Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Youtube trappar upp jakten på reklamblockerare

Permalänk
Medlem

Smarttube funkar än så länge utmärkt till min androidtv men får väl se om det funkar även framöver. Skulle den sluta fungera får man väl överväga premium då ungarna kollar en hel del på youtube.

Permalänk
Medlem

Har Adguard dns:er inlagda i routern, så det är lugnt och fint på nätet. Nu råkar jag vara på en gratis prova-på Youtube Premium period, har 3 veckor kvar ca. Har tänkt säga upp dagen innan trialperioden tar slut Får se vad som händer då.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Som premium användare kan jag sitta med kopp kaffe och njuta av att se kriget där.

"Då jag betalar Al Capone för skydd så kan jag sitta med en kopp kaffe och se på när grannens butik brinner". Intressant energi du har där...

Nåja, en del knäcks vid minsta påtryckning och ansdra står pall emot sådana fasoner. Själv så skippar jag 99% av allt på Youtube, det är ändå bara brainrot och arbetslösa influencers som försöker undvika hederliga jobb. Livet är klart bättre utan Youtube, det är bara nonsense och propaganda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nithlon:

Kolla upp youtube premium, dela med någon i ditt hushåll!

Som jag sade, kommer inte betala för det så länge plattformen väljer att visa reklam som är skadlig och annat skit. Sådant beteende kan man inte uppmuntra.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av the_bfme2_guy:

Jag undrar egentligen hur stort intäktsbortfall detta egentligen kan röra sig om då den stora skaran antagligen tittar på mobilen eller på Chrome där annonserna finns kvar.

Enligt Wikipedia omsätter Youtube cirka 32 miljarder dollar eller 300 miljarder svenska kronor enbart på reklamaffären. Säg att Youtube förlorar 15–20% av annonsutrymmet på grund av Adblockare, då rör det sig som om sisådär 60 miljarder kronor om året. Det motsvarar ungefär ett Saab AB per år.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Har märkt det med min andra dator men det är bara att trycka på Krysset det kanske kommer upp var 5-10 videoklipp ibland mer sällan ibland inte alls.
"Adblocker Ultimate"

Linux har inga problem med FF.
Inte heller min ordinära burk Win11 o Chrome.

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Enda jag märkt är att det blivit en svart buffer ruta som varar i 20-30sec.

Permalänk
Medlem

Som sagt bara att klicka på krysset och försätta titta, men var några dagar sen jag behövde göra det, verkar åter igen vara lugnt.

Hur som Youtube får väl som alla andra siter typ Netflix mm införa betalvägg för att kunna se nått överhuvudtaget.

Finns inte en chans jag kommer betala Youtubes ockerpriser...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskan:

Youtube utan adblock går inte titta på. Och så länge dom har reklam för alla jäkla "mobilspel" och sådant som är rena virus så kommer jag aldrig betala för det heller. Slutar det fungera så skiter man i Youtube helt enkelt.

Vad är det för reklamer du tänker på som innehåller virus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Vad är det för reklamer du tänker på som innehåller virus?

Det kan du googla själv. Youtube har tillåtit reklam som länkar till sidor/appar som innehåller malware flera gånger nu.
Och inte bara det, oändligt mycket reklam för scam-produkter och tjänster. Youtube har urusel koll på vad som visas och verkar inte bry sig alls.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Till alla som säger "X fungerar fortfarande": Stod det inte i artikeln att det inte var introducerat fullt ut i Europa än? Nån som sitter i USA och kan säga om det fungerar?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Betala för premium eller sluta använda YouTube om du inte gillar reklam. Allt annat är stöld.

Missade lite text
Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Enda jag märkt är att det blivit en svart buffer ruta som varar i 20-30sec.

Ja, varje gång man öppnar en ny flik eller en ny video så händer ingenting och sidan står och tuggar en stund och Youtubes notis kommer upp under videon med att "Upplever du störningar? Ta reda på anledningen" där man kan klicka och den sedan nämner att annonsblockerare kan vara en trolig källa till uppspelningsproblem, vilka sedan försvinner efter de inaktiverats och sidan laddats om..

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Kör chrome och adblocker youtube.. funkar än utan reklam eller andra pop ups.

Vägrar premium, gett tillräckligt med värde till google via all deras datainsamling på min vardag.

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus Prime 9070 XT OC |Chassi: FD Define C |SSD: Samsung 970 EVO 4TB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: Corsair 850W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Det är för mycket annonser, ibland kommer dom hela tiden i en video.. helt värdelöst...

Permalänk
Medlem

Hata Google, Meta, Apple, Microsoft.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Betalade glatt för Youtube Premium Family när det kostade 179 kr/mån. Sen fick de för sig att över en natt höja till 279. Då lackade jag ur och gjorde en exit. Brave på dator/mobil och SmartTube på Shielden. Skulle gärna betala igen om de går tillbaka till de gamla priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Har inte fått upp detta alls än, har inte sett reklam på YT på flera år nu!
Bytte till Firefox från chrome för några månader sen när uBlock Origin sluta funka på Chrome.
Det i kombination med "SponsorBlock" är så galet skön kombo, ingen reklam från YT och ingen inbakad reklam/sponsorer i 99% av alla videos man ser.

Ublock Origin slutade aldrig att fungera på Chrome!

Det var Google som gjorde en fuling för att se vilka som svalde det och vilka som gick in och återaktiverade Ublock Origin igen!

Jag tillhör sistnämnda skaran och kör det utan problem!

Iallafall tills deras förbannade manifest V3 tvångsappliceras!

/L

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Kan de inte bara lägga reklamen i strömmen så vi får slut på det här gagget. Så många som gnäller om hur dåligt innehållet är, att det inte är riktiga jobb, datainsamling osv. Sen ska man ändå titta på yt. Sluta glo så slipper ni bry er.

Google för rätt i att klämma dit alla som kör med blockerare. Det påverkar de som producerar och i slutändan får de som betalar för premium ta kostnaden.

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC

Permalänk
Medlem

Ge mig ett abonnemang som kostar ~40kr/mån så betalar jag. Men de vill ju ha så hutlöst mycket för att man ska slippa reklam!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

"Då jag betalar Al Capone för skydd så kan jag sitta med en kopp kaffe och se på när grannens butik brinner". Intressant energi du har där...

Nåja, en del knäcks vid minsta påtryckning och ansdra står pall emot sådana fasoner. Själv så skippar jag 99% av allt på Youtube, det är ändå bara brainrot och arbetslösa influencers som försöker undvika hederliga jobb. Livet är klart bättre utan Youtube, det är bara nonsense och propaganda

Du är så cool. Min hjälte!

Berätta mer om hur du är bäst!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Håller inte alls med dig. Vad söker du på egentligen? Hittar massor av intressanta dokumentärer om olika krig, rymden och vetenskap. Välgjorda och intressanta. Även nyhetsprogram som täcker kriget i Ukraina bättre än svt.
Jag förstår att detta måste subventioneras med reklam om man inte har premium. Däremot kan jag tycka att det spårat ur lite, reklam nästan oavbrutet och i vissa fall väldigt lång reklam. Inte konstigt att människor blir irriterade och skaffar AdBlock.
Istället för att jaga syndare så borde dom försöka hitta en gyllene medelväg som konsumterna accepterar och därmed utnyttjar tjänsten.

Permalänk
Medlem

Blev trött på att allehanda adblocks-lösningar ständigt krånglade så kör nu mer en self-hosted invidious instans för YT-access!

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Dröjer väl en fiskvart innan nån lurat ut hur man kringgår, eller ublock uppdateras. xD

Det är en dold del till varför google pushade MV3 igenom, för varje ändring de gör, så måste hela tillägget uppdateras och kollas av google, och då kan de dra ut på det i veckor, och då kan t.ex. inte uBlock lite kommer ut med fixar fort efter google ändrat på youtube-reklamen.

Permalänk

Betalar också för Premium utan tvekan lätt värt priset för 4K kvalité och inga annonser. Ser mest på Youtube på min tv så då är det värt att betala tittar några timmar varje dag. Youtube och Spotify enda tjänsterna jag betalar för övrigt.

Permalänk
Skrivet av Skånegrabb90:

Betalar också för Premium utan tvekan lätt värt priset för 4K kvalité och inga annonser. Ser mest på Youtube på min tv så då är det värt att betala tittar några timmar varje dag. Youtube och Spotify enda tjänsterna jag betalar för övrigt.

Det är bara en tidsfråga innan priset höjs och/eller du också får reklam.

Permalänk
Medlem

Hade ju hellre sett att de tog tillbaka Premium Lite eller hitta på alternativa pris planer.
Hur som, jag är nöjd Youtube rullar större del av tiden på mina enheter samt ett helt okej musik bibliotek.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskan:

Det kan du googla själv. Youtube har tillåtit reklam som länkar till sidor/appar som innehåller malware flera gånger nu.
Och inte bara det, oändligt mycket reklam för scam-produkter och tjänster. Youtube har urusel koll på vad som visas och verkar inte bry sig alls.

jaha, det visste jag inte, har inte märkt nånting sånt själv iaf.

Permalänk
Medlem

fick reklam på mobilen nu (firefox, adblock) mycket irriterande se om de finns någon fix för de

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskan:

Det är en del av vad som pågår för tillfället. Det är färre av de traditionella företagen som lägger större pengar på reklam för tillfället. Det har avstannat i nuvarande ekonomi. Då blir det mer skräp, scam och spelföretag. Google bryr sig nog inte så mycket eftersom de vill helst att du ska betala för att slippa reklam. De hostar dessutom väldigt mycket innehåll som är genererat av AI. Själv har jag inga problem för jag betalar och prenumererar inte på några kanaler som genereras av AI.

Det är ditt problem helt och hållet.

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC