Redaktionen spånar på casual videoformat, gör dina åsikter hörda!

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Redaktionen spånar på casual videoformat, gör dina åsikter hörda!

Hallå i stugorna!

Just nu håller redaktionen på att brainstorma ett koncept för ett mer avslappnat videoformat än våra recensioner – ett sätt att lära känna oss i redaktionen lite bättre och samtidigt ge oss utrymme att bli mer personliga, i stil med gamla goda Fredagspanelen.

Whiteboards har redan fyllts med idéer, men nu vill vi vända oss till communityt.
👉 Vad tycker ni skulle vara viktigast att ha med i ett sådant format?
👉 Finns det något ni inte skulle vilja se eller höra?

Vi är nyfikna på alla typer av inspel – längd, frekvens, ämnen, gäster, stämning, upplägg – inget är för litet eller stort. Ska det vara mer diskussion, Q&A, eller något helt annat? Ska vi bygga datorer, ta upp kommentarer från forumet eller ge inblick i vad som händer bakom kulisserna?

Allt är fortfarande på idéstadiet, så det är helt rätt läge att påverka nu.

Ser fram emot era tankar!

Permalänk
Medlem

Tyckte om fredagspanelen, och saknar den.
För mig är det viktigt att den just är "casual" och lita avslappnad.
Att den får ta den tiden den behöver för tillfället.

Blir den 15-20 minuter ena gången för att det är lite dött så är väl det OK, och om den blir 90 minuter nästa gång, så är det också fine för mig.
Det i alla fall JAG inte är intresserad av, är nåt framstressat rabblande av exakta specifikatiner med gapande halvskrikande röster, det är hela Youtube redan fullt av och exakta spec. sheets gör sig bättre på hemsidan än att det skall visas 94 olika slides o grafer i en video. Det som görs sig bäst i video format är tankar och åsikter.

Sen kan man ha en eller annan graf och diskutera runt den, utan att skrika ut vad som står i den och byta till nästa efter 4 sekunder. Man kan också visa nån lanserings slide från valfritt företag och samtidigt tala om hur korkat eller missvisande det är att den börjar på 90% och slutar på 110% och därför får en 5% prestandaökning att de ut som dubbel prestanda, eller ta upp missvisande detaljer som att den jämför riktiga bildrutor hos en konkurrent med hittepå frames hos sin egen produkt.

Jag vill kunna sätta mig i lugn och ro efter en stressig arbetsvecka, och få reda på vad som hänt under veckan i avslappnad takt. Jag vill höra personliga åsikter från personer som är mer insatta än mig och deras ärliga farhågor eller förhoppningar inför kommande eller nyligen släppta produkter. Om någon i redaktionen har nördat ner sig i nåt pojekt antingen privat eller via jobbet som är ens avlägset teknik relaterat, så är jag intresserad av att höra om det. Det är kul och inspirerande och lyssna på folk som plötsligt är orimligt intresserade av något.

Tycket det är en dålig ide att bestämma på föhand att det skall vara 45 minuter eller nåt varje gång, så att ena avsnittet blir 25 minuter dösnack och nästa stressat och avhugget.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Belzhadar:

Blir den 15-20 minuter ena gången för att det är lite dött så är väl det OK, och om den blir 90 minuter nästa gång, så är det också fine för mig.
Det i alla fall JAG inte är intresserad av, är nåt framstressat rabblande av exakta specifikatiner med gapande halvskrikande röster, det är hela Youtube redan fullt av och exakta spec. sheets gör sig bättre på hemsidan än att det skall visas 94 olika slides o grafer i en video. Det som görs sig bäst i video format är tankar och åsikter.

Sen kan man ha en eller annan graf och diskutera runt den, utan att skrika ut vad som står i den och byta till nästa efter 4 sekunder. Man kan också visa nån lanserings slide från valfritt företag och samtidigt tala om hur korkat eller missvisande det är att den börjar på 90% och slutar på 110% och därför får en 5% prestandaökning att de ut som dubbel prestanda, eller ta upp missvisande detaljer som att den jämför riktiga bildrutor hos en konkurrent med hittepå frames hos sin egen produkt.

Jag vill kunna sätta mig i lugn och ro efter en stressig arbetsvecka, och få reda på vad som hänt under veckan i avslappnad takt. Jag vill höra personliga åsikter från personer som är mer insatta än mig och deras ärliga farhågor eller förhoppningar inför kommande eller nyligen släppta produkter. Om någon i redaktionen har nördat ner sig i nåt pojekt antingen privat eller via jobbet som är ens avlägset teknik relaterat, så är jag intresserad av att höra om det. Det är kul och inspirerande och lyssna på folk som plötsligt är orimligt intresserade av något.

Tycket det är en dålig ide att bestämma på föhand att det skall vara 45 minuter eller nåt varje gång, så att ena avsnittet blir 25 minuter dösnack och nästa stressat och avhugget.

Vi är inne på samma spår, och en del av att formatet skall vara casual är just att det inte skall vara styltigt vad gäller format eller längd! Däremot kan det såklart vara vissa typer av segment som återkommer, exempelvis en Q&A, eller veckan som gått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzhadar:

Tycker att det inte finns något alls att tillägga efter en sådan kommentar. Exakt så som Belzhadar säger är rätt väg enligt mig också!

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk

Fredagspanelen lite casual med babbel och diskussioner
Gå igenom veckans ämnen ha lite återkommande punkter
Gå igenom lite hur veckan varit va har ni ägnat veckan åt inom teknik spel etc
Va ser händer nästa vecka, eller framåt i tiden
Möjlighet till gäster

Bollen är rund content runt personligheterna så vi medlemmar får bygga relation med redaktionen

Visa signatur

[Case: Fractal Design North] [CPU: Intel Core i7 13900k] [MB: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI] [RAM: 4x16GB DDR5 DDR5 7200MHz CL34 Vengeance ][PSU: Seasonic Vertex GX 1000W] [GPU: ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming] [SSD: 2x WD Black SN850X 2TB Gen 4][Monitor:AORUS FO48U, Asus MG279Q] [Keyboard:Logitech G915][Mouse: Zowie EC2 Wireless, Logitech MX Master 3s][Headpohnes: Sennheiser HD650]

Permalänk
Medlem

Personligen vill jag ha färre video. Välskrivna artiklar ger mig betydligt mer än en video, speciellt en video där folk sitter och pratar som om de sitter och fikar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

👉 Finns det något ni inte skulle vilja se eller höra?

Är personligen inte intresserad av era recensioner alls då ni ligger så långt efter Gamers Nexus, Hardware Unboxed, Techpowerup etc. Jag besöker bara sidan för forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzhadar:

Va skönt, jag slapp skriva mina tankar du hade ju dom innan jag ens hade tänkt 😄..

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Jag personligen ser hellre skriven text än video men ena behöver förstås inte utesluta det andra

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd om ni börjar med fredagspanelen igen.
Jag kollade fredagpanelen för att få information om vad som hänt under veckan.
Personligen har jag aldrig varit den som läser allt ni lägger upp så fredagspanelen var perfekt för mig.

För mig var det tradition att alltid kolla fredagspanelen på fredagar.

Håller med mkt vad @Belzhadar skriver högre upp!

Visa signatur

Spelar Just Nu: Planet Crafter Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI, Borderlands 4
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk

Skulle gärna se lite inspelningar från redaktionens arbete under veckan också, typ bakom kulisserna.

Permalänk
Medlem

Föredrar skrivna artiklar.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Belzhadar:

Skriver under på allt!
Fredagspanelen är/var ett jävligt najs upplägg och är långt ifrån alla snabba klippningar som finns på allt amerikanskt… (helt värdelöst)

Recensioner i videoformat kan jag personligen hoppa över om det inte gäller chassin eller dylikt. Behövs det data i stapelform eller liknande så avstå att köra video och blanda inte video med skriven artikel med data i.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den svenska motsvarigheten till "The WAN Show" (LinusTechTips) vore trevligt och något jag skulle kolla på. Där det är möjligt att chatta och låta communityn komma med input live under diskussioner kring nyheterna vad som hänt inom tech.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Fredagspanelen var ok men ibland blev det lite torrt om jag ska vara ärlig, en sammanfattande högläsning av veckans artiklar som man ju ofta redan läst.

Ska ni lägga tid på video så tycker jag att det behöver finnas ett mervärde i det. Diskussioner, liv, åsikter, sånt som inte blir lika bra i textform, Ta ut svängarna mer än i artiklarna. Tips är också att alltid ha ett tema eller infallsvinkel med varje avsnitt så att de känns unika.

Permalänk
Medlem

I ett casual videoformat ser jag gärna att man diskuterar kring artiklar, hur ett kort passar in i ett sammanhang, vad det kan betyda för andra modeller med samma gpu?

Kanske läsa lite rubriker, välja ut några enstaka som kan ha större påverkan långsiktigt? Absolut inte läsa texten i artikeln innantill eller återberätta exakt innehåll utan sammanfattning

Kanske ett område med forumaktivitet? Nya större trådar, mest tummade inlägg, hjälpsammaste aktionen, coolaste bilden/galleriet, …

Finns säkert mer kul, men egentligen ganska nära det som Fredagspanelen en gång var

Permalänk
Skrivet av Celebmir:

Personligen vill jag ha färre video. Väl skrivna artiklar ger mig betydligt mer än en video, speciellt en video där folk sitter och pratar som om de sitter och fikar.

+1 Sweclockers går jag till för information och diskussion, till stor del i forum och kommentarsfältet till artiklarna.

Med Jonas och Emil ur bilden får jag numer videomys annorstädes.

Permalänk

Scrapyard Wars a'la Sweclockers

Permalänk

Jag ser det som en generationsfråga. Historisk så var det på forum som ”alla” hängde på, man ville ha informationen i text. Denna åsikt med textformatet är bäst har nog de flesta aktiva på forumet idag. Och sedan sitter man på dessa forum som finns kvar idag och frågar sig, har folk idag slutat använda internet eller varför är det så få som skriver? Där ett svar är att den yngre generationen men även många äldre ser just på videos och inte längre vill läsa texter.

Ämnen som tas upp i videoformat bör vara intressanta. Ni kan ta upp saker som olika studieval inom It och karriärsmöjligheter, vad är skillnad på YH och högskola etc. Då kanske först ha en artikel om ämnet och sedan en video. Genom att ha båda formaten så lockar ni fler gamla typer.

Ett annat ämne som borde diskuteras mer är säkerhet, där detta område är hur brett som helst. Alltifrån egen säkerhet på sin dator, till säkerhet att handla på nätet. Till att man har äldre bekanta kanske i 90års åldern, eller barn i unga åldrar som nu sitter vid datorn hela tiden, hur ska man förklara säkerhet för dem? Min bild är att folk inte diskuterar så mycket säkerhet med de äldre.
Jag såg på en populär social media där några grannar hade blivit i lurade av bedragare, det var ett enkelt sms bedrägeri inget konstigt, hade de endast gjort ett telefonsamtal före de switchade pengar så hade det misslyckas.. Vad sa en att hon hade blivit, jo rånad. De har inte ens begreppen rätt alltid.
En äldre släkting till mig som ser bra ut fick sin profil dubblerad på en social media, detta flera gånger och återkommer. Hennes barnbarn som läser Datateknik på ett finare universitet i sverige förstår inte varför någon ens gör detta. Han förstår inte vad syftet kan vara, jag undrar lite vad de gör på utbildningen, troligen lär sig baka riktigt fina kladdkakor.
Så min åsikt är att ämnet behövs diskuteras mer.

Om man ser på SVT programutbud och på mässor etc så pratar alla AI. På många datorforum upplever jag det är lite som det var runt år 2008 när vi på forumet hånskrattade åt de som stod i långa köer för att köpa senaste iPhones, kanske övernattade framför en butik. Och många sa att det där internet kommer de aldrig ansluta deras mobiltelefon till.
Så i min väld borde detta område diskuteras mer, men frågan är om det är för tidigt?

Permalänk
Medlem

Tycker Belzhadar säger mycket vettigt.

Det ska vara avslappnat och skönt – inte massa grafer och stressat rabblande av siffror. Om ett avsnitt blir 20 minuter en vecka och 90 nästa så är det helt fine. Jag ser hellre något kort och intressant än ett långt avsnitt som mest känns utdraget med grejer jag inte bryr mig om.

Jag tycker inte ens det behöver komma ett avsnitt varje vecka. Men när det händer nåt stort, som ett nytt Nvidia-kort eller en ny CPU-lansering, då är det ju perfekt läge att köra ett avsnitt där man snackar igenom det. Bara det inte dröjer två veckor efter släppet – då har man ju redan läst allt och tappat intresset.

Sedan kan man absolut ha Q&A eller ett datorbygge ibland, men grejen är ju att inte göra det för ofta. Någon gång då och då räcker gott! Typ när det kommer ett nytt och spännande chassi eller en fräsch CPU-kylare – då hade det varit kul att se ett bygge, kanske ett par gånger om året. Samma med nya TV-apparater – det släpps ju massor nu. Vore skoj att höra lite om det också, gärna med nån gäst från t.ex. LG eller Samsung, eller någon mer neutral som kan prata om alla modeller utan att bara sälja in ett märke.

Gäster låter kul så länge det inte blir som en reklamfilm. Men det är svårt att bli taggad om man ska prata om nyheter som redan är flera dagar gamla. Vet inte om jag gillar det där med att bara ta upp vad som hänt i veckan – det blir ofta bara sånt man redan läst.

I slutändan handlar det rätt mycket om vilka som står framför kameran. Jonas och Emil funkade så bra just för att dom var grymma på det. Nu för tiden har jag typ noll koll på vem som skriver eller recenserar. Jag vet inte hur ni ser ut, hur ni låter, vad ni har för personlighet – knappt ens vad ni heter. Ändå hänger jag på sidan 1–2 timmar om dagen.

Namnförslag: Sweclockers - Kretskort & Kaffe!

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Så länge innehållet i avsnitten är "unikt" så kan det vara intressant. Med unikt menar jag att det inte bara ska vara samma sak som finns som veckans nyheter här på sidan. Tycker det blir lite kaka på kaka. Frågor och svar kan vara intressant också. Och om ni ska göra det långdraget, ha kapitel i era videos (på YouTube).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowcatch:

Scrapyard Wars a'la Sweclockers

Det känns svårt i lilla Sverige.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Vill se färre clickbait artiklar...

Permalänk
Medlem

Ett videoformat kanske hade varit veckan fråga att diskutera om .Ibland är det ett nördigt ämne och ibland ett mer casual ämne :).
Kanske veckans pryl eller nått med

Mvh Fredrik S

Permalänk

Några förslag:

• Live-streams, lite som Inet kört, med gäster, tävlingar (live-quiz via Kahoot t.ex.), etc

• "Retroclockers" - Snyggt producerade videos (som endast Sweclockers kan!) om gammal hårdvara, diverse obskyra prylar och kanske återblickar från arkivet i ny tagning.

• Personlig favorit som jag saknar - Läskclockers! Det konceptet går ju att spinna vidare på för evigt. Kaffeclockers, ölclockers, vinclockers, konservburksclockers...

Permalänk
Medlem

Ingenting, textformatet är överlägset så lägg energin på att få tillbaka det till sin tidigare kvalitet istället.

Om jag vill se video så finns det så många konkurrenter som är oändligt mycket bättre än er att välja på.
Där ni har en chans är just i textform men då gäller det att ni gör en ordentlig uppryckning.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

lite mer tjofaderittan hade man inte tackat nej till. ne men svårt. var väl pålästa och förberedda. hade också gillat om ni kunnat vara mer utbildande, öppna för diskussion, kanske till och med en gnutta debatt så att säga. oavsett video är alltid uppskattat.

Permalänk
Medlem

Tycker det vore bra med nytag här!

Kollar en hel del på youtube, som t.ex hardware unboxed, jays2cents, DF m.fl, kanske hade vart kul att hitta inspiration från dessa kanaler och göra någon egen grej.

Kräver väl starka personligheter och mediavana, men tycker verkligen det är något ni ska satsa på. Text i all ära men ni borde satsa på något mer "modernt" och lite mer "show" istället.

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem

En detalj, som är lite konstruktiv kritik till en del av era videor:

Det är i min mening OK om man stakar sig, det är OK om man säger fel, det är OK om man tycker att man använt samma ord får många gånger i rad, eller för många swengelska uttryck. Säkert nån som stör sig, men det får man kanske leva med.
Det är däremot inte så trevligt och avslappnande att kolla på en video där man klippt bort varenda litet snedsteg, så det slutar med en video bestående av 50 st ihopklippta snåsnuttar och 49 otrevliga jumpcuts.

Vill ni göra en mer avslappnad video så förbjud er själva att göra ett enda klipp i den annat än i undantagsfall. Då kommer den ta hälften så lång tid att spela in, ingen tid alls att klippa, kännas mer avslappnad och vara trevligare att titta på.

Går man igenom lite snabbt vad redaktionen gjort sen sist, vilka articklar och krönikor som publicerats utan för mycket detaljer, intressanta foruminlägg m.m. så kommer videon förmodligen att driva mer traffik till hemsidan.

Videoformatet känns också som ett bättre forum för att ta upp väldigt osäkra rykten i branchen eller liknande, än att skriva en artickel om det. Är lättare att få fram i en video hur osäker en uppgift faktist är, än det är att få fram det i textform. I en video kan man sitta och diskutera vad man killgissar att svenska priset på Switch 2 kommer landa på, eller nästa generation graikkort eller liknande. Svårare att göra sånt i textform.

Permalänk

Jag hade velat se svenska hembesök där villiga får visa upp något de brinner för, gärna att de är lite mer av de extremare hållen. Kan vara crazy, kan vara vackert, kan vara obscen eller rent utav perfektion. Kanske har någon byggt en hel arkadhall i hela huset, någon kanske har gjort en man-cave med matrix-tema och gröna tapeter. Någon kanske har ett museum med alla grafikkort som släppts. Själv gillar jag inredning och kan sitta klicka runt och bara titta på hemmabiosystem som folk byggt på youtube. Vad finns i Sverige?

Något jag hade velat följa är person X som ska åta sig ett projekt, exempelvis är han en cool gamer som verkligen är ute efter de dära FPS'en. Till varje pris!
Vem vill inte ha lite till FPS till sitt Fortnite?
Det bör vara ett vanligt bygge men att de löper linan ut.
Kanske pappa+son. Kanske är det här en tävling mot någon annan familj som har exakt samma hårdvara?
Dra åt snöret i Windows, få mer fps genom döda processer hmm... något.
De kanske får uppdrag att försöka lära sig clocka och se vem som kan lyckas bäst? Hmm.
Sista dagen tar man såklart åt de mest extrama åtgärderna med hjälp av experter och spränger ljusets hastighet.

Det jag tyckt varit mest 'skoj' att titta på har varit tema läsk. Det är helt enkelt väldigt kul och enkelt att följa med i! Oavsett ålder, oavsett intresse, oavsett technology-skills.