Tråden om Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Känner inget direkt behov av Switch 2 men Tradera svämmar över av Switch 1 nu, greppade en oled i nyskick, blir lite Mario Kart kvällar framöver ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gubbjekeln:

Vad gäller switch 2 har alla butiker hunnit sälja slut sin tilldelade kvot innan nästa batch kommer. Så nån konkurrens existerar inte än.

Stämmer inte, finns att förboka hos flera återförsäljare. Den första batchen sålde slut, den andra också, nu är de inne på den tredje och den finns tillgänglig hos flera återförsäljare. Alla batchar levereras på release-dagen.

Edit; Eller ja, stämmer väl till viss del, hoppas du förstår vad jag menar.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Lagt en beställning på Amazon.fr med Switch2+Mario Kart World, 2st PRO Controllers, 2-pack rattar och ett skyddsfodral. Expressfrakt så borde landa senast veckan efter release! 🤓

Stödjer svenska återförsäljare med att köpa begagnade Switch-spel och PC komponenter under tiden jag väntar… 😇

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Hedersmedlem

Någon, kanske av er, har lyckats få upp frågan om prispåslaget i Norden till riksmedia, var med på P1 nu på morgonen. https://www.sverigesradio.se/artikel/priset-pa-nya-konsolen-v...

Permalänk
Medlem

"gejmare" kan nog vara det fulaste ordet jag sett, någonsin. varför kan de inte bara skriva spelare i artikeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Någon, kanske av er, har lyckats få upp frågan om prispåslaget i Norden till riksmedia, var med på P1 nu på morgonen. https://www.sverigesradio.se/artikel/priset-pa-nya-konsolen-v...

Bra jobbat @johanronn , om det var du.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Skrivet av Mirialia:

Bra jobbat @johanronn , om det var du.

Faktiskt inte, men tipsade henne om min anmälan precis. Fick just bekräftelse från Konkurrensverket att de mottagut anmälan och ska jobba på det efter turordning.

Permalänk
Medlem

Bergsala har rätt, återförsäljare sätter vilket pris de vill.

Men det inte Bergsala säger, är att de säljer den till ett väldigt högt pris, som gör att den behöver kosta det den gör.

Så ja, Elgiganten tex kan sätta priset 5495 kr om de vill, men då skulle det vara en STOR förlust på varje såld konsol, då Bergsala säljer den betydligt dyrare till återförsäljare i Sverige, än vad Nintendo gör till Amazon i Tyskland tex.

Permalänk
Skrivet av johanronn:

Faktiskt inte, men tipsade henne om min anmälan precis. Fick just bekräftelse från Konkurrensverket att de mottagut anmälan och ska jobba på det efter turordning.

Kul att se att fler har reagerat på det här – det verkar ha lyfts från flera håll samtidigt.
Jag startade en tråd om priset på r/Sweden igår, som fick oväntat mycket spridning (just nu över 400 000 visningar, ~1 800 upvotes och >300 kommentarer).

Redditinlägget finns här om någon är nyfiken på hur diskussionen utvecklats:
🔗 https://www.reddit.com/r/sweden/comments/1k0qyf7/nintendo_switch_2_kostar_6_800_kr_i_sverige_30/

Hur som helst är det bra att fler noterat och engagerat sig, oavsett kanal.

Visa signatur

Error: Keyboard not attached. Press F1 to continue.
< AMD Ryzen 7 5700X | MSI MAG B550 Tomahawk | Corsair Vengeance RGB PRO 4x8GB 3200MHz | Sapphire Radeon RX 7700 XT >

Permalänk
Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/live/mq4uCJDwO9U?si=0jTxhA71qDBRHjSk

Mario Kart World directen om någon missade streamen kl 15

Permalänk

Sweclockers rapporterar också! Finfint! Som sagt, får se vart det leder. Glad om det iaf prövas och som sagt, Bergsala har fått betala skadestånd för kartellbildning förr så... fan vet.

Permalänk
Medlem

Amazon Spanien har i lager nu!

Permalänk
Medlem

Typiskt! Var inne så här mycket senare än alla andra, fanns för €499, men det blev något fel när jag skulle välja kort och - vips - när jag försökte gå tillbaka så fick jag reor och sen... var de slut. Ser någon att de dyker upp igen på franska Amazon, tagga mig gärna. Känns bättre att ha det via Amazon än en privatägd butik i Frankrike bas gäller garantier etc. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Amazon Spanien har i lager nu!

En hundring mer än franska Amazon..?
Tror ni Amazon.fr lär få upp den igen..? 😅
#snål

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

#snål

Det dyker upp små batches väldigt ofta under dagarna så rekommenderar att ha den på en lista i din profil, eller som bokmärke. Sen gå in och kolla ibland. Kan dyka upp stora batches som igår som var igång flera timmar tror jag. Dyker vanliga Switch 2 upp kan man köpa den + Mario Kart fysiskt för 508 euro om man hellre har det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

#snål

Lägg en order på spanska och avbryt den om du får tag på en billigare. Inga pengar dras förens den skickas. Dumt att sitta helt utan för att man vill spara en hundralapp

Permalänk
Medlem

Finns nu på .fr ! Förmodligen inte länge.
https://www.amazon.fr/dp/B0F2JCL3NZ/

Borta. Kan vara att folk avbeställer så läggs de ut igen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Det dyker upp små batches väldigt ofta under dagarna så rekommenderar att ha den på en lista i din profil, eller som bokmärke. Sen gå in och kolla ibland. Kan dyka upp stora batches som igår som var igång flera timmar tror jag. Dyker vanliga Switch 2 upp kan man köpa den + Mario Kart fysiskt för 508 euro om man hellre har det så.

Smart! Är det på franska Amazon den vanliga dyker upp då också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Lägg en order på spanska och avbryt den om du får tag på en billigare. Inga pengar dras förens den skickas. Dumt att sitta helt utan för att man vill spara en hundralapp

Good point! Men är avbeställning lätt att göra? Inget krångel? 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Smart! Är det på franska Amazon den vanliga dyker upp då också?

Yes men känns som den dyker upp mer sällan än bundle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Inget krångel att avbeställa via Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Två klick så är det avbrutet. Har bytt ut några ordrar nu under den här förhandsbokningsperioden

Permalänk
Medlem

Nintendo har plockat bort VRR från sin produktsida i USA som handlar om VRR i dockat läge. Det spekuleras i att det beror på att VRR kan gå förlorad i konverteringen från DisplayPort till HDMI. Handhållet läge påverkas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Två klick så är det avbrutet. Har bytt ut några ordrar nu under den här förhandsbokningsperioden

Alright! Men... om de leverar till den 5 juni - eller vänta - är det att de kommer att "låsa" och dra betalning den 5 juni och skickas den ut? Tänker så att det inte är så att de vill levera till den 5 juni och därmed drar pengar och skickar Switchen tidigare för att den ska komma fram "i tid"?

Skrivet av Roteleks:

Nintendo har plockat bort VRR från sin produktsida i USA som handlar om VRR i dockat läge. Det spekuleras i att det beror på att VRR kan gå förlorad i konverteringen från DisplayPort till HDMI. Handhållet läge påverkas inte.

Fick fråga ChatGPT vad VRR är för något 😅

Men vi som bara HDMI på Tvn (är väl det vanligaste?) vi förlorar kanske den här funktionen?
Om det "inte flyter på" så som man sett så är det ju svintråkigt. Är en av de huvudsakliga anledningarna till att jag är beredd att pröjsa så pass mycket för att kunna spela Zelda-spelen i 60 fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Fasen. Fanns tillgängliga (som du nämnde) i morse men försvann sedan när jag skulle in och lägga en beställning.
Antar att Klarna inte är viable här så som svenska Amazon heller? Brukar alltid kännas skönt när man beställer från utländska butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Alright! Men... om de leverar till den 5 juni - eller vänta - är det att de kommer att "låsa" och dra betalning den 5 juni och skickas den ut? Tänker så att det inte är så att de vill levera till den 5 juni och därmed drar pengar och skickar Switchen tidigare för att den ska komma fram "i tid"?

Nu vet jag inte hur Amazon gör vid förhandsbokning om de skickar innan. Men räkna inte med att få den på lanseringsdagen om du importerar. Flesta har fått datum 10-12e Juni på sina ordrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Fick fråga ChatGPT vad VRR är för något 😅

Men vi som bara HDMI på Tvn (är väl det vanligaste?) vi förlorar kanske den här funktionen?
Om det "inte flyter på" så som man sett så är det ju svintråkigt. Är en av de huvudsakliga anledningarna till att jag är beredd att pröjsa så pass mycket för att kunna spela Zelda-spelen i 60 fps

Precis, lär komma efter helgen då 6/6 är fredag och röd dag. Man får helt enkelt chansa lite och avboka ena när det närmar sig om man inte vill att båda skickas till en. Men om nu båda skickas till dig så är det GRATIS att skicka tillbaka till tyska Amazon och tror samma gäller de andra länderna via Amazon. Man får fraktsedel av dem och allt. Eller, så behåller du den andra och säljer på Blocket och tjänar 500-1000kr. Man hade nog lätt kunnat sälja Mario Kart versionen för 6000-6500kr på Blocket.

Permalänk
Medlem

Valde att förbeställa Switch 2 + Mario Kart bundle från Spanska Amazon igår. Tacksam för att ni hintade om att den fanns tillgänglig där för bokning! Levereras 12e Juni stod det. För min del är det egentligen strunt samma om den kommer 5e eller 15e.

533Eur inklusive 8Eur frakt, alltså ca 5800kr. Inte det billigaste priset importerat men enda som fanns inne sent på kvällen. Hann inte med Franska Amazon som sålde slut tidigare på kvällen. Men jag klagar inte på det priset.

Bisarrt att man får den 1700kr billigare från övriga Europa jämfört med svenska butiker. Priset inkluderar svensk moms som Amazon automatiskt räknar om till, från Spansk moms i detta fall. Därför blir priset något högre än det man ser innan man kommit till kassan.

Tack åter igen!

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal