Nu kan du para RTX 5090 med urgammal hårdvara

Permalänk
Melding Plague

Nu kan du para RTX 5090 med urgammal hårdvara

Nvidia slopar kravet på POPCNT-stöd för att köra flaggskeppskortet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

SweClockers får köra ett Core 2 vs Sandy Bridge med RTX 5090 test.

Permalänk
Medlem

prestanda i spel å sido (gammal cpu typ q6600 vs något nyare) undrar hur det påverkar drivrutinen rent ut att den inte kan använda popcnt? lite svårt att mäta antar jag då man inte har samma version av drivrutin med eller utan popcnt.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

prestanda i spel å sido (gammal cpu typ q6600 vs något nyare) undrar hur det påverkar drivrutinen rent ut att den inte kan använda popcnt? lite svårt att mäta antar jag då man inte har samma version av drivrutin med eller utan popcnt.

Har en Q9450. Frågan är om man kan köra den med mitt 5080?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Har man råd med 5090 så är övrig hårdvara förmodligen inget problem.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Är teknikredaktör Fredrik den nye Gert Fylking månne?

Permalänk
Medlem

Om POPCNT introducerades 2006, och Nehalem till exempel redan haft stöd för det, då är det väl egentligen ingen jättenyhet? En i5 760 är ju redan "urgammal" och skulle passa finfint att para ihop med ett RTX 5090 i ett meme-bygge, om någon mot förmodan tycker det är en bra idé.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Allt som behövs nu, är att Nvidia släpper dessa drivrutiner i 32-bit, så att man kan köra Windows XP på en sådan maskin!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Starric:

Om POPCNT introducerades 2006, och Nehalem till exempel redan haft stöd för det, då är det väl egentligen ingen jättenyhet? En i5 760 är ju redan "urgammal" och skulle passa finfint att para ihop med ett RTX 5090 i ett meme-bygge, om någon mot förmodan tycker det är en bra idé.

Nyheten är ju att det varit ett krav, men inte är det längre.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nyheten är ju att det varit ett krav, men inte är det längre.

Jo visst. Men frågan är ju hur långt bakåt det öppnar upp, för man behöver väl fortfarande ha en bräda med PCI-Express... Så man undrar ju vad som fått dem att ta bort kravet nu

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jo visst. Men frågan är ju hur långt bakåt det öppnar upp, för man behöver väl fortfarande ha en bräda med PCI-Express... Så man undrar ju vad som fått dem att ta bort kravet nu

Hade ett Pentium 4 system runt 2003-4, det hade PCI-Express

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Har man råd med 5090 så är övrig hårdvara förmodligen inget problem.

Jag har råd med ett 5090 just för att jag inte har uppgraderat min dator på 20 år så blir fint med en ny rapp GPU

Permalänk
Medlem

Alla spel/applikationer bör ju inte fått nya instruktioner i drivrutinen så borde ju synas i tester om det är någon prestandaskillnad? Gäller förstås att hitta de spelen, lite äldre titlar? Kanske har Steve på HUB lite att göra och kan ge oss ett svar

Permalänk
Medlem

Extremt kul test. Jag gjorde samma med mitt äldre system . Förvisso inget 5090 kort jag stoppa i min sandy bridge 2500k.
De blev ett RTX 4060 , jag är mäkta imponerad vad det flyter på . Time spy ger mig 10500p i grafik poäng i 1440p, det är extremt imponerande för ett äldre system ..

Visa signatur

Trotjänaren: Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus 4060 rtx 8gb|16GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl8|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://www.3dmark.com/spy/55598795

Nya: Ryzen5 9600x@Stock|ASUS ROG Strix X870E-E Gaming WIFI|Intel b580 ARC|G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB|Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB|Nätdel Corsair RMx Series RM850x

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av underd0g76:

Är teknikredaktör Fredrik den nye Gert Fylking månne?

Vi har samma hårstylist, bara.

Permalänk
Rekordmedlem

Kommer det även en isaversion av kortet optimerad för Wolfenstein ?
Vore ju skoj att kunna nå 100000 fps eller nått sånt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan man köra kortet med klassisk BIOS? Många nyare kort behöver man UEFI till då det inte längre har någon VGA BIOS eller stöd för att användas med dito.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kommer det även en isaversion av kortet optimerad för Wolfenstein ?
Vore ju skoj att kunna nå 100000 fps eller nått sånt.

Jadå, det kommer släppas samtidigt som Wolfenstein 3.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem

Gissninsvis används den fortfarande om man har instruktionen, dubbla code-pathes. På den tiden jag programmerade assembler kunde man ju trapa en "Illegal Instruction", dvs processorn hoppar till en inställd trap-vector när den stöter på en instruktion den inte kan tolka där man kan utföra emuleringen. Vet inte om sådant fungerar längre men det gör det nog.

I vilket fall går det nog att fixa med noll prestanda-förlust för nya CPUer.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av GuessWho:

SweClockers får köra ett Core 2 vs Sandy Bridge med RTX 5090 test.

Jag tycker på riktigt att det hade varit intressant! Ser man den förväntade prestandaskillnaden eller ballar något ur när datorn är så våldsamt obalanserad och anakronistisk? Det räcker med något enstaka spel förstås. @Rosenvik?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alling:

Jag tycker på riktigt att det hade varit intressant! Ser man den förväntade prestandaskillnaden eller ballar något ur när datorn är så våldsamt obalanserad och anakronistisk? Det räcker med något enstaka spel förstås. @Rosenvik?

Kanske inte det bästa sättet att spendera begränsad test-tid, ändå?
Men jag håller med om att det är intressant. Kollade faktiskt en liknande video idag, denna som testar spel med Pentium 4 + RTX 3080.
Det går sådär, kan man säga. I de spel som startar, då, många kräver ju nymodigheter som AVX (2011) numer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem

Trodde inte att RTX 5000-serien plötsligt skulle få stöd på så gamla system, men vidhåller att det var rent utsagt uselt av Nvidia att samtidigt börja kräva POPCNT till alla sina grafikkort som tidigare inte haft det kravet.

När jag pensionerat gamla grafikkort som man ändå inte får något för så har jag använt dem i Core 2- och Phenom II-system, särskilt att webbläsarna får fungerande hårdvaruaccelerationsstöd med moderna drivrutiner, samt stödet för VP9/HEVC, betyder mycket på gamla system.

Permalänk
Medlem

Hag ser framför mig en artikel med alla stora generationer från E6600/Athlon64 till idag, alla med ett 5090 och i spel från flera generationer med för att se hur stor utvecklingen har varit

Permalänk

Popcnt räknar antalet satta bitar i ett word, dword eller qword. (16, 32 eller 64 bitar)

Jag förstår inte riktigt vad man kan använda det till egentligen och varför det ska vara ett krav.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GoNiLoTTo:

Popcnt räknar antalet satta bitar i ett word, dword eller qword. (16, 32 eller 64 bitar)

Jag förstår inte riktigt vad man kan använda det till egentligen och varför det ska vara ett krav.

Man kan använda det till hur mycket som helst, alla sorters fall där du behöver lagra ja/nej-värden (där position spelar roll, så du inte bara kan öka ett heltal), och sedan vill räkna antalet. Att lagra 64 i ett enstaka register blir ju mycket snabbare och effektivare än att lagra 64 booleans som i regel tar upp minst 1 byte var (i vissa fall kan en bool vara större) i en array.

Jag stötte t ex på det häromdagen i en Takuzu/Binairo-pusselgenerator som lagrade antal ettor på en rad i pusslet, och sedan räknade antalet ettor med popcount. (Antalet nollor är ju då bara spelplanens storlek minus antalet ettor, så det får man med gratis.)

Wikipedia har några fler avancerade exempel.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hamming_weight#History_and_usag...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Gissninsvis används den fortfarande om man har instruktionen, dubbla code-pathes. På den tiden jag programmerade assembler kunde man ju trapa en "Illegal Instruction", dvs processorn hoppar till en inställd trap-vector när den stöter på en instruktion den inte kan tolka där man kan utföra emuleringen. Vet inte om sådant fungerar längre men det gör det nog.

I vilket fall går det nog att fixa med noll prestanda-förlust för nya CPUer.

Skrivet av GoNiLoTTo:

Skrivet av Thomas:

Man kan använda det till hur mycket som helst, alla sorters fall där du behöver lagra ja/nej-värden (där position spelar roll, så du inte bara kan öka ett heltal), och sedan vill räkna antalet. Att lagra 64 i ett enstaka register blir ju mycket snabbare och effektivare än att lagra 64 booleans som i regel tar upp minst 1 byte var (i vissa fall kan en bool vara större) i en array.

Jag stötte t ex på det häromdagen i en Takuzu/Binairo-pusselgenerator som lagrade antal ettor på en rad i pusslet, och sedan räknade antalet ettor med popcount. (Antalet nollor är ju då bara spelplanens storlek minus antalet ettor, så det får man med gratis.)

Wikipedia har några fler avancerade exempel.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hamming_weight#History_and_usag...

Tydligen är det en optimering. om du kompilerar kod och räknar med att den ska vara med så blir det säkert en prestandavinst någonstans frågan är hur ofta det används och till vad, frågan är om du kan märka det vid spelande.

Jag minns när No mans sky släpptes så räknade den med att SSSE3(och sse4.1?) skulle finnas med, vilket medförde att den inte fungerade på AMD's då aktuella processoerer (FX/bulldozer?). det fanns nån emulator grej för den instruktionen från intel tror jag men det blev kass prestanda typ 20 fps.

Efter en del backlash släppte dom en uppdatering som kompilerades utan krav för dom instruktionerna vilket medöfrde att det fungerade för AMD användare med bättre prestanda men Intel användare vill jag minnas vittnade om försämrad prestanda fast inte lika extremt som AMD vann. typ 10-20% sämre så hade du 50FPS innan hade du bara 35-40fps efter-

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kan man köra kortet med klassisk BIOS? Många nyare kort behöver man UEFI till då det inte längre har någon VGA BIOS eller stöd för att användas med dito.

Man kan sätta en äldre GPU i översta PCIe-slotten med stöd för BIOS och så sätter man det moderna kortet i en lägre slot. Då post:ar den mha gamm-GPUn och kommer du bara in i OS är det bara tuta å köra. Jag lyckades köra ett RTX 3060 (kräver UEFI) i ett Core 2 system på det viset. Det var omöjligt att få den att posta med RTX-kortet i översta slotten. Tyvärr såg det inte bra ut i bygget med ett jättestort kort längst ner i botten av chassiet så jag bytte till ett 1080ti och det har stöd för BIOS Jag är osäker på om det är vid RTX2000-serien eller RTX3000 som UEFI blev ett krav. Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chictone:

Man kan sätta en äldre GPU i översta PCIe-slotten med stöd för BIOS och så sätter man det moderna kortet i en lägre slot. Då post:ar den mha gamm-GPUn och kommer du bara in i OS är det bara tuta å köra. Jag lyckades köra ett RTX 3060 (kräver UEFI) i ett Core 2 system på det viset. Det var omöjligt att få den att posta med RTX-kortet i översta slotten. Tyvärr såg det inte bra ut i bygget med ett jättestort kort längst ner i botten av chassiet så jag bytte till ett 1080ti och det har stöd för BIOS Jag är osäker på om det är vid RTX2000-serien eller RTX3000 som UEFI blev ett krav. Någon som vet?

Det är svårt att hitta något officiellt, men när jag sökte på problemet för sisådär 5-6 år sen var svaret att grafikkort med UEFI ändå ska fungera på moderkort med traditionellt BIOS, men att äldre moderkort eventuellt behöver en fix för att mekanismen ska fungera rätt.

Jag fick ingen bild på AM2+ när jag provade RX 5700 i det, däremot fungerade det i två AM3-moderkort som inte hade fått uppdaterat BIOS.

RTX 5090 har iaf bekräftats fungera på LGA 775, på ett moderkort vars senaste BIOS verkar vara från 2009
https://www.tomshardware.com/pc-components/gpu-drivers/first-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Det är svårt att hitta något officiellt, men när jag sökte på problemet för sisådär 5-6 år sen var svaret att grafikkort med UEFI ändå ska fungera på moderkort med traditionellt BIOS, men att äldre moderkort eventuellt behöver en fix för att mekanismen ska fungera rätt.

Jag fick ingen bild på AM2+ när jag provade RX 5700 i det, däremot fungerade det i två AM3-moderkort som inte hade fått uppdaterat BIOS.

RTX 5090 har iaf bekräftats fungera på LGA 775, på ett moderkort vars senaste BIOS verkar vara från 2009
https://www.tomshardware.com/pc-components/gpu-drivers/first-...

Så kan det vara förstås! Jag kom på att jag kör RTX 3060 på en X58 utan problem och det mobot har också bara vanlig BIOS. Då är det nog mer upp till moderkortet huruvida det funkar! Tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chictone:

Så kan det vara förstås! Jag kom på att jag kör RTX 3060 på en X58 utan problem och det mobot har också bara vanlig BIOS. Då är det nog mer upp till moderkortet huruvida det funkar! Tack för tipset

Är nog upp till partnertillverkarna också.