Borås blockerar Tiktok

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad på sidospår*

Har tagit bort ett sidospår som inte handlade om trådens ämne

”mitt inlägg bröt inte mot några regler!!11ioneone”

Ibland kan en inlägg vara en del av urspårningen trots att det i sig inte direkt bröt mot reglerna men när övriga inlägg togs bort så försvann sammanhanget och inlägget tillförde därmed inget till trådens ämne

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Istället för att blockera enstaka sidor/tjänster. Vore det inte bättre att bara köra whitelist på det som behövs?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av RekiN:

Varför blockerar de inte Facebook, Instagram, X, Bluesky och SweClockers då också?

Frågan är, när kommer de att blockera Facebook, Instagram, X, Bluesky och SweClockers mm.

Vilket jag hoppas de gör, på skoltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Knappast. Folk under 30 har inte varit med om datorernas och internets framväxt och är generellt enbart användare.
De med mest kompetens är de mellan 40 och 55 idag. De som är äldre är generellt sämre och de som är yngre är generellt sämre.
Jag ser det hela tiden i mitt yrkesliv.

Exakt.

Blev väldigt chockad när jag började plugga Datavetenskap - Systemutveckling i höstas och fick inblick i hur mycket av de mest basala dator-och-nätverkskunskaperna, saknades bland många.

Till och med grundläggande saker som t.ex filsystem och filhantering, hade jättemånga av studenterna väldigt svårt för. Och det var något som jag själv växte upp med och lärde sig redan som barn. Vilket egentligen inte förvånar mig så mycket, eftersom moderna mobiler och paddor har ju så skickligt döljt hela filstrukturen i enheterna, genom att ge specifika appar tillgång till specifika delar av enheternas filsystem.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det finns inget positivt med TikTok så bra att det blockas, men det roliga var att de fortsätter promota kommunen via filmer på TikTok trots förbudet

Tiktok över instagram alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

Blir nyfiken. Är det ens tekniskt möjligt att appen kan stjäla Borås stads alla topp hemligheter? Deras kärnvapenprogram etc... Förstår om de inte lyckats med vanlig barnuppfostran och vill begränsa ungarnas underhållning. Men vad kan ens Kina stjäla från Borås och hur är det egentligen ett problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Helt förståeligt om de blockerar Tiktok i sina egna nätverk. Även om man bortser från risken med Kina, är det rimligt att argumentera att offentligt betalda nätverk ej bör slösa bandbredd på ren underhållning.

Håller med 100%
I skolan går man för att lära sig saker, inte slösurfa på sociala medier.
De komunanställdas uppgift är att verkar för sina innevånare, inte slösurfa på sociala medier.
Polisens uppgift är att hålla kriminaliteten på så låga nivåer som möjligt, inte slösurfa på sociala medier
...

Mer sånt här!

<SweClockers räknas inte som social media... >

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Varför blockerar de inte Facebook, Instagram, X, Bluesky och SweClockers då också?

Den frågan kan nog bara Borås kommun svara på men kanske för att uppräknade tjänster inte betraktats som lika riskabla ur ett dataläckage perspektiv? Värdet av att kunna inhämta och sprida information väger kanske tyngre än något TikTok kan erbjuda, som inte verkar vara mer än korta videosnuttar från osäkra narcissister i jakt på bekräftelse? Men det är spekulationer från min sida.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Gjorde en ChatGPT-fråga om det och det verkar som att de som dyker djupare snabbare lär sig och har god kunskap för att det finns så mycket info och kunskap lättillgängligt, men att den generella kunskapen är lägre:

Så här i informationsåldern så är det inte längre lika viktigt att kunna mycket utantill, utan det man primärt behöver kunna är att finna och tillgodogöra sig kunskap när behovet uppstår.

För att jämföra med industrin - förr hade man stora lager, nu arbetar man ofta enligt just-in-time-principen.

Permalänk
Medlem

Har sett alldeles för många barn blivit helt förstörda av tiktok så för mig kan de lika gärna förbjuda det i hela sverige.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Blir nyfiken. Är det ens tekniskt möjligt att appen kan stjäla Borås stads alla topp hemligheter? Deras kärnvapenprogram etc... Förstår om de inte lyckats med vanlig barnuppfostran och vill begränsa ungarnas underhållning. Men vad kan ens Kina stjäla från Borås och hur är det egentligen ett problem?

Ja, det är tekniskt möjligt, kanske inte direkt men indirekt. Det finns redan POC där angripare via RAT-appar lyckats inhämta nödvändig information för att sedan ta kontroll över system. Det finns dessutom farhågor att det kommer bli ännu enklare nu när EU tvingar Apple att tillåta sideloading. Problemet, som du frågar om, är existerande lagstiftning som ställer krav på alla som hanterar personuppgifter. Du har kanske hört talas om det, GDPR? Kommunen är alltså skyldig att göra vad dom kan för att värna om din och andras integritet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Kan dem fokusera på skolan! Synd bara att dem flesta har mobildata. Borde kunna stängas av under skoltid 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Det handlar nog inte så mycket om att stjäla utan om att ha möjligheten att destabilisera om det behövs. Har de krokar ute att kunna störa tjänster och plantera desinformation vid behov så har de mycket vunnet. Om folk börjar misstro officiella kanaler så blir allt mycket svårare.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Homer Simpson citat: Kids are the best, Apu. You can teach them to hate the things you hate. And they practically raise themselves, what with the internet and all. https://libquotes.com/matt-groening/quote/lbm0l5x

Att Tiktok inte var tillåtet på företag och kommuners egendom trodde redan var infört för länge sedan. Att folk sedan gör vad de vill som är lagligt på deras egen egendom är en annan sak. Och skolungdomarna kan väl fortsätta med TikTok fast ej på skolans nätverk.
Det stora negativa med detta är att jag då ser det som en klassfråga. Där vissa ungdomar med rikare föräldrar kan lära deras barn ha TikTok i skolans medans andra får vara utan.

Många skolar har ju dock börjat med mobilförbud så ungarna kan inte använda sina mobiler under skoltid då de blir inlåsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Tveksamt att ungdomar i grundskolan vet vad VPN är.

Nä, de kan ju inte ens läsa av en analog klocka.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Tiktok och liknande är skit.

Wifi kan användas för att rita upp kartor över hur en byggnad ser ut invändigt osv. Har man en mobil så kan den läcka all möjlig data även om man själv inte aktivt försöker göra något. Mobiler är i princip underbar spion-utrustning. Med rätt/fel mjukvara så kan du spela in samtal, videos, scanna väggar/byggnader, etc. (utan din vetskap) det är en sak att privat riskera sådana saker, men kommuner och arbetsplatser ska kunna blocka sådant i sina områden (inom en viss rimlighet).

Ett exempel är ju att "jag" får ju inte sätta min mobil på inspelning och lämna rummet och sen lyssna på vad andra säger. Men finns ju inga garantier att diverse program på mobilen följer det...

På flygplan får jag inte ha mobilen igång utan "airplane-mode", samma sak har förut varit rekommendationer/krav på sjukhus osv.
Dvs. allmännyttan av att inte fucka upp system har varit viktigare än folks rätt att göra som dom vill, det är inte direkt censur. Censur är det om staten och kommunen förbjuder dig att använda tiktok hemma.

Samma sak om man har så pass dålig säkerhet så alla ens datorer blir ett bot-nät så kommer ens ISP blocka en...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Jag förstår om man blockerar för jobbtelefoner, surfplattor och datorer. Men många kommuner har ju också kompletterande nät på arbetsplatsen så kallat BYOD Wifi (Bring Your Own Device)som är tänkt att vara en tjänst åt anställda på sina privata enheter så att de under arbetstid slipper slösa på sin mobildata. Sen har vi ju också öppna stadsnät för alla som också är en sorts BYOD. På dessa gillar jag inte alls censur på detta sätt och argumentet med dataläckor håller då inte heller. I en öppen demokrati som Sverige där yttrandefrihet råder ska vi tillåta så mycket som möjligt. Det som traditionellt brukar vara censurerat på dessa nätverk är ju sånt som porr, fildelning och gore tex. Om man nu börjar ge sig på sociala medier så är vi på ett sluttande plan och detta är en tanke jag starkt ogillar.😡

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Jag förstår om man blockerar för jobbtelefoner, surfplattor och datorer. Men många kommuner har ju också kompletterande nät på arbetsplatsen så kallat BYOD Wifi (Bring Your Own Device)som är tänkt att vara en tjänst åt anställda på sina privata enheter så att de under arbetstid slipper slösa på sin mobildata. Sen har vi ju också öppna stadsnät för alla som också är en sorts BYOD. På dessa gillar jag inte alls censur på detta sätt och argumentet med dataläckor håller då inte heller. I en öppen demokrati som Sverige där yttrandefrihet råder ska vi tillåta så mycket som möjligt. Det som traditionellt brukar vara censurerat på dessa nätverk är ju sånt som porr, fildelning och gore tex. Om man nu börjar ge sig på sociala medier så är vi på ett sluttande plan och detta är en tanke jag starkt ogillar.😡

På vilken sätt anser du att "nöje" ala TikTok är en rättighet på kommunens nät för BOYD (öppet wifi)?

Du godkänner ju villkoren. Bara att "slösa" din egen surf om du inte vill följa villkoren. Dom har inte hindrat dig på något sätt att använda TikTok.

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Om man nu anser att det är så viktigt så får man nog allt bara använda sin egen mobildata, dom ska inte behöva bidra med bandbredd för att man ska idiotsurfa på tiktok.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Mycket bra initiativ. Hoppas fler kommuner följer efter.

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus Prime 9070 XT OC |Chassi: FD Define C |SSD: Samsung 970 EVO 4TB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: Corsair 850W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Nu behöver föräldrarna inte ta ansvar för det här heller. Helt klart rätt väg.

Permalänk
Snusfri

Hoppas fler skolor går ännu hårdare som ett gäng redan börjat, nämligen att mobilen låses in under skoltid.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL