Asus reviderar moderkortsfunktion som skadade grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Asus reviderar moderkortsfunktion som skadade grafikkort

Nya Q-Release Slim debuterar på ROG Crosshair X870E Apex.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att företagen inte lär sig att behandla fel och kritik rätt från början...

Med det sagt så credd till Asus, med allt tjockare backplates på grafikkort (samt stor cpu luftkylare) började det bli väldigt besvärligt med att byta grafikkort.

Permalänk
Medlem

Vilka moderkort har den dåliga Q-release Slim?

Permalänk
Medlem

Användarfientlighet bör motas i grind direkt.
Hoppas Asus lär sig.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Musikälskare

"Dessutom har klistermärken adderats till funktionen för att informera användare om hur man korrekt använder den."

Om detta behövs är problemet inte löst imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vilka moderkort har den dåliga Q-release Slim?

Från denna artikel: https://videocardz.com/newz/asus-china-confirms-improved-pcie...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Undrar varför de ens lade till den plåtbiten från början. Finns inte på mitt X570, Crosshair VIII Extreme.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Undrar varför de ens lade till den plåtbiten från början. Finns inte på mitt X570, Crosshair VIII Extreme.

Har den denna funktion? För det jag läst är att deras vanliga q-release inte påverkas, bara slim versionen

Permalänk
Medlem

Tack! Verkar som mitt Z790-F inte är drabbat då, även om kontakten ser misstänkt lik ut de andra.

Snacka om hål i huvudet med en kontakt som skadar korten om de inte lyfts ut på ett sätt som i princip är omöjligt med vanliga chassin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

"Dessutom har klistermärken adderats till funktionen för att informera användare om hur man korrekt använder den."

Precis, blir ju lite som "Torka inte katten i mikron." Då den som kommer på idén att torka sin katt i mikron läser troligen inte klistermärken.

Sedan hade ju inte Asus behövt återuppfinna PCIE-slotten utan att testa ordentligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Sedan hade ju inte Asus behövt återuppfinna PCIE-slotten utan att testa ordentligt.

Det kan jag hålla med om, men ibland blir det ju fel. Att quick release behövs är dock givet, ibland kan det ju vara stört omöjligt att få ner fingrarna mellan graffet och CPU-kylaren och man tar till ett verktyg som riskerar att skada något.

På mitt MSI kort sitter en knapp vid GPU's ände för att lösa detta, mycket bra lösning som förhoppningsvis fungerar i längden.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Precis, blir ju lite som "Torka inte katten i mikron." Då den som kommer på idén att torka sin katt i mikron läser troligen inte klistermärken.

Fast det är väl inte mikrovågsugnens fel att användaren är dum i huvudet. Precis som det inte är bensinens eller oljornas fel i bilhandboken där det står en varning om att man ej ska dricka det.

En klisterlapp med instruktioner på hur något är tänkt att användas är det inget fel på - de åtgärdade ju metalbiten som orsakade skada vid felanvändning, vilket är det viktiga. I många fall så orsakar felanvändning skador ändå, vilket är svårt att komma ifrån i många fall.

Permalänk

Mitt kort är drabbat men kommer inte rör grafikortet på typ 2 år, om det inte pajar innan. Känns lite som höna av en fjäder, ok om man har en testrigg men annars är det inget att bry sig om.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Har ett av dessa moderkort, och tycker funktionen är väldigt smidig. Men på vilket sätt har det sönder grafikkort? Vill gärna undvika att sabba mitt 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det kan jag hålla med om, men ibland blir det ju fel. Att quick release behövs är dock givet, ibland kan det ju vara stört omöjligt att få ner fingrarna mellan graffet och CPU-kylaren och man tar till ett verktyg som riskerar att skada något.

På mitt MSI kort sitter en knapp vid GPU's ände för att lösa detta, mycket bra lösning som förhoppningsvis fungerar i längden.

Exakt. Nuvarande design är väl en kvarleva från tiden då man hade små grafikkort och små cpu-kylare. Haspen är idag i princip omöjlig att nå utan någon form av verktyg… vilket i sin tur riskerar att förstöra moderkortet. Så en ”officiell” förbättring behövs.
Tror asus hade lösningen du nämner tidigare, och sedan gick dom över till denna ”implementation”. Mindre ”mekanik” som kan gå sönder gissar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoSkills:

Fast det är väl inte mikrovågsugnens fel att användaren är dum i huvudet. Precis som det inte är bensinens eller oljornas fel i bilhandboken där det står en varning om att man ej ska dricka det.

En klisterlapp med instruktioner på hur något är tänkt att användas är det inget fel på - de åtgärdade ju metalbiten som orsakade skada vid felanvändning, vilket är det viktiga. I många fall så orsakar felanvändning skador ändå, vilket är svårt att komma ifrån i många fall.

Problemet är att det blir nedlåtande för normalbegåvade och det är tid bättre spenderat på att lösa faktiska problem än att försöka (och misslyckas) förklara för underbegåvade.

Det finns inget som heter "felanvändning" folk får använda saker som dom vill, men får då även ta konsekvenserna.
När företag försöker avhjälpa konsekvenser åt sådana brukare, så blir det nästan alltid fel då varje brukare är unik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Mitt kort är drabbat men kommer inte rör grafikortet på typ 2 år, om det inte pajar innan. Känns lite som höna av en fjäder, ok om man har en testrigg men annars är det inget att bry sig om.

Höna av en fjäder när man riskerar ha sönder sitt pissdyra grafikkort varje gång man tar ut det?

Permalänk
Medlem

Jag kollade mitt Rog Strix B650E-F Gaming Wifi, ser ut som metallbit i PCIe slotten som den dåliga Q-release Slim

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Jag kollade mitt Rog Strix B650E-F Gaming Wifi, ser ut som metallbit i PCIe slotten som den dåliga Q-release Slim

Jag har ett sådant, har den också problem?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Skillnaden är nog att med mekanismen på ditt moderkort så behöver du inte vinkla kortet för att få ur det, och då är nog risken rätt minimal att du skadar något.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Skillnaden är nog att med mekanismen på ditt moderkort så behöver du inte vinkla kortet för att få ur det, och då är nog risken rätt minimal att du skadar något.

Man ser tydlig metallbiten i porten likt bilden i denna artikel.
Ingen aning trodde innan denna artikel man bara släppte på låsflärpen utanför själva porten, inte att det satt något i själva porten som gjorde något 🤷🏻‍♂️

Bästa funktion de lagt till på moderkorten imo, helt omöjligt att komma åt annars då dagens grafikkort är så stora o täcker över låset och mer därtill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Jag har ett sådant, har den också problem?

Det är nog ingen fara, bara ta det försiktigt

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

<Uppladdad bildlänk>

Ingen aning trodde innan denna artikel man bara släppte på låsflärpen utanför själva porten, inte att det satt något i själva porten som gjorde något 🤷🏻‍♂️

Bästa funktion de lagt till på moderkorten imo, helt omöjligt att komma åt annars då dagens grafikkort är så stora o täcker över låset och mer därtill.

Bästa jag haft var mitt Z690 Apex. Satt en knapp vid 24pins kontakten. Grymt smidigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Behövs stickers för allt pga USA juridik...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Den version av låset som har problem är Q-Release Slim och där finns det inte ens en knapp utan man bara "vinklar" kortet när man lyfter ur det.
Jag gissar det är den vinklingen i sig som tillsammans med den där metallbiten gör att det skaver på kortets kontakt? (speciellt om man vinklar för mycket i lyftet)

Se tex på Asus hemsida här hur man lyfter ut kortet:
https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b850...
Scrolla ner till "EZ PC DIY" så finns en videosnutt på PCI-E Slot Q-release slim

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Den version av låset som har problem är Q-Release Slim och där finns det inte ens en knapp utan man bara "vinklar" kortet när man lyfter ur det.
Jag gissar det är den vinklingen i sig som tillsammans med den där metallbiten gör att det skaver på kortets kontakt? (speciellt om man vinklar för mycket i lyftet)

Se tex på Asus hemsida här hur man lyfter ut kortet:
https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b850...
Scrolla ner till "EZ PC DIY" så finns en videosnutt på PCI-E Slot Q-release slim

Ah okej då är jag med, jag har en knapp o trycka på iaf

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Höna av en fjäder när man riskerar ha sönder sitt pissdyra grafikkort varje gång man tar ut det?

Men hur kan det vara ett problem för den normala användaren. Många rör förmodligen inte kortet på flera år. Konstruktion är absolut skit men ser inte det stora problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Men hur kan det vara ett problem för den normala användaren. Många rör förmodligen inte kortet på flera år. Konstruktion är absolut skit men ser inte det stora problemet.

Behöver det vara ett problem för just den normala användaren för att gillas då?

Här är ju exemplet en funktion som är skapad för den del av entusiastmarknaden där folk faktiskt plockar ur sina grafikkort ibland. Det är ju 100% poängen med funktionen; att göra det smidigare att plocka ur grafikkortet.

Och funktionen biter exakt denna grupp kunder i baken.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Du försvarar alltså en funktion som i princip gör att man får betrakta kortet som fastlött, för mekanismen kan förstöra kortet om du tar ut det en gång. Det är faktiskt helt barockt att avfärda det som ett litet problem.

Permalänk
Medlem

Då föredrar jag nog en fysisk knapp på moderkortet som jag har nu. Riktigt smidigt att hålla in den och kortet tas löst väldigt lätt.