktiskt bättre än digitalkameror sedan några år tillbaka om inte jag minns helt fel.

Så det är helt okej att gilla gamla prylar och vara nostalgisk för äldre teknik, men man behöver inte låtsas att det var bättre för att motivera det. Man kan gilla det man gillar ändå, defekterna är en del av charmen. Man gillar det mekaniska urverket, nålen som skrapar i vinylen, motorn som brummar, bruset i filmen. Men inget av det är bättre, det är objektivt sämre. Man kan gilla det ändå, trots att det är sämre.

För ordningens skull och eftersom du gav bildexempel måste jag ändå understryka att bilderna i exemplet är fejkade för att låtsas att film är tekniskt bättre, men den faktiska sanningen är att digitalkameror är mycket, och jag menar mycket, bättre än film. Total, fullständigt förkrossande överlägsenhet i precis allt som betyder något för ändamålet att fånga en bild av verkligheten - detaljnivå, dynamiskt omfång, färger, ljusregistrering och brus - en 35mm filmkamera tar bilder på mobiltelefonnivå om solen skiner och du har bra objektiv.

Eftersom digitalkameran fångar mycket mer information än du kan återge på ett papper kan du välja rätt omfattande exakt hur du vll att färger, ljus, skugga mm skall se ut på papperet. Skapandeprocessen fortsätter efter att bilden är tagen, på gott och ont.

Om du vill ha en viss look som du minns från en viss film kan du behöva pilla med digitalbilden på en dator. Har du tur kan digitalkameran komma rätt nära med de inställningarna du kan göra direkt i den så du slipper datorn, men du har stora möjligheter att få exakt den looken du vill ha.

Om syftet är att fånga verkligheten och återge något så naturligt som möjligt är det en digitalkamera (och en dator) som är det bästa verktyget. Precis som att en CD är ett bättre verktyg för att återge naturligt ljud än en LP, en quartz-klocka är bättre på att hålla tiden än en mekanisk klocka etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Det har du helt rätt i. Jag är inte det minsta insatt i fotografi. Tar aldrig foton, vet inte ens vad f-värde är. Det är bara vad jag uppmärksammat när jag tittar på tex Lawrence of Arabia eller My Fair Lady från 60-talet och jämför det med superdyra filmproduktioner idag, och känner att - nej, dagens bild fångar inte samma känsla.

Jämförelsebilderna jag postade tidigare är inte mina, det är från någon blogg jag googlade fram.

Som jag redan har sagt, så förstår jag precis vad du menar! Och hoppas att du inte tror att du är korkad när det gäller foto bara för att du inte vet så mycket om det, för i sådana fall har du fel!!

Jag kan mycket väl förstå dig att det många gånger blir för dött och sterilt när allting är digitalt. Så jag tycker inte att du är ute och cyklar på något sätt alls här. Det vara bara dina bildexempel som var skeva.

I den professionella musikinspelningsstudior, är det väldigt vanligt att man blandar gammal analog teknik med den nya digitala. Detta gör man just för att få mer värme och liv i inspelningarna. Dessvärre har inte alla råd att köra både gammalt och nytt idag. Digital utrustning är nämligen så mycket billigare, men alla stora studios blandar. Bild och ljud har många fler likheter än de flesta tror vågar jag nog påstå!

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Cloudstone:

Vänster:
Analog film (Velvia 50)
Canon EOS 3
50mm lins f/4

Höger:
Digital
Canon 6D
50mm lins
100 iso f/4

Ett till exempel:

Finns det en anledning för analog, självklart, men säga att film är "närmare naturen" faller lätt när man tänker på att det finns företag som lomography som är kända för färger som är allt annat än naturliga. Man kan anse att lomography är ett undantag men då finns andra rollar som velvia är mer färgrika än ex. portra som är lugnare i färgerna. Vill man snacka om "hur det mänskliga ögat uppfattar världen" så kan vi diskutera hur färg och digital hanterar mörka scener. Vill man ha en mjukare bild, då finns det gamla analoga objektiv som man kan sätta på sin digitalkamera. Jag har tagit 50mm objektiv tillverkade i västtyskland och slängt på min canon 6D och fått mjuka bilder som påminner om en oljemålning. Om vi skall snacka om digital, där beror kvalitén inte bara på objektiv utan även sensor och kamera. Jag minns när jag gick från en Canon 600D till 6D, med samma objektiv Canon 24-70 f/4 L, och såg hur skärpan, färgerna, och känsligheten var som natt och dag.

Jag sa att analog har en anledning och det är i min mening ritualen av att fota med film. När jag fotar film så får det mig att sakta ner, jag behöver tänka mer på kompositionen, fokusering (helt manuellt) och motivet för att ställa mig frågan, är det värt att fota detta? Får motivet mig att känna något eller blir en foto som jag aldrig tittar på igen? Varje bild har en större betydelse jämfört med digital eftersom jag är begränsad i antalet bilder (15 bilder med mellanformat, 645). Digital, blev bilden dålig? Inga problem eftersom det kostade mig inget och jag kan direkt ta en ny bild som jag tycker om mer. Men det får mig att bry mig mindre om varje bild. Jag kommer nog inte tänka på dem igen.

Jag håller med dig om att digital kan bli själlöst men inte att film är mer naturligt, för vad är naturligt när allt behandlas på ett eller annat sätt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Snacka om overkill att stoppa en mellanformatsensor i en kompaktkamera utan utbytbar optik...

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Vänster:
Analog film (Velvia 50)
Canon EOS 3
50mm lins f/4

Höger:
Digital
Canon 6D
50mm lins
100 iso f/4

Ett till exempel:

Nja, ta och gräv fram några diabilder och fundera över kontrastomfånget och den låga upplösningen t ex, särskilt när vi börjar prata högre ISO. De flesta filmer går ju att simulera digitalt med olika presets i efterbehandlingen.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Det har du helt rätt i. Jag är inte det minsta insatt i fotografi. Tar aldrig foton, vet inte ens vad f-värde är. Det är bara vad jag uppmärksammat när jag tittar på tex Lawrence of Arabia eller My Fair Lady från 60-talet och jämför det med superdyra filmproduktioner idag, och känner att - nej, dagens bild fångar inte samma känsla.

Jämförelsebilderna jag postade tidigare är inte mina, det är från någon blogg jag googlade fram.

Vill du hitta den känslan får du vända blicken bort från massmedia, sociala medier och andra källor som har som enda syfte att locka så många som möjligt.
Det finns gott om konstnärer, inklusiver fotografer, som gör konst med själ än idag. Du letar nog inte på rätt ställen bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Nu är foto inte alls min gren, så jag konmenterar utan att ens befinna mig på spelplanen nu 😂

Men är det inte så inom de flesta områden idag?
Analogt presenterade/vidarebefodrade bara världen som den var till oss. Digitalt medför steg där informationen först "tolkas" innan den når oss.

Precis som inom andra områden, typ bilkörning. Vissa gillar automat med drive by wire servo osv medan jag hatar det.

Det här är lite av en åldersfälla skulle jag säga. Ju äldre man blir desto mer nostalgisk kanske? Alternativt att livet är lite mer intressant om det är lagom besvärligt.

Det analoga är ju oftast lika mycket en tolkning, fast sämre. En analog film är en tolkning där färginformationen som fångas synliggörs med kemikalier. Tolkningen görs av de som skapar filmemulsionen. Svart-vit film är ju uppenbarligen en tolkning som inte matchar det vi faktiskt ser men det gäller färgfilm också. Film kan inte fånga samma omfång från mörkt till ljust som ögonen eller digitalkamerorna gör, osv.

En LP-skiva tror många är "ljudvågen direktpressad i vinylen" och därmed mer naturlig, men det är inte så det faktiskt fungerar. Vinylskivor pressas efter ett ljudbehandlingssteg där inspelningen komprimeras enligt ett regelverk för att ljudet skall kunna rymmas i det omfånget som är fysiskt möjligt att återge i vinylform. Det är alltså en tolkning av det inspelade ljudet som pressas i skivan. En CD-spelare återskapar det ursprungliga ljudet mycket mer exakt än vad som är möjligt att göra med en vinylskiva.

En elbil reagerar på dina beslut med nära ljusets hastighet, medan en fossilbil måste öppna ventiler, justera pumpar, få motorn upp i varv innan ditt kommando övergår i verklighet.

Både manuella och automatiska växlar är onödiga på en elbil, de existerar för att fossilmotorn inte kan ge kraft linjärt i det omfånget som behövs, medan elmotorn kan det.

(Det sagt finns det säkert gott om undantag också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det här är lite av en åldersfälla skulle jag säga. Ju äldre man blir desto mer nostalgisk kanske? Alternativt att livet är lite mer intressant om det är lagom besvärligt.

Det analoga är ju oftast lika mycket en tolkning, fast sämre. En analog film är en tolkning där färginformationen som fångas synliggörs med kemikalier. Tolkningen görs av de som skapar filmemulsionen. Svart-vit film är ju uppenbarligen en tolkning som inte matchar det vi faktiskt ser men det gäller färgfilm också. Film kan inte fånga samma omfång från mörkt till ljust som ögonen eller digitalkamerorna gör, osv.

En LP-skiva tror många är "ljudvågen direktpressad i vinylen" och därmed mer naturlig, men det är inte så det faktiskt fungerar. Vinylskivor pressas efter ett ljudbehandlingssteg där inspelningen komprimeras enligt ett regelverk för att ljudet skall kunna rymmas i det omfånget som är fysiskt möjligt att återge i vinylform. Det är alltså en tolkning av det inspelade ljudet som pressas i skivan. En CD-spelare återskapar det ursprungliga ljudet mycket mer exakt än vad som är möjligt att göra med en vinylskiva.

En elbil reagerar på dina beslut med nära ljusets hastighet, medan en fossilbil måste öppna ventiler, justera pumpar, få motorn upp i varv innan ditt kommando övergår i verklighet.

Både manuella och automatiska växlar är onödiga på en elbil, de existerar för att fossilmotorn inte kan ge kraft linjärt i det omfånget som behövs, medan elmotorn kan det.

(Det sagt finns det säkert gott om undantag också)

Absolut, nu var ju som sagt foto inte min starka sida precis, så jag tänke mer på det hela i någon slags filisofisk mening.

Allt måste ju så klart tolkas för att överföras från ett medium till ett annat. Men ju fler skiften man går igenom desto flera tolkningar behövs, oftast. Men som sagt bara för att man har en analog signal som körs ut via en 16:- högtalare så betyder det ju inte att vi har det perfekta ljudet (kan inte låta bli att tänka på en viss sketch, haha)

Gällande just bilar så var poängen mer att de tappar själen (för mig) med att plocka bort mer och mer från föraren. Motorn var inte heller mitt fokusområde, utan snarare att man plockar bort komponenter/moment som förändrar känslan och förståelsen för hur bilen interagerar med underlaget.

Köra nerkabbat i 100+ på en väldigt kurvig vägsträcka med vroom-vroom motor, bakhjulsdrift och manuell låda kanske får de flesta "svenssons" att backa av pga intrycken. Vilket så klart kan vara väldigt bra.

Samma "svenssons" i en elbil, med elektrisk servo (finns ju allt från ok till hemska varianter), ljudisolerad till max och bara trampa och styra tycker det känns "tryggt" på samma sträcka i samma fart. Sen blir folk vana och när de släpper så jar de noll koll/vana.

Var mer i de krokarna jag befanns mig med min poäng.
Sen kan man ju diskutera vad som är bäst osv men det är ju en annan sak och sen kanske jag vandrar iväg lite för mycket offtopic med denna diskussion 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

BIGMA 200-500mm är riktigt go, vi hade den ganska länge i butiken och man kan lugnt säga att man fäster kameran på objektivet och inte tvärtom. Den där gluggen behöver också nån sorts extern strömförsörjning för autofokusen om jag minns rätt.

Det använder ett kamerabatteri av äldre sort för att driva fokus och zoom.

Permalänk
Medlem

Funktionen -"att man fäster kameran på objektivet och inte tvärtom", finns i de flesta objektiv från 70-200 mm idag. Mycket smidigt och praktiskt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rätt idé.

Lite billigare än Q3 men utan det som gör Leican speciell. Tycker den blev rätt ful jämfört med en GFX 50R som är riktigt elegant. Om man tittar på objektiven så tar Leican riktigt bra bilder. Trots att objektivet ska vara designat av Panasonic och att det är för mycket elektronisk korrigering för min smak, t.ex. att det egentligen är 26mm som croppas och behandlas på andra sätt.

Fujin skulle behöva motsvarande 35mm f/2 för att vara mer intressant.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

För ordningens skull och eftersom du gav bildexempel måste jag ändå understryka att bilderna i exemplet är fejkade för att låtsas att film är tekniskt bättre, men den faktiska sanningen är att digitalkameror är mycket, och jag menar mycket, bättre än film. Total, fullständigt förkrossande överlägsenhet i precis allt som betyder något för ändamålet att fånga en bild av verkligheten - detaljnivå, dynamiskt omfång, färger, ljusregistrering och brus - en 35mm filmkamera tar bilder på mobiltelefonnivå om solen skiner och du har bra objektiv.

Eftersom digitalkameran fångar mycket mer information än du kan återge på ett papper kan du välja rätt omfattande exakt hur du vll att färger, ljus, skugga mm skall se ut på papperet. Skapandeprocessen fortsätter efter att bilden är tagen, på gott och ont.

Om du vill ha en viss look som du minns från en viss film kan du behöva pilla med digitalbilden på en dator. Har du tur kan digitalkameran komma rätt nära med de inställningarna du kan göra direkt i den så du slipper datorn, men du har stora möjligheter att få exakt den looken du vill ha.

Om syftet är att fånga verkligheten och återge något så naturligt som möjligt är det en digitalkamera (och en dator) som är det bästa verktyget. Precis som att en CD är ett bättre verktyg för att återge naturligt ljud än en LP, en quartz-klocka är bättre på att hålla tiden än en mekanisk klocka etc.

För ordningens skull så måste jag dock påpeka att även om du har goda poänger så är du fullkomligt ute och snurrar när det kommer till film kontra digitala sensorer. Film har ett oerhört mycket bredare dynamiskt omfång än vad en digitalkamera har, och likaså upplösningsmässigt är film överlägset någon digitalkamerasensor du rimligen kan köpa för pengar idag. Begränsningarna för analoga bilder ligger i rörelseoskärpa i kameran i sig vid utlösning, optik som idag har betydligt högre kvalitet, och hjälpmedel som autofokus och bildstabilisering, gällande hur mycket detaljer du kan få ut ur fotot, that's about it.

Inte heller hjälper det uppfattningen om films inneboende potential att de flesta förknippar det främst med bilder tagna av mediokra hobbyfotografer under dåliga ljusförhållanden med kompaktkameror med (i bästa fall) två olika slutartider och ett läge inbyggd blixt, genom optik som generöst kunde kallas medioker för tre decennier sedan, och sedan har filmen legat i kameran ett halvår innan den skickats med en fotopåse för att framkallats i en automat av en tekniker som brytt sig lika mycket om sitt hantverk som kassörskan på ICA när du akuthandlar en bal dasspapper.

Jag har det senaste året scannat in otaliga negativ tagna (av mig, i min ungdom) och behandlade just utifrån den beskrivningen
och gudarna ska veta att 99% av bilderna tekniskt sett är skit (och resten är tämligen mediokra), men bortsett från det och att en negativen tyvärr tagit både fysisk skada genom åren och åldrats (och i olika omfattning således dragit på sig en del färgdefekter) så är det inte filmen som satt begränsningarna, vilket blivit än tydligare de få rullar analogt jag tagit i nutid (med betydligt bättre kameror än jag hade för 25-30 år sedan ).

Men visst, tar digitalkameror idag bättre bilder än analoga kameror? Sett till antalet bra bilder - utan tvekan! Du har helt rätt i att kamerorna idag som verktyg och själva processandet i efterhand är långt mycket enklare (och i vissa aspekter mer kraftfullt idag, exempelvis när det kommer till brushantering, AI-verktyg för den som är lagd åt det hållet, etc.) när det kommer till digitalfoto, vilket generellt sett ger bättre slutresultat för gemene man, och det väger - åtminstone om du frågar mig - över vågskålen till digitalfotots fördel utan tvekan.
Men, är analogt foto i sin natur fullkomligt underlägset gällande upplösning, dynamiskt omfång och brus? Absolut inte - bara betydligt svårare att bemästra, och träningen för att göra det är brutalt mycket dyrare!

Sedan finns det ju en sista sak som man inte hittar på någon digitalkamera, och det är det taktila välbefinnandet av att dra fram filmen!
---

GFX100RF då? Ja, den hade säkert kunnat vara intressant om man fotograferar precis det den är optimal för. Själv skulle jag ha väldigt svårt att motivera den prislappen för ett kort spann brännvidder där detaljrikedomen överträffar den kamera jag har idag (som jag, inklusive optik, betalat det dubbla för), i synnerhet då det spannet dessutom utgör en minoritet av de foton jag tar.
Kombinera den korta brännvidden med relativt litet bländarvärde så förtar det lite av charmen och vitsen med mellanformat.

Skulle jag lägga de tämligen ansenliga summor som krävs på en mellanformatssensor så vill jag åtminstone ha möjligheten att kunna växla mellan olika optik för att kunna dra full nytta av den. Visst vore det trevligt med en något kompaktare och smidigare kamera emellanåt, men för det syftet skulle jag hellre investera i några lättviktiga primes (eller, som nu, ta med några vintageobjektiv) och släpa på alla utom ett i en väska tillsammans med den mer högkvalitativa optiken och gräva fram det jag behöver när jag behöver det. Men, det är ju jag det.

---
Kameranyheter på SweClockers? Förvisso är jag fotonörd likväl som jag är datanörd, men är det något jag vill ha i det här nyhetsflödet? Mnja, givet att det ska mycket till för att täckas på ett vettigt sätt och i en omfattning som inte blir godtycklig kuriosa så är jag tveksam till att det ger något nämnvärt i längden. Men, jag ser gärna att jag får bevisat för mig att jag underskattat intresset i läsarbasen och kompetensen (att rapportera kring det) hos redaktionen.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Det har mer med att man i många moderna produktioner ljussätter för massa CGI i postproduktionen, platt och tillåtande ljus utifall man behöver göra något härj med det i efterhand. Såg en intressant youtubevideo på ämnet, kika denna: https://www.youtube.com/watch?v=EwTUM9cFeSo

Dvs det är inte egentligen något med digitalt vs film, utan hur man valt att hantera filmen i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

För ordningens skull så måste jag dock påpeka att även om du har goda poänger så är du fullkomligt ute och snurrar när det kommer till film kontra digitala sensorer. Film har ett oerhört mycket bredare dynamiskt omfång än vad en digitalkamera har, och likaså upplösningsmässigt är film överlägset någon digitalkamerasensor du rimligen kan köpa för pengar idag. Begränsningarna för analoga bilder ligger i rörelseoskärpa i kameran i sig vid utlösning, optik som idag har betydligt högre kvalitet, och hjälpmedel som autofokus och bildstabilisering, gällande hur mycket detaljer du kan få ut ur fotot, that's about it.

Inte heller hjälper det uppfattningen om films inneboende potential att de flesta förknippar det främst med bilder tagna av mediokra hobbyfotografer under dåliga ljusförhållanden med kompaktkameror med (i bästa fall) två olika slutartider och ett läge inbyggd blixt, genom optik som generöst kunde kallas medioker för tre decennier sedan, och sedan har filmen legat i kameran ett halvår innan den skickats med en fotopåse för att framkallats i en automat av en tekniker som brytt sig lika mycket om sitt hantverk som kassörskan på ICA när du akuthandlar en bal dasspapper.

Jag har det senaste året scannat in otaliga negativ tagna (av mig, i min ungdom) och behandlade just utifrån den beskrivningen
och gudarna ska veta att 99% av bilderna tekniskt sett är skit (och resten är tämligen mediokra), men bortsett från det och att en negativen tyvärr tagit både fysisk skada genom åren och åldrats (och i olika omfattning således dragit på sig en del färgdefekter) så är det inte filmen som satt begränsningarna, vilket blivit än tydligare de få rullar analogt jag tagit i nutid (med betydligt bättre kameror än jag hade för 25-30 år sedan ).

Men visst, tar digitalkameror idag bättre bilder än analoga kameror? Sett till antalet bra bilder - utan tvekan! Du har helt rätt i att kamerorna idag som verktyg och själva processandet i efterhand är långt mycket enklare (och i vissa aspekter mer kraftfullt idag, exempelvis när det kommer till brushantering, AI-verktyg för den som är lagd åt det hållet, etc.) när det kommer till digitalfoto, vilket generellt sett ger bättre slutresultat för gemene man, och det väger - åtminstone om du frågar mig - över vågskålen till digitalfotots fördel utan tvekan.
Men, är analogt foto i sin natur fullkomligt underlägset gällande upplösning, dynamiskt omfång och brus? Absolut inte - bara betydligt svårare att bemästra, och träningen för att göra det är brutalt mycket dyrare!

Sedan finns det ju en sista sak som man inte hittar på någon digitalkamera, och det är det taktila välbefinnandet av att dra fram filmen!

Mja, film har faktiskt blivit omsprunget av digitalt på dynamiskt omfång de senaste åren:
https://petapixel.com/film-vs-digital/#Dynamic_Range
"A release by Kodak showcased that most film has around 13 stops of dynamic range. Today’s modern digital cameras all average around 14 stops of dynamic range, with high-end units such as the Nikon D810 reaching almost 15 stops. Film continues to deliver incredible dynamic range, but today’s digital technology can easily match it."
Sen hanterar såklart film högdagrar bättre, men där hanterar digitalt istället lågdagrarna bättre så eh, går lite jämnt ut där.

Samma med upplösning sett till samma yta:
https://petapixel.com/film-vs-digital/#Resolution
"Just as different sensors produce different resolutions, different types of film will also produce different resolutions. Roger N. Clark’s analysis of standard 35mm film showcased that depending on the type of film used, the resolution fell between 4 and 16 million pixels. For example, Clark’s study noted that Fujifilm’s Provia 100 film produced a resolution of around 7MP while Fujifilm’s Velvia 50 produced a resolution of around 16 MP. Considering that entry-level cameras such as Nikon’s D3330 produce around 24MP, 35mm film doesn’t have much of an advantage in this scenario."

Dock finns det ju ingen digital sensor som ens kommer NÄRA ytan på en storformats-plåt så ser man det så vinner film absolut.

I övrigt håller jag dock med dig, magin i film är ju mer i hanteringen, i upplevelsen, i känslan!
Som vinyl vs CD. Det tekniskt sett bättre ljudet finns i CD men... det är ju så mycket mer i att få hantera en vinylskiva. En helt ritual i att få spela upp dem. Jag har närmast helt gått över till digitalt (kostnaden är inte riktigt värt det för mig) men saknar så känslan av att fota film; få dra fram filmmataren och spänna slutaren, det mer långsamma, inte få se resultatet direkt... som upplevelse kickar det skiten ur digitalt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det använder ett kamerabatteri av äldre sort för att driva fokus och zoom.

Kom ihåg på min Nikon F4s med deras 70-200 f2.8 så tog batteriet slut fort som bara den. Hade det obligatoriska extra batterigreppet.
Och satte jag objektivet på min F90 så gick autofokusen så sanslöst långsamt, helt oanvändbart annat än i studion och då körde jag manuellt istället.

Det var tider det. Stora tunga saker i metall

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

BIGMA 200-500mm är riktigt go, vi hade den ganska länge i butiken och man kan lugnt säga att man fäster kameran på objektivet och inte tvärtom. Den där gluggen behöver också nån sorts extern strömförsörjning för autofokusen om jag minns rätt.

Tufft! Var jobbar du?

Permalänk
Medlem

Tjae, digitalkameror tycker då jag kan få smita in på sweclockers precis som annan hemelektronik ofta gör; det lär mig något även om jag inte tillhör målgruppen. (har en Nikon D3500 tror jag den heter, så inget exklusivt)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Haha AI genererad ju, man ser ju att texten halvvägs övergår i nå hittepå bokstäver 😂

Texten är på arabiska och kan översättas till kraftfullt teleobjektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

För ordningens skull så måste jag dock påpeka att även om du har goda poänger så är du fullkomligt ute och snurrar när det kommer till film kontra digitala sensorer. Film har ett oerhört mycket bredare dynamiskt omfång än vad en digitalkamera har

Nej det har den inte. Man kan låtsas att den har det genom att mäta överexponering långt bortom kontrastgränsen som krävs för att kunna se någon skillnad (eftersom film inte "klipper" som digitalsensorer gör) så myten hålls vid liv, men den är helt felaktig.

Skrivet av Crazy Ferret:

och likaså upplösningsmässigt är film överlägset någon digitalkamerasensor du rimligen kan köpa för pengar idag.

Detta stämmer inte heller, en 35mm filmkamera kan under optimala förhållanden med svart-vit film kanske påstås ha 25-30 megapixlar, men för färgfilm är det närmare 12-15. Det blir förstås ett spann eftersom film är annolunda, kollar man efter vissa detaljer ser det bättre ut än andra detaljer.

Vill man verkligen nörda ner sig i det rekommenderar jag Roger Clarks sida (han jobbar för NASA och är fotonörd).

Här är exempel på dynamiskt omfång, och obs att dagens digitalkameror har flera bländarsteg bättre omfång än de han testade med här:

Vad gäller detaljnivån summerar han det i följande graf för 35mm:

Det kan läsas som att exempelvis Velvia rent generellt kan producera bilder som "ser lika bra ut" som digitalbilder i omfånget 10-16 megapixlar. Notera dock att det är rätt uråldriga digitalkameror han använde, detta var ett mycket hetare ämne för 15 år sedan än det är nu.

Film har en fördel i att det är relativt billigt att fota i större format än 35mm, och då blir det förstås annolunda. Storleken på mediumet som fångar bilden har enorm betydelse för kvaliten och kan överskugga alla andra faktorer om det blir stort nog. 8x10-film är enormt exempelvis och ingen digitalkamera (i handeln) kan ta bilder som är jämförbara.

Man kan dock med en digitalsensor simulera en större yta genom att fota panoramor och därmed få samma fördelar, varpå digital återigen blir överlägset.

Du har däremot helt rätt i att film kan prestera förvånansvärt mycket bättre än de flesta känner till, det var absolut inte filmen i sig som satte gränsen för kvaliten i gamla kompaktkamerafoton!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Gällande just bilar så var poängen mer att de tappar själen (för mig) med att plocka bort mer och mer från föraren.

Den poängen förstår jag absolut, ju mindre man behöver göra själv desto tråkigare är aktiviteten egentligen. Vill man segla är en motorbåt inte rolig, vill man pricka rätt växel och varvtal i kurvan är det tråkigt när bilen inte har vare sig växellåda eller relevanta varvtal och så vidare. Håller helt med om den poängen!

Permalänk
Medlem

Finns väl en anledning till att de valde just den brännvidden och inte större... det blir tungt med tanke på hur mycket större objektivet behöver vara när man går upp i sensorstorlek. Likaså med bristen på stabilisering oxå nått som blir tungt ju större sensorn är. Med rätt fotograf är det nog en grym streetphotokamera.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Finns väl en anledning till att de valde just den brännvidden och inte större... det blir tungt med tanke på hur mycket större objektivet behöver vara när man går upp i sensorstorlek. Likaså med bristen på stabilisering oxå nått som blir tungt ju större sensorn är. Med rätt fotograf är det nog en grym streetphotokamera.

Samt att från den kan du beskära nedåt, svårt att göra en snävare brännvidd vidare på samma vis. De har ju byggt kameran med dedikerade vred för just sån beskärning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

En kamera för 65k. Säkert intressant för någon men jag är inte på Sweclockers för nyheter som denna.

Men om två år är du här för RTX 6090-släppet för liknande summa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Vänster:
Analog film (Velvia 50)
Canon EOS 3
50mm lins f/4

Höger:
Digital
Canon 6D
50mm lins
100 iso f/4

Ett till exempel:

Jag borde helt klart sälja av min samling gamla kameror...

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk

Fujifilm planerar att ersätta sin X100 ASPC kamera med denna. men fuji har den bästa JPEG för bilder, så man slipper RAW. För casuals är Fujifilm bättre än mobilers kamera men under andra märken men 100 olika objekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Hade en på demo på foto-avdelningen när jag jobbade på Mediamarkt för ex antal år sen. Tog 2 pers att bära den för att inte riskera något, rejäl jävla pjäs det där alltså.