Krönika: Windows lever på lånad tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Att skriva att man skall installera är inte enkelt i skillnad mot att klicka med musen...

Som jag sade, ju mer ni Linux frälsta skriver. Ju mer inser man att ni inte förstår den normala användaren. Jag menar många företag säljer ju hjälp med att installera program,även på Windows....

Mentaliteten som finns är att det skall fungera, ingen felsökning, inget läsa forum. Om man inte löser det så ringer man support. Detta finns inte på Linux

Klicka på startmenyn > System > Pakethanterare och klicka sedan på de program du vill installera,
eller Klicka på startmenyn och sök på "installera" så får du upp pakethanteraren och kan klicka vidare till de program du vill installera.

Så är det för de distros jag har installerade iallafall, men menyerna kan vara lite olika beroende på distribution, därför är det ofta smidigare/snabbare att skriva vilket terminalkommando man ska skriva. Men det finns oftast inget tvång att använda terminalen (iallafall om du använder de större distributionerna).

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Klicka på startmenyn > System > Pakethanterare och klicka sedan på de program du vill installera,
eller Klicka på startmenyn och sök på "installera" så får du upp pakethanteraren och kan klicka vidare till de program du vill installera.

Så är det för de distros jag har installerade iallafall, men menyerna kan vara lite olika beroende på distribution, därför är det ofta smidigare/snabbare att skriva vilket terminalkommando man ska skriva. Men det finns oftast inget tvång att använda terminalen (iallafall om du använder de större distributionerna).

tills något skiter sig. Då är det forum crawlande och konsol kommandon som gäller. Bytte till linux för typ ett halvår och mitt senaste problem är att datorn låser sig i ca 30 sec när man startar en video. Men bara efter att den startats från sleep. Det var kul att felsöka. Mycket har varit bra och bara funkar, men mycket har inte alls funkat och/eller har krävt en eller annan kommandorörelse för att lösa, mest irriterande av dem är fusion 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

tills något skiter sig. Då är det forum crawlande och konsol kommandon som gäller. Bytte till linux för typ ett halvår och mitt senaste problem är att datorn låser sig i ca 30 sec när man startar en video. Men bara efter att den startats från sleep. Det var kul att felsöka. Mycket har varit bra och bara funkar, men mycket har inte alls funkat och/eller har krävt en eller annan kommandorörelse för att lösa, mest irriterande av dem är fusion 360

Det är ju precis detsamma som för windows, skiter sig något där så behöver du också leta runt på forum för att hitta någon lösning.

Jag tror det var minst 10 år sedan jag var tvungen att använda terminalen för att fixa något som inte fungerade i linux.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Jag tror väl personligen att användare som går från ett operativsystem till ett annat fattar att det inte fungerar exakt som det man använde tidigare och man kan vara tvungen att lära sig något nytt. Men desto mer ni Windows-människor skriver, så inser jag att det handlar bara om att ni inte orkar lära er något nytt överhuvudtaget, och är livrädda för att era kompisar ska gå över till "andra sidan". Men ni är för lata för att överhuvudtaget lära er något, så så fort det kommer ett hinder så poppar kommentarerna upp "Buhu - Linux är så svårt, jag kan inte använda det här programmet (som inte alls är skrivet för Linux)".

Jag har Linux på min nas och nej det är inte lika enkelt. Linux har sina fördelar men enkelhet och användarvänlighet är inte två av dem för en icke kunnig person.

Problemet med Linux är dess för breda valmöjlighet, finns inget sämre för *insert vilken produkt som helst* med för mycket val. Konstigt nog

Skrivet av d0b:

Och lyssnar man på andra Linux användare så skall man ju inte använda de stora eller använda något annat än terminalen... Som jag fortsätter säga, ju mer Linux frälsta pratar ju mer inser man att Linux inte kommer vara för gemeneman.

Sen att så många säger "programmet är inte skrivet för Linux", nej men har man köpt produkten så byter man inte till något halv kasst substitut bara för att köra Linux. Bara i denna tråd har väl folk klagat på:

Simpla saker som mailklient, hdr stöd, hdmi 2.1 stöd(amd), Da Vinci, Photoshop, blender , ändra i rgb hårdvara mm
Alltså vanliga produkter som är det folk använder och betalat för att nyttja pga av att de är marknadsledande

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Sen att så många säger "programmet är inte skrivet för Linux", nej men har man köpt produkten så byter man inte till något halv kasst substitut bara för att köra Linux. Bara i denna tråd har väl folk klagat på:

Simpla saker som mailklient, hdr stöd, hdmi 2.1 stöd(amd), Da Vinci, Photoshop, blender , ändra i rgb hårdvara mm
Alltså vanliga produkter som är det folk använder och betalat för att nyttja pga av att de är marknadsledande

Men varför använder man Linux om man ändå ska använda massa icke-fri programvara som inte är skriven för Linux? Det är ett tankefel.

Sedan - folk har problem med

Citat:

mailklient

i Linux? Seriöst?

Blender tippar jag du kan ta väck från den där listan.

Permalänk
Medlem

Jag har Linux på min nas och nej det är inte lika enkelt. Linux har sina fördelar men enkelhet och användarvänlighet är inte två av dem för en icke kunnig person.

Problemet med Linux är dess för breda valmöjlighet, finns inget sämre för *insert vilken produkt som helst* med för mycket val. Konstigt nog

Och lyssnar man på andra Linux användare så skall man ju inte använda de stora eller använda något annat än terminalen... Som jag fortsätter säga, ju mer Linux frälsta pratar ju mer inser man att Linux inte kommer vara för gemeneman.

Jo, det är precis så enkelt att installera program i linux, det är t.o.m enklare att installera saker på linux än på Windows eftersom du installerar alla program i ett och samma program, du behöver inte bege dig ut på webben och ladda ner saker.
Kan en vanlig användare installera appar på sin telefon så kan den installera program på linux.

Varför lyssnar du på de användare som uppenbarligen inte vet vad de pratar om?
Har man koll på linux så vet man om att det finns väldigt många sätt att göra saker i linux, terminalen är bara ett sätt.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Jo, det är precis så enkelt att installera program i linux, det är t.o.m enklare att installera saker på linux än på Windows eftersom du installerar alla program i ett och samma program, du behöver inte bege dig ut på webben och ladda ner saker.

Hur installerar jag DaVinci Resolve i Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Men varför använder man Linux om man ändå ska använda massa icke-fri programvara som inte är skriven för Linux? Det är ett tankefel.

Sedan - folk har problem med i Linux? Seriöst?

Blender tippar jag du kan ta väck från den där listan.

Jag skrev bara vad andra skrivit,jag använder inte Linux på min desktop, men snabb googling säger dock att blender är kanon på Linux.

Ja en vettig mailklient finns väl inte på Linux ? Eller är jag blind

Skrivet av d0b:

Kan en vanlig användare installera appar på sin telefon så kan den installera program på linux.

Varför lyssnar du på de användare som uppenbarligen inte vet vad de pratar om?
Har man koll på linux så vet man om att det finns väldigt många sätt att göra saker i linux, terminalen är bara ett sätt.

Vem annars skall jag lyssna på? Alla saker har ju sagts i denna tråd. Kan ju plocka fram de andra 4 trådarna om Linux här på swec också...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Ja en vettig mailklient finns väl inte på Linux ? Eller är jag blind

Och där bekräftade du just min poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Och där bekräftade du just min poäng.

Och varför är en vettig mailklient något man inte kan förvänta sig i Linux? Jag förstår inte din poäng med det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och varför är en vettig mailklient något man inte kan förvänta sig i Linux? Jag förstår inte din poäng med det?

Citat:

Men ni är för lata för att överhuvudtaget lära er något, så så fort det kommer ett hinder så poppar kommentarerna upp "Buhu - Linux är så svårt, jag kan inte använda det här programmet (som inte alls är skrivet för Linux)".

Om du inte har tålamodet att leta upp en mailklient i Liunx så är nog inte Linux för dig. Det om något är det ingen brist på.

Permalänk
Medlem

Vem annars skall jag lyssna på? Alla saker har ju sagts i denna tråd.

Du bör främst utgå ifrån dina egna behov.

Här kan du hitta alternativa program till olika OS:
https://alternativeto.net/

Sen verkar många Linux-anhängare här ha svårt att förstå att det finns andra program än Firefox, InkScape, LibreOffice, GIMP och Krita. Men sett till Linux-distarnas egna App-butiker, så är utbudet rätt sorgligt.

DaVinci Resolve finns för övrigt till Linux, men kräver mer av hårdvaran (dedikerad GPU?) samt saknar viktiga codecs i gratisversionen. Inte heller det lättaste programmet att installera

Permalänk
Medlem

Vem annars skall jag lyssna på? Alla saker har ju sagts i denna tråd. Kan ju plocka fram de andra 4 trådarna om Linux här på swec också...

Alla vi som säger att det inte är så som du beskriver det kanske?
Kanske är det så att du har missförtsått och trott att det bara går att göra saker i terminalen i linux, p.g.a. att det är det lättaste/snabbaste sättet att hjälpa någon på ett forum när man inte vet vilken distribution och DE den som har problemet använder?

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Om du inte har tålamodet att leta upp en mailklient i Liunx så är nog inte Linux för dig. Det om något är det ingen brist på.

Du läser ju inte ens det jag säger, nämn en vettig mailklient till Linux. Att det finns skräp är en sak.

Skrivet av walkir:

Du bör främst utgå ifrån dina egna behov.

Sen verkar många Linux-anhängare här ha svårt att förstå att det finns andra program än Firefox, InkScape, LibreOffice, GIMP och Krita. Men sett till Linux-distarnas egna App-butiker, så är utbudet rätt sorgligt.

DaVinci Resolve finns för övrigt till Linux, men kräver mer av hårdvaran (dedikerad GPU?) samt saknar viktiga codecs i gratisversionen. Inte heller det lättaste programmet att installera

Självklart och det är det jag menar,inget är enkelt med Linux så länge det inte är integrerat i deras "app butik"

Skrivet av d0b:

Alla vi som säger att det inte är så som du beskriver det kanske?
Kanske är det så att du har missförtsått och trott att det bara går att göra saker i terminalen i linux, p.g.a. att det är det lättaste/snabbaste sättet att hjälpa någon på ett forum när man inte vet vilken distribution och DE den som har problemet använder?

Flera av dem som skriver är ju Linux entusiaster, är inte många som hävdar att grafiska gränssnittet finns eller är vettigt.

Men såklart terminalen är väl det enda som länkar distros tillsammans, det enda gemensamma mellan dem

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det här är ett väldigt svepande uttalande. Är det någon särskild typ av mjukvara du menar när du säger att utbudet är sorgligt?

Permalänk
Medlem

Du läser ju inte ens det jag säger, nämn en vettig mailklient till Linux. Att det finns skräp är en sak.

Och när du säger "Att det finns skräp är en sak", så bevisar du ju bara min poäng - Windows-folk har inget tålamod att lära sig något nytt överhuvudtaget.

Vilken e-post-klient jag än skulle nämna så är det ju skräp enligt dig som uppenbarligen har testat alla, så då är det ju bättre att inte nämna någon alls.

Permalänk
Medlem

Men jag blir lite nyfiken - vilken använder du på Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det här är ett väldigt svepande uttalande. Är det någon särskild typ av mjukvara du menar när du säger att utbudet är sorgligt?

Avsaknaden av SoftMaker Office, FreeOffice, DaVinci Resolve... Skulle vilja säga samtliga program som inte är FOSS.

Kan göra en väldigt lång lista om du så vill

Själv har jag många ggr även sökt mig utanför app-butikerna, då det i Ubuntu 24.04 LTS ofta är smått föråldrade utgåvor i butikerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

SoftMaker Office, FreeOffice, DaVinci Resolve... Skulle vilja säga samtliga program som inte äf FOSS.

Kan göra en väldigt lång lista om du så vill

Själv har jag många ggr även sökt mig utanför app-butikerna, då det i Ubuntu 24.04 LTS ofta är smått föråldrade utgåvor i butikerna.

Jag förstår fortfarande inte riktigt vad du menar är sorgligt, du menar att FreeOffice, DaVinci osv är dåliga mjukvaror eller vad?

Permalänk
Medlem

Varför är inte Photoshop tänkt att användas på Linux?
Fungerar på Windows och macOS. Inte ens Microsoft som ligger bakom det.

Finns ju flera andra program också, förstår inte varför ni envisas med att säga att Linux är enkelt och smidigt och bla bla och sen läser man alla trådar att det är lika enkelt som att byta bromsok på modernabilar.
Alltså att har du intresse och rätt verktyg (kunskap i detta fall) så är det kanon men är du som medelsvensson som inte kan skilja på ampere och volt eller ens förstår vad en exe fil är så är det inte simpelt.

Folk vill att det fungerar utan krångel och ju mer Linux älskare förklarar hur bra Linux är och varför ,desto mer insikt får man att de är verklighets frånvarande och inte förstår den normala användaren i världen.

Om Adobe släppt Photoshop till Linux är väl svaret på din fråga. Svaret är nej. Adobe har bestämt att det inte skall användas på Linux.

Linux ÄR smidigt och du kan installera det mer eller mindre genom att trycka Next Next Next, men ingen medelsvensson installerar ett OS. De använder det som kommer på deras device.

De startar datorn och sedan klickar de på "internet", dvs browsern.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Det är ju precis detsamma som för windows, skiter sig något där så behöver du också leta runt på forum för att hitta någon lösning.

så kan det absolut va. Men frekvensen där jag stött på sådanna problem med oset/dess komponenter i windows vs linux är ej att jämföra. Oftast är det nå annat skit/nå program som har ställt till det för mig i windows, förutom vid installationen där har jag av nån anledning haft mer strul med windows.

Skrivet av d0b:

Jag tror det var minst 10 år sedan jag var tvungen att använda terminalen för att fixa något som inte fungerade i linux.

Du får lära mig dina hemligheter för det är inte alls den erfarenheten jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag förstår fortfarande inte riktigt vad du menar är sorgligt, du menar att FreeOffice, DaVinci osv är dåliga mjukvaror eller vad?

Inte alls, utan snarare motsatsen.

Det jag ville säga är att nära nog samtliga program jag själv valt att installera i Ubuntu 24.04 LTS inte finns tillgängliga i app-butiken.

Det var en replik på att allt går att installera via app-butiken likt valfri mobiltelefon eller padda idag.

Har kört Linux sedan 1996 då jag fick ange antal cylindrar på hårddisken vid installation, så visst är allt betydligt enklare idag. Men jag tror inte att någon vinner på att det skönmålas mer än hur det är i verkligheten.

Däremot är terminalen inget att vara rädd för

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

"Ett och samma program" jojo sålänge du nöjer dig med vad som dyker upp i det programmet och inte behöver installera något som inte finns där. Om man väl tar sig ut på nätet och letar rätt på programvaran så finns det såklart också en massa olika sätt att installera program på (apt, deb, flatpaks, snaps etc). Det är inte alltid klart vilken mjukvara som funkar med vad, vad man behöver göra för att installera dem etc.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att krönikören förväntar sig att SteamOS ska bli gemene mans spel-OS. Men inte ens Steam själva vill ju ha det så utan OS:et är specialanpassat efter deras egna hårdvara och de har inte för avsikt att stödja gammal hårdvara, eller vilken hårdvara som helst.

Dessutom är SteamOS inte open-source, vilket är ytterligare en anledning att höja på ögonbrynen då man kan tänka sig att de gärna håller på sin telemetri och annat.

Det står på deras egna sajt så man behöver inte gräva särskilt djupt för att hitta informationen, eller i deras egna FAQ:

Skrivet av SteamOS FAQ:

Q: Can I run Microsoft Windows games and applications on SteamOS?
No, SteamOS is based on Debian GNU/Linux and is not compatibile with Microsoft Windows games and applications.

Det finns gott om Linux-distar som stödjer Windows-spel genom Steam nu med Proton (som nämns) och t.ex Nobara är en specialanpassad Fedora-dist för just gaming.

Permalänk
Medlem

Låter mycket bra om det skulle bli så.

Windows var bäst vid 7:an, sen har det bara gått käpprätt utför; påtvingade uppdateringar + omstarter, drivor av oönskad ofrivillig "telemetri", krav (nära nog) på ett satans onlinekonto och en massa oönskad ofrivillig jävla bloat.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Och när du säger "Att det finns skräp är en sak", så bevisar du ju bara min poäng - Windows-folk har inget tålamod att lära sig något nytt överhuvudtaget.

Vilken e-post-klient jag än skulle nämna så är det ju skräp enligt dig som uppenbarligen har testat alla, så då är det ju bättre att inte nämna någon alls.

Skrivet av gusnan:

Men jag blir lite nyfiken - vilken använder du på Windows?

Jag använder Outlook och Gmail på privata/firman. Inte perfekta men betydligt enklare att integrera flera olika mailkonton och dess kalendrar.specielt enterprise delarna
De har dessutom en okej skräp mails filtrering.

Vad jag hittar på Linux så saknar varje klient något, antingen fungerar den inte i en viss distro eller så måste man söka efter plugins för något som är standard i Windows

Och uppdaterar man fel grej i Linux så slutar ibland allt att fungera...
Den enda jag hittar är Thunderbird men den har problem med en del buggar och den är dessutom 100% vid liv pga Google (genom Mozilla)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av meteor:

Det verkar som att krönikören förväntar sig att SteamOS ska bli gemene mans spel-OS. Men inte ens Steam själva vill ju ha det så utan OS:et är specialanpassat efter deras egna hårdvara och de har inte för avsikt att stödja gammal hårdvara, eller vilken hårdvara som helst.

Dessutom är SteamOS inte open-source, vilket är ytterligare en anledning att höja på ögonbrynen då man kan tänka sig att de gärna håller på sin telemetri och annat.

Det står på deras egna sajt så man behöver inte gräva särskilt djupt för att hitta informationen, eller i deras egna FAQ:

Det finns gott om Linux-distar som stödjer Windows-spel genom Steam nu med Proton (som nämns) och t.ex Nobara är en specialanpassad Fedora-dist för just gaming.

Jag tror steam(os) skriver så för att kunna friskriva sig ansvar om spel inte funkar, för istort sett alla spel jag har testat i linux som är "windows only" funkar i linux utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meteor:

Jag säger inte att du har fel här men noterar att du länkar till en gammal faq (Valve borde plocka ner eller åtminstone lägga in en banner eller nått.). Det där är från 2013 och första försöket med steam machine - mycket har hänt sen dess, t.ex. så är steam os numera baserat på Arch linux och inte Debian.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De kids jag träffar har aldrig använt varken mus eller tangentbord, bara paddor och telefoner

Jag tror traditionell PC är något som totalt kan försvinna med de nya mobilgenerationerna, allts för den stora massan

Ja de yngre möjligen men mina brosbarn som är mellan 11-15 år kör alla pc och alla deras vänner.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Inte alls, utan snarare motsatsen.

Det jag ville säga är att nära nog samtliga program jag själv valt att installera i Ubuntu 24.04 LTS inte finns tillgängliga i app-butiken.

Det var en replik på att allt går att installera via app-butiken likt valfri mobiltelefon eller padda idag.

Har kört Linux sedan 1996 då jag fick ange antal cylindrar på hårddisken vid installation, så visst är allt betydligt enklare idag. Men jag tror inte att någon vinner på att det skönmålas mer än hur det är i verkligheten.

Däremot är terminalen inget att vara rädd för

Okej då hänger jag med. Just fragmenteringen som finns när det gäller pakethanterare och format är absolut en av de sämsta grejerna med ekosystemet i Linux idag. Det finns ju ingen vinning att ha en massa olika paketeringar av samma sak, jag hade gärna sett nåt initiativ till att konsolidera alla paketformat till ett enda så att alla kunde använda ett och samma fast från olika spår, t.ex Arch skulle plocka in nya releaser snabbare än Debian osv.