Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

MacBook Pro M4 fläkt

Har en ny MBP 14" M4 och har funderingar gällande fläkten. Mestadels är datorn helt tyst och fläkten används inte. Men provade att konvertera en fil i Handbrake till MP4 och fläkten drog på ganska hårt. 6500rpm och temperaturen var runt 85c. Fläkten var ganska högljudd och det stör mig. Trodde M4 skulle hantera en sån här process bättre utan att behöva använda fläkt.

En Air med M4 saknar ju fläkt och klarar en enkel filkonvertering med Handbrake helt ljudlöst.

Är det ngn inställning eller är det fel på datorn? Hade tidigare en MBP 16" Intel och den var tystare vill jag minnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Är det ngn inställning eller är det fel på datorn?

Du verkar inte vara ensam om att klaga få fläktljudet på MacBook Pro M4:

https://forums.macrumors.com/threads/annoying-fan-noise-on-m4...

Själv har jag en MacBook Pro 14 M1 Pro där fläkten nära nog är knäpptyst även vid full last.

Hur beter sig datorn vid energisparläget påslaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Har en ny MBP 14" M4 och har funderingar gällande fläkten. Mestadels är datorn helt tyst och fläkten används inte. Men provade att konvertera en fil i Handbrake till MP4 och fläkten drog på ganska hårt. 6500rpm och temperaturen var runt 85c. Fläkten var ganska högljudd och det stör mig. Trodde M4 skulle hantera en sån här process bättre utan att behöva använda fläkt.

En Air med M4 saknar ju fläkt och klarar en enkel filkonvertering med Handbrake helt ljudlöst.

Är det ngn inställning eller är det fel på datorn? Hade tidigare en MBP 16" Intel och den var tystare vill jag minnas.

Hmm intressant. Min fläkt har nog aldrig startat, trodde inte den hade någon ens.

Pro max m4.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Själv har jag en MacBook Pro 14 M1 Pro där fläkten nära nog är knäpptyst även vid full last.

Avinstallerade "Mac fan controls" får att kolla så inte det programmet var orsaken. Men fläkten gick upp högt ändå med Handbrake. Sen vet jag inte om om Handbrake är bra optimerat då det verkar ta mkt resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

När jag aktiverar energisparläget är det tyst.

Permalänk
Medlem

Det vore guld om ni kunde testa att konvertera en filmfil med handbrake och se hur era beter sig. Är allergisk mot högt fläktljud och en dator för över 20k ska vara tipp topp. Sen förstår jag att en tunn laptop måste ventileras, men om en Air klarar det ljudlöst borde en pro lösa det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Sen förstår jag att en tunn laptop måste ventileras, men om en Air klarar det ljudlöst borde en pro lösa det också.

Skillnaden är att Air throttlar istället för att ventilera mekaniskt för att sänka tempen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Skillnaden är att Air throttlar istället för att ventilera mekaniskt för att sänka tempen.

Jo absolut. Men när jag konverterar en fil på en GB tar det 3 min på min Pro med högt fläktljud. Sonens Air (M2) gör det nästan lika fort men helt tyst.

Förstår att fläkten kör när man använder många processer samtidigt men konvertera 1GB fil och få 6500rpm, det är lite väl mycket kan jag tycka.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 7mangan6:

Det vore guld om ni kunde testa att konvertera en filmfil med handbrake och se hur era beter sig. Är allergisk mot högt fläktljud och en dator för över 20k ska vara tipp topp. Sen förstår jag att en tunn laptop måste ventileras, men om en Air klarar det ljudlöst borde en pro lösa det också.

En M4 Pro verkar ha en peak-effekt på runt 50 W, det är tyvärr tillräckligt mycket värme för att det ska låta en del när det ska avledas i något som kompakt som en bärbar dator.

Inser att det inte hjälper dig här, men storleken är rätt viktig här och 16" är tystare vid motsvarande belastning (bytte själv från 14" M1 Pro till 16" M1 Pro, där var det väldigt stor skillnad i ljudnivå vid hög last).

Har en 16" M3 Max idag, den är helt tyst majoriteten av tiden men lastar man alla kärnor 100 % låter fläkten en del efter ett par tiotals sekunder. Ändå så skönt att man kan kompilera kod, benchmarka etc utan att fläkten ens hörs 99 % av tiden!

Men sen får man också vara realist. 50 W är rätt mycket för en laptop, men i det läget har men en CPU som då presterar bättre än någon annan CPU med motsvarande antal CPU-kärnor även fast de andra ofta dra 2-4 gånger mer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hittar inte vart jag kan ändra energialternativ "auto" med nätdrift. Enligt Apple ska man kunna välja olika nivåer med både batteri/nätdrift.

Permalänk
Medlem

Klippt från Apple

Jag ser inte raden med nätdrift.

Permalänk
Medlem

Nu är inte Handbrake det kanske bästa konverteringsprogrammet idag, framförallt inte för Mac. Provade ett random konverteringsprogram från App Store och med den gick 5x snabbare och fläkten startade inte ens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Provade ett random konverteringsprogram från App Store och med den gick 5x snabbare och fläkten startade inte ens.

Sen har M4 bara en fläkt och M4 Pro/Max två, så tyvärr låter M4 mer när den belastas 100% under längre tid.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Sen har M4 bara en fläkt och M4 Pro/Max två, så tyvärr låter M4 mer när den belastas 100% under längre tid.

Jo en fläkt är ju mindre än två

Jag kommer från en 16" Intel med två fläktar men jag blev förvånad över att ens fläkten gick igång med en enkel konvertering.

Det jag försöker komma fram till är om min dator är "defekt" på ngt sätt, men svårt att konstatera. Hade varit suveränt om andra här också ägde en 14" M4, då hade man kunnat jämföra lite.

Permalänk
Medlem

Handbrake är dåligt optimerad för Apple Silicon, testa Waltr Pro istället:

https://softorino.com/waltr

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Jo en fläkt är ju mindre än två

Jag kommer från en 16" Intel med två fläktar men jag blev förvånad över att ens fläkten gick igång med en enkel konvertering.

Det jag försöker komma fram till är om min dator är "defekt" på ngt sätt, men svårt att konstatera. Hade varit suveränt om andra här också ägde en 14" M4, då hade man kunnat jämföra lite.

Har en MacBook Pro 14" M4 Pro. Kan ju prova lite med den om du vill.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Äger ingen M4 så kan inte bidra med input där, men kylaren i en 14" är dels mindre och har som sagt bara en fläkt (och därmed kör fläkten både fortare och längre när den behövs) så går inte att jämföra med en 16" där man har plats för både större kylare och större fläktar.

Hittade denna om Handbrake och M4:
https://www.reddit.com/r/macmini/comments/1it1z1k/handbrake_r...
"In the Handbrake Advanced Settings menu, you can enable VideoToolbox hardware decoders. These render much faster and use the GPU and use less of the CPU, keeping the temperatures down. Select VideoToolbox from the presets."

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Hittar inte vart jag kan ändra energialternativ "auto" med nätdrift. Enligt Apple ska man kunna välja olika nivåer med både batteri/nätdrift.

<Uppladdad bildlänk>

Blir ju alternativet alltid isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Har en MacBook Pro 14" M4 Pro. Kan ju prova lite med den om du vill.

Ja vad bra att du fanns

Har testat handbrake som sagt och lite spel för Mac med Steam. Vid dessa tillfällen har fläkten kört rätt hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Ja vad bra att du fanns

Har testat handbrake som sagt och lite spel för Mac med Steam. Vid dessa tillfällen har fläkten kört rätt hårt.

Ok! Vilka spel, kan ju testa lite. Har aldrig ens hört min fläkt ännu så ska bli spännade

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ok! Vilka spel, kan ju testa lite. Har aldrig ens hört min fläkt ännu så ska bli spännade

Hade inte hört fläkten heller tills jag testade. Körde Exodus, finns på steam för Mac. Men kanske kostar pengar.

Annars är ju ett enkelt test att köra en filmfil som du konverterar med Handbreak till tex mp4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Hade inte hört fläkten heller tills jag testade. Körde Exodus, finns på steam för Mac. Men kanske kostar pengar.

Annars är ju ett enkelt test att köra en filmfil som du konverterar med Handbreak till tex mp4.

Ska testa lite!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ska testa lite!

Det enklaste du kan testa är att ladda ner Cinebench på App Store. När jag kör CPU testet går fläkten igång, testa du också.

Permalänk
Medlem

Kör Cinebench men kan inte tolka hur mkt ström som appen använder. Är det 24w?

Fläkthastighet ca 5500rpm under testet, multicore testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Det enklaste du kan testa är att ladda ner Cinebench på App Store. När jag kör CPU testet går fläkten igång, testa du också.

Kör det nu!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Kör det nu!

Hade du den vanliga pro m4 eller har du den som heter m4 pro, alltså den som är vassare än den vanliga m4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Hade du den vanliga pro m4 eller har du den som heter m4 pro, alltså den som är vassare än den vanliga m4?

Pro

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ok. Jag har ju den som heter MacBook Pro m4. Du har den som heter MacBook Pro m4 pro. Den har väl dubbla fläktar, min har en fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7mangan6:

Ok. Jag har ju den som heter MacBook Pro m4. Du har den som heter MacBook Pro m4 pro. Den har väl dubbla fläktar, min har en fläkt.

Trodde bara det var 16" som hade dubbla. I vilket fall som helst hör jag nu fläkten. Den låter en del, det måste jag hålla med om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Trodde bara det var 16" som hade dubbla. I vilket fall som helst hör jag nu fläkten. Den låter en del, det måste jag hålla med om.

Kanske bara är 16" med dubbla.

Men intressant att du också reagerar på fläkten. När jag körde Cinebench multicore så gick den ca 5500rpm, men vid singlecore så blev det inget fläkt.

Visst förstår jag att en fläkt används ibland men jag tyckte den lät så högt.