Vinn nätagg från Seasonic

Öppna källkods-kampanjen End of 10 växer

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av FattarNiInte:

Man blir ju lite nyfiken om vad dina föräldrar gör med datorn.
För de flesta räcker det med en webläsare, hyfsat Windowsliknande filhanterare och fönsterhantering.

Tror du underskattar folks förmåga, jag jobbar med detta och kan säga det är inte så verkligheten ser ut.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Haha, GLHF

Permalänk
Medlem

Hm... jag har en gammal Netbook, enkärning Atom-CPU och 1 GB RAM. Finns det någon enkel-att-använda linuxvariant som fungerar vettigt på en sådan? Egentligen mest for the lulz.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Hm... jag har en gammal Netbook, enkärning Atom-CPU och 1 GB RAM. Finns det någon enkel-att-använda linuxvariant som fungerar vettigt på en sådan? Egentligen mest for the lulz.

Det minsta användbara vore typ, Puppy Linux antagligen.
Utan att veta exakt vad som krävs, så kanske skulle Xubuntu fungera också.
"Damn Small Linux" är också en dist..

Permalänk
Medlem

Hur stort är egentligen problemet att bara fortsätta använda sin dator med Win 10?

Visa signatur

7800X3D - 7900XT - 4K

Permalänk
Medlem

Här finns passande datorstol efter man bytt W10/MS Office till Linux/LibreOffice:

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Våga vägra Linux

Så länge det är mindre användarvänligt för dumskallar som Windows där man helt slipper skriva kod, helt slipper lära sig det mesta helt nytt, där det inte finns tusen olika sorter att välja mellan så är det inte värt jobbet. Ha en dator, installera sitt OS som är exakt likadant som alla andras som har Windows, kunna få hjälp av de flesta som är lite haj på datorer och hitta hjälp på normala (alltså inte os-specifika ställen) sidor är vad som gör windows attraktivt. Det blir aldrig lika smidigt att lära sig ett nytt OS och få lära om allt man vet om hur man går tillväga.

Till och med från en windowsversion till en annan tycker jag är jobbigt när nån dum programmerare pushat fram en förändring på något fundamentalt. Windows 7 till 10 (jag skippade 8/8.1) var en STOR skillnad för mig och då hittar man rätt okej till de flesta inställningar jag behöver. Och gör jag inte det så finns miljoner ställen på nätet med utförliga instruktioner, många även på svenska, hur man enkelt klickar sig rätt.

Det kvittar hur mycket en Linuxälskare säger annat, de är så olika som de kan bli och inget har varit enkelt (för en windowsanvändare) att förstå och göra när man har försökt göra något.

Har man levt under en sten så har man. Det är mer stök som krävs för Windows 11 än en vettig Linux distro.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Skrivet av Horvendile:

32-bitars Debian 12 är nog den enda moderna jag kan komma på som inte är så jättesvår att installera/använda, med typ xcfe eller mate som skrivbord blir den nog så användbar den kan bli.

Visa signatur

Workstation: Debian 13 | Xeon E5 2697V3 | 32GB DDR4 | Radeon R9 580 | Chassi från Powermac G4
Laptop: Stinkpad T14 G3
Xbox: Bazzite | Ryzen 5900HX | Radeon 6650m | 16GB DDR4 | Minisforum HX90G

Permalänk
Medlem

Tittade på kartan var man i Sverige kan få hjälp med Linuxinstallation. Det verkar bara finnas Linuxinstallation i Kiruna, Hedemora, Stockholm, Mellerud och Varberg, men det kanske tillkommer fler.
https://endof10.org/sv/places/

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Ingen som vill skriva commandon. Man vill ha UI för allt. Går säkert lösa i Linux med. Har inte testat Linux på flera år. Men de slutar alltid med att man sitter i nått forum och försöker bli klok på hur man ska få nått specifikt att funka i massa timmar tills man ger upp

Det här beror såklart på vem man är, och framförallt så håller jag inte med. En av de värsta sakerna med OSX i mitt tycke är att de gör det meckigt att få upp terminalen, de gömmer det bästa.

Men det är jag, för all del. Jag använder terminalen i Windows med såklart.

Det jag menade var dock att det är bokstavligen fler klick i windows, jämfört med att göra samma i UI i Linux.

Det slår mig även att jag glömt att jag installerade manjaro för några veckor sen, jag har använt datorn nästan dagligen senaste veckan men har inte märkt det.

Webbläsare, CAD och 3dprintern främst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slacker2:

Tittade på kartan var man i Sverige kan få hjälp med Linuxinstallation. Det verkar bara finnas Linuxinstallation i Kiruna, Hedemora, Stockholm, Mellerud och Varberg, men det kanske tillkommer fler.
https://endof10.org/sv/places/

till en kostnad, förutsätter jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ingen har väl tvingat på någon?

Skrivet av Allexz:

Jo... Microsoft 😁

Exakt. Microsoft kör med "uppgradera eller betala för Windows 10"-taktiken, vilket blir ett tvång för de som inte vill uppgradera till Windows 11. En snarlik taktik som Metas "betala eller bli spårad, pengapåse".

Skrivet av VinterSolen:

till en kostnad, förutsätter jag?

Jag gick in på webbsidan som användaren länkade till. 3 av 5 platser erbjuder hjälp med Linux-installation helt gratis. Dock är Linux-installationer lika enkla som vad Windows-installationer är, så antar att de där "hjälpstationerna" finns för de som är väldigt okunniga inom IT, till exempel pensionärer.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

I Hedemora tar de mellan 1800 - 3500 kr för Linuxinstallation. Man kan skicka in datorn dit men då tillkommer frakt. Jag tror inte man får RUT-avdrag för detta utan bara om det görs i hemmet. Jag hade gissat på en kostnad av 700 kr, så det var dyrare.
https://teuton-systems.com/produkt/omvandla-befintlig-pc/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Exakt. Microsoft kör med "uppgradera eller betala för Windows 10"-taktiken, vilket blir ett tvång för de som inte vill uppgradera till Windows 11. En snarlik taktik som Metas "betala eller bli spårad, pengapåse".

Mja, det är inte så att datorn exploderar eller så. Du kan ju givetvis fortsätta med W10 installationen om man så vill

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ett problem är bankID. Visst mobilt bankID funkar, men byter man telefon och inte kan föra över bankID:t, eller om något annat händer så man behöver dos-inloggning då måste man ha windows. Eller som min gamla mor, hon har en dum-telefon så där är mobilt bankID inte ens ett alternativ.

Detta hade jag gärna sett en lösning på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalu1976:

Ett problem är bankID. Visst mobilt bankID funkar, men byter man telefon och inte kan föra över bankID:t, eller om något annat händer så man behöver dos-inloggning då måste man ha windows. Eller som min gamla mor, hon har en dum-telefon så där är mobilt bankID inte ens ett alternativ.

Detta hade jag gärna sett en lösning på.

fysiskt ID-kort med NFC så kan du skaffa bankid på nya enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Mja, det är inte så att datorn exploderar eller så. Du kan ju givetvis fortsätta med W10 installationen om man så vill

Det kan man, men om man vill uppdatera systemet och göra det säkrare från intrång, måste man ge Microsoft pengar. Typ samma stuk som Metas metod som EU inte är glada över (därmed rätta).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

fysiskt ID-kort med NFC så kan du skaffa bankid på nya enheter.

Nu menade han inte själva beställningen av nytt mobilt bank-id, utan mer att logga in på banken

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nu menade han inte själva beställningen av nytt mobilt bank-id, utan mer att logga in på banken

Hela hans inlägg handlade väl om att byta telefon och skaffa nytt bankid.. behövs/kan inte använda dosa för det längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Hela hans inlägg handlade väl om att byta telefon och skaffa nytt bankid.. behövs/kan inte använda dosa för det längre.

Jag var otydlig. Jag menar att man behöver bankID på kort ibland för att logga in. Och under vissa förutsättningar alltid (som för min mamma). Då kan man inte ha Linux.

Permalänk
Medlem

Kört Openoffice/Libreoffice i mer än 10 år nu. Känner inte att jag saknar något, gillar designen på menyerna mer än moderna Microsoft Office. För spel var Linux verkligen inte redo för 10 år sedan, men idag är det nästan perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det kan man, men om man vill uppdatera systemet och göra det säkrare från intrång, måste man ge Microsoft pengar. Typ samma stuk som Metas metod som EU inte är glada över (därmed rätta).

Att uppdatera (alltså utan att köpa någon ny hårdvara) kostar inga pengar i o med att W11 aktiveras automatiskt om man har W10 aktiverat

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Beror helt på bank. Hos Länsförsäkringar så måste man gå via bankens hemsida för att kunna hämta en ny aktivering för en annan enhet

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av VinterSolen:

Beror på bank

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javis:

Hur stort är egentligen problemet att bara fortsätta använda sin dator med Win 10?

Får du inte säkerhetsuppdateringarna kan det bli ett problem med tiden.

Varför inte uppgradera till Windows 11 – du får (än så länge) alla uppdateringarna även om du inte uppfyller kravet med TPM 2.0.
Det torde vara lika säkert som att köra Windows 10 utan TPM 2.0 med de säkerhetsuppdateringar som Microsoft distribuerar till alla som betalar 30$ om året till dem.

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ till "enkel" dator där man inte kör nåt specifikt windowsberoende så finns ju Chromebook. Där är webbläsaren central, men man kan också installera Android-appar och även köra Linux-appar som LibreOffice i en virtuell Linuxmiljö.

Det var ett litet tag sen jag testade detta, men det fungerade rätt Ok ändå. Vissa appar kanske inte skalade jättebra mot en större skärm var väl ett aber.

Permalänk
Medlem

Bra initiativ.

Tycker mig se att prickarna för Sverige blivit fler sedan jag tittade senast. [endof10-places-sv]

Ni som är unga, företagsamma och till exempel engagerade i en studentkår borde arrangera något avgiftsfritt på er ort.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Inte för att vara sån men installation i linux är fasen så mycket enklare än i Windows

En av dom stora grejerna med Windows är just det är en executable och man ska först ut på hemsidan, ladda ner, öppna exen, klicka nästa, godkänner avtalen, vänta, trycka finnish.

I linux är det bara ett kommande bort, ibland ett y och enter sedan är väntar man tills det är installerat.

Och jag vet vissa kommer tänka, "men omg alla kommandon går ju inte hålla reda på!!!"

För debain med apt(vilket är på dom flesta nubörjar vänliga distros): sudo apt install *insert program här*

Sudo är samma som admin/UAC prompt i windows basically, en elevering av behörighet. Apt är pakethanterare för att installera och install *program*.. ja det det är ganska självklart

Njae, Windows behöver en rejäl reboot, för så som detär idag så är det bara en hög med ofärdig sörja.

Provat par olika dist och den senaste ver inget vidare. Att ändra skalning (för allt inte ska bli enormt litet på en 4k) så synkar inte pos vart pekaren är på skärmen. För få in FF verkar snaps vara de enda ( i alla fall de smidigaste).

Samma bug om jag låter denna dist gå ner i spar läge , då får man starta om.

Sen att mus precisionen är bedrövlig är annat problem. Kör dock virtuellt.

Skrivet av Zpiritual:

Det där är ju det absolut sämsta med windows. När man är van med att allt sköts automatiskt via mobilernas butiker eller linuxrepon så ska man på windows leta upp någon obskyr fil, välja vart programmet ska installeras (på riktigt?!), välja om du vill installera någon spionmjukvara maskerad som antivirus och så vidare. Användarvänligt är det sista jag skulle kalla den konvulanta processen.

Har inte imponeras av flesta av dessa app butiker, innehåller oftast en bråkdel av vad man är ute efter. Sen finns det ingen smidigt sätt uppdatera ett program som klagar i Linux (är inte bara trycka på uppdatera). Utan får gå in i terminalen och köra apt-get upgrade och troligen ytterligare ett kommando för de ska installeras.

Annan sak för gui är överlägset är för git och då menar jag just kommentarer är smitare skriva där man enkelt ser vad man skriver. Samt har koll vad är titel och själva texten du vill ha med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Att uppdatera (alltså utan att köpa någon ny hårdvara) kostar inga pengar i o med att W11 aktiveras automatiskt om man har W10 aktiverat

Med att uppdatera menar jag såklart Windows 10 via Windows Update (säkerhetsuppdateringar och annat fix som man kanske får med på priset). Om man byter från Windows 10 till 11, så uppgraderar man. Men i det här fallet med Windows 11, nedgraderar man.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MrRunaway:

Dessutom. Vad är smdiigare än att lösa problem via fjärrstyrning om morsans dator krånglar?

Skrivet av Allexz:

Installerade mint …
Fick ett eller två samtal över åren så man ville ha ett nytt program och det var bara att fjärra å fixa.

Bästa beslutet jag någonsin tagit som familjesupport. They couldnt break it even IF they tried!

Hur gör ni detta, dvs. fjärrstyr?