Unreal Engine 5.6 är 30 procent snabbare

Permalänk
Medlem

Jag var har varit skeptisk till UE trenden länge, och tycker att man bara får mer och mer vatten på sin kvarn. Faktum är att förutom Epycs tidiga spel, så har UE-baserade spel i princip aldrig vart dom mest tekniskt imponerande titlarna på markanden, trots att man markandsfört nya versioner av UE i åratal som nästa steg i grafikrendering. I princip alla milstolpar vi haft i faktiskta spel har kommit från in-house motorer, och är då supertråkigt att så många utvecklare lämnar den modellen.

UE absolut störta akilleshäl just nu är ju microstutter/traversstutter, helt otroligt att vi ser AAA-titel på AAA-titel i flera år nu har problem med detta, imo helt oacceptabelt att detta fortsätter vara ett så utbrett problem för UE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ska jag verkligen behöva svara på det?

Diskussionen kring huruvida en motor, i detta fall unreal "presterar bra och nyttjar hårdvaran på ett bra sett, utan uppskalning."

Samt huruvida "Unreal Engine 5 är en hemsk motor och det är väldigt synd att den blivit standard"

bevisas inget alls av att visa hur Clair Obscur presterar med alla inställningar på max.

Tvärtom, skulle jag säga att en motor som kan pusha en RTX5090 till 60fps i Epic, och ändå flyta på 200fps på Medium med en RTX3060 (t.ex) är en jävligt bra motor som nyttjar hårdvaran utmärkt.

Du har inte argumenterat eller visat något överhuvudtaget genom att endast kolla på hur bra UE5 är i Clair Obscur genom att kolla på deras högsta settings. Högsta settings SKA pusha det bästa grafikkortet ordentligt.

ps. Lägg gärna ner "so you're saying"-argumentet, låt sådana värdelösa argument tillhöra flashback.

Om du nu är så inbiten i Clair Obscur så kan väl du komma fram med lite fakta om hur bra unreal engine 5 är i det spelet.

Låter med som att du förknippar unreal engine 5 kritik som anti clair obscur spel kritik.

Kollade upp clair obscur på youtube där 3060 får kring 60 fps på medium i 1080p och det ser inte särskilt bra ut. Rätt långt från dina 200 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ska jag verkligen behöva svara på det?

Diskussionen kring huruvida en motor, i detta fall unreal "presterar bra och nyttjar hårdvaran på ett bra sett, utan uppskalning."

Samt huruvida "Unreal Engine 5 är en hemsk motor och det är väldigt synd att den blivit standard"

bevisas inget alls av att visa hur Clair Obscur presterar med alla inställningar på max.

Tvärtom, skulle jag säga att en motor som kan pusha en RTX5090 till 60fps i Epic, och ändå flyta på 200fps på Medium med en RTX3060 (t.ex) är en jävligt bra motor som nyttjar hårdvaran utmärkt.

Det är vanligt förekommande med prestandaproblem spel som använder i Unreal Engine. Att en person klagar betyder inget, men det är bara leta så hittar du massor av klagomål över prestandaproblem i många UE-spel. I det läget pekar det mesta på att spelmotorn har problem, inte att det är utvecklarnas fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Planen verkar vara att UE6 släpp när Verse är tillräckligt moget för att "gå live", så UE6 blir UE5+Verse. Som exempel nämns att 100-200 spelar är idag den realistiska gränsen för spel som Fortnite. Med UE6 förväntas den gränsen vara >10 000 samtida spelare. Tyvärr kan vi prata om saker som är minst 5 år fram i tiden, kanske 10 år. Men det kanske tillslut händer

Alltså.... jag hoppas verkligen vi pratar om 10000 objekt ur renderingssynpunkt... annars är de bokstavligt talat trollkonstnärer.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Alltså.... jag hoppas verkligen vi pratar om 10000 objekt ur renderingssynpunkt... annars är de bokstavligt talat trollkonstnärer.

Eller mästare på säljsnack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det är vanligt förekommande med prestandaproblem spel som använder i Unreal Engine. Att en person klagar betyder inget, men det är bara leta så hittar du massor av klagomål över prestandaproblem i många UE-spel. I det läget pekar det mesta på att spelmotorn har problem, inte att det är utvecklarnas fel.

Jo tack jag är fullt medveten.

Det ändrar inte faktumet, att länka till ett prestandatest där grafikkort testas i CLE33 på Epic-inställningar är ett korkat argument för att visa att UE5 är en dålig spelmotor.

Speciellt när man ändå lyckas komma över 60 fps med de inställningarna. Inte precis Cryengine.

edit: Hur lång tid tog det egentligen innan vi kunde klättra över 60fps stabilt i Crysis? 3 år? 5?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Om du nu är så inbiten i Clair Obscur så kan väl du komma fram med lite fakta om hur bra unreal engine 5 är i det spelet.

Låter med som att du förknippar unreal engine 5 kritik som anti clair obscur spel kritik.

Kollade upp clair obscur på youtube där 3060 får kring 60 fps på medium i 1080p och det ser inte särskilt bra ut. Rätt långt från dina 200 fps.

Jag har ingen aning om vad det är du försöker dilla om kring "anti clair obscur". Jag har faktiskt ingen aning om vad du försöker säga överhuvudtaget med något av det du precis skrev.

Så jag återgår till min poäng från början: Att länka till ett prestandatest i ett spel där grafikkort testas på inställningar max är ett jävligt korkat argument för att påvisa att spelmotorn som används är dåligt optimerat.

Kunde inte heller bry mig mindre om vad man får ut i just Clair obscur på medium; jag beskrev hur en bra spelmotor skulle se ut och påvisade ett exempel på varför din länk till epic-settings är, återigen, korkat.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag har ingen aning om vad det är du försöker dilla om kring "anti clair obscur". Jag har faktiskt ingen aning om vad du försöker säga överhuvudtaget med något av det du precis skrev.

Så jag återgår till min poäng från början: Att länka till ett prestandatest i ett spel där grafikkort testas på inställningar max är ett jävligt korkat argument för att påvisa att spelmotorn som används är dåligt optimerat.

Kunde inte heller bry mig mindre om vad man får ut i just Clair obscur på medium; jag beskrev hur en bra spelmotor skulle se ut och påvisade ett exempel på varför din länk till epic-settings är, återigen, korkat.

Så du har ingenting att komma med i diskussionen utan vill bara argumentera för argumentets sak? Du kanske ska ta en promenad istället. För du bidrar inte till diskussionen alls.

Dessutom är Cryengine idag bättre än vad Unreal Engine 5 är. Se Kingdom Come 2.

UE5 är en dålig motor, när andra spel ser bättre ut och ger högre fps på samma hårdvara. Och heller inte lider av stutter eller ostabila frametimes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Spelar ingen roll om det var utvecklat i en tidigare version av UE, jag tror inte du spelat satisfactory, tvivlar på att du hade skrivit hälften av det du nyss sa då, samt ett spel från "2019" har inte många år på nacken, inte för att det skulle spela någon roll heller, kolla på crysis, original crysis

Jo, jag har spelat Satisfactory. Hade t.o.m. en inbjudan till alpha-versionen utav det. Vad har det med saken att göra dock?

Jag har personligen ingen åsikt om UE. Jag bara poängterade att det kunde vara en anledning till att just Satisfactory inte verkar dras med de UE5-problem som diskuteras. Dessutom har Coffee Stain lagt otroligt med energi på att optimera spelet, till en grad jag inte tror de flesta utvecklare gör med sina spel.

Uppenbarligen så har UE5 dragits med problem. Alltihopa är ju knappast påhittat.

Permalänk
Medlem

UE5 är blurrigt och hackigt. Tur att det finns så man kan ändra skärpa i kontrollpanelen hos Nvidia i alla fall. Men det blir ändå inte riktigt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Uppenbarligen så har UE5 dragits med problem. Alltihopa är ju knappast påhittat.

Skulle tro att ett av det största högprofils "testet" för motorn kommer att komma med Witcher 4, eftersom det hela tiden kommer jämföras med Witcher 3.

Permalänk
Medlem

Urusel grafikmotor som i min mening reflekterar spelindustrin överlag idag. Men, vi får hoppas på att det blir det bättre inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem

Motorn har uppdaterats så den ska orka med att rendera Paris år 2025, komplett med kravaller, kåkstäder, och brinnande bilar? 😇

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Jo, jag har spelat Satisfactory. Hade t.o.m. en inbjudan till alpha-versionen utav det. Vad har det med saken att göra dock?

Jag har personligen ingen åsikt om UE. Jag bara poängterade att det kunde vara en anledning till att just Satisfactory inte verkar dras med de UE5-problem som diskuteras. Dessutom har Coffee Stain lagt otroligt med energi på att optimera spelet, till en grad jag inte tror de flesta utvecklare gör med sina spel.

förstår bara inte ditt ursprungliga inlägg, jag svarade på hans fråga, visade att det finns titlar som fungerar jättebra i UE5, du verkar vilja komma med motargument eller nått

Permalänk
Medlem

Ganska tråkig ton i den här tråden tbh. UE5 har absolut haft problem med performance och de är ju bra att de visar att det är där de lägger fokuset, eller? UE5 lär vara go-to tredjepartsmotor för många spel framöver av många anledningar, så det gör mig glad att epic faktiskt reagerar på problem hos slutanvändare istället för att bara bloata och enshittifiera (typ som windows :--))

Många studios börjar också öppna ögonen för angelscript, som sparar mycket tid som kan läggas på optimisering, vilket också är bra. Verse kan ju potentiellt ha samma effekt, men det känns dessvärre som att det prioriterar UE-Fortnite devs över Vanliga UE-devs. :/

Lies of P är ett exempel på ett väloptimerat UE5 spel, där de compilerar shaders när spelet startar istället för i runtime, vilket motverkar stutterproblem, men det kräver ju tid av utvecklare. SteamOS löser det här för i princip alla spel automagiskt, och jag hoppas att Microsoft fixar något liknande för windows nu när valve har gett dem ett incitament att förbättra windows istället för attförsämra, lol

Visa signatur

MainRig: RTX 3080 | Ryzen 7 7800x3d | 32GB DDR5 | Samsung 990 Pro | Fractal Design North
Konotorsskärmar: Acer predator XB271H + 2 nonames
TV (Och 4e pc-skärm): LG 77" Cs6 OLED
Ps5, Switch.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av RHWarrior:

Skrev >10 000, för vad som bokstavligen Tim Sweeney sagt är en långt större siffra, se nedan. Och det är samtida spelare på en server som refereras här.

https://youtu.be/477qF6QNSvc?t=10397
https://youtu.be/477qF6QNSvc?t=11612

~10 000 objekt är ju inga större problem att hantera med existerade teknik som t.ex. Unity ECS/Dots. Det större problem i just det specifika fallet är att, precis som väntat, krävde något sådan en sådan stor förändring i hur man utvecklar sitt spel att i stort sätt alla existerande bibliotek/plugins som idag finns för Unity behöver skrivas om för ECS/Dots. Det kommer ta lång tid.

Det Epic försöker göra med UE6/Verse är betydligt mer långtgående än vad Unity gör med ECS/Dots. Vore hel-coolt om man i praktiken ens kommer i närheten av det man pratar om i Tim Sweeney / Lex Freedman videon!!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Så du har ingenting att komma med i diskussionen utan vill bara argumentera för argumentets sak? Du kanske ska ta en promenad istället. För du bidrar inte till diskussionen alls.

UE5 är en dålig motor, när andra spel ser bättre ut och ger högre fps på samma hårdvara. Och heller inte lider av stutter eller ostabila frametimes.

Jag bidrar till diskussionen genom att påpeka att ditt argument var värdelöst:

Diskussionen kring huruvida en motor, i detta fall unreal "presterar bra och nyttjar hårdvaran på ett bra sett, utan uppskalning." samt huruvida "Unreal Engine 5 är en hemsk motor och det är väldigt synd att den blivit standard" bevisas inget alls av att visa hur Clair Obscur presterar med alla inställningar på max.

Det är det jag har att komma med. Ditt argument var värdelöst. Gör om, gör rätt.

"UE5 är en dålig motor, när andra spel ser bättre ut och ger högre fps på samma hårdvara. Och heller inte lider av stutter eller ostabila frametimes." --> Ja. Där håller jag med dig. Det är väl exakt så man skulle värdera en spelmotor som dålig.
Hade varit bättre ifall detta hade varit argumentet från början, snarare än en länk till prestandatest för ett specifikt spel som är relativt nysläppt och där allt dras upp på max inställningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

Är det musrörelser med i demot i youtubevideon? Det känns som att den vänstra med flit rör musen hackigare, eller med pisshög sens för att det ska se skakigt ut. Något skumt är det.

Håller med om att det är ut som att det är olika "motion" mellan höger och vänster sida.
5.4 ser ut som att den har små-rörelser utöver att den rör sig framåt, och inte alls likadant som 5.6

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Vilken spelmotor ser bättre ut än UE5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Jag är lika glad att KCD2 är utvecklat i Cryengine som jag är ledsen att STALKER 2 är utvecklat i UE5.

Fy fan säger jag (för UE5)!

Snacka om mer undantag än regel att utvecklare får spel att rulla bra på den motorn. Är väl typ The Finals jag kan komma på, annars schaskig prestanda och microstutters galore.

Vet inte om det är utvecklarnas eller motorns fel men någons är det och det är en ganska mörk tid nu i spelvärlden med så många spel som utvecklas i UE5 i kombination att man förväntas använda FG och uppskalning för att nå vettig bilduppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det är svårt att jämföra, eftersom det i stort beror på hur mycket pengar de lägger på produktion. Sen är också Unreal Engine en generell spelmotor, tänkt att passa alla utvecklare eller speltyper (så långt det går).

Vi kommer snart få se GTA VI och Rockstars egna spelmotor RAGE. Utöver att kunna anpassa spelmotorn efter sina egna krav så har även GTA VI extremt höga produktionsvärden. Det är svårt jämföra något sådant med ett spel som t.ex. Expedition 33 som använder UE5, eftersom det har en helt annan budget.

Andra firmor som också har egna spelmotorer kan också anpassa dem att maximera sina egna spel. Till exempel är Assassin's Creed Shadows med sin Anvil Engine toppklass när det gäller grafiska biten. Men även där är också skillnaden i pengar de har att lägga på spelproduktionen en bidragande orsak till hur det ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

Är det musrörelser med i demot i youtubevideon? Det känns som att den vänstra med flit rör musen hackigare, eller med pisshög sens för att det ska se skakigt ut. Något skumt är det.

Ja nått skit har de hittat på för att det ska se hackigare ut. Inte fasiken är det sådär dåligt flyt om man har 80+fps eller vad det stod i det parti där jag noterade samma sak.

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Någon annan som noterade att minnesanvändningen var upp med mellan 3-7%? Det är ju ganska markant med dagens generellt tajta minnesbudgetar på grafikkort.

Permalänk

Hur kommer det sig att W för grafikkortet är konstant högre under detta test för 5.6? (Lägre CPU sägs det, men samtidigt drar GPU mer ström till samma last..? Har de OC:at GPUn? )

Permalänk
Medlem
Skrivet av HooWaaR:

Någon annan som noterade att minnesanvändningen var upp med mellan 3-7%? Det är ju ganska markant med dagens generellt tajta minnesbudgetar på grafikkort.

Jag kollade fel. Det var system minnet som gick upp med 3-7%.
GPU minnet ser ut att gå ned med 1-6% vilket däremot är mycket positivt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av carnalito:

Hur kommer det sig att W för grafikkortet är konstant högre under detta test för 5.6? (Lägre CPU sägs det, men samtidigt drar GPU mer ström till samma last..? Har de OC:at GPUn? )

Högre framerate = mer arbete för GPU'n

Så om CPU'n begränsade tidigare men nu kan arbeta effektivare så jobbar ju naturligtvis GPU'n också mer nu eftersom den spottar ur sig fler frames

Permalänk
Medlem

Är det inte Unreal som har något sjukt biblotek för textures också? Vi snackar enormt bibliotek med in-skannade från real-life.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Chromatic:

Är det inte Unreal som har något sjukt biblotek för textures också? Vi snackar enormt bibliotek med in-skannade från real-life.

Yes: https://www.fab.com/sellers/Quixel

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

"Bättre" är väl ett löst begrepp här, men om vi kollar på vilka titlar på markanden som är tekniskt imponerande så lär det väl iaf vara en majoritet som inte är UE spel.

T ex RAGE (Red Dead Redemption 2 trots att det är från 2019 så är det fortafande ett av dom mest imponerande titlarna på marknaden), REDengine 4 (Cyberpunk), id Tech 7 (Indiana Jones and the Great Circle & Doom The Dark Ages), Insomniac Engine (Marvel's Spider-Man 2), CryEngine (Kingdom Come: Deliverance II), Northlight Engine (Alan Wake II), EGO (F1 25), Decima (Death Stranding 2). Sen har du ju inhouse motorer bakom Santa Monica Studio titlar som God Of War Ragnarök, Naughty Dog och Asobo Studio med Microsoft Flight Simulator 2024. Sen oavsett vad man anser om Star Citizen så är det redan nu tekniskt sett det mest imponerande "spelet" på marknaden.

Och var har UE5? Black Myth: Wukong & Hellblade 2 ska väl vara hyffsat imponerande, dock inte spelat dom. Faktum är att jag inte spelet något UE spel sen typ första Unreal och UT som har blåst sockorna av mig när det kommer till detta, men det kanske är jag som spelar fel spel? Så frågar igen, vad har UE?

Permalänk
Medlem

Ah shit, sånt här är ju riktigt tufft ändå, när vi snackar höga upplösningar så är det nog guld värt att inte behöva "börja om från början" med varje nytt spel man gör.