Varför blir allt bara sämre när man uppdaterar?

Permalänk

Varför blir allt bara sämre när man uppdaterar?

Hej!

Tänkte lätta på mina tankar litegrann.

Det suger att allt bara blir sämre när man uppdaterar OS.

CPU temp, batteritid, batterihälsa, hastighet ja allt blir sämre.

Har en Macbook AIR M3 16GB 2024 som hade temp på ca 40 grader förut, nu ligger jag på minst 60+.

Samma gäller iphones.

Antar att idioterna bara vill att man ska köpa ännu fler Apple produkter och ännu oftare.

De har ju redan fått böter för detta, så varför klagar jag ens kan man tycka:
https://www.bbc.com/news/technology-51413724

Jag ska aldrig mer uppdatera någonting om jag inte blir tvingad till det.

Permalänk
Medlem

Utstuderad taktik för att folk ska förnya sig med hårdvara.

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Hej!

Har en Macbook AIR M3 16GB 2024 som hade temp på ca 40 grader förut, nu ligger jag på minst 60+.

Samma gäller iphones.

Antar att idioterna bara vill att man ska köpa ännu fler Apple produkter och ännu oftare.

Att saker blir en gnutta trögare med nya funktioner. Visst.
Men att något på en MBP Air M3 skulle öka med 20c+ vid samma belastning. Nä då är något trasigt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Att saker blir en gnutta trögare med nya funktioner. Visst.
Men att något på en MBP Air M3 skulle öka med 20c+ vid samma belastning. Nä då är något trasigt.

Exakt, bara lökigt med alla dessa extrema konspirationsteorier som saknar grund och logik.. Kanske du hade datorn i solen efter uppgraderingen?

Permalänk
Medlem

Samma inomhustemperatur under juni månad? Kanske inte?

Permalänk
Medlem

Jag har inte märkt någon skillnad på min Macbook Pro M1 sen den var ny till nu, med Sequoia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Exakt, bara lökigt med alla dessa extrema konspirationsteorier som saknar grund och logik.. Kanske du hade datorn i solen efter uppgraderingen?

Nja, det finns ganska starka belägg för att misstänka sådant.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Funktionaliteten är numera dokumenterad här:
https://support.apple.com/sv-se/101575

Det som händer är att orkar batteriet inte leverera ström för max prestanda så klockar processorn ner sig som standard men det går att stänga av om man vill ha full prestanda med bieffekt att den kan stängas av helt plötsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jo men. Denna skillnaden TS pratar om är bara taget ut luften. Att en 12 månader modern Apple pryl skulle öka med 50%+ i temp.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Det är inte så att efter uppgraderingen så jobbar datorn med en massa bakgrundsprocesser för att sedan lugna ner sig när allt är färdigt?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Hej!

Samma gäller iphones.

Artikeln du länkar är ett exempel på raka motsatsen till poängen du försöker få fram:
Apple stämdes i praktiken för dålig kommunikation. Orsaken till att de slöade ner iPhones under specifika omständigheter var för att de inte spontant skulle starta om ifall SoC krävde ett större effektuttag än batteriet klarade av att ge, vilket var vad som alltid hände innan dess. Den slutliga fixen blev den vi har idag: blir batteriet tillräckligt dåligt hindras SoC från att dra max effekt och du får ett meddelande att du kan åtgärda detta genom att byta batteri.

Men utvecklingstakten för prestanda har minskat en hel del sedan slutet av 00- och början av 10-talet. Kretsarna blir inte längre dubbelt så snabba på ett par generationer, och även iOS har blivit en mer mogen produkt med färre hungriga ändringar. Numera är det generellt så att en Appleenhet gott mäktar med de operativsystem som officiellt stöds.

Också: det hade blivit ramaskri om det du beskriver hade varit ett generellt problem. Och tro mig: vi har tillräckligt många Macar i vår flotta för att det skulle märkas.

Så tyvärr: allt pekar på att problemet är individuellt för din dator. Kanske temporärt (du har fått ett plausibelt förslag) eller på grund av hårdvaruproblem eller ett lokalt miljöproblem som drabbat din specifika dator.

Permalänk

Jodå, tidigare var denna macbook air väldigt sval och det kändes nästan som att ingenting kunde få den att sega ner. Varken flera google chrome tabbar eller flera fönster eller någonting.

Nu går den väldigt lätt upp i 70 grader. Räcker med att titta lite på video så är det kört.

Så började min macbook pro från 2014 bete sig kanske efter 5 år, men detta är bara 1 år senare datorn känns redan väldigt överhettad och dags att fundera på en ny känns det som....

Helt idiotiskt, kommer aldrig mer uppdatera. Det ger mig ingenting att uppdatera heller om allting ändå fungerar. Jo visst lite nya helt onödiga funktioner och lite bättre teoretisk säkerhet, så länge man inte är en A-kändis eller mångmiljonär så tror jag ingen riktigt bryr sig om att hacka dig.

Tack och nej tack till Apples uppdateringar.

Permalänk

Nu går den väldigt lätt upp i 70 grader. Räcker med att titta lite på video så är det kört.

Det låter ju som att du/din videospelare använder en codec som inte har (eller inte använder) hårdvarustöd i grafikkretsen: då måste istället processorn manuellt avkoda filmen du tittar på, och det är självklart mycket mer krävande. Detta har dock troligen ingenting med temat för ditt inlägg premiss att göra. Skaffar du media som är kodad med en kompatibel codec (och/eller spelar den igenom en mediaspelare som använder processorns decoder) så kommer maskinen vara sval och fin igen.

Kan också tipsa om att använda Safari istället för Chrome om du vill ha en lättdriven, snabb och säker webbläsare.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det låter ju som att du/din videospelare använder en codec som inte har (eller inte använder) hårdvarustöd i grafikkretsen: då måste istället processorn manuellt avkoda filmen du tittar på, och det är självklart mycket mer krävande. Detta har dock troligen ingenting med temat för ditt inlägg premiss att göra. Skaffar du media som är kodad med en kompatibel codec (och/eller spelar den igenom en mediaspelare som använder processorns decoder) så kommer maskinen vara sval och fin igen.

Kan också tipsa om att använda Safari istället för Chrome om du vill ha en lättdriven, snabb och säker webbläsare.

Jo kanske det, men det är fortfarande ett resultat av en uppdatering.

Sen går det säkert att mecka och fixa och ändra t.ex köra rätt codec som du säger. Men det är väl inte mitt ansvar? Jag vill ju inte uppdatera om jag ska behöva riskera att något går åt skogen och t.ex ändrar codec hit och dit. Om vi vänder på det, hur många % av ägarna till en MBA känner till hur man ändrar eller vet vad en codec ens är? 20%? Folk kommer ju köpa en ny dator för att en uppdatering ändrat codec och hettat upp datorn. Detta lär Apple känna till.

Hade de istället tjänat pengar på hållbarhet och att datorn kan hålla längre så hade de ju prioriterat det. Nu tjänar de istället pengar på att folk blir tvugna att köpa nya datorer.

Men tack för tipset, jag ska titta på det om det löser allt så jag slipper formatera om och backa till gammal macos.

Permalänk
Viking

Låter snarare som att du har läst av temperaturen vid två helt olika laster. En processor med passiv kylning är aldrig 40 grader när du gör något med datorn, då är 60-70 grader helt normalt och förväntat.
Att den däremot kan ha varit 40 grader på tomgång utan bakgrundsprocesser låter rimligt. Men så fort du öppnar ett program kommer temperaturen sticka iväg på nolltid.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Låter snarare som att du har läst av temperaturen vid två helt olika laster. En processor med passiv kylning är aldrig 40 grader när du gör något med datorn, då är 60-70 grader helt normalt och förväntat.
Att den däremot kan ha varit 35 grader på tomgång utan bakgrundsprocesser låter rimligt. Men så fort du öppnar ett program kommer temperaturen sticka iväg på nolltid.

Nä, skriver detta och just nu är tempen nere på 35 grader av någon anledning. Vet inte om vi kan kalla detta göra något på datorn men har 10 tabbar öppna iallafall och gör inget speciellt annorlunda.

Ungefär så som det är precis nu var det tidigare. Men av någon anledning får den oftare fnatt nu efter uppgradering.

Ska iallafall nergradera sen när jag får tid över. Ni får kalla det placebo om ni vill men, är helt klart relaterat till Google Chrome + MacOS.

Går säkert konfigurera Chrome så att den är lika sval som förut, men det vet jag inte riktigt hur.

EDIT: testade köra igång youtube i 5 min och ligger på 40-42 då. Vet inte om Apple gudarna har hört mig. ;D

Permalänk

Jo kanske det, men det är fortfarande ett resultat av en uppdatering.

Sen går det säkert att mecka och fixa och ändra t.ex köra rätt codec som du säger. Men det är väl inte mitt ansvar? Jag vill ju inte uppdatera om jag ska behöva riskera att något går åt skogen och t.ex ändrar codec hit och dit. Om vi vänder på det, hur många % av ägarna till en MBA känner till hur man ändrar eller vet vad en codec ens är? 20%? Folk kommer ju köpa en ny dator för att en uppdatering ändrat codec och hettat upp datorn. Detta lär Apple känna till.

Det skulle kunna hända att en systemuppdatering tagit bort stöd för existerande codecs av någon anledning, men det skulle förvåna mig otroligt mycket.

Men baserat på ditt svar är jag rädd att du kanske missförstår problemställningen: När Apple tillverkar sina chip, skapar de (precis som andra tillverkare av grafikkretsar) i dem stöd för att spela upp video som lagrats i ett antal gängse format. Eftersom denna kapacitet är designad i chippet kommer detta stöd inte förändras i grunden under chipets livstid - och detta gäller oavsett om det är Apple, Intel eller Nvidia som byggt kretsen. Men världen snurrar på även efter att chipet skapats, och det kommer nya filformat som har olika fördelar över de gamla filformaten, och som folk över tid börjar använda när de lagrar ny video.
Alternativet till att låta själva processorn manuellt avkoda video den inte har inbyggt stöd för och därmed bli varm är alltså att inte kunna se filmerna alls. Att detta händer är alltså ett tredjeparts-"problem", inte något Apple förorsakar: Tvärt om jobbar Apple aktivt med att se till att stöd för nya filformat tillkommer i deras spelare. Men finns inte hårdvarustödet i en modell av dator eller telefon, så saknas det helt enkelt, och mjukvaran kan som sagt bara kompensera för det genom att jobba manuellt och bli varm eller genom att inte alls kunna spela upp filen. Ska du undvika det är det inte operativsystemet du ska låta bli att uppdatera utan du ska bara se på filmer som kodats fram till ungefär när din dator byggdes.

Använder du dessutom tredjepartsprogramvara för att spela filmerna förstår jag absolut inte hur du kan göra kopplingen att det skulle vara Apples fel om det skulle börja fungera sämre.

Hade de istället tjänat pengar på hållbarhet och att datorn kan hålla längre så hade de ju prioriterat det. Nu tjänar de istället pengar på att folk blir tvugna att köpa nya datorer.

Men tack för tipset, jag ska titta på det om det löser allt så jag slipper formatera om och backa till gammal macos.

Ta ett steg tillbaka och tänk lite logiskt på det: Ja, kortsiktiga vinstmål är definitivt ett sätt att driva ett företag på. Det som brukar hända med såna företag är att (vissa) människor väljer deras produkter om de är billigare än allt annat: Man vet att det är skit man får, men det är så billigt att det lönar sig att slänga och köpa nytt när det pajar.
Men Apple ligger inte riktigt i prisnivåerna där en majoritet av människor ens är beredda att betala för deras produkter. För att växa är de beroende av att inte bara få nya kunder utan av att existerande kunder kommer tillbaka. Och marknadsundersökningar visar att folk som en gång haft deras grejer tenderar att komma tillbaka. Det skulle kunna vara Stockholmssyndrom, men jag är ärligt talat inte så övertygad om att det är förklaringen.

Men absolut: Om du orkar ta dig tiden, testa gärna att titta på exakt samma innehåll med gammalt macOS och se om det verkligen är systemet som spelar in - jag vore hemskt nyfiken på att få reda på resultatet.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

.....Men absolut: Om du orkar ta dig tiden, testa gärna att titta på exakt samma innehåll med gammalt macOS och se om det verkligen är systemet som spelar in - jag vore hemskt nyfiken på att få reda på resultatet......

Jag tror inte ens jag behöver testa.

Det är nog uppgraderingen från MacOS Sonoma till Sequoia som gjort den varmare.

Många som klagar på samma sak:

https://discussions.apple.com/thread/255974593?sortBy=rank
https://discussions.apple.com/thread/255766180?sortBy=rank
https://discussions.apple.com/thread/255851055?sortBy=rank

https://forums.macrumors.com/threads/m3-air-super-hot-after-u...

https://community.brave.com/t/serious-power-drain-on-macos-se...

Även på Intel: https://www.reddit.com/r/MacOS/comments/1g0jyc5/sequoia_runs_...

Det roliga är att senaste Seguila 15.5 som kom för 1 mån sedan är ännu varmare än tidigiare Seeeguila. Blir bara varmare och varmare med uppgraderingar ;D

EDIT: Just nu är den som sagt OK, ligger stadigt på max 40-43 grader vid surf. Men är ändå en tydlig ökning som jag inte önskar i utbyte mot lite nya jobbiga funktioner.

Permalänk
Medlem

Aldrig upplevt detta på Windows/Linux laptops eller Android telefon som jag kört de senaste 10+ åren, trodde Apple hade slutat med sådant här trams?

Jag vet att när jag hade en iPhone 4s för många år sedan så blev den bara sämre och sämre efter varje uppdatering, samma med en iMac jag hade runt 2011 med en Core i5 och Någon halvtråkig AMD laptop GPU som bara blev sämre och sämre.

Lämnade Apple träsket efter dess och har aldrig kollat tillbaka, har dock en iPad fortfarande i hushållet

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Om det är någon som läser denna tråden senare någon gång så Hej! Tänkte tipsa dig om vad jag tror är anledningen till varför MacOS Sequoia är så mycket varmare än Mac OS Sonoma.

Jag tror med stor sannolikhet att jag hade MaOS Sonoma på low-power-mode.
Denna funktion finns inte riktigit på samma sätt på Sequoila, här hittar man funktionen på ett annat sätt mer likt ett vanligt (gult) strömsparläge.

För mig funkade det, nu rullar min MBA M3 15" på extremt låg temperatur. Knappt 40 grader med 1080p youtube (google chrome).

Här finns info om hur du ställer in det:
https://support.apple.com/en-us/101613

Lycka till!

Permalänk
Sötast

De enda gånger jag haft problem med dålig batteritid är när jag har haft 2-4 electron appar installerade och igång samtidigt...

t.ex teams och discord... holy crap in hell.... En laptop som hade 17H batteri klarar knappt 3h. Electron är djävulen alltså.