Krönika: Snälla Rockstar, låt väntan på GTA VI vara värd det!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Eftersom 5an var en rejäl nergradering jämfört med 4an så har jag ej gigantiska förhoppningar på 6an.

Fancy grafik räcker inte för min del, det ska också ha bra fysik vilket är mitt största klagomål från 5an, speciellt med allt kladd de lagt till i GTA online.

Vill man spela orealistiskt "GTA" spel finns ju saints row serien.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit större lyft grafikmässigt om man utvecklade spelet till nästa generations konsoler?
Visst rockstar kommer inte kunna sälja spelet till 3 plattformar, men ändå. Ps5’s hårdvara var redan outdated 2020 och för att inte tala om xbox series s.

Permalänk
Musikälskare

Det kommer slå rekord som det spelet med mest pre-orders, sanna mina ord

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Enda spel som får kosta 1000kr för mig är spel med högt samlarvärde. Men för enbart spelet/mjukvaran? Aldrig i livet.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Problemet är inte att man är villigt att betala 1000kr för ett väldigt speciellt spel, det är att utgivarna ser det som den nya standarden för ALLA spel.

Så varsågod att skyffla över en lax för Mario kart, framtida CoD, Battlefield och allt annat också.

Av ren princip kommer jag köp GTA VI begagnat 1-2 veckor efter launch och sälja vidare om det är tusen lappen som gäller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair HX1500i | Gigabyte X870 Aorus Elite WIFI7 Ice | Kingston FURY Beast RGB 64GB DDR5 RAM 5600MT | MSI GeForce RTX 5090 VENTUS 3X OC | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Det finns inget annat spel som ens har betydelse just nu. Allt annat bleknar bara i väntan på GTA6. Skulle betala 30 lax om det kostade så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Är oroad att GTA-serien är på väg utför. Får DEI-woke-degen-vibbar av sexan.

Såg du en helt annan trailer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Hehe, många fanbois som kommer bli besvikna när det släpps. Spelet ser ju sådär på de videor jag sett och att det blir försenat bekräftar bara det som är rätt uppenbart.

Kom ihåg mina ord: Mixed på Steam. 4,5 på metacritic user score. Och ett spel som är på ungefär samma nivå som GTA V, bitvis sämre.

Har du ens sett trailer 2?
Vadå ser sådär ut?

Skulle gått till specsavers…

Permalänk
Medlem

Villhöver... tråkiga är väl att man får vänta ytterliggare något år för pc versionen, känns sådär att köpa konsol för något enstaka spel, men risken finns att vill ha begäret vinner när det väl kommer så man skaffar sig ett PS i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Har du ens sett trailer 2?
Vadå ser sådär ut?

Skulle gått till specsavers…

Fick fan dåliga vibbar av trailer 2 också. Om ett år vet vi.

Visa signatur

Playstation 5 + Nintendo Switch
5800x3d - MSI B450 - RX 9070 XT Red Devil - NZXT C1000 - Samsung G8 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

1000kr för ett spel? Aldrig i livet.
Det skulle vara Cyberpunk i fantastisk VR med smarta NPC och något att göra i alla byggnader. Som att verkligen vara i en levande stad. Då hade jag funderat på det.
Vad spel kan erbjuda idag? Nope.

Det finns ett undantag när jag tänker efter.. om detta spelet är helt fantastiskt online och allt ingår för en engångssumma.
Inga DLC som behöver betalas för, inte betala var månad och inga micro-transactions osv.
Ge mig detta så okej. Då kan det vara värt det för då slår jag ut summan på hur lång tid jag spelar det.

Denna lista presenterar varje spel per år som fått högst betyg inklusive dess rekommenderade pris vid spelsläpp, 2010-2023.

2010 Super Mario Galaxy 2 (Wii)
97
$49.99

2011 Batman: Arkham City (PS3/X360)
96
$59.99

2012 Persona 4 Golden (PS Vita)
93
$39.99

2013 Grand Theft Auto V (PS3/X360)
97
$59.99

2014 Bayonetta 2 (Wii U)
91
$59.99

2015 Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
95
$59.99

2016 Uncharted 4: A Thief’s End (PS4)
93
$59.99

2017 The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Switch) 97
$59.99

2018 Red Dead Redemption 2 (PS4/XOne)
97
$59.99

2019 Resident Evil 2 Remake (PS4/XOne/PC)
93
$59.99

2020 The Last of Us Part II (PS4)
93
$59.99

2021 The House in Fata Morgana: Dreams of the Revenants Edition (Switch)
97
$39.99

2022 Elden Ring (PS5/XBX/PC)
96
$59.99

2023 Baldur’s Gate 3 (PC/PS5/XBX)
96
$59.99

Utgångsår 2010, 100kr. Dessa 100kr var 2023 värda ca 133kr:
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomra...

Spelpriser har stått still väldigt länge, troligen eftersom att marknaden vuxit enormt. Troligen är vi i en brytpunkt då den mängd marknaden växer inte äter upp mellanskillnaden.

Produktionskostnaderna varierar väldigt stort för spelen ovan, från så lite som 1 mille dollares, till lite grovare 644 mille dollares för RDR2 vilket var ett litet hopp från 265 mille dollares för GTA V.

Jag tror det är fullt rimligt att priset på spel ökar. Varför ska priset inte öka menar du?

Komplettering av info.
Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk

Synd att dom inte kunde vänta tills PS6 eller släppt på PC samtidigt. Ps5 pro är så extremt svag att vi kommer antagligen få 30 fps vilket är ospelbart eller 60 med usel grafik

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Synd att dom inte kunde vänta tills PS6 eller släppt på PC samtidigt. Ps5 pro är så extremt svag att vi kommer antagligen få 30 fps vilket är ospelbart eller 60 med usel grafik

Tror det är bekräftat 30.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns garanterat många som kan ge 1000kr för gta.. men jag är nog inte en av, får nog vara isåfall.

Tror dock inte det nödvändigtvis behöver bli riktigt så dyrt, rockstar har väl vad jag hört tjänat mer än dubbelt så mycket på mikrotransaktioner i online läget än spelförsäljning av 5an (vilket är värt att betänka om man jämför prisutvecklingen mot förr) så det ligger väl i deras intresse att inte skapa en för stor barriär för nya spelare.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Hade det inte varit större lyft grafikmässigt om man utvecklade spelet till nästa generations konsoler?
Visst rockstar kommer inte kunna sälja spelet till 3 plattformar, men ändå. Ps5’s hårdvara var redan outdated 2020 och för att inte tala om xbox series s.

Det är ju enkelt att säga nu, men PS6an är väl iaf 1-2 år bort fortfarande, och tanken var nog från början att släppa GTA6 redan 2024.

Även ett datum på maj 2026 kan säkert vara nått år före PS6an/next gen.

Det här är ju mycket bättre för dom, nu kan dom ju först sälja det till våra nuvarande konsoler -och- till next gen

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Det här är ju mycket bättre för dom, nu kan dom ju först sälja det till våra nuvarande konsoler -och- till next gen

Och separat release på PC, sen en 10-20$ PS6-patch och remaster på det efter ett tag, muppar som köper det flera gånger på det... rockstar kan nog klämma ut precis hur mycket pengar de vill från detta

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Hehe, många fanbois som kommer bli besvikna när det släpps. Spelet ser ju sådär på de videor jag sett och att det blir försenat bekräftar bara det som är rätt uppenbart.

Kom ihåg mina ord: Mixed på Steam. 4,5 på metacritic user score. Och ett spel som är på ungefär samma nivå som GTA V, bitvis sämre.

Oj, du är verkligen delusional

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Tror det är bekräftat 30.

Det är absolut inte bekräftat.

60 FPS på PS5 är både realistiskt och inget svårt att uppnå på GTA 6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLx:

Helt riktigt.

Permalänk

Det spel som jag skulle behöva punga ut 1000-1200:- kr för, existerar inte för tillfället (Nej GTA is not it!). Blir en hard pass på denna. Går inte direkt någon nöd på mig ändå eftersom jag säkert har en backlogg på 10+ spel ändå, och typ 8 till på Steams önskelista (Nej GTA är inte en av dom).

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig komma ett GTA som knäcker 1-2.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLx:

Jaha, så CPUn idlar halva tiden alltså? Ja då är 60 fps både realistiskt och inget svårt.

Undrar bara hur du fick tag i den infon.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att det här en personlig åsikt från skribenten.
Men snälla, vi ska inte acceptera att spel ska kosta 1000+ kronor. Vi ska framförallt inte visa utgivarna att vi är beredda att betala dessa hutlösa summor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swonko1:

Jag förstår att det här en personlig åsikt från skribenten.
Men snälla, vi ska inte acceptera att spel ska kosta 1000+ kronor. Vi ska framförallt inte visa utgivarna att vi är beredda att betala dessa hutlösa summor.

Hur ställer du dig till:
Season Pass
700kr + flera DLC för 300kr
700kr + massa MTX och loot-lådor
Månadskostnad
1000kr

Om 1000kr är för AAA och all-inclusive så är det kanske det är okej faktiskt?

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen inte att 1000:- är mycket för ett spel.

Dels har jag betalat cirka 2500:- för Escape From Tarkov, och har kanske 2500-3000 aktiva timmar av mina 3100 eller något sånt.

Det är under kronan per timme. Jag vill inte veta vad att hyra en film, eller gå på bio kostar mig i timmen men jag vet definitivt vad jag tycker är roligast.

Och hade jag kunnat få ut 6 biobesöks (1000-1200:-ish) glädje i ett spel, garanterat. Är spelet riktigt dåligt, ja då blir jag otroligt besviken.

Sen kan man väl väga med och (och våga hoppas på) att GTA 6 kommer att finnas i ett decennium och förses med både gratis remaster, nya uppdrag och så vidare precis som GTA 5.

Med det sagt så spelade jag bara en 200-300h av GTA 5 kanske, körde igenom storyn och lite online med polarna men jag fick definitivt valutan värd av bara storyn i det spelet sett till pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur ställer du dig till:
Season Pass
700kr + flera DLC för 300kr
700kr + massa MTX och loot-lådor
Månadskostnad
1000kr

Om 1000kr är för AAA och all-inclusive så är det kanske det är okej faktiskt?

Tycker inte det. Köper inga season pass och köper bara dlc om det är en ren och välgjord expansion likt phantom liberty. Jag är med på season pass i f2p spel då utvecklarna och utgivare måste få in pengar på något. Men inte i ett fullpris spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Ja, läckorna. Var ju någon torrent med mycket material. Såg ju tveksamt ut. Förutsätter att det är ungefär den nivån på produkten utifrån tidigare erfarenheter. Det där är ju rent sakliga poänger liksom.

Subjektivt tycker jag att det är super meh. Jag gillade inte RD2, tycker GTAV var sådär. Höjdpunkten för serien var GTA IV. Gillade inte trailern något vidare heller och 30 fps...

Spelet ska ju vara en blandning av kriminalromantik kombinerat med lite halvdann samhällskritik liksom, trailern var ju mest en degen-fest. Förväntar mig något som Cyberpunk 2077 vid release. 100 % vänta och se.

Lagom bitter? Men visst, gillar man inte snygga bra spel så. Var ju inte direkt några större problem (vad jag kommer ihåg) när RD2 släpptes. Jämfört då med Cyberpunk. Tycker trailern e sjukt snygg och om ingame är i närheten så är det riktigt nice!

Permalänk
Medlem

1000kr? Ja varför inte. Tycker spelpriser generellt har stått stilla sen 90talet. Fick du mindre för samma peng? Beror på spelet. Men som många skrivit här, hur många timmar underhållning får du ut per krona och vart går din smärtgräns?

Jag ser fram emot det extremt mycket och får känslan av att de kommer bli ett av 2020-talets bästa spel. Rockstar brukar inte direkt misslyckas med sina spel. Just för att de tar sin tid, de stressar inte och vill leverera en bra story samt kul spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLx:

https://www.youtube.com/watch?v=EuSIVYJ_r-k&ab_channel=DFClip...

Skit i vad jag säger. Lyssna på experterna.

Visa signatur