Missa inte Amazon Primedays i Dagens fynd

Youtube trappar upp jakten på reklamblockerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Inte då, på mobil/platta och android tv kör man vanced.

Brickades inte Vanced för typ fyra år sedan?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming Plus
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: GIGABYTE Radeon RX 7600 GAMING OC 8Gb
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston Renegade 1Tb - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnkell:

Brickades inte Vanced för typ fyra år sedan?

Finns Revanced som fungerar felfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skånegrabb90:

Men låt säga om nu Youtube skulle införa reklam på premium funktionen skulle folk fortsätta betala då. Jag hade inte gjort det i alla fall.

Skulle folk fortsätta betala för Viaplay om det är lite reklam, eller skulle de välja en annan plattform som är gratis och har mycket reklam? Uppenbarligen betalar de, eftersom alternativet finns. Så ja, det finns nog de som skulle betala YT även om de får se reklam, om alternativet är färre reklamjinglar än i gratisalternativet, eftersom lite reklam är bättre än alldeles för mycket reklam.

Stavning
Permalänk
Medlem

Intressant att du nämner just Viaplay. Jag sa upp det när de höjde till 699 kr/månad med mindre innehåll. Det var billigare att köpa allt jag var intresserad av separat. Viaplay är ett bra exempel på hur man inte tar betalt.

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Nej, men kan argumentera för att det är omoraliskt, men stöld är det verkligen inte.

Du filtrerar ju bort deras ända intäkt, du väljer aktivt att använde en tjänst och strunta att betala för den. Ser inte hur man inte kan se detta som stöld.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Du filtrerar ju bort deras ända intäkt, du väljer aktivt att använde en tjänst och strunta att betala för den. Ser inte hur man inte kan se detta som stöld.

Stöld är ett tillgreppsbrott. Att filtrera bort reklam är helt lagligt.

Visa signatur

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Youtube drog in 36,2 miljarder dollar i vinst 2024. Vad kreatörerna får framgår inte men mycket är det nog inte då jag igår såg en kreatör som hade tre sponsrings tal i sin 10 minuter långa video.

Så det går ingen nöd på dem. Är något gratis så är DU produkten. Som alla företag idag så har en reklam profil på dig som de säljer så du ska få "rätt" reklam.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Nej, men kan argumentera för att det är omoraliskt, men stöld är det verkligen inte.

Det är youtube som är omoraliska som tillåter en massa scam annonser. Jag kommer aldrig betala för premium när dom tillåter sådant, ad blocker är verkligen att rekommendera och jag har noll dåligt samvete. Tänk alla som luras av scam annonser på deras plattform. För något år sedan såg jag en video som var väldigt bra gjord där Elon Musk pratade om att han hade uppfunnit en trading bot som man kunde tjäna grova pengar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Youtube drog in 36,2 miljarder dollar i vinst 2024. Vad kreatörerna får framgår inte men mycket är det nog inte då jag igår såg en kreatör som hade tre sponsrings tal i sin 10 minuter långa video.

Så det går ingen nöd på dem. Är något gratis så är DU produkten. Som alla företag idag så har en reklam profil på dig som de säljer så du ska få "rätt" reklam.

Vad ett företag drar in är ointressant, jag tycker osten är för dyr på Ica. Inte fan kan jag ta den gratis för det. Tycker man inte om ett företags betal strategi (I detta fall månadskostnad eller reklam) så ska man väll inte använda tjänsten/produkten? Då får man väl se till att använda ett reklam fritt alternativ? Tycker det är sjukt hur man kan försvara att ta bort ett företags kostnad bara för att dom drar in mycket pengar.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Vad ett företag drar in är ointressant, jag tycker osten är för dyr på Ica. Inte fan kan jag ta den gratis för det. Tycker man inte om ett företags betal strategi (I detta fall månadskostnad eller reklam) så ska man väll inte använda tjänsten/produkten? Då får man väl se till att använda ett reklam fritt alternativ? Tycker det är sjukt hur man kan försvara att ta bort ett företags kostnad bara för att dom drar in mycket pengar.

Reklamfritt alternativ?
Adblock!
xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Reklamfritt alternativ?
Adblock!
xD

Ja alltså jag kan förstå varför man använder det, men jag har svårt att se att man kan rättfärdiga det. Är lite samma som att ladda ner film och spel, nästan alla som växt upp med internet har gjort det men inte fan betyder det att det är rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Du skrev att det är deras enda intäkt och jag tog det som att de blöder pengar.
Oavsett gör de som tar bort reklam inget olagligt.

Lösningen för dem är busenkel? Lås youtube helt för alla som inte betalar? Funkar för netflix mfl så varför inte för dom?
Men de kanske inte vill spendera sina pengar på annat än cheferna?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av Hablam:

Ja alltså jag kan förstå varför man använder det, men jag har svårt att se att man kan rättfärdiga det. Är lite samma som att ladda ner film och spel, nästan alla som växt upp med internet har gjort det men inte fan betyder det att det är rätt.

Det är faktiskt inte så svårt att rättfärdiga, det är helt frivilligt att ignorera reklam, så länge som man inte bryter mot någon lag.

Väljer man att finansiera sina tjänster med hjälp av reklamintäkter så är det på egen risk, och det vet företagen, de kan lagen.
Tycker man som företag att det är problematiskt att ens tjänst används gratis så sätter man en betalvägg på sidan...

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Medlem

Har inte märkt något alls ännu. Firefox och uBlock Origin - som ju knappast kan vara någon udda kombination - funkar fortfarande helt utan problem. Kan det vara någon lokal pryl, att man kanske främst rullat ut det i USA och andra större marknader?

Skrivet av Hablam:

Känner inga större samvetskval över att använda annonsblockerare på Youtube. De har sannolikt snuvat mig på betydligt mer än jag snuvat dem på genom att inte betala en enda svensk skattekrona för reklamintäkter genererade i Sverige från svenska användare. Någonstans ska skattepengarna dias, och som lågt räknat varande i 85:e lönepercentilen är min andel av det dessutom relativt stor. Det Youtube inte betalar får jag och övriga skattebetalare stå för.

När det kommer till det juridiska spörsmålet är det helt i enlighet med lagen att såväl förlägga skattehemvisten i ett skatteparadis som att använda annonsblockerare.

Skulle säga att jag och Youtube i vad mån det går att mäta är ganska Even Steven i den moraliska frågan.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Om du syftar på att det skulle vara någon form av piratkopiering så nej det är det inte. Piratkopiering sker enbart om du laddar hem något från en olaglig källa. Sedan äger inte YouTube de videos som finns på deras tjänst heller utan copyrighten ligger på den som spelat in innehållet.

Att gå runt annonser får du göra enligt lagen hur mycket du vill, finns inget som reglerar det. När det kommer till moral så är det svårt att på något sätt säga att det är omoraliskt också. Då Google som företag saknar moral och etikett. Så nej det är inte heller omoraliskt på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Ja vad de tjänar eller inte är ointressant, men att jämföra med att sno en ost på ICA är rätt löjligt också, för det är nämligen ett brott det kallas för stöld faktiskt.
Att använda en AD blocker är inte ett brott utan fullt lagligt, man skulle till och med kunna argumentera att Google begår en olaglighandling med sina annonser i det fallet. Då det om du har en mobil uppkoppling eller på annat sätt begränsad antal MB du får använda. Du ber inte om att få annonsen, och de kostar dig pengar vilket inte är okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Stöld är att man stjäl ett föremål eller en representation för ett värde (t ex pengar) från någon annan så att ägaren inte har tillgång till det längre. Här stjäls inget och ägaren har fortfarande materialet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det är youtube som är omoraliska som tillåter en massa scam annonser. Jag kommer aldrig betala för premium när dom tillåter sådant, ad blocker är verkligen att rekommendera och jag har noll dåligt samvete. Tänk alla som luras av scam annonser på deras plattform. För något år sedan såg jag en video som var väldigt bra gjord där Elon Musk pratade om att han hade uppfunnit en trading bot som man kunde tjäna grova pengar på.

Ja, jag har inget dåligt samvete och blockerar också reklam. Dels är det en hel del moraliskt förkastlig reklam som påverkar människor negativt och dels vill jag inte sponsra Google med mer än den data de redan suger upp, så att betala är inte aktuellt. Ska jag betala för något föredrar jag att betala ett företag som jag sympatiserar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Nåja, en del knäcks vid minsta påtryckning och ansdra står pall emot sådana fasoner. Själv så skippar jag 99% av allt på Youtube, det är ändå bara brainrot och arbetslösa influencers som försöker undvika hederliga jobb. Livet är klart bättre utan Youtube, det är bara nonsense och propaganda

1% av Youtube är mer än vad jag har tid att titta så de där 99%:en gör inte så mkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Att ta osten vore stöld. Det är ett tillgreppsbrott och inte jämförbart med att undvika reklam.

Om du går in på ICA behöver du inte titta på deras reklam. Om du inte vill se reklam på TV zappar man. Jag har " ingen reklam" på brevlådan. Är det också stöd enligt dig? Reklam är inget avtal med användaren utan mellan YT och den som vill få dig att köpa något.

Du menar intäkt men oavsett så är det helt upp till dig att ignorera.

Bara för att förtydliga så betalt jag för premium family och hoppas de lägger reklamen i strömmen så det blir slut på gagget men att det skulle vara olagligt att blockera reklam stämmer helt enkelt inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det var ett litet tag när youtube, igen, klagade på att jag använde adblocker (ublock origin), men det försvann så antar att ublock utvecklarna hittade en workaround

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Kör chrome och adblocker youtube.. funkar än utan reklam eller andra pop ups.

Vägrar premium, gett tillräckligt med värde till google via all deras datainsamling på min vardag.

Håller med. Varför ska jag betala Youtube pengar när jag redan betalar dem med min data?

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Det är faktiskt inte så svårt att rättfärdiga, det är helt frivilligt att ignorera reklam, så länge som man inte bryter mot någon lag.

Väljer man att finansiera sina tjänster med hjälp av reklamintäkter så är det på egen risk, och det vet företagen, de kan lagen.
Tycker man som företag att det är problematiskt att ens tjänst används gratis så sätter man en betalvägg på sidan...

Eller så väljer man att blockera antingen reklamblockerare eller användare. Företaget har full rätt att blockera och försvåra, det är helt lagligt.

Permalänk
Medlem

Jag fick för några dagar sen på youtube en uppmaning att stänga av ublock origin på firefox på jobbet för ett par veckor sedan. Jag klickade bara på "stäng av" i popupen sen har det fungerat som vanligt. Jag har ublock och firefox hemma också, men inte fått någon uppmaning eller varning. Verkar som det är lite slumpmässigt med vilka som drabbas?

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Eller så väljer man att blockera antingen reklamblockerare eller användare. Företaget har full rätt att blockera och försvåra, det är helt lagligt.

Absolut, det är helt upp till företaget, så varför gör de inte det?

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Medlem

Absolut, det är helt upp till företaget, så varför gör de inte det?

Det kan de nog göra om de vill men frågan är vad det kostar dem.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Asken12345:

Det kan de nog göra om de vill men frågan är vad det kostar dem.

Precis, de vill inte.

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Medlem

Precis, de vill inte.

Inte om de slipper 😉

Visa signatur