Permalänk
Medlem

Inget bios? 9800x och Asrock mobo

Hade problem.med datorn i början som löstes att jag fick köra bios 3.15 istället för 3.20
Men nu startar inte bios upp. Eller rättare sagt jag får ingen bild eller kontakt med usbenheter som tangentbordet. I början gick broblemett att lösa med hårda omstarter men nu. Funkar inye det heller.
Har grönt ljus på mobo när datorn gjort sin uppstart. Har testat att starta utan grafikkort och ett minne utan framgång.
Om jag inte har bios är det ju svårt att uppgradera bios.
Tacksam för hjälp.

ryzen 7 9800x3d
Nzxt kraken 240
Asrock b850m riptide
Kingston Fury Beast 32GB (2x16GB) DDR5 6000 KF560C30BBEK2-32
Samsung 990 evo plus 2TB
Sapphire Radeon RX 9070

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | i5 4670K | 8 GB Corsair 1600 CL9 LP | MSI Z87M m-ATX | Silverstone Strider Gold 750W | MSI 280X | Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB | WD Red 3TB | Windows 8.1 | BenQ BL2400

Permalänk
Medlem

@ATL

Jag skulle prova att slänga in nyaste bios med hjälp av flashback.

https://pg.asrock.com/mb/AMD/B850M%20Riptide%20WiFi/index.asp...

Permalänk
Medlem

Är det ett av ASRock-korten som är drabbade av "9800X3D-döden"? Senaste BIOS (3.25) är från 16:e Maj så misstänker att så kan vara fallet. Verkar stödja BIOS flashback så det bör gå att flasha även om det inte bootar (och utan CPU installerad om så krävs).

Bör finnas instruktioner i manualen om hur man går tillväga.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

Har du gått till ett äldre bios så kan du ha eldat upp cpun. Du ska ta det nyaste, inte beta dock om det inte behövs.

Permalänk
Medlem

Är den förvirrad över var den skall visa BIOS respektive operativsystemet. Vet fall där BIOS hamnar på den interna grafiken, medans Windows startar upp som det skall mot grafikkortet. Kör du DP eller HDMI idag? Prova en clear-CMOS och anslut sedan lite olika kablar på olika portar. Det kan vara lite fnuligt. När du väl kommer in i BIOS letar du upp inställningen för vad som skall vara tillgängligt. ("Integrated Graphics Controller" på sidan 43 i BIOS-manualen.)

Permalänk
Medlem

1. Töm nätaggets kondensatorer genom att dra ut elkabeln ut vägguttaget och tryck in powerknappen på chassit i ca ~10 sek.
2. Nollställ Bios genom att kortsluta två stift på moderkortet. Benämns CLRCMOS1 på mitt Asrock. Annars ofta JBAT1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATL:

Hade problem.med datorn i början som löstes att jag fick köra bios 3.15 istället för 3.20
Men nu startar inte bios upp. Eller rättare sagt jag får ingen bild eller kontakt med usbenheter som tangentbordet. I början gick broblemett att lösa med hårda omstarter men nu. Funkar inye det heller.
Har grönt ljus på mobo när datorn gjort sin uppstart. Har testat att starta utan grafikkort och ett minne utan framgång.
Om jag inte har bios är det ju svårt att uppgradera bios.
Tacksam för hjälp.

ryzen 7 9800x3d
Nzxt kraken 240
Asrock b850m riptide
Kingston Fury Beast 32GB (2x16GB) DDR5 6000 KF560C30BBEK2-32
Samsung 990 evo plus 2TB
Sapphire Radeon RX 9070

Förstår inte hur du kan vara så säker på att "bios saknas".

Från din beskrivning kunde det även vara något random hårdvaruproblem,
tex usb-tillbehör, SSD/HDD, skärm, skärmkabel osv.

Börja med att göra ClrCmos som wcx föreslår.

Har du tex provat att koppla bort alla usb-anslutna saker, och sedan provstartat?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Har du tex provat att koppla bort alla usb-anslutna saker, och sedan provstartat?

Japp bytt kontakter startat utan enstaka/ alla anslutningar. Datorn startar varje gång men ingen Bild eller kontakt med usb tangentbordet.
Skärmen reagerar varje gång att datorn startar utan bild.

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | i5 4670K | 8 GB Corsair 1600 CL9 LP | MSI Z87M m-ATX | Silverstone Strider Gold 750W | MSI 280X | Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB | WD Red 3TB | Windows 8.1 | BenQ BL2400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

1. Töm nätaggets kondensatorer genom att dra ut elkabeln ut vägguttaget och tryck in powerknappen på chassit i ca ~10 sek.
2. Nollställ Bios genom att kortsluta två stift på moderkortet. Benämns CLRCMOS1 på mitt Asrock. Annars ofta JBAT1.

Alternativ 1 har varit mitt enda sätt att få igång datorn med bild.

Har inte testat att nolla bios med stiften.

Fick i gång datorn igen med bild efter två dygn.
Skapade en biosuppgradering till 3.25. På sticka. Har n

Går inte att flacha från bios hittar inte filerna. Men tidigare har det funkat med Bios FLBK. Så verkar det även nu men ändå lika dant igen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

@ATL

Jag skulle prova att slänga in nyaste bios med hjälp av flashback.

https://pg.asrock.com/mb/AMD/B850M%20Riptide%20WiFi/index.asp...

Troligen gjort borde ha 3.25 i datorn men samma problem. Kan ju inte se efter som jag inte får bild eller kan nå bios.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

Har du gått till ett äldre bios så kan du ha eldat upp cpun. Du ska ta det nyaste, inte beta dock om det inte behövs.

3.20 fungerade inte alls för mig. Blev tvungen att föra 3.15... verkar som flera haft samma ptoblem enligt trådar på reddit och vissa andra forum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Är den förvirrad över var den skall visa BIOS respektive operativsystemet. Vet fall där BIOS hamnar på den interna grafiken, medans Windows startar upp som det skall mot grafikkortet. Kör du DP eller HDMI idag? Prova en clear-CMOS och anslut sedan lite olika kablar på olika portar. Det kan vara lite fnuligt. När du väl kommer in i BIOS letar du upp inställningen för vad som skall vara tillgängligt. ("Integrated Graphics Controller" på sidan 43 i BIOS-manualen.)

Inte testat detta får skaffa alternativ kabel. Men det borde juninte förklara att även usb är utslaget när jag inte har bild

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skrivet av ATL:

Japp bytt kontakter startat utan enstaka/ alla anslutningar. Datorn startar varje gång men ingen Bild eller kontakt med usb tangentbordet.
Skärmen reagerar varje gång att datorn startar utan bild.

??

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tror TS syftar på POST.

Eventuellt är det en uppdatering som gått snett pga korrupt, fel fil eller så avbröts uppdateringen etc
Det skulle hjälpa med lite bilder tror jag
Är det inte nån modell DP-kabel som har problem och sabbar grafikkorten?

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med debug LEDs?

Det har ju som sagt dött ett antal 9800X3Ds på ASRock-brädor, finns megatrådar på Reddit och har även uppmärksammats av GamersNexus. Det skulle nog vara min första misstanke eftersom problemet verkar relativt utbrett och du har just den kombon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ju inte så att bios inte finns men jag får inte upp någon start bild av bios i och med att jag saknar bild och inte kan trycka f2 då jag saknar tangentbords kontakt.

Skrivet av tcntad:

Tror TS syftar på POST.

Eventuellt är det en uppdatering som gått snett pga korrupt, fel fil eller så avbröts uppdateringen etc
Det skulle hjälpa med lite bilder tror jag
Är det inte nån modell DP-kabel som har problem och sabbar grafikkorten?

Då borde ju datorn inte starta korrekt ibland.

Kör hdmi kabel nu men tänkte köpa en ny dp kabel imorgon. Bara för att utesluta det. Hdmi kabeln är samsungs som kom med skärmen.

Skrivet av fragande:

<Uppladdad bildlänk>

Det har ju som sagt dött ett antal 9800X3Ds på ASRock-brädor, finns megatrådar på Reddit och har även uppmärksammats av GamersNexus. Det skulle nog vara min första misstanke eftersom problemet verkar relativt utbrett och du har just den kombon.

Väl medveten om den problematiken men då borde det ju inte funka ibland. Hade ju stora problem ibärjan när jag starta datorn. Sen har den funkat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

<Uppladdad bildlänk>

När den startat upp har jag solid grön

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATL:

Väl medveten om den problematiken men då borde det ju inte funka ibland. Hade ju stora problem ibärjan när jag starta datorn. Sen har den funkat.

Läser man i trådar på Reddit så verkar det inte helt ovanligt att det börjar med intermittenta problem som kräver hård reset och slutar med helt dött system. Har inte följt det jättenoga, men är det felaktiga spänningar som orsakar degradering (och inte katastrofalt direkt) blir det ju värre med tiden.

Skrivet av ATL:

Om jag inte tolkar det snett ska samtliga fyra POST LEDs slockna om allt är som det ska. Med tanke på att brädan inte verkar POST:a alls borde ju minst en fortsätta lysa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATL:

Om POST-LED tänds och släcks i ordningen RÖD -> GUL -> VIT -> GRÖN och sedan stannar på Grön så betyder det att

RÖD: Slocknat = Ingal fel på CPU:n detekterade
GUL: Slocknat = Inga fel kopplade till RAM detekterade
VIT: Slocknat = Inga fel kopplade till VGA (grafik) detekterade
GRÖN: Lyser = Fel på boot-enhet detekterat, det kan betyda flera saker. Det kan vara att det inte finns någon boot-enhet, det kan även betyda att det finns en boot-enhet men den är inte kompatibel med inställningar i UEFI/BIOS.

Jag skulle börja med att plocka ur M.2-enheten, jag antar att denna fortfarande är monterad.
Är det en ny M.2-disk?
Beroende på vad standardinställningarna för UEFI/BIOS är, om Fast Boot är aktiverat och Secure Boot är aktiverat så finns det en risk att USB-enheter inte initeras förrens UEFI har lämnat över till OS...

Utan någon ansluten lagringsmedia så bör du kastas in i UEFI/BIOS när datorn startas.

En bugg jag råkat ut för på ett asus AM4-moderkort är att BIOS inte nollställde sig när jag byglade stiften utan blev tvungen att koppla ur batteriet... Det ser ut som ditt är monterat på samma sätt som mitt, under kåpan som täcker bak-panelen.

Lägger även till, om USB-minnet inte är konfigurerat som MBR så kommer inte Flaskback-funktionen att fungera.
Det brukar finnas en LED som blinkar någonstans i området till flasbhack-knappen som indikerar att flashback pågår.
Om denna sluta blinka inom 10s från att det startat så kan du utgå ifrån att BIOS-flashback avbrutits.

Anslut minnet till en dator som fungerar.
Öppna en kommandoprompt, skriv "diskpart", du bör få en fråga om du vill köra det med administratörsrättigheter.

I diskpart skriver du sedan "list disk", du bör nu få en lista på alla anslutna lagringsmedia-enheter.
Identifiera USB-minnet med hjälp av storleken.
OM det är en stjärna i kollumnen GPT så måste USB-minnet först konverteras till MBR-format för att flashback-funktionen skall fungera. Det räcker inte med att USB-minnet är formaterat till FAT32.

Jag brukar länka följande guide, då jag tycker personen förklarar det bra.
https://www.youtube.com/watch?v=0IYDOBw2WP4

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ATL:

Det är ju inte så att bios inte finns men jag får inte upp någon start bild av bios i och med att jag saknar bild och inte kan trycka f2 då jag saknar tangentbords kontakt.

Då borde ju datorn inte starta korrekt ibland.

Kör hdmi kabel nu men tänkte köpa en ny dp kabel imorgon. Bara för att utesluta det. Hdmi kabeln är samsungs som kom med skärmen.

Den POST:ar inte alltid helt enkelt. Om UEFI inte är korrupt och kabel OK kan det vara vad som men systemdisken troligast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Om POST-LED tänds och släcks i ordningen RÖD -> GUL -> VIT -> GRÖN och sedan stannar på Grön så betyder det att

RÖD: Slocknat = Ingal fel på CPU:n detekterade
GUL: Slocknat = Inga fel kopplade till RAM detekterade
VIT: Slocknat = Inga fel kopplade till VGA (grafik) detekterade
GRÖN: Lyser = Fel på boot-enhet detekterat, det kan betyda flera saker. Det kan vara att det inte finns någon boot-enhet, det kan även betyda att det finns en boot-enhet men den är inte kompatibel med inställningar i UEFI/BIOS.

Jag skulle börja med att plocka ur M.2-enheten, jag antar att denna fortfarande är monterad.
Är det en ny M.2-disk?
Beroende på vad standardinställningarna för UEFI/BIOS är, om Fast Boot är aktiverat och Secure Boot är aktiverat så finns det en risk att USB-enheter inte initeras förrens UEFI har lämnat över till OS...

Utan någon ansluten lagringsmedia så bör du kastas in i UEFI/BIOS när datorn startas.

En bugg jag råkat ut för på ett asus AM4-moderkort är att BIOS inte nollställde sig när jag byglade stiften utan blev tvungen att koppla ur batteriet... Det ser ut som ditt är monterat på samma sätt som mitt, under kåpan som täcker bak-panelen.

Lägger även till, om USB-minnet inte är konfigurerat som MBR så kommer inte Flaskback-funktionen att fungera.
Det brukar finnas en LED som blinkar någonstans i området till flasbhack-knappen som indikerar att flashback pågår.
Om denna sluta blinka inom 10s från att det startat så kan du utgå ifrån att BIOS-flashback avbrutits.

Anslut minnet till en dator som fungerar.
Öppna en kommandoprompt, skriv "diskpart", du bör få en fråga om du vill köra det med administratörsrättigheter.

I diskpart skriver du sedan "list disk", du bör nu få en lista på alla anslutna lagringsmedia-enheter.
Identifiera USB-minnet med hjälp av storleken.
OM det är en stjärna i kollumnen GPT så måste USB-minnet först konverteras till MBR-format för att flashback-funktionen skall fungera. Det räcker inte med att USB-minnet är formaterat till FAT32.

Jag brukar länka följande guide, då jag tycker personen förklarar det bra.
https://www.youtube.com/watch?v=0IYDOBw2WP4

Har nu testat med helt ny usbsticka som jag följt alla steg i videon. Uppdaterat bios som verkar göra sin grej blinkar och sen släcks lampan efter x antal minuter.

Fortfarande samma fel vid uppstart gul och röd slocknar sen fastnar den på grön led.

Testat att starta utan grafikkort med skärm ansluten till moderkortet och m2 disk. Utan resultat.

Resetat cmos genom att resetta på pinnarna 2 gånger.

Vad borde jag testa här nu?

Om moderkortet har bränt processorn hur tar jag reda på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara för att bekräfta, M.2-disken samt all annan form av lagringsmedia är bortkopplad?
Du kastas inte in i UEFI/BIOS?

Jag skulle rekommendera att prova göra en "hård CMOS-reset", dvs, koppla bort allt kablage från datorn och ta sedan bort BIOS-batteriet en sådär 30minuter.
Batteriet ska finnas under kåpan, frågan är dock om det räcker att a bort en skruv eller om du blir tvungen att montera bort mer...
Håll koll på eventuellt kablage vid återinstallation så du inte skruvar/klämmer det...

Skador på CPU/moderkort har för endel visat sig som brännmärken på CPU:ns undersida samt på kontaktstiften i sockeln. Att lyfta ur CPU:n och inspektera detta kan eventuellt ge ett svar.
Har du otur har du rullat tillbaka BIOS till en version som istället skadat CPU:n.

Ett varningens ord är dock att vara väldigt varsam när man lyfter ur/stätter i CPU:n i denna typ av sockel så man inte av misstag orsakar några skador. (Böjer kontaktpinnar.)(Det skadar inte att repetera denna rad.)

Något som jag dock inte riktigt får ihop är att du landar på Grön LED utan bild.

Det här är lite av en idotfråga, men sådana måste ibland ställas.
Du har säkerställt att Bildskärmskabeln du använder är korrekt ansluten i båda ändar samt att Bildskärmen är inställd att ta bild den bildkälla som du använder, så du inte har skärmen inställd på HDMI men använder DP-kabel...
Har du möjlighet att ansluta någonannan bildskärm? TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Bara för att bekräfta, M.2-disken samt all annan form av lagringsmedia är bortkopplad?
Du kastas inte in i UEFI/BIOS?

Jag skulle rekommendera att prova göra en "hård CMOS-reset", dvs, koppla bort allt kablage från datorn och ta sedan bort BIOS-batteriet en sådär 30minuter.
Batteriet ska finnas under kåpan, frågan är dock om det räcker att a bort en skruv eller om du blir tvungen att montera bort mer...
Håll koll på eventuellt kablage vid återinstallation så du inte skruvar/klämmer det...
<Uppladdad bildlänk>

Skador på CPU/moderkort har för endel visat sig som brännmärken på CPU:ns undersida samt på kontaktstiften i sockeln. Att lyfta ur CPU:n och inspektera detta kan eventuellt ge ett svar.
Har du otur har du rullat tillbaka BIOS till en version som istället skadat CPU:n.

Ett varningens ord är dock att vara väldigt varsam när man lyfter ur/stätter i CPU:n i denna typ av sockel så man inte av misstag orsakar några skador. (Böjer kontaktpinnar.)(Det skadar inte att repetera denna rad.)

Något som jag dock inte riktigt får ihop är att du landar på Grön LED utan bild.

Det här är lite av en idotfråga, men sådana måste ibland ställas.
Du har säkerställt att Bildskärmskabeln du använder är korrekt ansluten i båda ändar samt att Bildskärmen är inställd att ta bild den bildkälla som du använder, så du inte har skärmen inställd på HDMI men använder DP-kabel...
Har du möjlighet att ansluta någonannan bildskärm? TV?

Har set bilder på de som bränt sina cpuer i denna kombo på mobo-processor. Vil helst inte plocka ur processorn än.

Så om jag förstår så sitter cmos batteriet under hela kylaren för vram vid io-panelen?

Testat med dp kabel och hdmi. Får bild från annan dator med hdmi. Kan inte testa dp kabeln i annan källa. Det konstiga är att även usb enheter som tangentbord inte svarar eller får ström.

Fläktar går på cpu kylaren utan inställda färgschema samt visar 29 grader. Samt grafikkorts fläkten går.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATL:

Har set bilder på de som bränt sina cpuer i denna kombo på mobo-processor. Vil helst inte plocka ur processorn än.

Så om jag förstår så sitter cmos batteriet under hela kylaren för vram vid io-panelen?

Testat med dp kabel och hdmi. Får bild från annan dator med hdmi. Kan inte testa dp kabeln i annan källa. Det konstiga är att även usb enheter som tangentbord inte svarar eller får ström.

Fläktar går på cpu kylaren utan inställda färgschema samt visar 29 grader. Samt grafikkorts fläkten går.

Skulle rekommendera att koppla ur all lagring ur burken och se vad som händer då, och även nolla UEFI

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Skulle rekommendera att koppla ur all lagring ur burken och se vad som händer då, och även nolla UEFI

Kopplat ur hårdisk och m2. Testat köra med en ramsticka.

Nollat cmos flera gånger på pinnarna ej tagit ut batteriet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATL:

Det ser ut som batteriet sitter under denna ja, men, har du tur räcker det med att ta bort den 1 skruv som syns in nederkant.