Tips på tjänst för att beställa fotoalbum

Permalänk
Medlem

Tips på tjänst för att beställa fotoalbum

Hej! Jag har massa bilder från en resa jag skulle vilja använda för att skapa ett schysst fotoalbum utav. Har aldrig använt såna tjänster förut så tar gärna emot tips på vilka tjänster som ger bra kontroll över layouten på albumet och även printar i bra kvalité

Permalänk
Medlem

Hej!

Någon sådan tjänst har jag tyvär ingen erfarenhet av. Men frågan är om dina bilder är redigerade, eller om det enbart är JPG-bilder direkt från kameran?

Om du har redigerat bilderna så är det viktigt för tryckeriet att veta vilken färgrymd du har redigerat i.
Annars kan bilderna få fel färger!

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Någon sådan tjänst har jag tyvär ingen erfarenhet av. Men frågan är om dina bilder är redigerade, eller om det enbart är JPG-bilder direkt från kameran?

Om du har redigerat bilderna så är det viktigt för tryckeriet att veta vilken färgrymd du har redigerat i.
Annars kan bilderna få fel färger!

De är redigerade i Lightroom, ska dubbelkolla färgrymden så det blir rätt. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTZN:

De är redigerade i Lightroom, ska dubbelkolla färgrymden så det blir rätt. Tack för tipset!

Jag kör också Lightroom Classic.

Du har gjort rätt i din redigering. Poängen är bara att tryckeriet måste veta den typ av information för att det från deras sida ska bli korrekta färger. Det är tryckeriet som ska anpassa sig efter dig och inte du som ska anpassa dig efter dom.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Säkrast är att när du vet vilket tryckeri som ska göra jobbet, att du frågar dom vad dom bör veta för att färger och annat ska bli så bra som möjligt. Jag har för lite kunskap om just tryck och utskriftsdelen.

Visa signatur