Samlingstråd - Avbrutna ordrar vid ’prisfel’

Permalänk
Medlem

Undra va de på lagret tänker, fasiken va folk har beställt grafikkort 😂

Permalänk

Beställde i natt kring 02:30 och har fått orderbekräftelse klockan 14:30, återstår att se ifall det skickas något kort!

Precis byggt ihop min build 415 från Elgiganten men har syskon som behöver datorer så förhoppningsvis kan det va starten på ett till bygge!

Permalänk
Medlem

Undrar hur många kort som faktiskt blev beställda. Den ekonomiska smällen blir ju enorm för komplett om bara några hundra beställningar gick igenom.

Men såklart, de kan ju bara makulera ordrarna om det var fel (vilket är 99% chans).

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Undrar hur många kort som faktiskt blev beställda. Den ekonomiska smällen blir ju enorm för komplett om bara några hundra beställningar gick igenom.

Men såklart, de kan ju bara makulera ordrarna om det var fel (vilket är 99% chans).

Hoppas på goodwill / del av budgeten för marknadsföring :')!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Du vet vad de betalar i inköpspris? Det stod ju 50+ i lager eller nåt sånt. Så man får ju förutsätta att de kan backa upp det som sålts samt att produkten antagligen togs bort när den sålt slut?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

1 per kund ändå köper folk flera stycken. Girigheten har inga gränser. Säger inte att det inte var stor chans till masstop av detta köp men chansen blir definivt högre när folk köper fler än dem behöver.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderFarre:

1 per kund ändå köper folk flera stycken. Girigheten har inga gränser. Säger inte att det inte var stor chans till masstop av detta köp men chansen blir definivt högre när folk köper fler än dem behöver.

Deras ordrar blir nog garanterat avbrutna

Permalänk
Medlem

Kanske kommer ut massa kort på tradera om beställningar skickas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Du vet vad de betalar i inköpspris? Det stod ju 50+ i lager eller nåt sånt. Så man får ju förutsätta att de kan backa upp det som sålts samt att produkten antagligen togs bort när den sålt slut?

Marginalerna på GPUer är minimala så det är ju lätt att anta att det blir en stor förlust om de ska hedra beställningarna förutsatt att det var en felaktig rabatt. Sjukt kul om det går igenom då det var ett tag sedan GPUer gick att hitta för så här bea value.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Om dem skickas, KUL!

Om inte, förstår helt och hållet.

Men, så finns det alltid någon nöt som ska bestrida, kontakta arn etc etc. Så tröttsamt.

Lite självinsikt måste man väl ändå ha?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 8 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cido:

Så vad betyder det nu efter vi fick orderbekräftelse, kan de fortfarande neka med "fel utsatt pris"?

Ja, om det är ett uppenbart prisfel. Typ en produkt för 100kr som igentligen skulle kosta 10000kr. Jag skulle inte klassa 44% rea som ett "uppenbart prisfel", men vi får se hur det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowes:

Ja, om det är ett uppenbart prisfel. Typ en produkt för 100kr som igentligen skulle kosta 10000kr. Jag skulle inte klassa 44% rea som ett "uppenbart prisfel", men vi får se hur det blir.

Jo, det är ett uppenbart prisfel på ett grafikkort som släpptes för ett par månader sen.

Allt annat är bara önsketänkande

Med det sagt så hoppas jag att alla de som endast beställt ett exemplar får sina kort.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Viking
Skrivet av Meowes:

På ett nysläppt grafikkort är 44% ett uppenbart felpris.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

På ett nysläppt grafikkort är 44% ett uppenbart felpris.

När det gäller AMD kort så blir de oftast prissänkta jämfört med Nvidias varianter. Folk köper Nvidias till fullpris så det behövs inga prissänkningar där men samma sak kan inte sägas för AMD.

Permalänk
Viking
Skrivet av Lorault:

När det gäller AMD kort så blir de oftast prissänkta jämfört med Nvidias varianter. Folk köper Nvidias till fullpris så det behövs inga prissänkningar där men samma sak kan inte sägas för AMD.

Mhm. Kan du ge ett exempel när det har hänt?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Meowes:

Det som gäller är Avtalslagens 3 kap. 32 §:

Citat:

Den, som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivning eller annat misstag å hans sida fått annat innehåll än åsyftat varit, vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilken förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget.

Det är alltså inte huruvida felet var uppenbart eller inte som avgör. I det här fallet inser ju ganska precis alla i tråden att priset är felaktigt satt, såatte...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Mhm. Kan du ge ett exempel när det har hänt?

Ja. Ett campande utanför butiker bara för ett 5090. Tror inte jag har sett någon sak för AMD.
https://www.tweaktown.com/news/102822/pc-gamers-are-already-c...

Permalänk
Viking
Skrivet av Lorault:

Ja. Ett campande utanför butiker bara för ett 5090. Tror inte jag har sett någon sak för AMD.
https://www.tweaktown.com/news/102822/pc-gamers-are-already-c...

Det har inget med prissänkningar att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jo, det är ett uppenbart prisfel på ett grafikkort som släpptes för ett par månader sen.

Allt annat är bara önsketänkande

Med det sagt så hoppas jag att alla de som endast beställt ett exemplar får sina kort.

Mvh

Det måste det inte vara. I höstas så tipsade tex nån här på sweclockers om(då) nya dji 4 mini fly more combon under 4000 kr, när de normalt sett kostar över 5000 kr. Det var helt i sin ordning. Mitt företag köpte in 5-6 paket när jag tipsade vidare. Jag menar 4000 minus moms var ju rent galet billigt för det paketet 😁

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det har inget med prissänkningar att göra.

Kan väl visst ha med prissänkning att göra? Nvidia äger ca 90% i market share. Man vill få upp AMD siffrorna också? Tror AMD ligger runt 10% idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Kan väl visst ha med prissänkning att göra? Nvidia äger ca 90% i market share. Man vill få upp AMD siffrorna också? Tror AMD ligger runt 10% idag.

Så därför så ska en svensk handlare out of the blue plötsligt sänka ett av korten i högen till typ halva priset, på ett kort som hittills legat lite över MSRP? Kom igen nu, du vet att det inte är realistiskt...

Som Donnerstal frågade: har du något praktiskt exempel på när det hänt förut?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skribent

Är inte annat än att hålla tummarna för att Komplett kan musta fram lite goodwill och fiska kapitalet ur marknadsföringsbudgeten

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

De som lagt fler en 1st order har ni fått orderbekräftelse för allihopa? 😄

Permalänk
Medlem

5400 kr för ett kort i det övre mellansegmentet är inget uppenbart prisfel. Faktum är att det är mer än vad många är villiga att betala. Och över 9000 kr ordinarie pris...? Det signalerar väl ett ordinarie prisfel om något. Hade ni reagerat likadant om det hade rört sig om en TV, en bänkdiskmaskin eller någon annan elektronik med prissänkning om 44%? Det är ju rätt vanligt faktiskt. Runt 5500:- är väl ungefär vad de här korten borde kosta som mest och vad folk kanske är villiga att betala. Så sitt ned i båten. Hade priset varit typ 540 kr så hade det varit ett uppenbart prisfel. Men 5400 kr är fortfarande rätt mycket pengar för bara ett grafikkort.

Själv köpte jag Ryzen 7 7800X3D för 2999 kr från inet när den strax därefter gick upp till att kosta runt 6000 kr. Och dessförinnan låg priset på minst 4500 kr.

RX 9070 XT brukar gå för runt 8500:- så det här skulle innebära en prissänkning på 36,5%. Dvs ungefär lika stor prissänkning jag köpte min Ryzen 7 7800X3D för när ordinarie pris låg på drygt 4500 kr. Var det en eftertraktad produkt? Ja, 9800X3D hade inte släppts ännu utan ansågs vara den bästa spelprocessorn på marknaden.

I det här fallet kom dessutom bekräftelsen många timmar efter köpet för de som handlade på natten. Så man får ju förutsätta att någon granskat och godkänt beställningarna. Det blir nog svårt att i det här läget hävda prisfel om de nu skulle försöka ge sig i kast med det.

Visa signatur

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

5400 kr för ett kort i det övre mellansegmentet är inget uppenbart prisfel. Faktum är att det är mer än vad många är villiga att betala. Och över 9000 kr ordinarie pris...? Det signalerar väl ett ordinarie prisfel om något. Hade ni reagerat likadant om det hade rört sig om en TV, en bänkdiskmaskin eller någon annan elektronik med prissänkning om 44%? Det är ju rätt vanligt faktiskt. Runt 5500:- är väl ungefär vad de här korten borde kosta som mest och vad folk kanske är villiga att betala. Så sitt ned i båten. Hade det varit typ 540 kr så hade det varit ett uppenbart prisfel. Men 5400 kr är fortfarande rätt mycket pengar för bara ett grafikkort.

Själv köpte jag Ryzen 7 7800X3D för 2999 kr från inet när den strax därefter gick upp till att kosta runt 6000 kr. Och dessförinnan låg priset på minst 4500 kr.

RX 9070 XT brukar gå för runt 8500:- så det här skulle innebära en prissänkning på 36,5%. Dvs ungefär lika stor prissänkning jag köpte min Ryzen 7 7800X3D för när ordinarie pris låg på drygt 4500 kr. Var det en eftertraktad produkt? Ja, 9800X3D hade inte släppts ännu utan ansågs vara den bästa spelprocessorn på marknaden.

Ingen annan butik har kört samma rabatt vilket talar emot att det är någon form av kampanjpris då sänkningar som dessa oftast styrs från tillverkaren snarare än butiken då de vill tömma lagret inför lansering av nästa års produkt (om vi nu ska jämföra mot TV).

När Inet säljer 7800X3D för 2999 kr som endast har hänt vid ett tillfälle (stream) och i väldigt begränsat antal kan det knappast räknas som någon form av sänkning på ordinarie pris, snarare en goodwill grej de gör för att marknadsföra sig när flera tusen tittar på streamen samtidigt

Varför jämför du äpplen och päron för övrigt?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ingen annan butik har kört samma rabatt vilket talar emot att det är någon form av kampanjpris då sänkningar som dessa oftast styrs från tillverkaren snarare än butiken då de vill tömma lagret inför lansering av nästa års produkt (om vi nu ska jämföra mot TV).

När Inet säljer 7800X3D för 2999 kr som endast har hänt vid ett tillfälle (stream) och i väldigt begränsat antal kan det knappast räknas som någon form av sänkning på ordinarie pris, snarare en goodwill grej de gör för att marknadsföra sig när flera tusen tittar på streamen samtidigt

Mvh

Faktum att de sitter och försöker hjärngympa bort det i en egen tråd eliminerar ju all form av god tro när det kommer till detta köp. Alla här vet att det är en rabatt som är utöver vad man kan förvänta sig

Permalänk
Medlem

Beställt: 01/06/2025 00:13
Ordern senast uppdaterad: 01/06/2025 14:12

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Mvh

Datorkomponenter och annan elektronik med prissänkning om 44% och pris över 5000 kr blir svårt att hävda "uppenbart prisfel" när man dessutom många timmar efter köp skickar ut bekräftelser på köp. Om du känner dig duktig genom att låta dem makulera din order för att du anser att det för dig är ett uppenbart prisfel så go ahead. Själv anser jag inte att 5400:- för den här sortens kort är ett uppenbart prisfel eftersom det är i de runda slängar är vad jag och många andra med mig eventuellt kan tänka oss att betala. Som sagt... 540 kr = uppenbart prisfel. 5400 kr? Möjligen prisfel men knappast uppenbart? Speciellt inte för folk som inte anser sig vara experter på vad butikerna eventuellt kan tänkas ha för marginaler i just det här fallet.

Däremot kan det bli jävligt fel om man förutsätter att majoriteten skulle ha rätt bara för att de råkar vara i majoritet.

§ 1.1 - MOD
Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator

5400 kr för ett kort i det övre mellansegmentet är inget uppenbart prisfel. Faktum är att det är mer än vad många är villiga att betala.
...
Runt 5500:- är väl ungefär vad de här korten borde kosta som mest och vad folk kanske är villiga att betala. Så sitt ned i båten. Hade priset varit typ 540 kr så hade det varit ett uppenbart prisfel. Men 5400 kr är fortfarande rätt mycket pengar för bara ett grafikkort.

Att det av Komplett nu satta priset bättre motsvarar vad du själv tycker dig och/eller andra borde vara villiga att betala för varan är fullständigt irrelevant i sammanhanget.

Visa signatur