Samlingstråd - Avbrutna ordrar vid ’prisfel’

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått ett erbjudande av Komplett hur de kan göra situationen bättre - inte helt fel enligt mig.
9070 XT för 7299kr. Inget för mig men de är ju ändå bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanadagoose:

Nu har jag fått ett erbjudande av Komplett hur de kan göra situationen bättre - inte helt fel enligt mig.

Fick samma mail. Ja, det är väl en peace offering åtminstone.

Men tror ärligt talat att om man drar det hela vägen till ARN så kommer man få rätt. De svarade inte på min fråga om var de hade skrivit att en orderbekräftelse inte är samma sak som en accept/ett avtal.

Känner mig lite kluven till vad jag ska göra nu. Får meditera på saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicMonkey:

Fick samma mail. Ja, det är väl en peace offering åtminstone.

Men tror ärligt talat att om man drar det hela vägen till ARN så kommer man få rätt. De svarade inte på min fråga om var de hade skrivit att en orderbekräftelse inte är samma sak som en accept/ett avtal.

Känner mig lite kluven till vad jag ska göra nu. Får meditera på saken.

Kan de skicka en värstingmodell för det priset, visst men inte en ASUS Prime

Jag kommer neka erbjudandet iaf, ett riktigt budgetkort

Permalänk
Medlem

Asus Prime är fortfarande en bra modell. Något högljudd men är välbyggt och lagom stort.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Fick också samma erbjudande, kan de matcha priset på 5390:- men lutar åt ARN ändå.
Ville ha ett likande kort för samma pris eller täckningsköp men de svarade inte dem på.

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem

Ni som fått erbjudandet på mejl köpa ett annat 9070 XT till ett lite lägre pris; när beställde ni kortet i söndags?Jag fick nämligen precis som er min order annulerad i måndags men har inte fått något mejl från Komplett om det erbjudandet, så jag undrar om det bara skickats till ett visst antal eller om Komplett återigen har gjort fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P0nutz:

Ni som fått erbjudandet på mejl köpa ett annat 9070 XT till ett lite lägre pris; när beställde ni kortet i söndags?Jag fick nämligen precis som er min order annulerad i måndags men har inte fått något mejl från Komplett om det erbjudandet, så jag undrar om det bara skickats till ett visst antal eller om Komplett återigen har gjort fel.

Jag beställde ungefär 12:00-12:15

Undrar om de bara skickat erbjudandet till de som klagat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicMonkey:

Jag beställde ungefär 12:00-12:15

Undrar om de bara skickat erbjudandet till de som klagat?

Jag beställde kl 12:24, och har klagat hos dem på mejl (inget svar än). Förstår verkligen inte logiken i hur de agerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P0nutz:

Jag beställde kl 12:24, och har klagat hos dem på mejl (inget svar än). Förstår verkligen inte logiken i hur de agerar.

Ni menar 12 vid lunchtid? Jag beställde 01:52 under natten och de har fortfarande inte svarat på mitt mail från i tisdags runt 13 tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldorado:

Ni menar 12 vid lunchtid? Jag beställde 01:52 under natten och de har fortfarande inte svarat på mitt mail från i tisdags runt 13 tiden.

Ja, lunchtid. Har du fått mejl med erbjudandet från dem?

Permalänk
Medlem

Jag beställde i söndags vid kl 13:05.
Jag har skickat flera klagomål och nämt orderbekräftelse och att jag kan vänta tills kortet finns i lager igen eller erbjuda liknande produkt till samma pris alternativt täckningsköp. Det var då erbjudandet om Asus Prime kom, men det är inte aktuellt då jag köpte ett 5090 för 25490:- hos Proshop istället. Men funderar ändå på att driva det till ARN enbart för deras pinsamt dåliga hantering. Frågade också hur de kommit fram till vilka de har skickat kort till eller om det var slumpen som avgjorde, men det har dem inte svarat på. Har nog gjort mitt sista köp hos Komplett p.g.a den dåliga hanteringen och kommunikationen ut till alla drabbade.

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av P0nutz:

Ja, lunchtid. Har du fått mejl med erbjudandet från dem?

Jag har inte fått något mail om erbjudande eller någon respons på mitt första och enda mail. Min order från 01:52 blev annullerad och jag skickade iväg ett mail i tisdags, jag frågade varför min order blev annullerad medans folk som beställde 12 timmar efter mig fått sin order behandlad. Jag hade en positiv ton i meddelandet, jag var inte aggresiv utan mest fundersam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerez99:

Frågade också hur de kommit fram till vilka de har skickat kort till eller om det var slumpen som avgjorde, men det har dem inte svarat på.

Finns en artikel på SweC om det där de svarade på detta:

"Vår standardprocedur är att de som beställer först också är de som får varorna. Tyvärr upptäckte vi efter att beställningarna skickats att felet orsakat att tiderna i vårt system inte var helt korrekta. Resultatet blev att tilldelningen i praktiken var helt slumpmässig. Vi beklagar detta djupt."
Källa: https://www.sweclockers.com/nyhet/41267-prisras-pa-radeon-rx-...

Så det har blivit en hel del fel i ledet. Tror personligen inte att de visste om att även tiderna blivit felaktigt registrerade i systemet, men såklart blev det ytterligare en irriterande tabbe från deras sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P0nutz:

Jag beställde 00:13, har skickat mejl till komplett, inget svar än!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Väldigt många som är missunnsamma här (trotts att vi delar intresse och hänger på samma forum), mot de personer som lagt en order på en nedsatt vara som de vill köpa.

Upp till 12timmar efter ordern får man en BEKRÄFTELSE på att ordern är okej. För att sedan över 24tim efter det få ordern ogiltig.

Vad komplett har för teknik på kassasystem är ointressant. Nu har de lyckats lura X antal kunder och det har vi lagar för.

Permalänk
Medlem

Skickade också vad de hade att erbjuda efter Swec skrev det i artikeln.
Som flera skrivit här:
"Vi kan erbjuda dig produkten ASUS Prime AMD Radeon RX 9070 XT OC till ett pris av 7.299 kr."

Är väl vettigt pris, lanseringspriset var 7990kr.
Red devil kortet var ju dock top of the line bland 9070xt korten.

Men inget för mig, det är för liten prisskillnad mot Nvidia kort jag hellre vill ha som det var tänkt till hösten.
Priset var ju så pass bra för detta felpriset att det var värt att ignorera Nvidia om man fått det för den summan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P0nutz:

Du får själv höra av dig själv som Sweclockers skrev i deras artikel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Skickade också vad de hade att erbjuda efter Swec skrev det i artikeln.
Som flera skrivit här:
"Vi kan erbjuda dig produkten ASUS Prime AMD Radeon RX 9070 XT OC till ett pris av 7.299 kr."

Är väl vettigt pris, lanseringspriset var 7990kr.
Red devil kortet var ju dock top of the line bland 9070xt korten.

Men inget för mig, det är för liten prisskillnad mot Nvidia kort jag hellre vill ha som det var tänkt till hösten.
Priset var ju så pass bra för detta felpriset att det var värt att ignorera Nvidia om man fått det för den summan.

Så du överväger 5070 Ti för typ 2500kr mer? Rätt stor prisskillnad ändå skulle jag säga som gör 9070 XT till ett mycket bättre val.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Du får själv höra av dig själv som Sweclockers skrev i deras artikel.

Yes, jag hörde av mig i tisdags och var precis som Eldorado mer frågvis, men har inte fått svar än. Återstår att se om de svarar med samma erbjudande, men det borde de väl ändå göra så de inte behandlar folk olika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av P0nutz:

Yes, jag hörde av mig i tisdags och var precis som Eldorado mer frågvis, men har inte fått svar än. Återstår att se om de svarar med samma erbjudande, men det borde de väl ändå göra så de inte behandlar folk olika?

Nu fick jag ett mail om ett erbjudande, tyvärr är det inte ett erbjudande jag är intresserad av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldorado:

Nu fick jag ett mail om ett erbjudande, tyvärr är det inte ett erbjudande jag är intresserad av.<Uppladdad bildlänk>

Fick mailet nu jag också.

Permalänk
Medlem

Många obesvarde frågor från Komplett.
Jag beställde själv ett 9070 XT strax efter midnatt och senare så fick jag beställningen makullerad av Komplett.

Jag har ställt flera frågor till Komplett, men det enda de svarar är att de har friskrivit sig, samt så erbjuder de samma deal som alla andra fått.

Jag anser inte att det håller juridiskt att ha denna text vid så gott som alla grafikkort de säljer:
"Max 1 st per kund. Observera att det är hög efterfrågan och osäker leverans efter lanseringen. Vid beställning får du en orderbekräftelse och vi levererar löpande allt eftersom vi tar emot leveranser, men vi vill påpeka att vi inte kan garantera leverans eller leveranstid."

De visar dessutom lagersaldo vid varje produkt, men det får man ta med en nypa salt med tanke på ovan text.
Så oseriöst att bedriva en e-handel där kunden inte vet om man får varan man beställt och betalat för.

Det är ett grafikkort som släpptes för ca 3 månader sedan, och det finns god tillgång hos de flesta åf.

De skickar dessutom orderbekräftelse och tar kreditupplysning.

Komplett skriver själva i mail till mig att de anser att de har rätt att göra som de gör, och är jag inte nöjd så kan jag vända mig till Arn.
Det jar jag nu gjort, dock lär det ta lång tid innan jag får svar på om Komplett har rätt eller fel.

Permalänk
Medlem

Jag ska själv kontakta ARN på måndag och be dem hjälpa till, alternstivt så får komplett erbjuda ett likvärdigt kort för samma pris alternativt göra ett täckningsköp. Jag har gott om tid att slösa för att se om ARN ens leder någonvart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Köttburken:

Jag ska själv kontakta ARN på måndag och be dem hjälpa till, alternstivt så får komplett erbjuda ett likvärdigt kort för samma pris alternativt göra ett täckningsköp. Jag har gott om tid att slösa för att se om ARN ens leder någonvart

Jag gav två alternativ till Komplett:

1. Täckningsköp hos annan åf.
2. Leverans av sämre kort men till samma pris.

Båda dessa förslag avvisades. Det enda de kunde erbjuda var ett sämre kort till högre pris.

Detta får nu ARN ta ställning till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Jag gav två alternativ till Komplett:

1. Täckningsköp hos annan åf.
2. Leverans av sämre kort men till samma pris.

Båda dessa förslag avvisades. Det enda de kunde erbjuda var ett sämre kort till högre pris.

Detta får nu ARN ta ställning till.

Jag gav dem i princip samma förslag men de bara bortförklarar sig och hänvisar till ARN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanadagoose:

Jaa om man jämför med netonnets pris på 7690 så erbjuder de hela 5%. Jag kanske är grinig men tycker inte det är nån höjdarkompensation...

Permalänk
Medlem
Skrivet av batsman:

Jaa om man jämför med netonnets pris på 7690 så erbjuder de hela 5%. Jag kanske är grinig men tycker inte det är nån höjdarkompensation...

NetOnNet tar 8719 för detta kort inte 7690... Kanske borde kolla innan du skriver dina påståenden? Du kollar på 9070 och inte 9070xt
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/a...

Permalänk
Medlem

Jag beställde 9070XT kortet inom första timmen men har inte fått något mejl om erbjudande...
Det beror väl antagligen på att jag inte har kontaktat komplett alls än så länge?

För egen del tycker jag 7299kr är ett rätt OK pris för ett kort som går rätt jämnt med 5070ti för 10k, så jag ÄR lite sugen.
Rabatten mot ordinarie pris är väl inte enorm dock, men sett på helheten så tycker jag erbjudandet inte är så dumt. Gissar att komplett inte tjänar nått alls på de här korten.

För mig personligen är det dock ändå tveksamt om det är värt det:
- Jag har en äldre skärm som har gsynchippet och inte stödjer freesync, så ska jag använda variabel refreshrate så behöver jag byta skärm också, och då kostar det mer än vad jag tjänar på grafikkortet...
- VR support och prestanda är viktigt för mig och vad jag hört ligger AMD fortfarande efter där? (och stöds inte av vissa headsets)
- Inte riktigt tillräckligt stort prestandahopp jämfört med mitt 3080?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag beställde 9070XT kortet inom första timmen men har inte fått något mejl om erbjudande...
Det beror väl antagligen på att jag inte har kontaktat komplett alls än så länge?

För egen del tycker jag 7299kr är ett rätt OK pris för ett kort som går rätt jämnt med 5070ti för 10k, så jag ÄR lite sugen.
Rabatten mot ordinarie pris är väl inte enorm dock, men sett på helheten så tycker jag erbjudandet inte är så dumt. Gissar att komplett inte tjänar nått alls på de här korten.

- Jag har en äldre skärm som har gsynchippet och inte stödjer freesync, så ska jag använda variabel refreshrate så behöver jag byta skärm också, och då kostar det mer än vad jag tjänar på grafikkortet...
- VR support och prestanda är viktigt för mig och vad jag hört ligger AMD fortfarande efter där? (och stöds inte av vissa headsets)

Jag hade personligen inte bytt från 3080 sålänge inte VRAM är en stor flaskhals för dina behov. ~40% bättre prestanda är märkbart men samtidigt inget som verkligen får ens spelupplevelse att lyfta till en helt annan nivå. Sen kan det ju bli problem med skärmen som du tog upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Prestandahoppet är nog värt det beroende på spel,men om vr är viktigt så kan det bli struligt

Nu skiljer det enbart 2k mot billigaste 5070ti och detta erbjudande på 9700xt.

Måste du byta skärm så dorsvinn menifnrn med 9070xt speciellt då 5070ti klockar sjukt bra

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop