Permalänk
Medlem

Dator stänger av sig - nytt grafikkort

Hej!

Har precis bytt grafikkort från 3080 till 5080 i mitt SFF-bygge. Datorns komponenter:

Processor: AMD 7700x
Moderkort: Rog strix X670E-I Gaming Wifi
Ram: 32gb 4800mhz
PSU: Corsair SF750W platinum
GPU: Gigabyte RTX 5080 Windforce

När jag spelar spel eller bara surfar på datorn så startar den helt plötsligt om sig. Jag har kollat på temperaturerna och CPU:n ligger runt 40-50 när jag surfar och 70-80 grader när jag spelar. Grafikkortet ligger på 58 grader när jag spelar. Körde DDU innan jag bytte grafikkort samt ominstallera windows och rensade alla tidigare filer. Innan grafikkortsbytet hade jag inte problem med omstarter. Funderar på om det är nätaggregatet som inte riktigt mäktar med? Nvidia rekommenderar 850W men jag googlade och såg att ett SF750 platinum skulle klara belastningen. Vad tror ni? Bättre att köpa ett nytt nätagg med högre effekt?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Köp en effektmätare och koppla burkens strömkabel via den
(Endast burken och inte monitorer mm)

Så kan du läsa av vad den förbrukat under belastning.

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/t...

Permalänk
Medlem

Hej, nätaggregatet ska räcka och det som får mig att tro att det är något annat är att du får omstart vid surfande, det borde inte vara så hög strömförbrukning.
Hur är det med bios, uppdaterat?
Kör du ram i amd expo?
Körs det någon OC på CPU?
Kört någon memtest?
Eventviewer i windows, ger det någon hint vid tiden då omstart sker?

Permalänk
Medlem

Datorn bör inte dra mer än som mest ca 450 W när du spelar och du har ett kvalitetsagg på 750 W så verkar ytterst märkligt om det inte skulle palla med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Köp en effektmätare och koppla burkens strömkabel via den
(Endast burken och inte monitorer mm)

Så kan du läsa av vad den förbrukat under belastning.

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/t...

Ja, kanske inte så dumt. Ska inhandla imorgon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drally:

Hej, nätaggregatet ska räcka och det som får mig att tro att det är något annat är att du får omstart vid surfande, det borde inte vara så hög strömförbrukning.
Hur är det med bios, uppdaterat?
Kör du ram i amd expo?
Körs det någon OC på CPU?
Kört någon memtest?
Eventviewer i windows, ger det någon hint vid tiden då omstart sker?

Ja, uppdaterade jag igår. Jag kör inte expo. CPU:n är underklockad något. Har inte kört memtest. Ska prova det!
Har aldrig använt Event viewer men ska googla

Det jag tycker är märkligt är att jag fick nästan inga omstarter när jag hade Windows 10 men uppdaterade till 11 idag och nu får jag det hela tiden ?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Datorn bör inte dra mer än som mest ca 450 W när du spelar och du har ett kvalitetsagg på 750 W så verkar ytterst märkligt om det inte skulle palla med.

Ja, jag håller med!

Permalänk
Medlem

Många som har stora problem med pcie 5.0 grafikkort och riser. Vad har du för riser i chassit och har du testat att tvinga pcie 4.0 i BIOS?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Många som har stora problem med pcie 5.0 grafikkort och riser. Vad har du för riser i chassit och har du testat att tvinga pcie 4.0 i BIOS?

Har ingen riser till grafikkortet. Vet inte hur man tvingar på PCIe 4.0. Ska kolla upp detta.

Datorn har börjat frysa fast och startar sen om sig själv. Det gjorde den inte innan. Kollade då loggen i windows och får kernel power 41 critical error. Kan det vara nätaggregatet alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lombra:

Har ingen riser till grafikkortet. Vet inte hur man tvingar på PCIe 4.0. Ska kolla upp detta.

Datorn har börjat frysa fast och startar sen om sig själv. Det gjorde den inte innan. Kollade då loggen i windows och får kernel power 41 critical error. Kan det vara nätaggregatet alltså?

Nej, den felkoden kommer när datorn stängt ner sig själv, enligt en sökning på google.
https://www.google.com/search?q=kernel+power+41+critical+erro...

Eftersom det kom efter installation av Win11 så är det där du borde felsöka. Kanske blivit fel vi installationen eller något.

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Nej, den felkoden kommer när datorn stängt ner sig själv, enligt en sökning på google.
https://www.google.com/search?q=kernel+power+41+critical+erro...

Eftersom det kom efter installation av Win11 så är det där du borde felsöka. Kanske blivit fel vi installationen eller något.

Aha ok. Håller på att felsöka ram-minnena nu. Ska testa installera om windows 11 imorgon.

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara något fel på ramminnena. Testar nu att köra grafikkortet med PCI 4.0 i BIOS.

Permalänk

Har haft liknande problem tidigare, i mitt fall var det grafikkortet som hade höga strömspikar som triggade skyddet på min 850W PSU och datorn startades om. Jag löste det genom att undervolta grafikkortet (5700 XT). Men sedan jag uppgraderade till 6800 XT så har det inte varit något problem.

Kanske inte är nödvändigtvis det problemet du har men kan vara värt att prova för att utesluta. Alternativt prova ett annat nätaggregat

Råkade använda radbyte när det inte behövdes
Visa signatur

CPU: Ryzen 5800X3D RAM: G.Skill Trident Z 2x8GB DDR4 3600 CL16 Mobo: Gigabyte X570 Aorus Elite GPU: Powercolor 6800 XT Red Devil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lombra:

Ja, uppdaterade jag igår. Jag kör inte expo. CPU:n är underklockad något. Har inte kört memtest. Ska prova det!
Har aldrig använt Event viewer men ska googla

Det jag tycker är märkligt är att jag fick nästan inga omstarter när jag hade Windows 10 men uppdaterade till 11 idag och nu får jag det hela tiden ?!

Min son hade liknande problem med Win 11 24H2, det visade sig vara RIOT anti-cheat, han avinstallerade och problemen upphörde.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: ASUS ROG STRIX X670E-F Gaming Wifi | CPU: AMD Ryzen 7800X3D | CPU-kylare: Noctua NH-D15S | RAM: G.Skill 6000 CL30 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Crucial T700 2TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850 | Chassi: Fractal Design Torrent | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Kan det möjligtvs ha att göra med drivrutinerna till grafikkortet? Du skulle ju kunna testa att rulla tillbaka likt det som pratas om från Gamers Nexus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eugomphodus:

Har haft liknande problem tidigare, i mitt fall var det grafikkortet som hade höga strömspikar som triggade skyddet på min 850W PSU och datorn startades om. Jag löste det genom att undervolta grafikkortet (5700 XT). Men sedan jag uppgraderade till 6800 XT så har det inte varit något problem.

Kanske inte är nödvändigtvis det problemet du har men kan vara värt att prova för att utesluta. Alternativt prova ett annat nätaggregat

Ja, jag hade detta i bakhuvudet. Att det är spikarna som gör så att nätaggregatet inte klarar av att leverera. Tycker bara det är konstigt att datorn startar om när jag ibland precis har kommit in på windows. Alltså inte startat upp något alls. Om jag inte lyckas lösa det på något annat sätt så får jag köpa ett nytt nätaggregat.

Skrivet av nihilist71:

Min son hade liknande problem med Win 11 24H2, det visade sig vara RIOT anti-cheat, han avinstallerade och problemen upphörde.

Jaha, okej. Har inte RIOT Anti-cheat installerat, men tack för tipset.

Skrivet av Itson:

Kan det möjligtvs ha att göra med drivrutinerna till grafikkortet? Du skulle ju kunna testa att rulla tillbaka likt det som pratas om från Gamers Nexus.

Ja, det kan mycket väl vara så. Jag spelade Warzone igår och helt plötsligt så blev hela skärmen vit. Jag kunde höra min kompisar på discord en liten stund innan spelet frös och datorn stängde av sig. Ska testa en tidigare version av drivrutinerna!

Permalänk
Medlem

Grafikkort kan ha höga toppar av förbrukning som kan utlösa överspänningsskyddet i nätdelen, då blir det en spontan omstart och detta behöver inte nödvändigtvis inträffa vid ett tillfälle av något som kan betraktas som "hög last" såsom spel.

Jag hade bytt ut nätdelen mot minst 850W, helst 1000W.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

När man felsöker, ställer man sig frågan;Har jag gjort en förändring nyligen?
I ditt fall installerat Win11. där har du med största sannolikhet felet. Installera om!

De som säger att nätaggregatet är för klent ska du inte lyssna på. Du har ju ett riktigt bra nätaggregat. Trodde vi sluppit effekthysterin som var för några år sedan.

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lombra:

Ja, jag hade detta i bakhuvudet. Att det är spikarna som gör så att nätaggregatet inte klarar av att leverera. Tycker bara det är konstigt att datorn startar om när jag ibland precis har kommit in på windows. Alltså inte startat upp något alls. Om jag inte lyckas lösa det på något annat sätt så får jag köpa ett nytt nätaggregat.

Jaha, okej. Har inte RIOT Anti-cheat installerat, men tack för tipset.

Ja, det kan mycket väl vara så. Jag spelade Warzone igår och helt plötsligt så blev hela skärmen vit. Jag kunde höra min kompisar på discord en liten stund innan spelet frös och datorn stängde av sig. Ska testa en tidigare version av drivrutinerna!

Alla drivrutiner tillgängliga för 50 serien har ett par buggar. Det bästa enligt gamers nexus kommer vara att stänga av g-sync, stänga av frame gen, byta dpi port och kanske om du vill, byta till hdmi.

Det kanske fanns någon specifik drivrutin som var mer stabil enligt gs men det kommer jag inte ihåg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MayoLayo:

Det kanske fanns någon specifik drivrutin som var mer stabil enligt gs men det kommer jag inte ihåg

Kollade precis den videon, och vad jag kan minnas nämnde de tyvärr ingen version som extra stabil -- utöver 566.36 som inte har stöd för 5000-serien.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

I ditt fall installerat Win11. där har du med största sannolikhet felet. Installera om!

De som säger att nätaggregatet är för klent ska du inte lyssna på. Du har ju ett riktigt bra nätaggregat. Trodde vi sluppit effekthysterin som var för några år sedan.

Har precis installerat om Win11 och har fortfarande samma problem tyvärr.

Skrivet av MayoLayo:

Alla drivrutiner tillgängliga för 50 serien har ett par buggar. Det bästa enligt gamers nexus kommer vara att stänga av g-sync, stänga av frame gen, byta dpi port och kanske om du vill, byta till hdmi.

Ska testa det nu och se om det fungerar i spel. Vet dock inte om det löser omstarter när jag inte spelar.

Skrivet av Thomas:

Kollade precis den videon, och vad jag kan minnas nämnde de tyvärr ingen version som extra stabil -- utöver 566.36 som inte har stöd för 5000-serien.

Ja precis. Verkar inte finnas någon drivrutin utan buggar för 5000-serien

Permalänk
Medlem

Ta en titt i Event Viewer. Där kan du säkert se något.

https://www.xda-developers.com/how-use-event-viewer-windows-1...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lombra:

Hej, vilka detaljer har du på felkoden? Klicka på detaljer, sedan XML View, det som kan vara intressant är det som står under <EventData> taggen.

Denna felkod dyker först upp efter att datorn startat upp, du har inga fel ett par minuter innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Ta en titt i Event Viewer. Där kan du säkert se något.

https://www.xda-developers.com/how-use-event-viewer-windows-1...

Skrivet av Drally:

Hej, vilka detaljer har du på felkoden? Klicka på detaljer, sedan XML View, det som kan vara intressant är det som står under <EventData> taggen.

Denna felkod dyker först upp efter att datorn startat upp, du har inga fel ett par minuter innan?

Okej nu vet jag inte vad som händer med datorn längre. Det jag har provat:

Ominstallerat win11
Kört memtest utan några fel
kört DDU igen och installerat om grafikkortsdrivrutiner
Stängd av G-sync och framegeneration

Jag spelade precis Warzone när skärmen blev vit igen och allting frös fast och datorn startades om. När datorn startades om så fungerar inte längre displayportarna eller hdmi från grafikkortet. Kör hdmi direkt till cpu men datorn fryser fast hela tiden vid inloggning av windows. Försöker få fram något från loggboken men datorn fryser bara fast hela tiden. Kan det vara grafikkortet det är fel på?

Permalänk
Medlem

Plocka ut grafikkortet, kvarstår problemen?
En annan fråga, hur är gpu ansluten till psu, orginal 12vhpwr adapter, hur är det anslutet till förgreningarna, två eller tre kablar, säkerställ bra kontakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drally:

Plocka ut grafikkortet, kvarstår problemen?
En annan fråga, hur är gpu ansluten till psu, orginal 12vhpwr adapter, hur är det anslutet till förgreningarna, två eller tre kablar, säkerställ bra kontakt?

Ska prova plocka ut grafikkortet efter jobbet. Ja den är ansluten via orginal 12vhpwr adapter via tre kablar. Jag har säkerställt bra kontakt tre gånger eftersom jag läste att det kunde vara ett problem.

Permalänk
Skrivet av f@boy:

Det var ju inte enbart W11 utan ett nytt grafikkort också, därmed blir ju nätaggregatet mer sannolikt misstänkt

Visa signatur

CPU: Ryzen 5800X3D RAM: G.Skill Trident Z 2x8GB DDR4 3600 CL16 Mobo: Gigabyte X570 Aorus Elite GPU: Powercolor 6800 XT Red Devil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lombra:

Ska prova plocka ut grafikkortet efter jobbet. Ja den är ansluten via orginal 12vhpwr adapter via tre kablar. Jag har säkerställt bra kontakt tre gånger eftersom jag läste att det kunde vara ett problem.

Kolla event viewer om datorn fungerar med gamla gpun, du kan nog få någon indikation där, men jag gissar på nätagget mest troligen.

Kanske en bios update ?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kolla event viewer om datorn fungerar med gamla gpun, du kan nog få någon indikation där, men jag gissar på nätagget mest troligen.

Kanske en bios update ?

Har uppdaterat BIOS till senaste versionen. Ska kolla Event viewer om jag kommer in på datorn när jag plockar ut grafikkortet ikväll. Tänker att jag beställer ett nytt nätagg också och testar.

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem i månader! ibland kunde jag spela flera dagar utan problem och ibland kunde jag spela 5 minuter.

Har ett 7900xt som drar runt 350 watt (5080 som standard ligger på 360) och visade sig vara PSUn som triggar av spikar och hade exakt samma Corsair PSU som nu i dotterns dator med ett 3060 ti fungerar galant.

Så är nog ganska troligt att du har samma problem som jag hade och då är det antingen dra new powerlimit en hel del eller helt enkelt byta PSU.

Visa signatur

here we go!