Unreal Engine 5.6 är 30 procent snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av jefff:

"Bättre" är väl ett löst begrepp här, men om vi kollar på vilka titlar på markanden som är tekniskt imponerande så lär det väl iaf vara en majoritet som inte är UE spel.

T ex RAGE (Red Dead Redemption 2 trots att det är från 2019 så är det fortafande ett av dom mest imponerande titlarna på marknaden), REDengine 4 (Cyberpunk), id Tech 7 (Indiana Jones and the Great Circle & Doom The Dark Ages), Insomniac Engine (Marvel's Spider-Man 2), CryEngine (Kingdom Come: Deliverance II), Northlight Engine (Alan Wake II), EGO (F1 25), Decima (Death Stranding 2). Sen har du ju inhouse motorer bakom Santa Monica Studio titlar som God Of War Ragnarök, Naughty Dog och Asobo Studio med Microsoft Flight Simulator 2024. Sen oavsett vad man anser om Star Citizen så är det redan nu tekniskt sett det mest imponerande "spelet" på marknaden.

Och var har UE5? Black Myth: Wukong & Hellblade 2 ska väl vara hyffsat imponerande, dock inte spelat dom. Faktum är att jag inte spelet något UE spel sen typ första Unreal och UT som har blåst sockorna av mig när det kommer till detta, men det kanske är jag som spelar fel spel? Så frågar igen, vad har UE?

Och alla/de flesta spelen hade väl extrema problem med prestandan?
Tills de löste det med patcher

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Och alla/de flesta spelen hade väl extrema problem med prestandan?
Tills de löste det med patcher

Nu var väl frågan om det fanns andra grafikmotorer som ser lika bra ut, som jag själv drog mot det "tekniskt imponerande" hållet då vad som är snyggt kan egentligen vara en fråga om ren design. Det var inte en lista/exempel på spelmotorer/titlar som var felfria vid release.

Med det sagt, så brukar ju release-problem vara relativt vanligt oavsett motor, är väl i princip bara vissa first-party-konsoll-studios som generellt klarar sig bra från detta om vi kollar på mer AAA-liknande spel (och då är det faktiskt oftast dessutom inhouse motor). Dock så är det ju inte oanvligt för t ex UE-titlar att stutter kvartstår, även efter patcher, även om det brukar bli något bättre.

Permalänk

Det rent visuella var väl ingen större grej. Men skillnaden i FPS gör ju att ett RTX 5070 blir ett RTX 5080 över natten, i spel där detta implementeras. Är ju ingen övergång till ny motor, så hoppas befintliga Unreal 5 titlar enkelt kan uppdateras av spelutvecklarna.

Permalänk
Medlem

I videon så drar grafikkortet i UE 5.6 typ 20-30W mer än i 5.4. Kan det vara någon AI funktion eller uppskalning kanske? Någon del i grafikkortet som inte användes tidigare som fått ta över något arbete. I så fall kommer nog prestanda skillnaden skilja sig mycket mellan olika modeller och AMD/Nvidia.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

I videon så drar grafikkortet i UE 5.6 typ 20-30W mer än i 5.4. Kan det vara någon AI funktion eller uppskalning kanske? Någon del i grafikkortet som inte användes tidigare som fått ta över något arbete. I så fall kommer nog prestanda skillnaden skilja sig mycket mellan olika modeller och AMD/Nvidia.

Större chans att de löste informationskön till gpu genom att nyttja cpu mer effektivt men jag är ingen expert men det känns mer troligt än ai

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop