Nätverk/Router/WiFi/Thread

Permalänk
Medlem

Nätverk/Router/WiFi/Thread

Skall flytta till Teneriffa, kommer bo hemma hos en familj i nedervåningen. Bredband från Movistar kommer in på mellanplanet vid TVn. Ett par Cat 6e kablar dras mellan min våning och där fibern kommer in. Jag skall labba lite med Home Assistant där för att kunna erbjuda tjänster till andra husägare. WiFi når öht inte nedervåningen från Routerns plats. Kommer initialt koppla in en router i nedervåningen. Om det går att göra ISPns router till gateway med bibehållen TV och Telefoni vet jag inte. Planen var Unifi Dream Router 7. Nu började jag kolla Thread-routrar och såg att Google Nest Wifi Pro har det inbyggt och funderar på om jag skal skippa Unifi.
WiFi hastighet är inte viktigt, räckvidd och pålitlighet är. I hushållet finns fem iPhones, fyra iPads, en laptop, några Apple Watch, en smart TV, en PS5 och snart har jag säkert ploppat in lite grejer från Shelly.

På nedervåningen kommer jag ha en stationär dator ansluten med Ethernet, iPad, iPhone, Apple Watch och kanske någon form av smart belysning (troligen Hue).

Huset är byggt i sten och lättbetong så det är hopplöst för WiFi så wired backhaul är ett krav.

Bild på routern från Movistar

Hur skulle du göra?
Borde tråden ligga i Nätverk?

Trådplats?
Permalänk
Medlem

Ni har ju redan en router från Movistar så du ska skaffa en accesspunkt (eller konfigurera om routern till accesspunkt). Du ska inte ha två routrar på samma nätverk!

Det finns inte heller någon anledning att köpa en router med thread. Skaffa t.ex. en Apple TV, HomePod eller Nest Hub eller liknande som Thread border router. Med en Apple TV får dessutom din TV en rejäl uppgradering.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ni har ju redan en router från Movistar så du ska skaffa en accesspunkt (eller konfigurera om routern till accesspunkt). Du ska inte ha två routrar på samma nätverk!

Det finns inte heller någon anledning att köpa en router med thread. Skaffa t.ex. en Apple TV, HomePod eller Nest Hub eller liknande som Thread border router. Med en Apple TV får dessutom din TV en rejäl uppgradering.

Jag hade nog satt en router bakom Movistar-routern för att inte ligga på samma nätverk som de som bor på de andra våningarna. Tror inte den routern har stöd för VLANs och sånt. Håller dock med om att inte skaffa en router med Thread och Googles wifi är ganska kasst. UniFi är bra grejer och bättre att ha Thread i tex en Apple TV som du säger.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 3x AP U7 Lite, UNAS)

Permalänk
Medlem

Du kommer nog behöva behålla den routern, då den omvandlar ljuset från fibern. Det kanske går att köpa en SFP och koppla in i en ny router. Men vi är inte så inne på hur internetleverantörerna på Teneriffa har gjort. Och då bli ni utan telefonin och kanske TV:n. Det går kanske brygga routern

Permalänk
Medlem

Google skulle jag inte rekommendera eftersom det går inte att köra deras mesh om inte första noden är satt som router.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Skrivet av durrav:

Jag hade nog satt en router bakom Movistar-routern för att inte ligga på samma nätverk som de som bor på de andra våningarna. Tror inte den routern har stöd för VLANs och sånt. Håller dock med om att inte skaffa en router med Thread och Googles wifi är ganska kasst. UniFi är bra grejer och bättre att ha Thread i tex en Apple TV som du säger.

Skrivet av jocke92:

Du kommer nog behöva behålla den routern, då den omvandlar ljuset från fibern. Det kanske går att köpa en SFP och koppla in i en ny router. Men vi är inte så inne på hur internetleverantörerna på Teneriffa har gjort. Och då bli ni utan telefonin och kanske TV:n. Det går kanske brygga routern

Skrivet av Prelatur:

Google skulle jag inte rekommendera eftersom det går inte att köra deras mesh om inte första noden är satt som router.

Det är typ min familj jag bor med, vill helst ha samma nätverk, min tanke med Google's var ju att det var kanske thread border router i varje så att thread fungerar på alla plan, det är ju en iPhonefamilj och familjens AppleTV blev stulen så det är ju ett bra köp men osäker på räckvidden eller går det över WiFi?

Kommer nog sätta befintlig router i bryggläge, hoppas bara telefoni och TV fortfarande fungerar då. Vissa påstår att port 4 på en movistar-router kan sättas i bryggläge, antar att det betyder DMZ, frågan är ju om man får en till publik ip-adress då...