Europeiska alternativ

Permalänk
Medlem

Tack, jag har gjort en ny ansökan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tack, jag har gjort en ny ansökan.

Toppen! Och varsågod Skicka gärna en förfrågan om följning, genom att söka efter edgren@mst-gts.airikr.me. Kommer då följa tillbaka

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Toppen! Och varsågod Skicka gärna en förfrågan om följning, genom att söka efter edgren@mst-gts.airikr.me. Kommer då följa tillbaka

Gjort
Jag har dock varken profilbild eller bio än

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Gjort
Jag har dock varken profilbild eller bio än

Accepterat, för du har ju både en profilbild och en kort text i din bio

Visa signatur

Permalänk
Medlem

SCMP: Microsoft abruptly cuts services to Chinese university, genomics firm

Citat:

US technology giant Microsoft has abruptly suspended some services for a number of clients in mainland China, fuelling speculation about accelerating technological decoupling between the world’s two largest economies.

Citat:

Guangzhou-based Sun Yat-sen University sent a notice to faculty and students on Tuesday night stating that Microsoft 365 services – including OneDrive, OneNote, and SharePoint – will cease operations on Thursday afternoon. “Please log in to Microsoft 365 as soon as possible to retrieve personal data and files,” the university’s network and information centre said in its email, which was seen by the South China Morning Post.

A staff member on the university’s IT help desk said it was Microsoft’s choice to terminate the school’s business account.

Hamnar man på fel lista kan man stängas av från Microsofts tjänster. Jag tycker det låter vettigt att ha koll på vad det finns för alternativ och att man är förberedd innan det sker.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Goedendag:

Hamnar man på fel lista kan man stängas av från Microsofts tjänster. Jag tycker det låter vettigt att ha koll på vad det finns för alternativ och att man är förberedd innan det sker.

Ang Genomics-företaget:

Citat:

BGI Group has been a target of US authorities. Several of its subsidiaries have been added to the US Commerce Department's trade blacklist in recent years.

Så "listan" i åtminstone det fallet verkar vara från USAs regering, inte MS.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Google - > Qwant

Google Maps - > Magic Earth (Android-app som använder open streetmap)

Google Mail - > Proton Mail

Google Contacts - > The Good Cloud (baserad på Nextcloud, drivs som sidoprojekt av riktigt datacenter)

YouTube har jag inte riktigt någon bra ersättare för, men PeerTube är distruberad så tekniskt sett är det iallafall inte bara amerikanska servrar med spegling på europeiska servrar. Inte mycket innehåll där än men en gång i tiden fanns det inte mycket på YouTube heller...

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Som har/hade knytningar till USA (deras ekonomi, hittar inte reddit-inlägget nu på grund av det var för många år sen). Sen sägs det även att CEO'n är en Trump-älskare på grund av en "tweet" (om inlägg på X ens heter det nu efter Musks köp av Twitter). Jag vill inte säga något mer om det, utan låter blogginlägget på Medium svara på den frågan (varning för (vad jag såg vid snabb skrollning genom inlägget) mycket politiksnack, regelbrytning?).

Min rekommendation istället för svinigt dyra Proton? Posteo (stödjer SMTP/IMAP) eller Tuta (stödjer inte SMTP/IMAP). Båda är baserade i Tyskland och främst Posteo använder sig av grön energi. Tyskland är världskänt för och ha stenhårda integritetslagar.

Från mediumlänken
TLDR: my conclusion is that it is far more likely that Proton and its CEO are actually liberals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Fick som standard (sökmotorn) Startpage när jag installerade (webläsaren) Vivaldi. Det är från pch har huvudkontoret i Nederländerna.

Lite mycket reklam i sökresultaten kan jag tycka men ger i princip identiska result som google.

Ja Startpage ger bra resultat tycker jag men alldeles för mycket reklamträffar överst. Ska prova Qwant nu efter tips i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Som har/hade knytningar till USA (deras ekonomi, hittar inte reddit-inlägget nu på grund av det var för många år sen). Sen sägs det även att CEO'n är en Trump-älskare på grund av en "tweet" (om inlägg på X ens heter det nu efter Musks köp av Twitter). Jag vill inte säga något mer om det, utan låter blogginlägget på Medium svara på den frågan (varning för (vad jag såg vid snabb skrollning genom inlägget) mycket politiksnack, regelbrytning?).

Min rekommendation istället för svinigt dyra Proton? Posteo (stödjer SMTP/IMAP) eller Tuta (stödjer inte SMTP/IMAP). Båda är baserade i Tyskland och främst Posteo använder sig av grön energi. Tyskland är världskänt för och ha stenhårda integritetslagar.

Snälla sluta med Trump hit och MAGA dit, så trött på att allt ska handla om politik. Det är ett så uttjatat ämne att jag inte bryr mig längre.

Vad jag bryr mig om är om tjänsten i sig är bra och det får jag nog påstå att Proton är. Mail har fungerat bra för mig i flera år och prissättningen tycker jag är rimlig, kanske lite jobbigt att det inte går att snacka rak IMAP med servrarna (finns en brygga som löser det men har inte haft motivationen att testa än). Appen för Android och websidan fungerar dock ypperligt så är inte så värst bekymrad över det, appen fungerar till och med bra i postmarketOS med Waydroid.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Det skulle vara trevligt med ett mobil os som kom ifrån EU. Sedan är frågan hur mycket man kan lita på EU , vill bli nya STASI med nya chat control. Men glöm det där snacket om att man kan bojkotta USA..

Däremot skulle EU kunna ställa krav på t.ex Samsung att hårdvara på deras mobiler var så öppen , att man kan installera alternativ OS.

En fråga som är mer intressant, hur mycket dyrare kommer hårdvaran bli framöver?

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Snälla sluta med Trump hit och MAGA dit, så trött på att allt ska handla om politik. Det är ett så uttjatat ämne att jag inte bryr mig längre.

Vad jag bryr mig om är om tjänsten i sig är bra och det får jag nog påstå att Proton är. Mail har fungerat bra för mig i flera år och prissättningen tycker jag är rimlig, kanske lite jobbigt att det inte går att snacka rak IMAP med servrarna (finns en brygga som löser det men har inte haft motivationen att testa än). Appen för Android och websidan fungerar dock ypperligt så är inte så värst bekymrad över det, appen fungerar till och med bra i postmarketOS med Waydroid.

Jag är också väldigt trött på politik, men ibland måste man inse fakta att man kommer inte undan (tyvärr). Jag döljer alla toots som handlar om Trump, Musk och liknande skit på Mastodon (för att "bevisa" hur trött jag också är på skiten).

Självklart får man använda vilken tjänst man själv vill använda. Jag bara ger information om vad som händer i bakgrunden, som ett företag kanske vill försöka dölja eller liknande för allmänheten. Man får då själv bilda sin egna uppfattning och ta ett eget beslut om man vill börja eller fortsätta använda tjänsten.

I och med att den här tråden handlar om att använda tjänster som inte har med främst USA att göra över huvud taget, så ville jag bara ge information om vad som har varit på "hetgröten" gällande Proton, efter att världen (främst i USA) blev mer... vad kan man kalla det för? Jo, nu vet jag! Mer 40-taligt.

Nu drar jag mig ur denna diskussion Om du eller någon annan vill fortsätta diskutera, skicka ett PM.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Bitwarden har EU servrar numera så de är väl ett alternativ också?

Ska man köra en lösenordshanterare så ska man köra selfhostat eller eller bättre offline+lokalt. Bitwarden å Vaultwarden kan selfhostas och för lokalt har vi keepass till alla de största plattformarna.

Nu ska vi inte glömma att Duckduckgo och många liknande tjänster ligger som en proxy mellan Google å användaren å filtrerar bort skit som reklam men det är ändå Google bak. Tycker diskussionen är lite meningslös faktiskt. Var saker kommer ifrån spelar liten roll det som är viktigt är hur producent/publicisten hanterar å respekterar intregritet å data till sina användare. Det är i min mening det som är det viktigaste inte vilken land som gör en app/system.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Tråden handlar om Europeiska alternativ och då är det relevant att nämna om något har Amerikanska kopplingar.

Permalänk
Medlem

Har ersatt en hel del grejer senaste två åren.

Windows 10 -> Fedora
Gmail -> Tuta
Google Keep -> Joplin
Google Maps -> OpenStreetMap
Google Sök -> Ecosia (använder Googles index men vinster går till att plantera träd, drivs av ett tyskt företag)
ChatGPT -> LeChat

Har övervägt att överge Youtube också men tycker inte att det finns några riktigt bra alternativ förutom möjligtvis Odysee men det saknas mycket innehåll där samt några få funktioner som jag saknar från youtube (se hur långt jag tittade på ett klipp på mobilen för att enkelt kunna fortsätta titta på datorn, exempelvis). Sen har jag funderade på att överge Spotify också men även där tycker jag att alternativen inte riktigt känns vettiga, och även om många tunga amerikanska investerare står bakom Spotify just nu så är det ändå inte helamerikanskt.

Lade till Lechat
Visa signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT

Permalänk
Medlem

Mistrals le Chat har inte varit sämre än Codeium/numer Windsurf för kodfrågor i min något begränsade erfarenhet. Synd att varken den eller någon annan europeisk / icke-amerikansk eller kinesisk llm finns som extension för VSCode/Codium (vad jag vet, upplys gärna om jag har fel).

Och skulle den vara lite sämre så skulle jag välja den ändå, men nu bli det ibland Windsurf för att det ibland är praktiskt med autocomplete (men inte för kommentarer. Jag frågade den igår om det fanns en inställning för det och den listade en rad olika parametrar i inställningsfilen för VSCodium som inte gjorde det jag ville. Till sist öppnade jag inställningsfilen för dess extension och där fanns "Autocomplete i kommentarer" ibockad).

Tänkte att min nästa tele inte ska vara amerikansk (eller kinesisk) men det finns rykten om att Sony överger den europeiska marknaden (vissa nya regler träder i kraft i sommar som kan drabba en mindre mobildivision mer än en större).

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

"Har du lämnat Google, Microsoft och Apple bakom dig och har anammat europeiska alternativ?"
Nej, och ser inget behov utav att göra det heller.

Jag använder de tjänster som är bäst för mina behov, tänker inte använda en sämre produkt bara för att.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybson:

Har ersatt en hel del grejer senaste två åren.

Windows 10 -> Fedora

Jag kör själv Fedora, men kommer sannolikt byta till openSUSE då kopplingarna mellan Fedora och RH och vidare IBM är väldigt tydliga.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

"Har du lämnat Google, Microsoft och Apple bakom dig och har anammat europeiska alternativ?"

Jag använder de tjänster som är bäst för mina behov, tänker inte använda en sämre produkt bara för att.

En sämre produkt? Hur är till exempel Posteo och Tuta sämre än Gmail och Outlook?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag har försökt att testa andra tjänster.
Men att få alla att hushållet att byta tjänst, lite omöjligt.

Sedan har man allt samlat hos Google.
Tv är Google etc etc.

Men ingen tjänst kan tyvärr ersätta de tjänster vi använder.

Så nej, jag kommer inte göra nya försök att byta mina tjänster.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 8 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag kör själv Fedora, men kommer sannolikt byta till openSUSE då kopplingarna mellan Fedora och RH och vidare IBM är väldigt tydliga.

Spelar ingen roll för mig, jag är rätt nöjd med Fedora och mitt största mål var att komma bort från Microsoft. Känner mig rätt bekväm med Open Source-grunden som Fedora vilar på trots det du nämner, särskilt med tanke på att jag kommer från Windows innan.

Visa signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybson:

Spelar ingen roll för mig, jag är rätt nöjd med Fedora och mitt största mål var att komma bort från Microsoft. Känner mig rätt bekväm med Open Source-grunden som Fedora vilar på trots det du nämner, särskilt med tanke på att jag kommer från Windows innan.

Jag kör fedora 41 KDE/Plasma med wayland på min stationära och Fedora 41 Budgie på den bärbara.
Men kommer när-som-helst att installera om den bärbara till MXLinux.. ska bara orka nu med pollenallergierna som ligger på och allt annat.

Permalänk
Medlem

Oj nu när de börjar angiveri på de som ej är frikyrkligt kristna i usa så börjar även jag fundera utifall man inte borde se över alternativen.
Vilka linux distron är europeiska? blir svårt med processor dock raspberry pi e ju inte mycket att hänga i granen direkt, men men ska följa denna tråd med intresse en religiös diktatur kan man ju inte gärna fortsätta stödja.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ang Genomics-företaget:

Så "listan" i åtminstone det fallet verkar vara från USAs regering, inte MS.

Från kundens perspektiv ser man att tjänsten slutar fungera. Min poäng var att Microsoft inte kan ignorera USAs regering eller Amerikanska lagar. Microsoft väljer att stanna kvar i USA och ha kvar sin verksamhet i USA och måste därmed följa lagarna där.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av candycarter:

Man bor i fel del av världen om man inte är på USAs sida.

Men som någon sagt innan, kasta allting du har och stäng in dig själv i en hydda så kanske du kan försöka bojkotta USA.

Patetiskt inlägg.. Det är verkligen inte bra att nättjänsterna är så koncentrerade till USA. Det förstår vem som helst. Det visar sig extra tydligt nu när Trump försöker utpressa alla andra länder med sina tullar för att USA ska få ett ännu större inflytande och makt i världshandeln. Jag hoppas och tror dock att det kommer bli väldigt kostsamt för Trumpen och amerikanarna. Det ska inte löna sig att mobba sina handelspartners för egen vinnings skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Skumt. Har du kollat skräpposten? Jag har skrivit till administratören om detta, så att han kan kolla på det. Han är väldigt aktiv.

https://img.airikr.me/uploads/Wzj7YG4sThohuynEMjwRUjIVbShh7meKf7KrrKaf.png

Administratören? Är det en person som rattar? Känns ju tryggt.. 😄

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av klein:

Det skulle vara trevligt med ett mobil os som kom ifrån EU. Sedan är frågan hur mycket man kan lita på EU , vill bli nya STASI med nya chat control. Men glöm det där snacket om att man kan bojkotta USA..

Däremot skulle EU kunna ställa krav på t.ex Samsung att hårdvara på deras mobiler var så öppen , att man kan installera alternativ OS.

En fråga som är mer intressant, hur mycket dyrare kommer hårdvaran bli framöver?

Du har ju finska Sailfish OS för mobiler.

Är man nyfiken och vill kolla öster om Finland finns Yandex som alternativ till Google. Samt VKontakte istället för Facebook

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Moderator
Moderator

Trådens syfte är alltså att tipsa om europeiska alternativ till amerikanska tjänster. Det innebär inte att det är fritt fram att diskutera geopolitik (§ 1.7) eller raljera över att andra vill främja europeiska tjänster (§ 1.5).

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Administratören? Är det en person som rattar? Känns ju tryggt.. 😄

Det är det. Användarna kan använda sig av det inbyggda rapportsystemet, och på så sätt kan man säga att alla är moderatorer Men administratören har sista ordet, såklart, om instansen inte har fler än en administratör. Precis som filtreringssystemet, är rapportsystemet kraftfullt.

Administratören kan såklart lägga till fler administratörer. Som ett exempel, Fosstodon har två administratörer och flera moderatorer.

Visa signatur