Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Just nu kör jag psvr2 till PS5 Pro. Men jag ska nog köpa pc lite senare i år. Då blir det psvr2 till pc med. Har andra headsets mindre motion sickness kan jag byta headset. Tyvärr funkar det ju inte till GT7 (som är PS-exklusivt).

På PC så är det inte HDR eller påtvingad reprojection så det kan kansle gå bättre då

Skrivet av Roger W:

Är det inte ganska ofta reprojection på ps5 vr?
Kanske något med det som skaver?

Ja det är det och det skaver väll olika vad gälöer för spel. I first person spel skaver der Eftersom man är "bunden" till konsolen med en sladd och på så sätt många ggr måste använda spaken fpr att vånda sig ist för att enbart röra sig fysiskt.
Jag märkte att i flera spel med reprojection ser det riktigt illa ut med suddighet och ghosting när man använde spaken men vände man sig fysiskt var det inte så farligt. Dock så resulterar enbart fysisk vändning att man blir hindrad av kabeln. Eööer som i mitt fall då jah körde pulleys att den blev obehagligt tvistad på ett ställe.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Är det inte ganska ofta reprojection på ps5 vr?
Kanske något med det som skaver?

Inte alltid. Alla spel har inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Inte alltid. Alla spel har inte det.

Har du upplevt någon skillnad i VR-sickness i spel med eller utan reprojection?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Har du upplevt någon skillnad i VR-sickness i spel med eller utan reprojection?

Nej. Jag upplever inte stor skillnad. Det handlar mkt om vana. Jag har helt och hållet vant mig vid det.

Permalänk
Medlem

Trevliga uppdateringar Virtual Desktop fått senaste tiden. 2-Pass encoding är riktigt najs! Klart bättre kvalité på 200Mbit HEVC 10-Bit.
En annan bra grej är att man nu manuellt kan trimma bort överlappandet av bilden som ändå inte syns i headsettet för att spara prestanda. Desto högre fps desto mindre extra överlappande behöver man. Provade 90%, verkar funka bra. Får testa lite mer sen.

Permalänk
Medlem

Hur bra funkar Radeon RX 9070 XT för VR? Det är ungefär max-pris av vad jag kan lägga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EdvinR:

Hur bra funkar Radeon RX 9070 XT för VR? Det är ungefär max-pris av vad jag kan lägga.

Fortsatt sådär på AMD-fronten vad jag hört tyvärr, väldigt blandat om spel fungerar bra/ok/överhuvudtaget.
Betydligt bättre val för vanlig gaming.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Fortsatt sådär på AMD-fronten vad jag hört tyvärr, väldigt blandat om spel fungerar bra/ok/överhuvudtaget.

Vadå, vet flera som kör AMD utan problem. Är det inte bara en gammal myt att AMD skulle vara sämre eller att det bara fungerade "ok". Vad betyder fungerar "ok" i det här sammanhanget?
Jag har inga egna erfarenheter har suttit med nvidia i många år nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Trevliga uppdateringar Virtual Desktop fått senaste tiden. 2-Pass encoding är riktigt najs! Klart bättre kvalité på 200Mbit HEVC 10-Bit.
En annan bra grej är att man nu manuellt kan trimma bort överlappandet av bilden som ändå inte syns i headsettet för att spara prestanda. Desto högre fps desto mindre extra överlappande behöver man. Provade 90%, verkar funka bra. Får testa lite mer sen.

Tycker fortfarande att H.264+ på 400-500Mbps ser bättre ut i spel som har långa avstånd. Har testat lite fram och tillbaka när jag skaffade 4090 så kör på godlike upplösning också
Spel som man kör i "trångare utrymmen" kanske dom andra som bara klarar max 200 ser bättre ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Tycker fortfarande att H.264+ på 400-500Mbps ser bättre ut i spel som har långa avstånd. Har testat lite fram och tillbaka när jag skaffade 4090 så kör på godlike upplösning också
Spel som man kör i "trångare utrymmen" kanske dom andra som bara klarar max 200 ser bättre ut.

Okej, har samma gpu. Kanske ska prova H.264+ igen. Fick lite problem med latenser förut, kanske min trådlösa accesspoint som är lite kass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Håller med, h264+ ser betydligt bättre ut oavsett scenario

Visa signatur

🖥️ 5090 Rtx FE | Ryzen 9800x3D | G.Skill Trident Z Neo 6000Mhz 2x32 GB | Asus ROG Crosshair X670E Gene | Corsair AX1200i | Samsung 990 Pro 2x 2TB |

🥽 Nuvarande VR | Varjo Aero / Quest 3

Tidigare VR | Oculus DK2 | HTC Vive | Oculus Rift | HTC Vive Pro | Samsung Gear VR | HP Reverb G2 | HTC Vive Pro 2 | Meta Quest Pro | Pimax Crystal | PlayStation VR 2 | Pimax Crystal Light | Pimax 8KX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Molotov:

Vadå, vet flera som kör AMD utan problem. Är det inte bara en gammal myt att AMD skulle vara sämre eller att det bara fungerade "ok". Vad betyder fungerar "ok" i det här sammanhanget?
Jag har inga egna erfarenheter har suttit med nvidia i många år nu.

Nej, AMD har fortsatt legat efter och inte direkt fixat mycket över åren heller på just den här fronten, finns fortfarande mycket som inte fungerar alls.
Det är fortfarande aktuellt och inte värt det helt enkelt, inte läge att satsa på förrän det gjorts stora framsteg.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Okej. Då väntar jag kanske in RTX 5070 super. Mer har jag inte råd att lägga. Men väntar kanske in nästa generation. Tycker väl att PS5 Pro funkar bra för VR egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Nej, AMD har fortsatt legat efter och inte direkt fixat mycket över åren heller på just den här fronten, finns fortfarande mycket som inte fungerar alls.
Det är fortfarande aktuellt och inte värt det helt enkelt, inte läge att satsa på förrän det gjorts stora framsteg.

Vad är det som inte fungerar ? Som sagt känner till några som kör AMD och dom VR-spelar väll typ lika ofta som jag dvs nästan varje dag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Boneworks avklarat nu.
Det var hyfsat kul även om fysiken är något klumpig. Helt klart en rekommendation.

Visa signatur

🖥️ 5090 Rtx FE | Ryzen 9800x3D | G.Skill Trident Z Neo 6000Mhz 2x32 GB | Asus ROG Crosshair X670E Gene | Corsair AX1200i | Samsung 990 Pro 2x 2TB |

Tidigare VR | Oculus DK2 | HTC Vive | Oculus Rift | HTC Vive Pro | Samsung Gear VR | HP Reverb G2 | HTC Vive Pro 2 | Meta Quest Pro | Pimax Crystal | PlayStation VR 2 | Pimax Crystal Light | Pimax 8KX

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerno:

Boneworks avklarat nu.
Det var hyfsat kul även om fysiken är något klumpig. Helt klart en rekommendation.

Jag tycker charmen i det spelet ligger lite i klumpigheten med fysiken. Man kan lära sig "mästra den" vilket jag gillade.
Körde mycket Boneoworks förr efter jag klarat det dom olika arena lägena och så lite moddar.
Trodde att Bonelab skulle bli en vidare utveckling av Boneworks.
Det är det iofs men den kändes inte som det hade gått framåt bara lagt till mer utan att förbättra tex AIn.
Sen är kampanjen rätt dålig också i Bonelab jämfört med Boneworks.

Jag minns när jag spelade Boneworks första gången, fick en känsla av Half Life. Som att det tillhörde samma universum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tycker charmen i det spelet ligger lite i klumpigheten med fysiken. Man kan lära sig "mästra den" vilket jag gillade.
Körde mycket Boneoworks förr efter jag klarat det dom olika arena lägena och så lite moddar.
Trodde att Bonelab skulle bli en vidare utveckling av Boneworks.
Det är det iofs men den kändes inte som det hade gått framåt bara lagt till mer utan att förbättra tex AIn.
Sen är kampanjen rätt dålig också i Bonelab jämfört med Boneworks.

Jag minns när jag spelade Boneworks första gången, fick en känsla av Half Life. Som att det tillhörde samma universum.

Ska testa bonelabs lite senare. Just nu spenderar jag löjligt mycket tid på att få eve valkyrie att fungera korrekt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dom som inte spelat Vendetta forever men är sugen på en blandning av typ superhot och pistol whip så släpptes Vendetta Forever till SteamVR igår plus ny content till spelet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Into the radius 2 är utannonserat att släppas i early access till Quest 3.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sammanställning av några som jag finner väldigt intressanta spel som ser bra ut som fortfarande är tänkta att släppas 2025

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett Turtles spel har uttanonserats för Quest och SteamVR att släppas under 2026.

https://nordic.ign.com/news/94636/teenage-mutant-ninja-turtle...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har hittils hållit mig till rena VR-spel men har redan spelat alla jag varit intresserad av så provade att VR-modda spelet Stray.
Mycket positivt överaskad! Spelet har sån häftig atmosfär som blir helt fantastisk i VR. Fattar inte att jag väntade såhär länge med att prova..

Permalänk
Medlem

Vill börja spela Ready Or Not i VR men vore kul med en gunstock.
Någon som har koll på vilka som funkar bra till det spelet?

Som jag förstått måste man enkelt kunna lossa främre kontrollen för att göra gester osv. i spelet.
Denna verkar cool men väldigt dyr med frakt och moms!
https://vrtacticalgear.com/products/armory-r1/

Vilka inom EU är bra och inte för dyra?

Permalänk
Medlem

Gunstocks är kul men jag får ont i axeln. Blir ofta att man lyfter den för högt misstänker jag medan man kan fuska bättre utan

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Gunstocks är kul men jag får ont i axeln. Blir ofta att man lyfter den för högt misstänker jag medan man kan fuska bättre utan

Okej, men vore kul att prova en och hur det påverkar inlevelsen. Ser så kul ut när man tittar på folk som lirar med stock på YT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Okej, men vore kul att prova en och hur det påverkar inlevelsen. Ser så kul ut när man tittar på folk som lirar med stock på YT.

Har två en supersimpel diy och en protubevr med bipod tom som går att finjustera åt alla håll. Den supersimpla räcker egentligen långt. Det är riktigt fränt faktiskt fast du blir ju lite mer låst så det är nog ett handikapp i de flesta lir. Men Du kan verkligen sikta sjukt mycket bättre. Lirar du rätt typ av spel är det nobrainer. Jag kör knappt några fps alls men ändå värt det bara för att testa.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har två en supersimpel diy och en protubevr med bipod tom som går att finjustera åt alla håll. Den supersimpla räcker egentligen långt. Det är riktigt fränt faktiskt fast du blir ju lite mer låst så det är nog ett handikapp i de flesta lir. Men Du kan verkligen sikta sjukt mycket bättre. Lirar du rätt typ av spel är det nobrainer. Jag kör knappt några fps alls men ändå värt det bara för att testa.

Okej, jag förstår.
Ready Or Not är rätt långsamt så går nog bra tror jag.
Vill mest uppleva nya saker i VR så tänkte skaffa lite kul tillbehör som gunstock och kanske golfklubba.
Aja får se vad det blir, tack för input iaf

Permalänk
Medlem

Jag har också en väldigt simpel gunstock, som är anpassad för att man ska ha rätt så stabilt sikte men endå vara snabb när det gäller MP.
Gunstocks har ändrats en del, det är rätt "ute" idag att ha gunstocks där båda kontrollerna sitter fast i gunstocken utan man vill ha den främre fri.
Det räcker faktiskt bara ha nått som sticker fram som ett stöd för att få det stabilt. Sen är axelstöd också trevligt om man ska snipra tex. Men nått axelstöd finns det inte på den jag använder.
Detta är en 3d print på den jag använder.
https://www.thingiverse.com/thing:5935551

Jag har även 3d ritningar som jag fått av samma snubbe som ritat den ovan, på en gunstock med axelstöd och som är en delad gunstock. kontrollerna sitter inte fast med varsin magnet utan gunstocken delas på mitten. Är nog det bästa idag man kan ha om man vill ha en "fullstor" en.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sedan jag skrev senare inlägget har jag inte spelat så mkt VR. Har 30h kanske totalt och uppfattar att motion sickness är det största hindret för mig angående VR. Ska under semestern göra ett rejält försök att vänja kroppen vid VR.

Jag har PSVR2. Någon som kan tipsa om kabelhantering? Ge gärna tips på fler nödvändiga tillbehör som gör upplevelsen bättre.

Klickar det mellan mig och VR kommer har inte dra mig för att köpa en PC för ändamålet. Väntar kanske in RTX 5070 super. Mer kan jag tyvärr inte lägga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag har också en väldigt simpel gunstock, som är anpassad för att man ska ha rätt så stabilt sikte men endå vara snabb när det gäller MP.
Gunstocks har ändrats en del, det är rätt "ute" idag att ha gunstocks där båda kontrollerna sitter fast i gunstocken utan man vill ha den främre fri.
Det räcker faktiskt bara ha nått som sticker fram som ett stöd för att få det stabilt. Sen är axelstöd också trevligt om man ska snipra tex. Men nått axelstöd finns det inte på den jag använder.
Detta är en 3d print på den jag använder.
https://www.thingiverse.com/thing:5935551

Jag har även 3d ritningar som jag fått av samma snubbe som ritat den ovan, på en gunstock med axelstöd och som är en delad gunstock. kontrollerna sitter inte fast med varsin magnet utan gunstocken delas på mitten. Är nog det bästa idag man kan ha om man vill ha en "fullstor" en.

Oj, ja den var simpel men funkar det så funkar det som man brukar säga.
Vill nog ha axelstöd på min och att det ska kännas hyffsat stabilt.