SigmAMD Radeon RX 6800 XT: Gigachad går med i chatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Detta är helt klart rätt inriktning att gå i för SweClockers. Jag hoppas vi får se en bibehållen nivå likt denna artikel året ut, och att en ny målgrupp kan attraheras kort likväl som långsiktigt!

Vem vet Swecklockers har kanske gjort som Northvolt...kastat in handduken ...nää ta tillbaka det gamla Swecklockers teamet ,som det är nu är det dödsdömt

Permalänk
Testpilot
Skrivet av K-pax666:

Vem orkar höra på den AI generade rösten stod ut i max 30 sek.. framtiden bådar tyvärr inte gott

Skrivet av K-pax666:

Vem vet Swecklockers har kanske gjort som Northvolt...kastat in handduken ...nää ta tillbaka det gamla Swecklockers teamet ,som det är nu är det dödsdömt

OK.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

Vem orkar höra på den AI generade rösten stod ut i max 30 sek.. framtiden bådar tyvärr inte gott

Gargasnipe!

Permalänk
Medlem

Äntligen ser någon mitt 6800XT precis som det ser sig själv i spegeln

Skrivet av Yatagarasu:

Sluta ha fakking kul det exkluderar oss som saknar humor
•`_´•

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av K-pax666:

Haha nä

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av K-pax666:

Jag är bara ett tomt köttskal som rör sig framåt av ett oundvikligt, döende momentum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elektrofredrik:

Bra recension, jag fick (ännu fler) gråa hår av att läsa den

Men! Tre fläktar (med trust issues) är ju bara 50% mer än GT430 som har TVÅ fläktar!
https://www.youtube.com/watch?v=C9QTZ4MvBaM

Så jag kör nog vidare med det ett tag till...

Bästa som finns på YT!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Håll i hatten gamlingar Skribofont har återuppstått 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Var en kanon bra butik en gång i tiden handlade många data saker av dom ..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Skribofont! Det namnet har man inte hört på länge.

Skibidifont?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

inte för att vara sådan, men var det meningen att man skulle förstå något? o/

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen att ni försöker locka in den yngre generationen helt utan att tumma på er kvalitet eller integritet, snyggt jobbat!

Permalänk
Medlem

Jag köpte två till priset av tre på Domus, och tänkte vaska båda på tennisveckan i Borås i sommar.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Detta är helt klart rätt inriktning att gå i för SweClockers. Jag hoppas vi får se en bibehållen nivå likt denna artikel året ut, och att en ny målgrupp kan attraheras kort likväl som långsiktigt!

Tror du menar Sw33tClckazz.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Jag orkade först inte ens gå in på tråden pga den jobbiga rubriken så ni skrämde bort mig redan i dörren så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag orkade först inte ens gå in på tråden pga den jobbiga rubriken så ni skrämde bort mig redan i dörren så att säga.

Ännu en garga hittad!

Permalänk
Medlem

Haha skönt april skämt!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Tror du menar Sw33tClckazz.

Eyy, bruschan,..., walla,..., bre e fett bra...,...

Permalänk
Medlem

Kan någon översätta artikeln till boomer? Jag fattar inget

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Kan någon översätta artikeln till boomer? Jag fattar inget

Haha. ChatGPT säger aldrig nej:

Citat:

Ett grafikkort med så hög bildfrekvens att diagrammen bad om en paus.

Nvidia har länge varit den obestridda kungen när det gäller strålspårning (ray tracing), men efter att ha gjort flera tveksamma beslut kliver AMD in på scenen med Radeon RX 6800 XT – ett grafikkort med så mycket självförtroende att det lika gärna skulle kunna ha ett gymkort, ett premiumkonto på LinkedIn och hålla föreläsningar om framgång och personlig utveckling.

AMD hävdar att de har överlägsen strålspårningsprestanda och den här gången levererar de en klockfrekvens på 4,20 GHz, tre kraftfulla fläktar och ett löfte om att alla spegelbilder och reflektioner ska se ut som en musikvideo från början av 2000-talet – överdrivet, glansigt och spektakulärt.

Spelare har länge blivit besvikna av grafikinställningarna sedan 2020. De nöjer sig inte längre med "Hög kvalitet". De vill ha maximal detaljrikedom och en upplevelse som slår hårt visuellt. Här kliver RX 6800 XT in som en smart strategisk manöver från AMD, utrustad med en enorm mängd videominne och en fläktkurva som går från knappt hörbar till jetmotor på några ögonblick – utan att tappa prestandan.

Reflektioner och skuggor är optimerade till perfektion. Är det värt att investera? Det får framtiden utvisa. Men en sak är säker: prestandan är extrem och vi är imponerade.

Vi testade RX 6800 XT i åtta grafiskt krävande spel, med inställningarna maxade. Resultatet? Kortet levererade på en nivå som få kan matcha. Black Myth: Wukong försökte utmana, men RX 6800 XT höll bildfrekvensen stabil utan att tappa en enda bildruta. Imponerande kraft och ingen kompromiss.

Kortet presterade på topp genom hela testserien. Ljus reflekterades och spreds med precision. Strålspårningseffekterna var på en nivå som tidigare bara varit en dröm. F1 24 lyckades dock få kortet att kämpa, men det spelet är å andra sidan notoriskt krävande och inte ett bra mått på verklig prestanda.

RX 6800 XT återger spelvärlden med maximal detaljrikedom och en grafikmotor som verkligen pressar gränserna. Och vi har sällan sett så imponerande prestanda.

Även i ett mindre avgörande test presterade RX 6800 XT på topp.

Det sista testet var mer än bara en prestandamätning – det var en principfråga. Nvidia-användare? Traditionella och förutsägbara. Intel-entusiaster? Konservativa och tråkiga. RX 6800 XT kom in som en dominant kraft och dominerade testlabbet från början till slut. Inga tveksamheter, ingen konkurrens – bara ren prestanda.

Vi testade varken temperatur eller ljudnivå. Ingen klagar på att en raket från SpaceX låter högt eller blir varm – den är byggd för att ta sig till månen. Precis som RX 6800 XT.

En riktig vinnare.

Oklart om du blir klokare dock.

Permalänk
Medlem

Äntligen en gpu jag vill ha.

Permalänk
Medlem

Vi fick sweclockers brainrot innan GTA 6 😭🙏

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 980 2TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem

Detta var inte helt enkelt att få något grepp om. Nog för att unga har ett helt sanslöst dåligt språk med en massa låneord och påhittade nya ord. Som redaktör bör man hålla sig till modersmålets grunder och inte flumma ut i något otydbart.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Detta var inte helt enkelt att få något grepp om. Nog för att unga har ett helt sanslöst dåligt språk med en massa låneord och påhittade nya ord. Som redaktör bör man hålla sig till modersmålets grunder och inte flumma ut i något otydbart.

Just att flumma ut i något mer eller mindre otydbart var väl dock hela poängen med aprilskämtet?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304