Permalänk
Medlem

Koppla skärm med usb-c

Tjenare har precis införskaffat mig en chromebook, dock har den endast usb c portar och tänkte kolla med er som är mer rutinerade om jag införskaffar mig en skärm med ex hdmi anslutning, funkar en hdmi adapter med usb-c för stt få skärmen att funka ?

Permalänk

Om datorn stöder bildsignal från usb-c porten så ska det men det får du kolla specifikationerna för den modellen

Bildsignal över usb-c är inget krav i standarden så tillverkaren behöver inte stödja det och kunna ta en billigare usb atyrkrets.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Som ovan. Det du letar efter är om chromebooken har stöd för "DP alt mode". Även sett det kallas "USB C Displayport", förmodligen för att det ska bli tydligare vad det egentligen rör sig om.

Det kan väl också diskuteras om det inte är lämpligare att använda en skärm med DP-anslutning än HDMI. Åtminstone i teorin billigare kabel/adapter, och en protokollöversättning mindre.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Wolwet: Nu kan jag inte Chromebook specifikt men som jag fattar situationen är en Chromebook idag en laptop som kör Google ChromeOS och därmed kan den innehålla egentligen vilken hårdvara som helst. Då är det upp till den hårdvara du har vilka skärmar du kan ansluta. Beteckningen "Chromebook" kommer i sig inte säga något om vad du kan göra med just din laptop.

Så med andra ord, vilken laptop har du köpt? Och vilken skärm är det du ska koppla in? För det avgör allt.

Skrivet av kaput:

Det kan väl också diskuteras om det inte är lämpligare att använda en skärm med DP-anslutning än HDMI. Åtminstone i teorin billigare kabel/adapter, och en protokollöversättning mindre.

Det är ingen protokollöversättning. Alt mode är bokstavligen att man kör en HDMI eller DP-signal över USB-pinnarna. Förutsätter att källan har en den funktionen i sina kretsar från början. Om inte är det stopp.

Bättre med DP eller HDMI handlar om situationen man försöker lösa. Ofta är det sak samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är ingen protokollöversättning. Alt mode är bokstavligen att man kör en HDMI eller DP-signal över USB-pinnarna. Förutsätter att källan har en den funktionen i sina kretsar från början. Om inte är det stopp.

Bättre med DP eller HDMI handlar om situationen man försöker lösa. Ofta är det sak samma.

Inbillar mig i alla fall att HDMI alt mode är mer eller mindre dött i meningen att nästan inga moderna billiga enheter stödjer det, och att det därmed skulle bli tal om protokollöversättning om man ville köra till HDMI-input på skärmen. DP ut via USB C, översätt, HDMI in.

Oavsett vad är väl dessutom DP royaltyfritt till skillnad från HDMI, så kabeln bör åtminstone i teorin vara billigare även utan protokollöversättningskretsar. I vad mån man nu ska göra misstaget att tro att slutpris har särskilt mycket med tillverkningskostnad att göra.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kaput:

Inbillar mig i alla fall att HDMI alt mode är mer eller mindre dött i meningen att nästan inga moderna billiga enheter stödjer det, och att det därmed skulle bli tal om protokollöversättning om man ville köra till HDMI-input på skärmen. DP ut via USB C, översätt, HDMI in.

Oavsett vad är väl dessutom DP royaltyfritt till skillnad från HDMI, så kabeln bör åtminstone i teorin vara billigare även utan protokollöversättningskretsar. I vad mån man nu ska göra misstaget att tro att slutpris har särskilt mycket med tillverkningskostnad att göra.

Tja, beror på vad man är ute efter skulle jag säga. Försöka finna en fungerande lösning brukar vara målet för den startar tråden och då är det DP eller HDMI beroende på vilken skärm TS vill koppla in. Hur man sedan efterlever någon synsätt kring ideal teknik kan måhända vara intressant som en slags överkurs i ämnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tja, beror på vad man är ute efter skulle jag säga. Försöka finna en fungerande lösning brukar vara målet för den startar tråden och då är det DP eller HDMI beroende på vilken skärm TS vill koppla in. Hur man sedan efterlever någon synsätt kring ideal teknik kan måhända vara intressant som en slags överkurs i ämnet?

Mjo, och i den andan skulle i alla fall jag vilja eliminera så många potentiella problemkällor som möjligt genom att köpa en skärm med DP-ingång och använda den om bara DP alt mode stöds. De där protokollöversättningschipen kan vara rätt knepiga.

Hade det handlat om att få en redan befintlig skärm utan DP-ingång att fungera med en Chromebook vore det förstås en helt annan sak, men det gör det ju inte denna gång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

EN sak att se upp med är att välja en kabel med rätt riktning!
"USB-C till HDMI" och "HDMI till USB-C".
Är INTE samma kabel dvs bilden går bara åt ena hållet.

"USB-C till HDMI" är dock den betydligt mer vanliga kabeln, vilket jag märkte när jag leta efter en "HDMI till USB-C".
Som var mycket svårare att hitta då sökningar ger resultat för båda och nästan alla var av fel typ för min del.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!