Startljud från Windows Vista dyker upp i Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Startljud från Windows Vista dyker upp i Windows 11

Windows Insider-användare möts av nostalgitripp i senaste utvecklarversionen av Windows 11.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Man undrar hur mycket legacy-skräp som ligger i den där windows-imagen ändå hehe.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Nostalgitripp eller PTSD?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag är en sån där konstig person som tycker att Vista hade de snyggaste systemikonerna. Saknar också den transparensen som fönstren hade.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Windows Vista II , bekräftat!

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kan knappast vara en bugg om de har Vista's startljud i W11.

Permalänk
Medlem

Först börjar Apple gå över till Aero-glas, nu börjar Microsoft lägga till Vistaljud. Är detta början på en retrovåg? Jag klagar inte, då jag gillar glossy design/skeuomorfism.

Visa signatur

5700X3D | Sapphire 7800 XT Pulse | B450-F Strix | 32GB Corsair 3600MHz | Noctua NH-U14S | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | MacBook Air 15" M4 | Linux

Permalänk
Medlem

Tänk om de ändå skulle kunna förmå sig att rulla tillbaka ändringar till något som folk faktiskt vill ha.

Skulle jag nu istället sett/hört om ändringar som gjorde att allt såg ut, lät och fungerade som Windows 7 igen så skulle jag möjligen överväga att att börja köra dual-boot igen.
Men nu när man lyckats bryta sig loss från skiten helt så vettifaan helt ärligt om jag ens skulle vara intresserad att gå tillbaks, har man väl vant sig vid de oändliga möjligheterna open source för med sig så är det svårt att tänka sig något annat upplägg.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Nostalgitripp eller PTSD?

Skrivet av Fenrisulvfan:

Det är väl samma ljud som i Windows 7 (som typ är Vista "R2"), så om man tycker att det känns jobbigt med Vista kan man ju tänka att det istället är Windows 7-ljudet och kanske må lite bättre.

Skrivet av tcntad:

Kan knappast vara en bugg om de har Vista's startljud i W11.

Vet inte vad exakt som avses med att det inte är en bugg, men är väl fullt möjligt att det är pga ett misstag iaf.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har alla ljud avstängda sedan långt tillbaka, men Inget slår installations-musiken i Windows XP.
https://youtu.be/9YbYdfaD0oA

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna velat ha ett eget start ljud

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i7-7700K CPU @ 4.20GHz

Memory 16.00 GB
Video Card NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jag är en sån där konstig person som tycker att Vista hade de snyggaste systemikonerna. Saknar också den transparensen som fönstren hade.

Vista är klart snyggare än Windows 7! Synd att Microsoft inte behöll utseendet i 7:an.

Permalänk

Hade hellre tagit ljud från Windows 95 eller NT4, men det är väl för att jag är gammal.

Om Microsoft verkligen vill att vi ska gilla Windows kan de börja med att fixa det vedervärdiga grafiska gränssnittet de haft i 10+ år!....

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas182:

Jag hade gärna velat ha ett eget start ljud

Får en att tänka Win 95 när man kunde ändra både startljud och bilder, där ändrade man till diverse suspekta ljud och bilder på polarens familjedator.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Hade hellre tagit ljud från Windows 95 eller NT4, men det är väl för att jag är gammal.

Om Microsoft verkligen vill att vi ska gilla Windows kan de börja med att fixa det vedervärdiga grafiska gränssnittet de haft i 10+ år!....

Amen på det.
Peak MS UI var ju W2K eller XP med bling avstängt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vista är klart snyggare än Windows 7! Synd att Microsoft inte behöll utseendet i 7:an.

Håller åtminstone delvis med. I åtminstone vissa avseenden var Vista att föredra utseendemässigt.

Fast hela poängen med 7ans existens var väl att inte se ut som Vista, just med målet att kunna sälja en "det är inte Vista"-version av Vista.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Svårt att få nostalgi då alla vettiga människor hoppade över Vista.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Vista det sista någorlunda vettiga Windows. Då det fortfarande gick att slimma bort ~99% av allt onödigt/orelevant i form av bloat och bakgrundstjänster.

Gillar inte dagens platta GUIs där fönster smälter ihop. Tacka vet jag win98/2k/classic temat. Sen dagens UI för att hitta inställningar osv, totalt värdelöst.

Det var bättre förr, åtminstone utsidan.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Svårt att få nostalgi då alla vettiga människor hoppade över Vista.

Vista funkade hur bra som helst efter SP1. Alla vettiga människor vet att ny Windowsversion egentligenär beta minst första året... troligen andra också.

Tog relativt länge innan jag gick över till Win7 då Vista gick att få mer slimmat/obloatat.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Vista funkade hur bra som helst efter SP1. Alla vettiga människor vet att ny Windowsversion egentligenär beta minst första året... troligen andra också.

Tog relativt länge innan jag gick över till Win7 då Vista gick att få mer slimmat/obloatat.

Tror de flesta hängde kvar på XP tills 7an kom dock.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Tror de flesta hängde kvar på XP tills 7an kom dock.

Var nog mest de som satt med gamla maskiner så inte konstigt, de lär inte uppgraderat till 7an på samma dator heller...

Satt själv på XP så länge man kunde, men XP x64 var inte riktigt lika dugligt för spel osv. Så då blev det hopp till Vista, sen efter det fanns det ingen anledning att byta till Win7, ingen direkt praktisk fördel. Däremot nackdelar.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av evil penguin:

Vet inte vad exakt som avses med att det inte är en bugg, men är väl fullt möjligt att det är pga ett misstag iaf.

Misstag helt klart, hur de nu lyckats byta ut det är oklart:)
Föredrar Vistas ljud framför 11an iofs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenrisulvfan:

hahaha...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Får en att tänka Win 95 när man kunde ändra både startljud och bilder, där ändrade man till diverse suspekta ljud och bilder på polarens familjedator.

Precis

Permalänk
Medlem

Lägg in ljudet från windows 95 / 98 eller 2000 och låt det va.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Windows Aero tyckte man ju iaf var snyggt när det kom så förstår om Apple har gjort någon variant på det!

Känns som Windows 11 fortfarande är kvar i klavertrampet windows 8 när det gäller inställningarna, man vill ju alltid till den riktiga kontrollpanelen och "advanced settings" snarare än vad de klistrat på i menysystemet.

Å det heter program på en dator, inte "App"! Så det så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jag är en sån där konstig person som tycker att Vista hade de snyggaste systemikonerna. Saknar också den transparensen som fönstren hade.https://skinpacks.com/wp-content/uploads/2024/04/Vista20Icon20Pack20for207TSP.jpg

Du är inte ensam!

Visa signatur

🏬: MSI B650 Gaming Plus WiFi 🔲: AMD Ryzen R5 7600X ❄️: be quiet! Pure Rock 2 Black 🏴: ASUS Radeon RX 7800 XT DUAL OC
🗄️: Corsair 3500X 🔌: be quiet! Pure Power 12 M 750W 🎞️: 32GB Kingston Fury Beast 6000Mhz 💾: Kingston NV2 1TB
🖥️: Lenovo Legion R27qe 🖱️: Logitech G PRO Wireless⌨️: Steelseries Apex 3 🎧: Logitech G733 📶: tp-link Deco X20 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jag är en sån där konstig person som tycker att Vista hade de snyggaste systemikonerna. Saknar också den transparensen som fönstren hade.https://skinpacks.com/wp-content/uploads/2024/04/Vista20Icon20Pack20for207TSP.jpg

Iom. Apples vändning kanske transparens i gränssnitt blir modernt igen.

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Ja, jag hoppas verkligen det, börjar bli trött på hur bloatat Windows 11 är!

Positivt att se att MIcrosoft erkänner sitt misstag och åtgärdar det åtminstone....

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Har alla ljud avstängda sedan långt tillbaka, men Inget slår installations-musiken i Windows XP.
https://youtu.be/9YbYdfaD0oA

Tänk om man hörde detta under installationen, men man visste ju inte att det fanns där

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.