Behålla gammal iMac (late 2015)?

Permalänk
Medlem

Behålla gammal iMac (late 2015)?

Har en iMac 21.5" 4K Retina Late 2015

Jag gillar den väldigt mycket, den är dock bara lite för slö till det jag använder. Vill kunna använda AutoCad, indesign och illustrator på den utan att det är för plågsamt slött...

Går det på något sätt att snabba upp en gammal imac?
Kanske hämta ner en äldre version av ios?

Smått rensat. // MOD
Permalänk
Skrivet av slkcobra:

Har en iMac 21.5" 4K Retina Late 2015

Jag gillar den väldigt mycket, den är dock bara lite för slö till det jag använder. Vill kunna använda AutoCad, indesign och illustrator på den utan att det är för plågsamt slött...

Går det på något sätt att snabba upp en gammal imac?
Kanske hämta ner en äldre version av ios?

Du kan i bästa fall göra saker på den som motsvarar vad man gjorde när den var ny, i det tempo man kunde göra sakerna när den var ny.
Du skriver inget om hur den är utrustad, men om du är beredd att ta risken att öppna den kan du troligen uppgradera eventuell mekanisk hårddisk till SSD, vilket skulle förbättra upplevelsen en hel del, och om tillämpligt uppgradera från 8 till 16 GB minne vilket kan förbättra upplevelsen om du idag är begränsad av din minnesstorlek.

Jag skulle inte rekommendera att nergradera operativsystemet, men vill du absolut göra det så verkar det som att det var OS X El Capitan (10.11) som den här datorn ursprungligen kom med, och alltså det första som stöder hårdvaran i den fullt ut.

Permalänk
Bildexpert 📺

Skillnader i MacOS-versioner gör inte särskilt mycket. Kör du programmen som AutoCAD m fl. i versioner som också är 7–10 år gamla kan den upplevas klart rappare. Annars är det inte mycket man kan göra åt den.

Börja istället fundera över alternativ för framtiden och närmaste 3–5 åren och kanske bortom. Likt en Mini M4 med modern passande skärm om du vill expandera med tanke på det du gör. Eller dagens iMac M4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Du kan i bästa fall göra saker på den som motsvarar vad man gjorde när den var ny, i det tempo man kunde göra sakerna när den var ny.
Du skriver inget om hur den är utrustad, men om du är beredd att ta risken att öppna den kan du troligen uppgradera eventuell mekanisk hårddisk till SSD, vilket skulle förbättra upplevelsen en hel del, och om tillämpligt uppgradera från 8 till 16 GB minne vilket kan förbättra upplevelsen om du idag är begränsad av din minnesstorlek.

Jag skulle inte rekommendera att nergradera operativsystemet, men vill du absolut göra det så verkar det som att det var OS X El Capitan (10.11) som den här datorn ursprungligen kom med, och alltså det första som stöder hårdvaran i den fullt ut.

Googlade lite info om detta och verkar som att dessa uppgraderingar kan göra mycket för datorn hastighet.

Skulle ni säga det är värt att lägga den kostnaden och jobbet på den med tanke på den övriga specsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slkcobra:

Googlade lite info om detta och verkar som att dessa uppgraderingar kan göra mycket för datorn hastighet.

Skulle ni säga det är värt att lägga den kostnaden och jobbet på den med tanke på den övriga specsen?

Ja, att byta ut hårddisken mot en SATA SSD kommer att göra mycket för att få datorn att kännas rappare.
iFixit har instruktioner för hur du gör här https://www.ifixit.com/Guide/How+to+Add+An+SSD+To+The+27-Inch...
Hårddisken som sitter i datorn nu kan du använda som en extern USB-disk genom att köpa ett externt chassi och stoppa i hårddisken i denna.
Även SSDn kan du senare återanvända på ett liknande sätt om du framöver känner att datorn börjar bli för gammal för det du vill göra.

Uppgradering av RAM däremot behöver inte ha så jättestor skillnad om det är så att programmen du använder idag klarar sig på den mängden du redan har.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Skrivet av slkcobra:

- Den här maskinen kommer aldrig bli snabb, bara mindre outhärdligt långsam.
- Du riskerar att förstöra datorn genom att öppna den.
- Du kommer behöva lägga lite pengar på verktyg och delar.
- En Apple Silicon-baserad maskin i samma klass kommer vara många gånger snabbare än den du har där, och kostar ärligt talat inte mycket: Det är fullt möjligt att spara ihop till en sådan på några månader för nästan vem som helst om det är vad du vill ha.

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag hade själv en iMac 27-tum från 2015 och bytte till SSD. Inte helt lätt då man måste installera extra tillbehör med temperatursensor specifikt för iMac samt då själva böket med att öppna, ta bort skärmen etc. Så lämnade in den och betalade då runt 5000 kr allt som allt för SSD någongång under 2020. Tryckte in 32 GB RAM. Då var kändes det vettigt för en rimlig dator med underbar skärm. Idag skulle jag tveka på att göra samma åtgärd.

SSD:n gav mycket rappare känsla än innan, samtidigt som man inte kommer ifrån att CPU:n inte längre orkar med moderna program och ens moderna hemsidor, särskilt sådana där överlastade sidor likt aftonbladet etc börjar bli sega. Och detta kommer bara blir värre för varje år.

Sedan 2022 kör jag MB Pro M1 Max och enorm skillnad mot den gamla iMacen på alla fronter. Den lär nog ge en förhoppningsvis minst 3-4 år till innan man börjar märka av att det är gårdagens teknik.

Så om budgeten finns, sikta på framtiden och lämna det gamla.