Synology begränsar tredjepartsdiskar

Permalänk
Medlem

Lolwut? Där åkte de rakt in på anti-rekommendationslistan. Snygg jobbat, stolpskott.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Enkel lösning är ju att sluta köpa deras dynga och ist välja Qnap eller Asustor som f.ö har mkt vettiga produkter än Synology nånsin haft.

De som haft grova säkerhets problem?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Suck! Det får bli en uGreen nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Enkel lösning är ju att sluta köpa deras dynga och ist välja Qnap eller Asustor som f.ö har mkt vettiga produkter än Synology nånsin haft.

Eller varför inte HP's ProLiant MicroServer! T o m den gamla N54L rockar som NAS.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De som haft grova säkerhets problem?

Öppnar man upp sitt skit så det är raka spåret in från utsidan så har man ju andra problem oxå.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst igenom tråden, men Synongy är det nya Hewlett Packard.!? De blev totalt ointressanta i mina ögon, har ägt en del av deras produkter genom åren. Tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det lutar åt ett hembygge med Xpenology, gillar deras mjukvara nämligen och att kunna byta hårddiskar eller expandera RAID'en utan att bygga om allt är fina saker.

SHR är ingen magi. Det är lvm ovanpå md, man kan köra det själv utan mjukvara från synology. Sure man är själv ansvarig för att hålla koll på vad man sysslat med. Men jag håller med att de är bra på sin mjukvara, mer än vad man kan säga om hp till deras skrivare så hoppas inte de gör fler studiebesök hos dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeziel:

Dra av klisterlappen

Ibland gillar jag att ha fel. Då lär jag mig något nytt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Alternativ till DS923+ kan vara TerraMaster F4-424 Pro med TrueNAS eller liknande.

Jag har letat efter svensk återförsäljare för Terramaster men ser bara att de går att köpa från amazon. Hoppas någon börjar ta in dom, då vill jag köpa 464 Max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Öppnar man upp sitt skit så det är raka spåret in från utsidan så har man ju andra problem oxå.

Deras var väl ändå även utan att vara öppen mot nätet?
Var väl via qnap eller asustors uppdatering man kom in

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det som avses är att de inte tillverkar mer än klisterlappen. Hårddiskarna är fortfarande från flera av de vanliga stora tillverkarna.

Jag har vart trogen Synology i evigheter men detta är en absolut dealbreaker för mig.
HexOS och dylikt kommer få en riktigt bra skjuts av detta!

Varför HexOS när man kan använda TrueNAS direkt?

Eller jag missar något mer än:

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Sarato:

Ibland gillar jag att ha fel. Då lär jag mig något nytt.

Samma här:)
Ibland är man bara lite för envis och självsäker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Eller jag missar något mer än:
<Uppladdad bildlänk>

Troligen syftar personen du citerade på att HexOS satsar på att vara en enklare lösning, precis som Synology. De flesta som köper en Synology är förmodligen inte intresserade av att ratta TrueNAS själva. För dessa användare är HexOS förmodligen ett lämpligare alternativ.

För mer avancerade användare är TrueNAS ett väldigt bra alternativ dock.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Varför Synology när man kan använda TrueNAS direkt?

Du måste ju så klart matcha kundgruppen med produkten.

Permalänk
Medlem

Kör Synology idag, min nästa NAS blir från UGREEN nu när de kommit till Sverige.

Permalänk
Medlem

Känns som om jag bara läst om dåliga nyheter om Synology den senaste tiden. Dom la ner deras Video Station för att streama videos och nu det här.

Permalänk
Medlem

Tråkigt

Jag som planerade nytt inköp. Får bli en expansion bay istället för en ny NAS. Efter det får man se sig om efter något annat.

Visa signatur

Intel Core i7-14700K // MSI GeForce RTX 4070 Super

Permalänk
Medlem

Jag har 2 st DS2419+ och hade gärna bytt upp mig för bättre prestanda men det kommer inte att ske med tanke på HD-inlåsningen. Jag gillar ju programvaran men Synologys hårdvara har legat efter de senaste 5 åren...

Tyvärr kan jag inte se ett vettigt alternativ om jag skulle byta idag. Jag hoppas på att VD-byte eller liknande och att de byter strategi helt och hållet.

Permalänk

Bra att veta!

Tror att jag kommer nog att bygga eget nästa gång - har absolut ingen aning, men om någon annan gjort det så borde väl en annan göra det också. Dessutom så nämnde någon att man lär sig en del i processen.

Jag är tillräckligt övertygad om att Sweclockers community kan säkert ge bra tips och hjälp vid behov och med DuTubens och Google så borde man lyckas.

Tråkigt att se ett bra NAS tillverkare vill göra såhär. Som jag förstått så finns det bra DIY NAS lösningar, vilket gör nu att jag är ännu mer nyfiken. FreeNAS, TrueNAS, ect... En uppsjö vilket bara bådar gott. Ska bli intressant se byggen här på Sweclockers...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisse33:

Jag har 2 st DS2419+ och hade gärna bytt upp mig för bättre prestanda men det kommer inte att ske med tanke på HD-inlåsningen. Jag gillar ju programvaran men Synologys hårdvara har legat efter de senaste 5 åren...

Tyvärr kan jag inte se ett vettigt alternativ om jag skulle byta idag. Jag hoppas på att VD-byte eller liknande och att de byter strategi helt och hållet.

Förklara gärna för mig vad som är problemet med att bara köpa Synology-diskar?

Om tillverkare X säger till mig att deras produkt Y fungerar bäst med deras tillbehör Z, så ska det ganska mycket till för mig att välja något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

I mitt fall är största problemet att jag inte kan flytta över ca 40 befintliga diskar (har 2 st 2419 med exp chassi) till den senaste modellen. En sådan migrering funkade utmärkt tidigare när man bytte till snabbare hårdvara men inte nu längre.

Synology döper ju om befintliga Toshiba och Seagate-diskar så det finns ingen teknisk skillnad utan enda skälet att Synology tvingar fram detta är att tjäna mer pengar vilket är ett d-a sätt tycker jag.

Det kommer att straffa sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisse33:

En sådan migrering funkade utmärkt tidigare när man bytte till snabbare hårdvara men inte nu längre.

Som jag tolkar nyheten ska det inte vara några problem att göra det.

Skrivet av nisse33:

Synology döper ju om befintliga Toshiba och Seagate-diskar så det finns ingen teknisk skillnad utan enda skälet att Synology tvingar fram detta är att tjäna mer pengar vilket är ett d-a sätt tycker jag.

Ja, företag som vill tjäna pengar, det är det värsta som finns.

Synology är ju lika mycket ett mjukvaruföretag som ett hårdvaru företag.

Dom gör nu med hårddiskar exakt vad dom har gjort med övrig hårdvara i alla år.

När det gäller hårddiskar finns det ju 2 alternativ, antingen så utvecklar dom mjukvara till andras hårddiskar (jag menar, IronWolf-tester och annat som har funnits genom åren är ju utvecklad av någon, underhållen av någon, och det kostar såklart pengar).

Eller så köper dom in hårddiskar och utvecklar sin egen mjukvara till dom. Jag tycker inte det är så jättesvårt att se varför man väljer alternativ 2)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Synology DS1522+
Blir lite förvånad då man läser alla kommentarer angående att man vill begränsa hdd i Synology enheter till att hed måste vara köpta via Synology. ja inte över att Synology inför detta utan mera över folks kommentarer att man måste byta till ett annat märke på nas och så.
För det låter som om man måste köpa en ny nas och nya hårddiskar varje år på kommentarerna.

Jag har en DS1522+ som är 3 år gammal (prestandamässigt fyller den mina behov) och där diskarna har snurrat i cirka 27000 timmar. Och jag räknar med att den ska fungera i minst 10 år till då snitt tiden mellan fel på diskarna är 2.500 000 timmar mellan fel på dom. (enligt tillverkaren) Om en HDD börjar konstra i den så blir det en uppgradering av enbart disken till någon som är större. Visst blir det kanske lite flyttande av diskar då . (Dom största ska sitta först) Så jag förstå inte folk problem med detta om man inte tänker byta nas och diskar ofta.

Fundersam på alla reaktioner.

Permalänk
Medlem

Ska jag gissa kommer det inte ta särskilt lång tid innan någon påtar ihop en utility för att flasha motsvarande modell från den faktiska tillverkaren med Synologys specialfirmware.

Microsoft gjorde samma sak med diskar till Xbox 360. Satt väl en vanlig WD Blue med MS-firmware i de där kabinetten. Tog inte särskilt lång tid innan det fanns en sådan utility som möjliggjorde uppgradering till en tredjedel av priset MS begärde.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tråkigt att se att den här typen av dumheter fortfarande kommer upp 2025.
Är tämligen nöjd med min DS918+ även om den börjar komma till åren, och hade väl haft tanke på att byta ut den vad det lider och då hade en ny Synology varit aktuell. Nu lär det utan tvekan bli ett eget bygge i stället.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Troligen syftar personen du citerade på att HexOS satsar på att vara en enklare lösning, precis som Synology. De flesta som köper en Synology är förmodligen inte intresserade av att ratta TrueNAS själva. För dessa användare är HexOS förmodligen ett lämpligare alternativ.

För mer avancerade användare är TrueNAS ett väldigt bra alternativ dock.

Skrivet av Kamouflage:

Varför Synology när man kan använda TrueNAS direkt?

Du måste ju så klart matcha kundgruppen med produkten.

Okej! Tack!

Då är jag med

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

https://www.dustinhome.se/product/5011299835/hat5300-4tb
2800kr, fåtal i lager på en större butik

https://www.dustinhome.se/product/5020037753/n300-4tb
1490kr, I lager på flera butiker

På en fyra diskars nas skiljer det alltså 5200kr och risken att det inte finns en ersättare att köpa dagen du behöver det trots att det egentligen är samma disk.

Permalänk
Medlem

Har flera gånger tänkt att det vore trevligt med en DS1821+, men har har inte riktigt kunnat motivera varför då jag har klarat mig bra med en gammal Haswell maskin som har fått agera NAS i 12 år nu. Dessutom har både chassit och brädan plats för 10 diskar. Nyhet som denna får mig bara att vilja bygga en egen maskin igen nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

https://www.dustinhome.se/product/5011299835/hat5300-4tb
2800kr, fåtal i lager på en större butik

https://www.dustinhome.se/product/5020037753/n300-4tb
1490kr, I lager på flera butiker

På en fyra diskars nas skiljer det alltså 5200kr och risken att det inte finns en ersättare att köpa dagen du behöver det trots att det egentligen är samma disk.

Du får väl ändå jämföra diskar inom samma segment, här jämför du alltså Synologys Enterprise disk, med en Toshiba konsument-disk.

https://www.inet.se/produkt/4305696/synology-plus-4tb-hat3300